Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Klaus na Hrad

11. 12. 2002
0
0
3308
Autor
Yossarian

Upozornění: tato úvaha je čistě osobní teorií, očekávám však její plné pochopení a snad i případný souhlas s jejím stanoviskem.

Nejsem přívržencem ODS ani pana Václava Klause, jak by se mohlo z titulku zdát. Jenom si po důkladném zvážení všech kladů a záporů jednotlivých prezidentských kandidátů, kteří jsou v poslední době našimi médii tak propíráni, myslím, že u nás není vhodnějšího člověka než právě pana Klause. Jak říkám, nejsem stoupencem ODS, vlastně ani pravice, náš volební systém a situace v politice se mi ani trochu nezamlouvá, nejsem však ani levičák, prostě mě politika sere.
Nechme stranou možnost přímé volby "hlavy státu", tak daleko bohužel díky našim-vašim zákonodárcům nejsme.
Otázkou zůstává, kdo by mohl být nejvhodnějším nástupcem již značně opoužívaného Václava Havla. Z kandidátů, kteří přicházejí v úvahu, snadno vyloučím většinu.
 Takže: Miloš Zeman? -Aby si zase pustil svoji nevymáchanou hubu na špacír? (tím mu neupírám, že jeho inteligence je na značné výši, jenom se prostě neumí chovat!)
Otakar Motejl? - No ten by mohl prezidentovat jenom po tmě, navíc nějaké pochybná minulost nebo co.
Bureš?- Ten hejsek s nudlí u nosu, pcha
No a dalši kandidáti nestojej ani za řeč.
Ono totiž prezident má jednu jedinou úlohu- třást rukama (dřív voblizovat se) státníkům a význačným diplomatům zavítavším do naší zemičky. Pak by měl prezident ještě reprezentovat - zejméno to, nic jinýho vlastně nedělá. V našem státečku je to taková figurka, loutka která vobčas dá někomu milost aby veřejnost viděla že nám prezident neusnul. Jinak lautr nic prezident dělat nemůže a taky nedělá.
Proto si teda jako antiklausovec myslím, že právě z uvedenejch důvodů by bylo zvolení pana profesóra tou nejlepší variantou. Podívejte se: Klaus už toho u nás napáchal dost, pokud by se stal prezidentem, nemoh by najednou nic - prezident je silně apolitickej. No a reprezentativní je Venda taky, marná sláva, nejsem teda na chlapy, ale předpokládám že vypadá vo maličko líp než Motejl se Zemanem a spol.
Někdo říká, že teď máme nejhezčí první dámu Evropy. No tak budeme mít pro změnu nejšerednější první dámu Evropy- paní Livii. Aspoň se zprůměrujem.
Tudíž by všichni měli volit Klause, přívrženci proto, aby jejich božstvo stanulo na postu nejvyšším, odpůrci proto, aby se ho konečně na české politické scéně zbavili. Klaus by tak dostal možnost aspoň částečně napravit to co doteďka spískal.

Klaus
08. 11. 2004
Dát tip
Když jde o Klause, je každý čitelný...viz. autor hore

Bojím se, že i když jsi všechno "důkladně zvážil", mnohé skutečnosti ti zůstaly skryty. Protože po důkladném zvážení všech kladů a záporů by soudný člověk nikdy Klause za prezidenta nechtěl. Myslím, že to nevyjádřím lépe než tento článek z Respektu, který vyšel hned po Klausově zvolení, který tu předkládám k úvaze: Článek Respektu - 10/03 Čestný předseda ODS už nemusí "klamat rozhodčího" -- je v cíli V pátek 28. února parlament zvolil nástupce Václava Havla. To je dobrá zpráva. Hledání, které na dva měsíce paralyzovalo tuzemskou politiku, je u konce. Špatná zpráva zní, že nový prezident Václav Klaus získal úřad, o němž podle svých slov „snil“, díky kšeftu s komunisty, o jehož podstatě se veřejnost nic nedozvěděla. Václav Klaus je na vrcholu a zároveň v cíli své politické cesty. Nemusí dál soupeřit o moc a prestiž, obojího už nebude mít víc. Jako desátý prezident na Pražském hradě dostal šanci nově stanovit, co tato funkce obnáší, jaká je úloha prvního úředníka státu a co od něj očekávat. I těm, pro něž zvolení Klause znamenalo noční můru či špatný vtip, nyní nezbývá než novému prezidentovi popřát hodně štěstí. Pět důvodů proti Volby byly tajné, takže oněch 142 volitelů, kteří dali ve třetím kole Klausovi svůj hlas, se bohužel nelze zeptat, co je k tomu vedlo. Jistě v tom byla snaha neprotahovat dál volbu, nepochybně i politické obchody – ale jaké byly konkrétní důvody pro Václava Klause? Mezi politiky a komentátory nejčastěji zaznívaly výroky typu „je zkušený a novou roli zvládne“, „je reprezentativní a zastupuje významný politický proud“, „je vypočitatelný a všichni vědí, co od něj čekat“. Je-li toto vše, spokojilo se 142 zákonodárců skutečně s málem. Naopak proti Klausovi mluvilo pět vážných důvodů či obav. Za prvé jeho nezodpovědné postoje v zahraničněpolitických otázkách. Pro Klause se zde stala absolutním kritériem „státní suverenita“. Do tohoto mustru zasazuje vše: Miloševiče v Kosovu, Haidera v rakouské koalici, Mečiara v Bratislavě, masakry v Čečensku, bombardování Afghánistánu i Iráku. Obranou nikým neohrožované české suverenity lovil hlasy ve sněmovních volbách, kvůli „suverenitě“ je schopen poškodit vztahy se základními spojenci. Druhým vážným důvodem byla jeho legitimizace komunistů. Otcem i garantem současné „plíživé rehabilitace“ KSČM je bez přehánění právě Klaus. Před loňskými volbami s nimi sestavoval apel na obranu Benešových dekretů, nedávno označil předlistopadový antikomunistický vzdor za „něco laciného a prázdného“, v prezidentském finále je pozvedl na úroveň rozhodující politické síly. Třetí výhradou je Klausův pohled na ústavní instituce. Bývalý předseda ODS vždy vnímal Ústavní soud, Českou národní banku nebo Nejvyšší kontrolní úřad jako nástroje mocenského boje. Nikdy blíže neupřesnil, kým by je chtěl obsadit, ale očividně o nich uvažuje čistě stranicky. Za čtvrté milosti: Klaus si zakládá na své loajalitě k lidem, kteří se vůči němu „chovali hezky“. Policejní stíhání sponzorů či bohatých příznivců ODS (Šrejber, Železný) kritizoval jako nepřípustnou „kriminalizaci podnikatelů“. Bylo by v logice jeho výroků a činů, aby je omilostnil – nejpozději po vynesení pravomocného rozsudku. A jako poslední, nikoli ovšem nejméně důležitá, je tu jeho myšlenková vyhaslost. Zásluhy o ekonomickou reformu a o vytvoření systému politických stran Klausovi žádná slušná učebnice české historie neupře. Zhruba od poloviny 90. let byl reformátorem už jen slovně, ale aspoň ještě inspiroval. Od skandálu s tajným kontem ODS a rozpadu své vlády v roce 1997 se však několik let pitval hlavně v úvahách o „zradě“ a „atentátu“ na svou osobu. V poslední době do veřejné debaty vnášel především téma „národních zájmů“, naposledy se blýskl úvahou o nebezpečí cizinců narušujících „homogenitu“ České republiky. Teď už budu pro Evropu Výše popsané postoje a předsudky nemusejí sehrát v Klausově prezidentství rozhodující roli. Jsou to ale názory, které tento muž zastával konzistentně po dlouhá léta a jsou v něm uloženy hodně hluboko. Přes všechny anglosaské mimikry Klaus zůstal českým chalupářem z Prudic, který žil v sídlištním bytě na Proseku, jezdil v trabantu a o věci přesahující jeho horizont se nezajímal – a je na to hrdý. Proti zmíněným obavám existují také jisté naděje, opírající se především o zcela novou Klausovu roli. Až dosud vše podřizoval politickému zápasu, kvůli vítězství byl ochoten se dočasně spojit s kýmkoli, porušit slovo, překročit psaná i nepsaná pravidla. („Klamání rozhodčího je součástí hry,“ vyjádřil se kdysi podle vzpomínky dlouholetého přítele Tomáše Ježka.) Prezident však nemá proč zápasit. Klaus už nepotřebuje vyhrát pro ODS volby. Nemusí klamat rozhodčího – on sám je teď rozhodčí. Z Klausových rozhovorů a projevů při volbě hlavy státu se také zdá, že si uvědomuje vážnost a odpovědnost tohoto úřadu. V rozhovoru pro MF Dnes ze 7. prosince tento vyhlášený kritik Evropské unie naznačil, že před červnovým referendem by podpořil ANO: „Přes tisíce svých výhrad k dnešní metodě evropského sjednocování jsem to byl koneckonců já, kdo podal přihlášku České republiky do Evropské unie. Avizuji dopředu, že cokoli bych si mohl myslet jako občan Václav Klaus o této věci i jako eventuální prezident, určitě bych věděl, co je v takovouto chvíli mou povinností. To je důležitá věta.“ A konečně: Václav Klaus se hlásí k „vlastenectví“. Ať pro něj ten výraz znamená cokoli, jeho součástí je nyní nepochybně i vědomí, že přebírá Masarykův úřad a zasedne v sídle českých králů. Jeho úporná vytrvalost mu dala nečekanou a možná poslední šanci vylepšit si pro historii konečnou bilanci svých „plusů a minusů“. Vláda v Klausových rukou Samo zvolení druhého prezidenta zatřáslo politickými poměry v zemi. Pro šéfy vládní koalice je to drtivý neúspěch a doklad jejich neschopnosti. Ani na třetí pokus nedokázali najít „průchodného“ kandidáta a jejich vlastní straníci raději pomohli na Hrad opozičnímu předákovi. První otázka zní: Padne Špidlova vláda? Po počátečním šoku začal premiér tvrdit, že s Klausem vyjde dobře a že nemíní rezignovat na vládní ani stranickou funkci. Před kabinetem – a celou společností – stojí v nejbližším půlroce tři těžké úkoly: hrozící válka v Iráku, referendum o EU a reforma veřejných financí. Kvůli nim by bylo lepší, kdyby vláda ještě nějaký čas přežila. Zachce-li se Klausovi, od této chvíle jí může značně komplikovat život (namátkou: může blokovat jmenování soudců či velvyslanců, úkolovat ministry, kdykoli navštívit schůzi kabinetu či parlamentu a vzít si slovo na neomezeně dlouhou dobu…). Nový prezident by však zřejmě nechtěl předčasné volby dříve, než průzkumy dají ODS šance na výrazné vítězství. Druhá otázka: Co bude nyní se sílícími komunisty? Zda s nimi Klaus uzavřel „opoziční smlouvu č. 2“ o obsazování postů, to se dozvíme za pár měsíců – při nominacích do Ústavního soudu. KSČM už začala zjevně usilovat o úspěch v příštích volbách, jímž by překonala i loňských 18 %, a snaží se přetáhnout sociální demokracii voliče. Proto komunisté označují ČSSD jako rozloženou stranu a nikoli náhodou si jako hlavní terč vybrali oslabeného Vladimíra Špidlu: kdyby stál místo něj v čele strany řekněme Zdeněk Škromach, pro levicové voliče by rozdíl mezi ČSSD a KSČM byl už téměř zanedbatelný. Pokud jde o menší vládní strany, těm nejspíš pár přeběhlíků v pátek zajistilo účast v případné příští vládě s ODS. Lidovce ovšem už do této vlády stěží povede Cyril Svoboda. O Unii svobody samozřejmě uvedené platí, jen pokud ještě někdy překročí práh volitelnosti. Pět báječných let V příštích týdnech a měsících se ukáže, jakým prezidentem se Václav Klaus rozhodne být. Už ve Španělském sále naznačil, že by hradní kancelář „zeštíhlil“ (čti: vyčistil od Havlových lidí). Ke Klausovu dosavadnímu stylu by patřilo přidělit trafiky věrným příznivcům a straníkům z posledních let. Kdyby s mimořádnými pravomocemi hlavy státu zacházel zdrženlivě a střídmě, bylo by to vítané překvapení. Nebude-li, do roku 2008 ho podle ústavy může funkce zbavit jen demise, nemoc nebo žaloba pro velezradu. Autor: Tomáš Němeček

Humble
17. 02. 2003
Dát tip
No nedělám, alespoň co jsem slyšel (konkrétní tištěné údaje jsem ale nenašel), seděl prý i Gottwald a Svoboda, takže všichni. Tahle historická tradice se rozhodně nesmí podceňovat!

Humble
14. 02. 2003
Dát tip
Já nechápu, co tady řešíme - ohlédněme se zpět na naše historické tradice. Počínaje Zápotockým a Novotným vězněným v nacistických koncentrácích přes Husáka vězněného v 50. letech až po našeho dosud posledního prezidenta je jasné, že prezidentem nemůže být nikdo s čistým trestním rejstříkem. Můj kandidát je proto jednoznačný: JIŘÍ KAJÍNEK

Yossarian
14. 02. 2003
Dát tip
ty si z toho děláš prdel, ale já bych Jirku klidně volil, je aspoň inteligentní a s nikym by se moc nepáral

Katčenka
21. 01. 2003
Dát tip
No,ja ti budu oporovat.mam pana Klause rada.Uz jen proto,ze je to v nasi male ceske politice jediny schopny budovatel normalniho statu.Jiste,ma svy chyby,ale to z nej nedela spatnyho cloveka...Myslim,ze si nezaslouzi to,co si o nem napsal.sanzi se,to se mu proste musi nechat.Jinak s tvoji uvahou souhlasim-mel by byt prezidentem uz jen pro to,co pro nasi malou zemicku udelal!

Astalavista
24. 12. 2002
Dát tip
Pů na hrad! :o) Taky si myslim, že to bude nejlepší možn řešení... teda, ono nebude... nevěřím tomu, že Klaus projde... tedy prvním kolem asi ano, ale v přímém souboji se Zemanem asi prohraje, protože proti němu bude dost silná levicová lobby. Na druhou stranu si myslím, že by Klause mohli podpořit i někteří komunisti... Je třeba zvážit negativa i pozitiva... bude pro náš stát lepší narcistický diplomat nebo hulvátská tlučhuba? :))) Nevím, třeba to celé dopadne jako volba předsedy ODS, prezidentem se stane někdo třetí a my tady jen mlátíme prázdnou slámu. Jen aby to nebyl Kříženecký, to by to tady bylo jako na Kubě..:)

Rowenna
16. 12. 2002
Dát tip
No, zviklal jsi mě představou, jak stoupne náš kredit ve světě tím, že budeme mít nejšerednější paní prezidentovou...:-) Pouvažuji o tvých argumentech.

Yossarian
14. 12. 2002
Dát tip
Sice to neměla bejt prdel, ale rádo se stalo

m11
13. 12. 2002
Dát tip
cirilla: Halíka????????? proboha. trest smrti za homosexualitu, za potraty, za braní slova božího nadarmo? Hašek na hrad (Dominátor, samozřejmě)!!!!

Pavson
13. 12. 2002
Dát tip
Haškovi bohužel ještě nebylo čtyřicet. Jinak bych ho bez problémů volil taky. Kdysi jsem na prezidenta propagoval Vendu Bělehradskýho, ale teď ho ňák delší dobu nesleduju ( s ním by jistě Stanislav.V. problémy neměl ) Souhlasím, že klerus na Hradě by byla tragédie.

Wopi
13. 12. 2002
Dát tip
Kvakín na Hrad!!!!

Nuitík
12. 12. 2002
Dát tip
mn'áááááááááu

Pavson
12. 12. 2002
Dát tip
Moje chyba, že jsem se nachytal do vlastní pasti!! Nuitíííí, ktetisi kletisii, hebééééé, jabadáááá. Přísahám, že si to přečtu.

Cirilla
12. 12. 2002
Dát tip
KOČKY NA HRAD!

Cirilla
12. 12. 2002
Dát tip
jo a jak říká Pavson, zavoravovat vostatní...

Cirilla
12. 12. 2002
Dát tip
(ehm, zavotravovat)

Pavson
12. 12. 2002
Dát tip
Wopi 100 procent vývozní

Nuitík
12. 12. 2002
Dát tip
chramst, pavsone, je po Tobě, jsi....tfuj...moc tvrdej

Danny
12. 12. 2002
Dát tip
Já bych chtěl na Hrad tučňáčka Tuxe ale von nemá český občanství...

Nuitík
12. 12. 2002
Dát tip
to má tučn'ák blbý, ale já ho budu volit! :o)

Danny
12. 12. 2002
Dát tip
možná bude stačit, že obsahuje fungující českou lokalizaci

Nuitík
12. 12. 2002
Dát tip
nebo mu zfalšujem vobčanku :o)

Danny
12. 12. 2002
Dát tip

Nuitík
12. 12. 2002
Dát tip
chííííí, Ty seš machr :o)))))))))) a ted' může kandidovat, rozešlem avíza a bude ;o)

Nyx
12. 12. 2002
Dát tip
A což takhle Kocáb, kdyby byla přímá volba, volil bych jej.

Cirilla
12. 12. 2002
Dát tip
Já chci Fištu Hufnágla... :¨(

Yossarian
11. 12. 2002
Dát tip
A sakra, to mě nenapadlo. tak to mění celou debatu.

Cirilla
11. 12. 2002
Dát tip
Ále, to si tak neber, já to nechtěla zesměšnit, víš? Jen prostě tu politiku tolik nežeru... Ale klidně v debatě pokračuj, já jsem jen prošla a něco řekla, kdyžtak sem napiš, ať není na kritiku od ňáký cirilly brán zřetel. A že to tu vlastně vůbec nejni... Se omlouvám.

Cirilla
11. 12. 2002
Dát tip
Já chci na Hrad Halíka. a stejnak je prezident jen taková figurka v rukách mocnějších, no nevím... Můžete s tím nesouhlasit, můžete o tom vést spory, ale to je asi tak jediné, co se proti tomu dá dělat... A Cimrmanna bych chtěla na Hrad taky, dyby ešče žil.

Yossarian
11. 12. 2002
Dát tip
Cimrmana nééé, ten by z toho udělal komedii... No s anonymem 13 souhlasit nemůžu, páč prezident by měl bejt apolitickej.

Cirilla
11. 12. 2002
Dát tip
No a Klaus je apolitickej? Není, asi máš s nim recht, nechci tady zavádět nějaký dogmata, ale je to tak. I když o tom už jsi vlastně psal...

Wopi
11. 12. 2002
Dát tip
Já chci na hrad Nuiťu. Nuiťa na hrad!

Pavson
11. 12. 2002
Dát tip
Zeman na Hrad Mám se přetvařovat? Mám si vymýšlat důvody, proč bych si přál tohoto egocentrika pomyslným šéfem společnosti? Na rovinu. Miloš prezidentem, vládní krize, předčasné volby, koruna v prdeli, moje firma prosperuje!!!!! CO si mám vymýšlet!!!!!!!

Pavson
11. 12. 2002
Dát tip
Zapomněl jsem otravovat ostatní

Nuitík
11. 12. 2002
Dát tip
inu nečetla jsem to, páč se nechci jaksi politicky angažovat a tak vůbec tomu hlavně nerozumim, že ano, ale když mám na hrad, tak si koupím výbavičku v potřebách pro horolezce a budu šplhat na Hrad ve výši onoho skvostného srdce....:op Wopi, polezeš taky? :o)

Wopi
11. 12. 2002
Dát tip
co máš za firmu? pohřební službu města Pelhřimova?

Wopi
11. 12. 2002
Dát tip
já už , Nuiťo, lezu jenom na nervy :)

Nuitík
11. 12. 2002
Dát tip
Wopi: tož nepůjdem na Hrad, ale na nervy a je to :o) Wopi na nervy!!!

Wopi
11. 12. 2002
Dát tip
Díky za podporu! :))

Pavson
11. 12. 2002
Dát tip
hele, za těch deset minut slepím boudu z polystyrénu pro kočky!! Jistě záslužnej čin!!!!!! O čem to melu????????

Nuitík
11. 12. 2002
Dát tip
Pavson: o hovnu :o)))))))))))))))))))) Wopi: nejni zač, říkejte mi Berlička, to zní americky!

Pavson
11. 12. 2002
Dát tip
Ty moje tři kočky to nepovažujou za nesmysl!!!!! Jestli jim bude kosa nebo ne!

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru