Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tajemná technika

Výběr: Print, dablik008, Albireo
16. 10. 2002
29
1
3076
Autor
Bernadeta

No comment...

tajemná technika

zrychlí ti dech

ta jemná technika

jemná jak mech

 

když láska zaniká

do slz se rozpouští

pomůže technika

oáza na poušti

 

jenže ta technika

lesklá je studená

citům se vymyká

a nemá ramena

 

nelaská nehladí

nepíše dopisy

trošku tě naladí

jako jed na krysy


1 názor

Poustevník
04. 04. 2020
Dát tip

*


Hester
18. 08. 2003
Dát tip
nemá ramena ***

POMNĚNKAa
16. 08. 2003
Dát tip
Čtu teprve tvoje druhý dílko a je mi líp:)***

Žíně
08. 06. 2003
Dát tip
Za ten krysí jed velkej tipanec:-)**

guy
20. 05. 2003
Dát tip
tak tady jsem se kromě seznámení s tajemnou technikou podanou odbornicí taky seznámil s básnickými technikami podanými odborníky, obojí mi obohatilo mé obzory ***

Bernadeta
20. 05. 2003
Dát tip
Já nejsem žádná odbornice, spíš obyčejná odpornice :-)

Kytička
12. 02. 2003
Dát tip
*

Rimmer
02. 02. 2003
Dát tip
Jsem unesen *

Yfča
01. 02. 2003
Dát tip
*

Tichotam
28. 01. 2003
Dát tip
rytmus mi přijde příliš hravý k tomu obsahu za který dávám tip

Ziggy
27. 01. 2003
Dát tip
výborné ako celok (až na typ písma)*

Albireo
19. 12. 2002
Dát tip
Mně se to líbí moc, tip a výběr. A Bernadetu šup do oblíbených autorů!

Bernadeta
19. 12. 2002
Dát tip
Dýjadýjadádá, děkuji :-)))

galaxy
08. 12. 2002
Dát tip
Moc líbí :-)*****

**

Stevenson
15. 11. 2002
Dát tip
TO JSTE SE ALE VYRADILI, CO??_))JINAK TROCHU SOUHLAS TEME S KAZDYM..-)

Miroslawek
05. 11. 2002
Dát tip
ježiš musím si zakázat psát kritiky pozdě večer, tolik překlepů...

Bernadeta
05. 11. 2002
Dát tip
Jsem Ti velmi vděčná za odpověď, překlepy nevadí! Doufala jsem, že mi snad někdo odpoví...

Bernadeta
05. 11. 2002
Dát tip
Pokrač.... Skvělé poučení, díky... Ještě bych prosila dodatek, Miroslawku, mohl bys mi, prosím, uvést příklad tzv. gramatického rýmu?

Bernadeta
05. 11. 2002
Dát tip
Malému Kubovi děkuji za 2 odpovědi :-)

Lyryk
05. 11. 2002
Dát tip
hezký-staročeský (gramatický rým)

Bernadeta
05. 11. 2002
Dát tip
Lyryk: díky!

Miroslawek
05. 11. 2002
Dát tip
Lyryk: to mám přece říct já! Bernadetta: dýjadýjadádá... eee... tak tedy alespoň příklad z Tvého textu nehladí - neladí...

Miroslawek
04. 11. 2002
Dát tip
poslední sloka mi přijde zdařilá... laciný rým... je relativně snadné poznat a relativně složité definovat. A nebo jednoduché, ale museli bychom si nadefinovat docela obsáhlý pojmový aparát z literární terorie, na což tu není prostor. Dá se říci, že pouhá kvalitní zvuková shoda nestačí... - rýmované slovo by nemělo být jen Cimrmanovskou rýmovou konstantou bez vlastního obsahu... čím více podstatné informace ve verši nese, tím působí efektivněji a silněji... na což navazuje možnost využívat přesahů, příp. dalších nástrojů. -> s tím souvisí nutnost nepoužívat příliš omšelých a vybledlých slovních spojení jako jsou zde třeba dech - mech, resp. i používat, ale kontextově, situačně, významově dávat oněm slovním spojením nový kabátek tak, aby zněly nebanálně. Ono i originální výběr rýmovaných slov, pokud si nedáš na tom kabátku záležet, může působit fádně. - > -> příliš dokonalá shoda nudí... očekávání je třeba nejen uspokojovat, ale zároveň trochu i zklamávat... něco jako chytrá horákyně... je třeba najít vhodnou míru ;o))) -> rýmy tvořené nenápaditě např. na základě pouhé shody odvvozovacích přípon - tzv. gramatické rýmy mají sice v poezii své místo, avšak mnohdy se k nim uchylují Ti, kdo mají řemeslné potíže stvořit rým a s trochou kvalifikované čtenářské praxe jde většinou poznat, o který případ se jedná... což zase souvisí s prvním bodem akcentující obsah... když lze poznat že jedno ze slovb v paru (v horším případě obě) jsou tam jen (nebo hlavně) kvůli tomu, že se rýmují, tak je to špatně... -> atd... ve zkratce - rýmovaná slova musí být vybrána pečlivě, ale ta péče a snaha nesmí to být vidět, spíš se mají rýmovat jaksi mimochodem, důležitější jsou na nich jiné věci a to dodá rýmu tu pravou šťávu, která zase zpětně působí na sdělovaný obsah (ať už je to myšlenka pocit nebo obojí)

malykuba01
04. 11. 2002
Dát tip
teda to opravdu síla..vítej v oblíbených*:)))

malykuba01
04. 11. 2002
Dát tip
auvej..trefa...ženská, ty ale umíš oslovit*

Čolito
29. 10. 2002
Dát tip
dobrý

Bernadeta
18. 10. 2002
Dát tip
Díky všem..... a dodatek: Pro: Sonatinu a ostatní: Otevřeně se přiznávám, že co se poezie týče, jsem úplný diletant, v podstatě jsem se do NÍ zamilovala zhruba před půl rokem, když jsem si před spaním začala číst Nezvala, Seiferta a poté Skácela a Gellnera. Když ze mne někdy něco vypadne, je to spíš důsledek momentálního přetlaku v hlavě nebo smutku či deprese a někdy - výjimečně - radosti. Vypadne to ze mne tím způsobem, že vezmu nějaký ušmudlaný kus papíru a něco na něj vyprsknu. Takový ‘chlíst’, to je moje ‘poezie’. Když jsem zjistila, že existuje Písmák, vrhla jsem se na čtení a občas tam nějaký ten svůj chlíst umístím. A právě proto, že jsem věcí neznalá, ptám se, co je ten LACINÝ RÝM. Jak se pozná laciný rým a jak se dá definovat????

Bernadeta
18. 10. 2002
Dát tip
PS: Zapomněla jsem označit avíza... :-)

Kryton
18. 10. 2002
Dát tip
tajemná technika... dobrý nápad... v tejemných zákoutích techniky se dá kdeco najít... díky ;o)

Bernadeta
17. 10. 2002
Dát tip
...musím říct, že se mě to tolik nelíbí..... bych napsala mně... ...rytmus a příchuť pronásledovali.... bych napsala pronásledovaly Ale možná jsem ze staré školy, já nevím. To nic nemění na situaci, že akceptuji názor Sonatiny, i když ho nesdílím. Myslím si, že jednoduchost do této básně patří.

rým dech-mech vypadá sice lacině, ale v tomhle případě zapadá do kontextu (uznávám svoji mírnou předpojatost,jsa členem fanklubu...)

jako že rytmy pronásledovali? nevím...

Bernadeta
17. 10. 2002
Dát tip
No, já myslím, že rytmy pronásledovaly, ale třeba někdo poradí... Každopádně se, Sonatino. omlouvám, neboť jsem na Tebe hloupě vyjela. Stalo se totiž to, že jsem si otevřela Písmáka ve chvíli, kdy jsem byla silně rozčilená na svého sedmnáctiletého syna, který přišel domů v nepatřičném stavu. A to se nedělá. Písmák se má číst v klidu..... :-)

***

Lyryk
17. 10. 2002
Dát tip
Anonym60.-) rytmus a příchuť pronásledovali - sice rod mužský neživotný, ale v kontextu se zde odehrává personifikace, kdy substance cosi lidského koná, v tom případě je na místě měkké i...

rainman
17. 10. 2002
Dát tip
líbí, TIP (i když bych ho nemohl poslat, nebýt techniky :-)) )

Marco
16. 10. 2002
Dát tip
kuk ... no, to je věc... :)

Damik
16. 10. 2002
Dát tip
jako jed na krysy...docela sedí*

jestli je to o tom, o čem si myslím že to je ... :o) pak je to velmi odosobněné, jak je třeba!!! very good!!!*****

Rowenna
16. 10. 2002
Dát tip
to je dobrý. ta jemná technika. tip.

Kennyny
16. 10. 2002
Dát tip
jej to je fajné pěkně zaveršované :))) tipik*

Corinna
16. 10. 2002
Dát tip
dobré vskutku T

Armand
16. 10. 2002
Dát tip
*** :)))

Radost
16. 10. 2002
Dát tip
ano, ano, ano *

dablik008
16. 10. 2002
Dát tip
huhuhuh! *V*

sidi
16. 10. 2002
Dát tip
Ano, Sonatina má pravdu, nablýskaný povrch uvnitř však slabší strojek, závěrečný pocit je rozpačitý. Ona (Sonatina) to ovšem řekla mnohem lépe. :-)

Algaranna
16. 10. 2002
Dát tip
dobry to je:-)*

Bernadeta
16. 10. 2002
Dát tip
Děkuji všem :-) Sonatina: Beru Tvůj názor, ale máš své kritice hrubky, vidím jich tam hned několik.... to by asi být nemělo.

Bernadeta
16. 10. 2002
Dát tip
Sonatina: Chci říci máš ve své kritice hrubky.... tak vidíš, jsem na tom podobně :-)

Lyryk
16. 10. 2002
Dát tip
Bern..: jaký hrubky??? já na Sonatině žádnou chybku nevidím .-)

Lyryk
15. 10. 2002
Dát tip
ďobrý**

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru