Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O sluncích a planetách

18. 11. 2002
16
4
4202
Autor
j_i_r_i_k

Té, díky níž toto dílko vzniklo a je i zde...

Když se podíváte na samou podstatu našeho prostoru, uvidíte mezi atomy obrovské mezery. A v těchto mezerách je místo pro paralelní světy. Je jich strašně moc a prolínají se tím naším, jsou nám blíže než na dosah ruky, přesto se jich nikdy nedotkneme. I tak máme ale možnost do nich nahlédnout. V noci, když zavíráme oči, abychom zprostili své mysli okovů reality, tyto se obracejí k sobě a pátrají v oněch mezerách. Projevem jejich snahy jsou potom naše sny.
V jednom takovém paralelním vesmíru se nacházejí hvězdy, volně plující prostorem, a také planety, též nespoutány silami našich fyzikálních zákonů. Toto je příběh jedné planety.
Nepamatovala si, kdy vznikla, její vědomí se vynořovalo ze snového oparu neurčitosti, aby se stávalo jistějším až k bodu, který samo nazvalo přítomností. Co ale věděla určitě bylo, že je planetou. A že v prostoru kolem ní jsou i jiné planety. A také věděla, co je to slunce. Znala několik sluncí, s každým z nich po jistý čas plynula po stejné dráze. Na povrchu planety byla hlína a v ní semínka rostlin. Vždy, když se dostala do blízkosti slunce, s nímž poté sdílela směr, cosi dalo impuls, aby semínka vyklíčila. A ze semínek se staly rostlinky, jež svými kořínky protkávaly planetu a listy hladově vztahovaly ke slunci. A pečovali o ty rostlinky jak slunce, tak planeta, rostlinky žily díky jejich blízkosti, jejich vzájemnosti.
Však pokaždé přišel čas, kdy slunce se začalo vzdalovat. Naše planeta byla bezmocná, neboť jak mohou planety vědět, co řídí sluncí cesty? Avšak ve chvíli, kdy svit slunce začal slábnout, rostlinky, jejichž kořínky zasahovaly každý kousíček planety, začaly vadnout. A jak slábly a jejich život končil, každá jejich část naplnila se nesmírným žalem. A smutek tento přešel do planety, jež s rostlinkami byla tak těsně spjata, každý sten rostlinek a každý uvadlý lístek planetu nesmírně bolel.
Nevěděla planeta, kolikrát už toto prožila, avšak jednou se rozhodla, že nestrpí, aby další rostlinky umíraly. I otřásla se, úrodnou půdu pokryla kamením a vše nechala přelít žhavými potoky lávy, aby na svém povrchu vytvořila neprostupný kamenný štít. Zabránila tak semínkům v klíčení, kde nic nevyklíčí, nic nezahyne, říkala si.
A plynul čas, planeta plula prostorem a tu a tam se dostala do blízkosti nějakého slunce. Však to, když nevidělo ani náznak života na planetě, opustilo ji a šlo svou cestou. A planeta dál udržovala svůj štít. To trvalo dlouho, celé věky minuly tento strnulý okamžik nebytí a planeta zapomněla. Nevěděla již, proč vytvořila onen příkrov, zapomněla na rostlinky, na semínka, na jejich bolest.
A jednoho dne ocitlo se v její blízkosti slunce. Snad bylo hřejivější než ta předchozí, snad přišlo příliš blízko, snad se to planetě jen zdálo, neboť si tak dlouho sluncí nevšímala, nicméně stalo se, že jedno semínko rozhodlo se vyklíčit, prodralo si cestu zvětralou skálou, jejímž zpevňováním se planeta již dlouho nezabývala, neboť dávno neznala důvod, proč by měla, a na povrchu se objevily drobounké lístečky. A slunce si toho všimlo a rozhodlo se sdílet směr s planetou. A z jedné rostlinky se staly dvě, potom malá skupinka, zelený ostrůvek uprostřed pustiny, a jak plynul čas, kořínky postupně rozrušily celý kamenný kryt a planeta se opět zazelenala, provázena svým sluncem...


4 názory

to ano

jsem tak trochu aArcheoloOk

:))

v jistím smyslu


j_i_r_i_k
26. 12. 2012
Dát tip

Jééé, deset let zpět, kdeže ty časy jsou... Díky za znovuobjevení, takový poctivý kus archeologie. :)


to je krásná pohádka:)


Pavleenka
18. 01. 2005
Dát tip
No.... o přátelství to nejni... A myslím, že o lásce taky ne. Páč láska je to, když jedna planetka má jen jedno sluníčko. Když je planetka takhle přelétavá, říká se tomu poblouznění nebo zamilovanost. Na lásku se taky nezapomíná, to se prostě nedá... Ale líbí se mi, jak je to napsaný.

j_i_r_i_k
18. 10. 2004
Dát tip
:))) Jůůů, tak to jsem potom poctěn asi :)

Vespa
18. 10. 2004
Dát tip
Mno, to bys měl.

j_i_r_i_k
18. 10. 2004
Dát tip
No to taky jsem, teda teď už jako určitě :)

Vespa
17. 10. 2004
Dát tip
Mno, jenže já už si toho svýho vetřelce pojmenovala, jmenuje se Chrchel a je řádným členem naší rodiny. Myslim, že ke splynutí už nedojde... :o)

j_i_r_i_k
17. 10. 2004
Dát tip
Chrchel? Tak to díky teda... I když esli je členem rodiny, tak... díky :)))

Vespa
17. 10. 2004
Dát tip
Chrchel je jméno, které mám vymyšleno již dávno. Konečně jsem našla aliena, kterej mi stojí za to, abych ho pojmenovala tímto značně neobvyklým, ale mnou velmi milovaným jménem. :o)

Vespa
16. 10. 2004
Dát tip
No jo, ta tvoje reklama se vyplatila. Tahle pohádka mě zahltila blaženstvím a štěstím. S přiblblým úsměvem se jdu složit na postel a usnout, konečně mohu. Taková krásná pohádka...

j_i_r_i_k
16. 10. 2004
Dát tip
Teda kdyžs psala, že se na ni podíiváš večer, nepředstavoval jsem si, že kvůli tomu nepůjdeš do půl druhý spát :)... Ale díky za krásnou reakci, vždy mě moc potěší, když si toto dílko přečte někdo, komu se dostane přes sítnici a zrakové centrum v mozku i do duše...

Vespa
16. 10. 2004
Dát tip
Jo, povedlo se. Je tam, přímo ji ve své duši cítím. Chce ven...á pomóc...je to vetřelec!!!!

j_i_r_i_k
16. 10. 2004
Dát tip
No, možná to může být vetřelec, ale když se uklidníš, nadechneš a budeš se soustředit, ucítíš, že nechce ven, že Tě chce celou prostoupit, až splynete v jednom celku, který bude větší než jen součet vás dvou...

Solitary
22. 09. 2004
Dát tip
škoda, že tu není kategorie "pohádka pro dospělé" či "podobenství.."

JASAN
29. 05. 2003
Dát tip
Anonzm jsem bzl já, tak ještě tip.

j_i_r_i_k
29. 05. 2003
Dát tip
JASAN: To, že je díky ní zde, znamená, že mě k tomu, abych ho sem dal, přemluvila :)...

Yfča
28. 05. 2003
Dát tip
Pěkná pohádka! Žel Kačabu bych tím neuspala, byla zvyklá na drsnější kousky... :o)) *

j_i_r_i_k
28. 05. 2003
Dát tip
Hmmm, teď už je asi na uspávací pohádky pozdě, mi přijde, že pomalu dochází do věku, kdy by měla usínat nad ránem únavou... Aha, koukám, že ještě rok by počkat mohla... Tak to nevím, čím jí uspávat...

Yfča
28. 05. 2003
Dát tip
Občas funguje kladivo. Ale musím se dobře trefit... :o)

j_i_r_i_k
28. 05. 2003
Dát tip
:))) No jo, Ty nezklameš... Tak dej bacha, ať se netrefíš až moc dobře...

Yfča
28. 05. 2003
Dát tip
To by až tak nevadilo. Kačabu jsem dost dobře pojistila... ;o)

j_i_r_i_k
28. 05. 2003
Dát tip
:))))) A nějaké úrazové by nebylo? Jen tak jemně tu a tam něco přerazit, ať taky nějak přispěje do rodinného rozpočtu?

Wopi
28. 05. 2003
Dát tip
fajn :)

Yfča
28. 05. 2003
Dát tip
Třikrát té potvoře šili hlavu, jednou koleno. Tak jsme ji honem úrazově pojistili. A co myslíš? Jsme těžce v mínusu, anébrž si ta bestie od té doby už nic neudělala...

j_i_r_i_k
28. 05. 2003
Dát tip
No to je fakt na potvoru... Ale trpělivost přináší růže, však počkej :)...

Yfča
28. 05. 2003
Dát tip
Ba ne, Kačaba je potvora. Dokonce tuhle drze prohlásila, že mne přežije. To už je vrchol!

j_i_r_i_k
28. 05. 2003
Dát tip
No teda, jsem spravedlivě rozhořčen... I když přiznejme si, ona ta úvaha bráno ze statistického hlediska není úplně blbá...

Yfča
28. 05. 2003
Dát tip
Musím přiznat, že asi na tom vážně něco bude... Ta holka je chytrá po mně! ;o)

j_i_r_i_k
28. 05. 2003
Dát tip
Velmi vhodný způsob, jak se pochválit, smekám :)...

Yfča
28. 05. 2003
Dát tip
Skromnost je jedna z mých MNOHA předností... :o)

j_i_r_i_k
28. 05. 2003
Dát tip
O tom ani náznakem nepochybuji - vlastně když o této větě přemýšlím, nějak si nemůžu vybavit, co to vlastně ta pochybnost je, asi si to najdu ve slovníku :)...

StvN
03. 05. 2003
Dát tip
- je to dobře napsaný - ten styl, co je ti vytýkán podle mě nevadí, tady mi to sedí - je to hodně pohádkoidní, jen místy to sklouzává mimo dráhu líbeznosti a přátelství - sluší se o tom trochu popřemýšlet

j_i_r_i_k
03. 05. 2003
Dát tip
StvN: Jaký přátelství? To mělo být o lásce :)))))))... I když když se nad tím zamyslím, tak to přátelství není úplně mimo... Díky za přečtení a hlavně námět k zamyšlení :)...

StvN
03. 05. 2003
Dát tip
- už jsem to vymyslel, nesedí mi ten konec, je moc šťastnej, takové to známé poučení by bylo, že si nakonec planetka uvědomila, že i krátký život je lepší než věčný neživot - no, ale jsem vedle jak ta jedle, viď? - láska, hmm, nech mě přemýšlet....chtěl bych najít to své sluníčko

j_i_r_i_k
03. 05. 2003
Dát tip
Sakra chlope, tohle dílko má být pozitivní, má ukázat, že uzavírat se je kravina, že tím trápíš akorát sám sebe, že v tomhle světě je sluníčko, které by pro Tebe chtělo svítit... "Když chceš najít rybu, hledej rybu" - eskymácké přísloví :)))

StvN
03. 05. 2003
Dát tip
- na mě působilo pozitivně, akorát jsem si z něj vzal něco trochu jinýho - co ale dělat, když nevíš, co chceš?

j_i_r_i_k
03. 05. 2003
Dát tip
Tak na to mám svoji oblíbenou hlášku "Přeju Ti, ať najdeš co hledat"... A myslím to vážně...

LaMouette
27. 02. 2003
Dát tip
no asik nestávaj se měsíčky... bo z měsíčků už nigdy sluníčka býti nemohou.. ty leda tak vyhasnou úplně a šmitec.. takže nakonec stejnak dojdeš k názoru.. že sluníčka jsou prostě jen sluníčka.. a nic se jim nemůže vyrovnat at už jsou v jakémkoliv momentálním stavu.-))

j_i_r_i_k
27. 02. 2003
Dát tip
Tak dobře, se už vzdávám, si mě ukecala, no, sluníčka jsou holt asi opravdu sluníčka.

LaMouette
26. 02. 2003
Dát tip
aaano.. tak to bylo.. je.. a bude.. a každý máme na světě to svoje sluníčko. .a každý ho jednou najdem.. jen někdy vytrvat a neházet flinty do žita.. bo co pak tady sluníčko bez nás samotný.. a smutná sluníčka nebraaaat.-)))*

j_i_r_i_k
26. 02. 2003
Dát tip
Smutná sluníčka? No, když sluníčko zesmutní, stane se planetou, protože jeho záře prostě pohasne... A pak musí přijít jeho/její sluníčko :) Ale to už je jiná metafora, nicméně stojí za zvážení, díky za inspiraci, z toho by mohlo něco být...

LaMouette
26. 02. 2003
Dát tip
nenennee sluníčko je sluníčko i když je smutný.. sice nezáří.. ale hřeje pořád.. bo musí.. bo třeba na jeho výhřevnosti sou závislí jiní.. ale hřeje.. bo je to sluníčko.. a vůbets:-))))

j_i_r_i_k
26. 02. 2003
Dát tip
Zde se před Tvojí argumentací musím sklonit, protože sluníčka opravdu hřejí, i když jsou smutná, bo musí... Ale taky pak hledají jiná sluníčka, která i září, nestávají se tak smutná sluníčka měsíčky, které odrážejí záři sluníček?

orchidey
21. 02. 2003
Dát tip
***

Nádherná myšlenka,některé seskupení slov se mi nezdá,trochu zpomalují vstřebávání,ale...nemohu jinak než *

...ještě to nejde...

j_i_r_i_k
29. 01. 2003
Dát tip
Odpouštět? Kdo jsem, abych měl toto právo? Aha, autor, no nic, když si přečteš kousek, objevíš akorát, že to není stylistická perla, ale celek Ti sdělí poselství, jež se snaží šířit, proto se neboj a čti...

j_i_r_i_k
28. 01. 2003
Dát tip
No, jen buď náročná, ale měj na paměti, že je to Tvůj vkus a nikoliv všeobecný trend, z toho pak vznikají nehezké hádky... No, byl jsem na toto dílko i relativně pyšný, aspoň vidím, co dokáže autorská zaslepenost, jo jo, život je tvrdá škola :)...

Proč se poslední dobou vždy tak zhrozím před dlouhou prózou?Odpusť,jen kousek jsem si přečetla.Zbytek příště.Přesto se mi to moc líbilo,s tipem počkám na celek.

j_i_r_i_k
27. 01. 2003
Dát tip
Helga: No, jak to říci, asi tak, jak to cítíš a myslíš :), toto dílko už mi bylo jednou pro styl totálně omláceno o hlavu, čímž se mé iluze rozpadly v prach, takže jen do mě, teď už to snesu :)...

Helga
27. 01. 2003
Dát tip
To jsem ráda, že nejsem první, občas mám dojem, že se mi stylem zavděčí jen málokdo a říkám si, jestli nejsem nějak náročná. :)

Helga
25. 01. 2003
Dát tip
No, jak to říci. Podobenství je to rozhodně zajímavé a k zamyšlení, jen mi vůbec nesedí ten styl: „Však pokaždé přišel čas, kdy slunce se začalo vzdalovat.“ Nebo: „jak mohou planety vědět, co řídí sluncí cesty.“...

j_i_r_i_k
19. 01. 2003
Dát tip
Irea: Tuto pohádku jsem sem dal na naléhání osůbky, pro niž byla napsána... Aby si ji mohli přečíst ti, kteří by si ji přečíst měli... Prosím, řekni mu o ní, třeba nebude chtít rozumět, ale třeba se někde v něm uvrtá, zkus to...

Irea
19. 01. 2003
Dát tip
Ano, udělám to, a dík, že jsi ji sem dal. Přeju jí aby se trefila co nejvíckrát do živého...

Irea
18. 01. 2003
Dát tip
Tak tahle pohádka je hodně pro dospeláky, znám jednoho, který by ji měl číst, ale nebude jí chtít rozumět, viz moje básnička Kudy.. ale sem patří muj tip

diderotka
05. 12. 2002
Dát tip
U této pohádky nejde jinak, než *

Danny
18. 11. 2002
Dát tip
pěkné podobenství! tip

Fil
18. 11. 2002
Dát tip
Budu vyprávět svým dětem-pěkná*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru