Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

DRUHÉ střípky ze stacíku

12. 01. 2023
14
10
295
Autor
srozumeni

To co se nám,, normálním" jeví jako úplná prkotina, může být pro člověka s autismem velký oříšek. Asi si to neumíme ani představit......

Pracovní den ve stacionáři se blíží ke konci. Většina klientů už odjela domů. 

Píšu si ve své místnosti záznamy z celého dne do E-quipu, což je takový pomocník pro pracovníky sociálních služeb. Vše se do něj zapíše, zhodnotí, spočítá atd. 

Na chodbě ještě čeká na svůj mikrobus Lenka s kolegyní Evou. 

Přes zavřené dveře z chodby stacionáře, který už po celém dni utichl, ke mně doléhá jen nepatrný útržkovitý rozhovor kolegyně Evy s Lenkou. Jako vždy, velmi jednostraný. 

Hovor dvou žen, obě ve věku kolem čtyřicítky. Eva žije normální život, má svou rodinu, práci, všední i nevšední starosti, s kterými se umí vyrovnávat, jak ji život naučil.  

Na druhé straně je Lenka. 

Klidná, tichá, nenápadná, autistická a přesto velmi svá. Verbální projev je velmi omezený, její gesta nejsou příliš výrazná. Ale my, co s ní trávíme spoustu let spoustu času, umíme i tato méně výrazná gesta docela dobře přečíst. 

 

Kolegyně Eva zaťuká na dveře a vejde.

,,Jiři, hele Lenka pláče. Sahá si na hlavu.... Tak myslíš, že by ji mohla hlava bolet?".

Vstanu a jdu za nimi na chodbu. Sednu si vedle Lenky a začnu se jí, úplně zbytečně, ptát. Vím dopředu, že mi neodpoví, ale stejně se ptám. Asi aby řeč nestála a aby se něco dělo....

,,Tak co Leni, co pak se ti stalo? Pojedeš za chvilku domů. Boty máš zapnué, bundu také, tašku máš, tak je asi všechno v pořádku...?.."

- mluvím na ni.

Zrakem vše kontroluji a vidím, že si opravdu sahá na hlavu. Ale jen takový jemný poťuk. Jako kdyby si chtěla zkontrolovat prsty účes.

,, Leni, a kdepak máš čepici?"

- koukla se na mě. Možná v tom pohledu byla jiskra naděje, že konečně někdo pochopil...

Pokračovala jsem ve svém monologu směrem k ní i ke kolegyni Evě a začala jsem prohledávat tašku. 

,, Že by tě máma ráno poslala bez čepice se mi nezdá dost pravděpodobné."

- nahmatala jsem oblíbeného slušivého kulicha.

Á, tady je" - zvolala jsem a dala Lence čepici na hlavu. 

Spokojeně se zavrtěla na židli, prsty si čepici osahala a poťukala na ni.

Přijel mikrobus a deset minut právě prožitého stresu zůstává na chodbě stacionáře. Do příštího dne se vyvětrá a ráno začneme zase s čistým štítem.


10 názorů

v tom pohledu byla jiskra naděje, že konečně někdo pochopil....*/******


Evženie Brambůrková
13. 01. 2023
Dát tip blacksabbath

Stačí málo a je spokojenost.


Ptakopysk
13. 01. 2023
Dát tip

já mám taky slušivého kulicha zmijovku


8hanka
13. 01. 2023
Dát tip

pri čítaní Tvojich príbehov ma vždy trošku mrazí, ako málo mnohí z nás dokážu chápať druhých a nemusia to byť autisti...už niekoľký raz opakujem, ako veľmi Ťa obdivujem, Tvoju trpezlivosť, prísť na to, čo druhého trápi...tu je to "len" čiapka pre nás, pre Lenku veľký stres, ďakujem, že si to vyriešila...si skvelý človek na správnom mieste


krehká a plnohodnotná komunikácia***


Gora
13. 01. 2023
Dát tip blacksabbath

Ze své praxe v ústavu podobné situace znám, trvalo mi, než jsem pochopila gesta hluchoněmých klientek... řádové sestry je učily znakovou řeč. Mně se líbí, že tyto situace přibližuješ čtenářům z pohledu profesionálky, Jiři.


Alenakar
13. 01. 2023
Dát tip

Myslím, že takové rozhovory tříbí fantazii. Musí být velmi zvláštní myslet jen v pohybech a vymýšlet si vlastní znakovou řeč a musí být zvláštní takovou řeč luštit.


Kočkodan
13. 01. 2023
Dát tip

Jířa úspěch slaví,

častý poklep hlavy

u klientky utichá,

našla Lence kulicha.

 

Ale já před tebou smekám. :-)


Jamardi
13. 01. 2023
Dát tip

To je pravda, to si člověk těžko představí, pokud s tím nemá zkušenosti.


Alegna
12. 01. 2023
Dát tip

Byly jste všechny spokojené ze zvládnutí situace.

Trpělivost a pochopení jsou vaše pracovní "nástroje" :).

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru