Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Schola ludus

12. 09. 2002
2
0
1018
Autor
inari

Myslím, že k tomuhle není třeba ani nic dodávat...

Září je zase tady. A s ním začíná nejmilovanější a zároveň nejdelší roční období študáků - školní docházka. Myslím, že většina z vás čtenářů, školou povinných stejně jako já, nikdy neodpustí Marii Terezii a jejímu zlepšováku ve vzdělávání provedenou křivdu. Nápad hodný veřejného lynče! Maruško, Maruško, cos nám to, holka zlatá, provedla? Tys nám to pěkně zavařila!!! Ale vina není jenom na ní, chudince. Zásluhu taky nese Honza Komenskejch. Špekuloval  a mudroval a lopotil se, až jeho hlavička makovička vymyslela dnes již památnou větu. Určitě ji dobře znáte. Samozřejmě tak historicky významnou tézi nemoh´zažbrblat česky. To by nebyl on, učitel národů, zkusil to proto po latinsku: Schola ludus. Jelikož jsem tvor školou k zvídavosti vedený, nedal mi význam zatraceného rčení pokoj. Přemýšlela jsem dnem i nocí, mám z toho do teďka hlavu celou rozlámanou, ale s překladem - " Škola hrou " jsem se smířit nedovedla. Vyzbrojena babiččiným slovníkem jsem se vrhla do rozbouřeného moře moudrosti latinské.
Správně jsem tušila zradu. Hnedka první odkaz mě na koně nevyhoupl. Ludus vyjadřuje kratochvíli, radost z mládí, divadlo a také zábavu nebo žert. Ano, žert to je, ale zavání spíš černým humorem. Cožpak můžeme věřit, že školní vyučování je jakási směska legrace a srandy a psiny a bžundy? Tož, veselo by skutečně bylo, kdyby se za vrchol zábavy nepovažovalo ověřování znalostí studentů. Prófové se přímo v tasení a v naťukávání vyžívají. S radostí vyhlašují  testíky, písemčičky a přepadovky a opáčka a jiné podpásové  aktivity. Je to jejich největší potěšení. Jediný zájem. Nebohé dítě lapit, podusit, nechat poplavat a utopit. Dosaženými úspěchy se o přestávce pochlubí kolegům ve sborovně. Nevědomují si, že svým zákeřným chováním nutí nebohé žáky k tahákové vynalézavosti. Vyrobení účelné nápovědy je stejně obtížné jako výstup na Olymp. To není jen tak. Řekla bych, že by to mohla být přímo nějaká specializovaná věda - třeba tahákologie. Erudovaní docenti tahákologie by se zabývali výrobou dostatečně malých, obsahově rozsáhlých nenápadných a přitom čitelných pomůcek.
  Ne vždy lze ale využít tohoto rafinovaného způsobu vnější paměti. Znepřátelená strana ráda dopřává svým obětem pohyb. Často je zve do předních lavic a zvláště k tabuli. U tabule je radno přeštelovat ušiska na " krátkou vlnu", aby byla schopna zachytit signál vysílaný spolužáky v lavicích. Rušivých elementů je spousta. Karel nezahálí a  nahlas si přeříkává nepravidelná německá slovesa. Monika tajně za zády učitelovými přežvykuje krajíček chleba, který nestihla zdlábnout o studijní přestávce. Zato Ája s Gabčou se chichotají. Dlouhou chvíli si krátí hraním piškvorek. Štěstí, že je " vyšší inštance " nezmerčila, zahrály by si trojrozměrné s počítačem…Vašek  si smejčí v obří krosně - zjevně hledá stravenku na oběd. Uznejte, že člověk studentský musí mít uši našpicované.A ještě nejlépe sloních rozměrů!
  Čas od času se stejně musíme uchýlit k jiným manévrovacím technikám. Účinný bývá přímý útok. Na všetečnou otázku němčináře: " Was machen Sie heute Abend?" stačí střelhbitě vychrlit : " Sie sind neugierig! Nebezpečí zažehnáno. Variantu, mlžení - ne skoro neslyšné kuňkání - " Hmmm, to je když…no…" vám nikdo neskočí. Ovšem výbornou a praxí osvědčenou taktikou je vodopád slov. Aneb umění zahnout za roh. Dějepisářka si myslí, jak vám zavaří: " Kdy byla, Horáčku, bitva u Salamíny?" Bystrý žák z dotazu  potlačí údiv a pochopí, že se konala jakási bitva kdesi u Salamíny. Barvitě začne líčit válečnou vřavu, která panovala při dobývání hradeb vojsky  těžkooděnců. Je odměněn jedničkou a pochválen za mimořádné soukromé znalosti. Méně nadšení pedagogové, úhybné manévry komplikují : " Neodbočujte od témat." a " Na to jsem se vás vůbec neptal!" " Odpovídejte na mou otázku!". Pak už zbývá poslední možnost. Náhlá nevolnost, proud krve z nosu a modlitba za konec hodiny.
 Inu, učení je mučení. Nelítostný souboj. Běh na nekonečnou trať. Latinský slovník nakonec zmoudřel. Drobounkými písmenky podotkl, že " Ludus" může znamenat i cvičiště nebo gladiátorské hry…Takže všemocní gladiátoři, i vy, milí otroci, pozvedněte zbraně! A hurrráááá do boje!!!!!!

 


inari
13. 09. 2002
Dát tip
Díky...

Katerina
13. 09. 2002
Dát tip
hm, tak ja po devatenacti letech poprve v zivote na podzim nejdu do skoly a ted mi to pripada... divny... hm. jakoby mi to chybelo, nebo co. asi jsem to prehnala a zcvokla jsem prijemne ctivy fejeton :-)) *

inari
13. 09. 2002
Dát tip
Jéé, víš že ti trochu závidím? Mě čeká ještě nejmíň 7 let chození do školy...

Katerina
13. 09. 2002
Dát tip
inari, uzij si to :-))) ja abych se ted nervovala, jestli splasim nejakou slusnou praci a tak podobne

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru