Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

MÚZY

Výběr: Lyryk
22. 11. 2002
2
1
3567
Autor
Naso

vlastne ma k tomu nedávno vyprovokoval Vajda... Odvolávame sa na múzy a možno ani neviem čo (kto) sú vlastne zač. Tak pre Vás a pre všeobecnú kultúru. -NASO-

Podľa gréckej mytológie môžeme identifikovať 9 múz:

Erato, Calliope, Melpomene, Polyhymnia, Thalia, Clio, Euterpe, Terpsichore, Urania.

 

Múzy majúce vzťah k literatúre:

ERATO - the "Lovely" - múza milostnej poézie.

Vo výtvarnom umení je stvárnená s lýrou a občas má na hlave korunu s ruží. 

CALLIOPE - the "Fair Voiced" - najstaršia z múz. Múza epickej poézie.

Vo výtvarnom umení ju spoznáte podľa podložky na písanie (writing tablet) v rukách, niekedy aj  so zvitkom papeira alebo knihou, so zlatou korunou.

MELPOMENE - the "Songstress" - múza tragédie navzdory svojmu veselému spevu.

Vo výtvarnom umení je predstavená tragickou maskou.

POLYHYMNIA (Polymnia) - "She of Many Hymns" - múza sakrálnej poézie.

Vo výtvarnom umení má tvár so zamysleným výrazom.

THALIA - the "Flourishing" - múza komédie a hravej, samopašnej až idylickej poézie. 

Vo výtvarnom umení nosí komickú masku. Občas je spodobnená s korunou z brečtanu a s barlou.

 

Múzy neliterárne:

CLIO - the "Proclaimer" - múza histórie.

Vo výtvarnom umení je často stvárnená sediac so zvitkom .

EUTERPE - the "Giver of Pleasure" - múza hudby.

Vo výtvarnom umení stvárnená s flautou .

TERPSICHORE - the "Whirler" - múza tancovania. 

Vo výtvarnom umení je znázornená ako tancujúca deva s lýrou a drnkátkom (plectrum)

URANIA - the "Heavenly" - múza astronómie.

Vo výtvarnom umení je znázornená s nebeským glóbusom.

 

(zdroj: www.google.com - heslo: Muses)

 

- Avšak nezabúdajte, že nezávisle od gréckej mytológie múzou môže byť pre vás hocikto. :-)

-NASO-


1 názor

vajda
13. 09. 2007
Dát tip
tak som tu zas...zabudol som na ne.... sevas naso vajda

sophieJ
03. 12. 2002
Dát tip
Si zlatý, že sa o takéto veci podelíš, že sa ti vuobec chce. Pre každého básnika veľmi duoležitá bytosť, taká múza, je fajn vedieť viac. Myslím, že za všetkých, čo to prečítali, pusa.

reya
26. 11. 2002
Dát tip
mam svoju muzu, nevadi, ze je to muz? :)

Krel
23. 11. 2002
Dát tip
:-)

mám sice svoji můzu, kterou jsem tady v tom seznamu nenašel, ale stejně dobrý :-) díky

hurvinek
22. 11. 2002
Dát tip
je to zvlastni ale ani ja tu tu svou muzu nenasel........ asi zaspala dobu a neni na internetu......

Miroslawek
22. 11. 2002
Dát tip
Jen na doplnění používaná slovenská transkripce jmen ze staré řečtiny místo uvedené anglické: Erato - vážna ľúbostná poézia; gitara Euterpe - hudba, lyrika; flauta Kalliope - epos; kniha a zvitok Kleio - dejepis, filozofia, epos; zvitok textu Melpomene spev, tragédia tragická maska, palica, veniec z révového lístia Polymnia - pieseň, vážny spev, bez atribútu, alebo so vádzaný hudbou zvitkom, vždy vo vážnom postoji Terpsichore - tanec; lýra Tália - komédia; komická maska Uránia - astronómia; glóbus

Naso
22. 11. 2002
Dát tip
Míwo: díky za poslovenčenie mien! A vôbec...

Katerina
22. 11. 2002
Dát tip
Dobra inspirace na nickname..... :-))

Albireo
22. 11. 2002
Dát tip
A já byl do teď přesvědčen, že jich bylo 7! Díky za poučení. Fascinuje mě, že astronomie byla tehdy považována za umění. Možná "díky" astrologii. "Urania" se jmenuje polský astronomický časopis, Úranos je bůh nebe. Navždy... Moje Múza také v seznamu není. Ale takových po světě chodí! :-)

Leata
22. 11. 2002
Dát tip
avi

vajda
21. 11. 2002
Dát tip
...Naso...vďaka...vážne...tento elaborát si zaslúži T!

Dabi
21. 11. 2002
Dát tip
Krásná jména mají...holky:-) Děkuji Naso

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru