Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

moja skoro komunistická minulosť

28. 01. 2023
14
18
271
Autor
8hanka

čo všetko sa vynorí v spomienkach...

voľby prezidenta v Českej republike,  to, čo im predchádzalo, najmä útoky na komunistickú minulosť jedného či druhého spojené s titulmi ako eštébák, rozviedčik, agent... vo mne vydurili spomienky na časy dávno minulé, ako som sa  takmer stala komunistkou aj ja...nie, nebojte sa, nemala som vysoké ambície ani politické ani kariérne, ale...
bola som na materskej s prvým synom, platená bola len šesť mesiacov, ja už som bola na neplatenej,  chýbali doma peniaze a musela som vážne premýšľať nad prácou. Do pôvodnej som sa vrátiť nechcela, maličkého syna by som musela budiť pred pol  piatou...
Rozhodila som siete na všetky strany, či niekto nevie o práci niekde blízko s dobrou pracovnou dobou...čo si budeme hovoriť, i vtedy človek ľahšie našiel prácu po známosti...
zavolala mi kamarátka, že na okresnom výbore strany potrebuje tajomník sekretárku,sídlo pár metrov od nášho bytu. Keďže som typ mamy - pre deti všetko, hneď som sa vybrala  zabojovať. Tajomník, zahalený v smradľavom cigaretovom dyme (neznášam cigarety, bolí ma z nich hlava a je mi na zvracanie) sa divil, keď som k nemu vtrhla bez ohlásenia a doporučenia, síce sekretárku potrebuje, ale tá musí byť členkou strany alebo minimálne kandidátkou a s preverenou minulosťou. Dostane sa predsa k dôverným materiálom a to nemôže hocikto...A ja, naivná duša, na svetelné roky vzdialená od komunistickej reality som si spomenula, ako mi pred pár rokmi v strojárňach ponúkli stranícku knižku, vtedy som rezolútne  odmietla. Na tajomníka som vychrlila upravenú verziu, že som mala byť kandidátkou, ale otehotnela som, bla, bla...doporučil mi spýtať sa, či by ma teraz zobrali, potom by ma možno mohol prijať.
Keď som zavolala zástupcovi strany do závodného výboru a vychrlila naňho požiadavku, musím byť okamžite kandidátkou, inak nedostanem prácu,  najskôr onemel, potom na mňa zvýšil hlas a ...mohla som byť rada, že ma neudal, lebo som chcela zneužiť stranu len a len na svoj prospech.
No a to je všetko.
P,S.: po rokoch to ťažko niekto voči mne môže použiť, politické ambície naďalej nemám, nie som ani v Klube dôchodcov...
 


 


18 názorů

Zeanddrich E.
12. 03. 2023
Dát tip 8hanka

 

Hanko, ad ,,.chcela som ísť na filozofiu - slovenský jazyk, hoci som patrila medzi najlepších na gymnáziu, triedny mi vopred povedal, že nemám šancu,"; neco podobného mi řekla vyučující na gymplu, když jsem chtěl jít na žurnalistiku :) (díky tomu jsem se ovšem zase dostal ke geodézii :) )


K3
07. 02. 2023
Dát tip 8hanka

My děti ani nevěděli, že něco jiného existuje. Jo někde byli socani někde lidovci, ale kde? Všechno bylo potlačené do kouta. Můj sen byl scout. Nikdy jsem se tam nedostal... Svým způsobem jsme na to doplatili všichni. Naše děti už si toho neváží.


8hanka
07. 02. 2023
Dát tip

K3, ďakujem...svojim spôsobom som "doplatila" na to, že sme neboli angažovaná rodina...chcela som ísť na filozofiu - slovenský jazyk, hoci som patrila medzi najlepších na gymnáziu, triedny mi vopred povedal, že nemám šancu,  z našej triedy sa tam hlásili dve, obe kandidátky strany, angažované v pionierskom hnutí ako vedúce, v iných triedach boli ďalší a tak som z trucu šla na chémiu, ktorú sme podobne ako matematiku posledné ročníky v humanitnej vetve nemali. Necítim to ako krivdu, stalo sa, mimochodom obe spolužiačky urobili kariéru aj po Zamatovej, učia, sú v riadiacich funkciách... mám ich obe rada, na stretnutiach triedy si máme čo povedať...boli presvedčené, že strana bola dobrá voľba, verili...nič nie je len čierne alebo biele...


K3
07. 02. 2023
Dát tip 8hanka

Naprosto bez námitek. Sám jsem tam chtěl vstoupit, ze zvědavosti. Všichni tvrdili, že zpátky už tě nepustějí a já chtěl dokázat opak. V SSM jsem byl rok a skončil jsem, protože se nic nedělo. Jenže když jsem chtěl vstoupit do KSČ tak mě odmítli vzít, protože táta byl "osmašedesátník." Potom na dalším místě mě k nim zase nutili vstoupit, jenže to už jsem samozřejmě nechtěl zase já. Předseda mi vyhrožoval, ale odmítl jsem. Podepsalo se to na spoustě nevinných lidech bohužel.


Alenakar
30. 01. 2023
Dát tip

hanko,

já jsem byla jako dítko dost rozpolcená. Dědeček z otcovy strany byl zakládající člen KSČ, jinak ale velmi hodný člověk, a dědeček z matčiny strany byl četník, který dokonce potlačoval stávky a byl za to i vyznamenán. Navíc z matčiny strany jsme německého původu a tak se u nás mluvilo německy, když tomu neměly děti rozumět, poslouchalo se jen rakouskérádio atd. A pak se v tom mělo dítko školou povinné zorientovat!


8hanka
30. 01. 2023
Dát tip gabi tá istá

Alenakar, ďakujem.

V našej rodne nik v strane nebol, doma sa otvorene na ňu nadávalo a my, deti, sme vedeli, že čo je doma, je doma, v škole sme papúšikovali, čo nás učili, no mysleli sme si svoje...

brat sa oženil v januári 68, jeho svokrom sa stal vysokopostavený stranícky funkcionár, láskavejšieho chlapa som nepoznala...mala som síce len 11, ale silne som vnímala, čo z neho vyžarovalo, empatiu, pochopenie, trpezlivosť, ľudia ho mali radi, verili mu, vzhliadali k nemu, pomáhal v obci, kde žil, mestu, kde pracoval, veril tomu, že strana a jej členovia sú na to...a potom prišiel august... 

poznala som i takých, čo udávali, špicľovali...ale to je hlavne o človeku, nielen o straníckej knižke...


Alenakar
30. 01. 2023
Dát tip Gora, 8hanka, K3

Já jsem sice zarytá antikomunistka, ale rozhodně neodsujuji každého, kdo "u nich byl". Dokonce neodsuzuji ani ty skalní, co "tomu věřili". Někteří dokonce mohli být docela hodní lidé. Příčili se mi hlavně kariéristé, kteří používali stranu jako výtah a ještě víc papaláši z povolání.  Nic z toho rozhodně nebyl tvůj případ, takže ti mohu dát s klidným svědomím tip.


8hanka
29. 01. 2023
Dát tip Alegna, Zeanddrich E.

Luboši som rada za každého, kto prečítal a tí čo s porozumením, ach:)

Pre mňa to bola len epizóda, našťastie, nevzali ma za kandidátku,  sekretárkou  som sa nestala, aj tak by som tam dlho nevydržala, s mojou hubou ...naivne som verila, že tam hore to s pomocou ľuďom myslia vážne a  "bojovala" som proti neprávostiam, čokoľvek sa mi zdalo v okolí nespravodlivé, písala som sťažnosti do novín, TV, na KSS...svokor odkladal výstrižky, aby mali deti pamiatku na mamu, ak ju raz zatvoria:)


Kočkodan
29. 01. 2023
Dát tip 8hanka

Mužeš být ráda, že jsem tvoje dílko četl.


Gora
28. 01. 2023
Dát tip 8hanka

Díky za příběh, Hanko. Tady je dnes opravdu velký den a vaše prezidentka k němu svojí přítomností také přispěla:-)

Čteš se dobře - jen houšť...


Alegna
28. 01. 2023
Dát tip 8hanka

Lidí, kteří z existenčních důvodů byly ve straně bylo hafo. Jako dítě jsem byla v pionýru a udělala jsem si minimum vedoucího, tatínek mi to po srpnu 68 zakázal.


Kdo tam nechtěl, dokázal to řešit.


Benetka
28. 01. 2023
Dát tip 8hanka

Gabi napísala osmička...

Akurát že... Možno? To nie je osmička ale_

NEKONEČNO


8hanka
28. 01. 2023
Dát tip Benetka

gabi, dúfam, že to nie je vo  farbe červenej:)

Benetko, ďakujem, tiež s Tebou súzniem, možno by sa mi páčilo na chvíľočku snívať ako Ty...ale len na chvíľočku...


gabi tá istá
28. 01. 2023
Dát tip Benetka, Alegna

Si sa vyfarbila, osmičko :)

Rozhodne to nič nemení na tom, že sa dobre čítaš*


Benetka
28. 01. 2023
Dát tip Alegna

Vnímám Tě. Souzním. Je to prosto zo života. Bodka.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru