Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Září

Výběr: Lyryk
17. 09. 2002
10
0
2047
Autor
Jen_Lípa

Blíží se den podzimní rovnodennosti. Zařazuji tutu kratičkou báseň i s drobným výkladem...

Září

Jen Lípa

Utichl zvolna žalmů zpěv,
nastalé ticho tváře rdí
a v dáli šakal Anupev
na váhy Slunce odvádí.

 

 

 

Výklad:

 

Utichl zvolna žalmů zpěv,
- dozněli písně ptáků, prosby lidí, země usíná, motiv usínání, ústupu, blížícího se konce (dne, roku, života...)

nastalé ticho tváře rdí
- červeň zapadajícího slunce, červeň večerních mraků, červánků, červeň podzimního listí, černveň tváří smutných pozůstalých při posledním rozloučení...

a v dáli šakal Anupev
- Anupev (tj. původní znění jména božstva ve staroegyptštině) = Anubis - bůh smrti a mrtvých, zobrazovaný se šakalí hlavou...

na váhy Slunce odvádí.
- Slunce - čistá duše = srdce = panna. Ve staroegyptské mytologii odvádí Anupev duši mrtvého na váhy, kde jsou váženy jeho dobré a zlé skutky. V tamní astrologii je zářijové znamení Panny zobrazováno postavou Anupa a panny jím odváděné k poslednímu soudu - k vážení - tedy na váhy. Znamení panny končí dnem rovnodennosti (opět váhy - tentokrát zcela vyvážené) a přichází znameení vah. Ve skutečnosti "putuje slunce" na pozadí ekliptiky znamením panny a přechází do znamení vah...


WiruZ
19. 11. 2003
Dát tip
t

Andulka
28. 10. 2003
Dát tip
:-)*

Moje řeč.

Když jsem spokojen, nevadí mi výklad ni co jiného *

Miroslawek
04. 11. 2002
Dát tip
a mně právě ten výklad docela vadí... vyložená báseň je jako vysvětlený vtip... ztrácí kouzlo... alespoň pro mne. Technická poznámka na okraj Anupev jistě není původní znění (samohlásky ve slovech starých Egypťanů si přeci jen domýšlíme), snad původní tvar ;o)))

Pája
18. 09. 2002
Dát tip
sice se mi nezdá že by ptáci zpívali žalmy ;-))...ale....dobrý výklad*

Seregil
17. 09. 2002
Dát tip
Krásné vyjádření toho, co vyvolává v každém z nás rozdílné pocity - podzim nastává.... nesek jsem se? TIP

Lyryk
17. 09. 2002
Dát tip
!!!

Feeling
17. 09. 2002
Dát tip
fíha! smekám a po špičkách odcházím...***

Seregil
17. 09. 2002
Dát tip
Až tak moc ne, ale až takhle jsem to fakt nečekal.... :-*/

Duf
17. 09. 2002
Dát tip
Básnčka se mi líbí, ale co ten výklad? něco mi uniklo?

Šalvěj
17. 09. 2002
Dát tip
.... Krása.... A ten výklad, kobouk dolů... *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru