Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Takový, jaký je

20. 02. 2023
14
12
262
Autor
Edvin1

O dospívající vnučce a mých staromódních názorech. Miniaturu si můžete také poslechnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=QZOVdcXxbf0

Přijela k nám patnáctiletá vnučka. Prý aby poznala svět. Přihlásili jsme ji ve škole, a ona si začala vodit domů kamarádky. Každou zvlášť, nebo všecky najednou.

Až k nám jednoho dne přivedla i kluka. 

 

Stál v předsíni, tenký jako chmelová tyčka, a nejistě se usmíval. Dírami na kolenou mu vykukovala bledá kůže. Vnučka do něj strčila, on vyhrkl: “Dobrý den!”, a babce se rozšířily oči: Byl to kupodivu silný, mužný bas.

Tak takhle ty balíš holky, pomyslel jsem si. 

Vnučka mě očividně přečetla - stáhla mu čapku z hlavy a řekla: “On tak mluví vždycky. Už od svých čtrnácti.”

Prsty mu přičísla koš do červena odbarvených vlasů, čapla ho za křídlo a odvedla si ho do svého pokoje. Jinak by tam u dveří stál dodnes.

 

“Jelimánek v děravých kaťatech,” řekl jsem babce v kuchyni.

“No a co? Třeba je z chudé rodiny,” bránila ho.

“Víš ty, kolik takovej rudej přeliv stojí?” pokračoval jsem.

“Když si ho udělá sám, tak skoro nic.”

 

“Co tam dělaj?” řekl jsem po chvíli.

“No co asi,” řekla babka,“ už jsi, dědku, zapomněl?” 

“Ale mně bylo tehdá dvacet!!”

“...a mně patnáct. Takže klid, starouši,” řekla a stlačila mě zpátky na židli, “ať ti nerupne v zádech!” Nalila do dvou šálků čaje, a na talířek uložila sušenky, ty, co je má vnučka nejradši. “Mrknu se tam,” řekla, zvedla tác a šla.

 

“No jak?” chtěl jsem vědět jen co se vrátila. 

“Seděj tam na posteli a dívaj se na nějakej film. Jo, a držej se za ruce.”

“Jak, na posteli!? 

“Měla ho posadit na koberec? Vždyť tam je jenom jedna židle! Neboj, mezi ně by se vešla naše tlustá rodinná Bible. Nebo i dvě.” 

 

Když chlapec odešel, sedli jsme si všichni v kuchyni ke stolu a rozebírali události dne. 

 

“Tak tohle je ten tvůj kámoš,” vzdychám a obracím oči ke stropu, “hubenej jako lunt, gatě v cárech, a ještě spuštěný na půl žerdi. Na hlavě červená hříva! A neříkej mi, že mu to takový narostlo!”

“Taky má v puse rovnátka,” řekla vnučka. Tahle holka se snad nikdy neurazí, asi toho nejsme hodni. 

“Prosím tě, co ty na něm vidíš? Teda mimo ten bas?” chtěl jsem vědět.

Mile se na mě usmála a řekla:

“Mně se líbí. Takový, jaký je.”

 

“A včil mudruj!” řekla mi babka.

 

Vstal jsem od stolu a šel pomýt nádobí. 

 


12 názorů

Gora
03. 03. 2023
Dát tip

Edvine, můžeme nominovat mini do PM??


K3
21. 02. 2023
Dát tip Edvin1

Jojo, koho si vybere její věc. Hlavně že se jí líbí takový jaký je. Do toho já jím mluvit nebudu.


Čudla
20. 02. 2023
Dát tip Edvin1

Dobré /*


Kočkodan
20. 02. 2023
Dát tip Edvin1

Já jsem po audioverzi skočil jako blecha po rotvajlerovi. Tím pádem jsem byl spokojen dvojnásobně – kromě obsahu se mi líbilo i tvoje čtení.


gabi tá istá
20. 02. 2023
Dát tip Edvin1

Super! Vďaka za počteníčko*


blacksabbath
20. 02. 2023
Dát tip Edvin1

“hubenej jako lunt, gatě v cárech, a ještě spuštěný na půl žerdi.... A včil mudruj!”.....dobrá mini...vtip nechybí


Jo, asi toho nejsme hodni - to by se mohlo tesat.


Edvin1
20. 02. 2023
Dát tip

Díky za milá slova!  Ale: Nikdo si tu nahrávku neposlechl? https://www.youtube.com/watch?v=QZOVdcXxbf0


Janina6
20. 02. 2023
Dát tip Edvin1, Alegna

Skvělé počtení :-) Ty to umíš tak barvitě podat... Nejvíc se mi líbila takhle hláška: Tahle holka se snad nikdy neurazí, asi toho nejsme hodni.


8hanka
20. 02. 2023
Dát tip Edvin1, Alegna

milé a koniec super, vidno,kto u vás nosí nohavice:)))


zzlatý
20. 02. 2023
Dát tip Edvin1

Charakteristika dnešní doby jak vyšitá.


Gora
20. 02. 2023
Dát tip Edvin1, Alegna

Dobře se četlo, Edvine. Vtipný kousek!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru