Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nit

Výběr: Zbora, Radovan Jiří Voříšek
03. 03. 2023
36
38
815

 

Bylo nebylo…
Snídaně,
oběd a večeře.
Hoď ty špinavé trencle do pračky!
Do pračky! Ne před pračku.

Občas mi chybí
ponožky do páru.

A drak 
a kletba čaroděje,
abych pak mohla být
za devatero horami
a devatero řekami...

Občas mívám taková přání.
A plní se mi
dřez.

 

.....

 

BÁSEŇ 
je věta 
vytržená z ostatních 
vět,
nasvícená 
stolní lampou
a zanechaná
uprostřed ticha
s dostatečným prostorem 
pro doznění posledního 
.
.
.
"Zhasni a pojď už spát!"

 

.....

 

NIT

Každý večer
začíná stejně.
Tma se snese mezi nás
a ve tmě
nit.
Nachystaná 
k přetrhnutí.

 

 

 


38 názorů

Lili.
před 2 měsíci
Dát tip

Překrásné!


Claw
před 11 měsíci
Dát tip

Ta první by mi vlastně úplně stačila samostatně.


Benetka
19. 03. 2023
Dát tip

Nehodlám nad tím drahně přemejšlet. Prostě POBAVILO&tečka


Alenakar
16. 03. 2023
Dát tip

Loki,

napsat, že na začátku dvacátého století byla nejlepší poezie angažovaná, to je velmi subjektivní názor. Já bych zase třeba mohla napsat, že na počátku dvacátého století byla nejlepší poezie mystická v čele s Otokarem Březinou.


Silene
15. 03. 2023
Dát tip

(na vědomí autorce: Zpětně jsem se ještě dobelhala k interpretační možnosti, že jedna z praček je indiánská, a sice ta, před níž je házeno. Což by potvrzovalo teorii o naznačeném údělu.)


Janina6 - jsem ráda, že sis přečetla víckrát a dala tomu šanci :) 


Radovane díky moc! 


Sílene díky za tvé poznámky! Myslím že rozumím, ač sama trencle nenosím. Ze dřezu jsem vymáčkla i písňový text, upcyklace recyklace. 


Janina6
14. 03. 2023
Dát tip

Já si ráda přečtu nějaké mladé geniální básníky, kteří zde budou ventilovat své palčivé problémy. Ale teda fakt nevím, proč bychom my starci nemohli ve své poezii ventilovat zase ty svoje. Leda by sestoupil nějaký samozvaný geniální kritik, který má patent na to, co je "skutečné umění"...

Vážně si myslíš, že věk je odpověď na všechno?

Chybíš mi. Tedy ta tvoje část, která bývala vtipná, hravá, inspirující.


Janina6
13. 03. 2023
Dát tip

Četla jsem je už několikrát, ale dnes mi konečně zazněly... JO! Dobré postřehy a škvírky špehýrky, kudy vidět realitu ostře a přitom překvapivě...


výborné, pro dopovídání vlastní verze, vlastních zkušeností


Silene
13. 03. 2023
Dát tip

Báseň a Nit jsou, že by je člověk nechal na pokoji v rozevřeném svazku, u Byla nebyla přemítám si o podstatnosti trenclí. No asi náznak údělu? Bez nich by vyznění bylo možná o vous víc stylově starodámské. I když já... od mládí... samozřejmě také nosívávám pánské trenky. Plátno z Milety a tak. Ozvučnou pointu nelze nezaregistrovat. Kdo plní dřez, je král. 

No, co jsem to chtěla... autorce tu slova odsejpají, že škoda nepsat o jiných tématech. Zužitkovat potenciál na cosi nezapomenutelnějšího všedního prádla a prostoru.


Zuzulinka
06. 03. 2023
Dát tip Poeteroristka

jasně chápu, dřez a řez:-) prostě skvělé


Markel
05. 03. 2023
Dát tip Poeteroristka

můj šálek *


Arthurs
05. 03. 2023
Dát tip

Báseň aj Nit sú fajné, pekné


Zboro vítej :) A díky... Ráda tě "vidím".


Zbora
05. 03. 2023
Dát tip

Civilnost v poezii vnímám jako něco, co ji může zachránit před totálním nezájmem budoucích generací*


Thea v tramvaji
05. 03. 2023
Dát tip Gora, Poeteroristka

Zuzulinka - mi se taky plní myčka, ale dřez zní líp! To slovo tak nějak řízne v uchu :)


Luzz - díky :) Snažím se o to! 


Zuzulinka
05. 03. 2023
Dát tip

... jo tak nějak to v životě chodí... mě se plní i myčka:-)


Luzz
05. 03. 2023
Dát tip

o monotématiku jde jen do určité míry, omlouvám se, to jsem nenapsala úplně přesně (ostatně jak píšeš, já mám taky pořád tu svou krajinu - a taky si třeba nedovedu představit, že bych ji zaměnila třeba za... právě za ponožy), ale - spíš mi šlo o nějaký širší rámec... zkusit ty "ponožky" uchopit v rámci nějakýho konceptu, koukat se na ně z různých úhlů pohledu a tak... ale nevím, jestli to vysvětluju srozumitelně... už raději mizím. 


Díky moc všem, kdo jste si přečetli :)

 


Luzz díky za názor. Chápu to tak, že převažující témata mohou časem působit nudně. Ty chodíš na krajinné exkurze, já hledám ponožky. A neřeším, že se slovem pohybuji v podobných motivech. Ono mne to vždycky po čase přejde a nastane jiné "téma". Teď jsem si nedávno všimla, že v mých písních z posledního půl roku se často probouzím uprostřed noci! Spíš mne to ale pobavilo :) Já si z těch písniček časem vyberu jen jednu, která bude nést toto téma. Takže se opravdu nebojím monotématiky :)


Luzz
04. 03. 2023
Dát tip

ono je to takové hezké, nekonfliktní - ale to je právě potíž; ta přílišná civilnost a každodennost se časem omrzí... upřímně, komu se chce pořád číst o nádobí ve dřezu anebo drobných partnerských nedorozuměních? - jen můj pocit. 

anebo ještě jinak: ty máš cit pro detail, ve slovech dokážeš vyvážit smutek a hravost. a umíš načrtnout melancholickou náladu, ale tak, aby to nebylo příliš sentimentální... no a mně skoro přijde škoda plýtvat tím vším na "poetiku všedního dne".


Tak takové je opravdu je. 


R. Kedar
04. 03. 2023
Dát tip

Takové intimní a hezké 


Čudla
03. 03. 2023
Dát tip

Líbí  /*


Alegna / Štírka - děkuju :)


Štírka
03. 03. 2023
Dát tip

Druhá a třetí: sedly a ráda jsem si početla


Alegna
03. 03. 2023
Dát tip

Krásné, přesně k přečtení večer v tichu u lampy ....


Díky Kočkodane :) To moje děcko se to snad nikdy nenaučí... přitom je to jen jeden (!) pohyb navíc!


Kočkodan
03. 03. 2023
Dát tip

Trenky nachystané k vyprání, nit nachystaná k přetržení… a ty se nachystej k pousmání, protože ti tvoje dílko pochválím. ;-)


Ellisee - to jsem ráda :)


Thea v tramvaji
03. 03. 2023
Dát tip Benetka

Aleno rozumím :) Já třeba napsala píseň během smažení řízků! A nebyla to žádná legrační oddychovka, ale tklivá balada! 


Alenakar
03. 03. 2023
Dát tip Gora

Mnozí lidé si při slově BÁSEŇ nejspíš opravdu představí noční stolní lampu, ticho a klid. Já často píšu v tom největším frmolu, když je kolem hluk a plno lidí. Poezie mi umožňuje přehodit výhybku myšlení a myslet, na co chci, třeba v tramvaji během ranní špičky.   Tip.    


Ellisee
03. 03. 2023
Dát tip

Sedly mi dobře do mé současné nálady ...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru