Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vánoční prskavka

03. 01. 2003
11
0
3807
Autor
horák

Horákova učebnice chemie

Vánoční prskavka

 

„Změním své vyučovací hodiny," pronesl s pohřebním výrazem ve tváři chemikář Horák, když naposledy v tomto kalendářním roce vstoupil do učebny.

Před tabulí, na kterou jsme během přestávky kostrbatě napsali: Vánoce jsou svátky klidu, nezkoušejte naši třídu, stál na první pohled jiný Horák (přezdívaný nižšími ročníky Vzoreček či Rovnice, těmi vyššími pak nepokrytě Bachař). Měl na sobě zářivě bílý plášť a v rukou svíral nosítka s chemikáliemi. Takto jsme ho doposud ještě neviděli. Zpravidla býval oblečen do jednoho ze svých dvou vytahaných svetrů a jedinou pomůckou mu byla sada kříd.

„Už se nechci trápit statistikami, ve kterých předmět chemie končil vždy na posledním místě oblíbenosti. Daleko za tak bezpáteřními předměty, jakými jsou dějepis, zeměpis, český jazyk a literatura či dokonce tělocvik. Nechci čekat po vzoru alkoholiků na silvestrovskou noc, a tak vás se svým předsevzetím seznámím již dnes. Zařekl jsem se, že každá hodina chemie začne pokusem. Pohříchu na úkor procvičování názvosloví a rovnic."

 

Zírali jsme na něj s otevřenou pusou. Už se mu v jeho staré hlavě zřejmě plete apríl se Štědrým dnem, mysleli jsme si.

„Pro nadcházející dny sváteční jsem vybral pokus ze sovětské publikace Jůnyj chimik, která mě provázela mým chemickým dětstvím. V prádelně našeho rodinného domku přinesla mnoho radosti mně jako malému Liborovi a mnoho starostí mým rodičům. Hejnová, rozdej pomůcky!"

Kristina, jediná z naší třídy schopná poradit si se záludnostmi názvosloví hydrátů solí a vyčíslování rovnic, se pomalu zvedla a s panenskou hrůzou přistoupila k nosítkám.

„Rozdej do čtveřic třecí misky s tloučky, kovové misky, trojnožky, lžičky a kahany. Chemikálie rozdám raději sám."

Uctivě jsem se dotkl porcelánového tloučku, orezlé ocelové misky a skleněného kahanu s dosud neopáleným knotem.

 

„Mládeži, pokus jsem nazval Vánoční prskavka a k jejímu vytvoření nám poslouží několik běžně dostupných chemikálií. To, co vám teď sypu do porcelánové misky, je manganistan draselný, zvaný též hypermangan. Dá se zakoupit v lékárně, slouží totiž jako dezinfekční prostředek. Vy ho rozetřete na jemný prášek!"

V některých čtveřicích nastala rvačka, protože třít hypermangan chtěl každý. Jinde se k tomu nikdo neměl, protože fialové krystalky vzbuzovaly nedůvěru.

„Až budete hotovi, přesypte manganistan do ocelové misky a v třecí misce rozmělněte dřevěné uhlí. Můžeme si ho koupit za drahé peníze v obchodech pro ty, co si neumí upéct buřty na normálním táboráku, ale toto jsem vyhrabal z ohniště za školou."

Poslední složkou připravované směsi byly jemné železné piliny. Po smíchání surovin obešel Horák skupiny a za naprostého ticha jedinou sirkou zapálil všechny kahany.

Srdce mi bušilo v krku, po zádech mi stékaly čůrky potu, když jsme započali se zahříváním.

„Nic se neděje," zakvílela nespokojeně Hanzlíková.

„Vydrž," uzemnil ji suše Horák, přestože i na něm bylo vidět narůstající napětí.

(Když dnešní pokus skončí nezdarem, první lednovou hodinu nás čekají opět rovnice oxidačně-redukčních dějů, vzorce sulfidů a výpočty hmotnostního zlomku. Věděl jsem to já, věděli to moji inteligentnější spolužáci a tušil to zřejmě i vyučující.)

 

Konečně se v naší misce začalo něco dít. Směs se zbarvila do červena. Vzápětí se z ní vyvalil půlmetrový sloupec čmoudíků doprovázený rojem jisker. Vydechli jsme nadšením, poprvé v životě jsem spatřil Horákův upřímný úsměv. Ten se rozšířil, když se několik sekund po našem malém ohňostroji zažehlo ještě několik dalších.

 

Vysvětlení a doporučení

 

Kdo se chce zavděčit Horákovi, mohl by se naučit následující rovnici:

 

10 KMnO 4 = K2MnO4 + 2 K2O. 7 MnO2 + 6 O2

 

Běžnému smrtelníkovi však postačí vědět, že zahříváním suchého manganistanu do načervenalého žáru vzniká kromě jiného také kyslík. Ten se slučuje se železem za vzniku oxidu železitého:

 

4 Fe + 3 O2 = 2 Fe2O3

 

Zahřáté částečky železa ze směsi rovněž vyletují a hoří se vzdušným kyslíkem za světelných efektů. Vyletují lehce, přímo se vznášejí, takže štít není nutností, jen jej doporučuji.

Místo železa můžeme použít i jiné kovy, ale s železem to prostě funguje z dostupných kovů nejlépe.

Reakce probíhá i bez dřevěného uhlí, ale pak by se mohlo stát, že shoří i miska, je-li z nekvalitního materiálu. Takto část kyslíku zreaguje na oxidy uhlíku.

Pokud bychom popisovali Horákovu hodinu dále, začala by si většina studentů stěžovat na nasládkou chuť v ústech, na špatné dýchání. Těch různých oxidů vzniká skutečně mnoho. Odpusťme tedy Horákovi, že ve svém nadšení pojal pokus frontálně a přeměnil třídu v Pompeje po výbuchu Vesuvu. Každopádně spad produktů je vhodné uklidit až po odvětrání místnosti. Úplně nejlepší bude provést pokus v digestoři či jen demonstračně.


vesuvanka
30. 06. 2005
Dát tip
Odpusťme tedy Horákovi, že ve svém nadšení pojal pokus frontálně a přeměnil třídu v Pompeje po výbuchu Vesuvu. To je mi moc blízké.... Na vernisáži mé první výstavy akvarelů vulkánů (zabývám se amatérsky vulkanologií) byl i profesor chemie, který nám předvedl "strombolskou erupci" - na porcelánovou misku nasypal trochu dvojchromanu amonného a zapálil jej. Byl z toho překrásný malý ohňostroj - přesně tak vypadá neustále činná Stromboli v noci.... Když ( NH4)2Cr2O7 dohořel, zůstala na misce hromádka popelu ve tvaru kuželu i s kráterem..... TIP

Toxman
14. 02. 2003
Dát tip
Pěkný návodeček i pěkný příběh. Jen bych na tomto místě chtěl zdůraznit, že okysličovadel není nikdy dost :o))*

aRmida
07. 02. 2003
Dát tip
těžký život chemikáře...:-) proč už nepíšeš? doufám, že jsem tě svým ignorantstvím neodradil...:-) p.s.: něco si přece jen z chemie pamatuju: vím, že existuje něco jako orbital 1s2 (i jiné), který může být vakantní. sice nevím, co to je, ale pamatuju si to i po 12 letech:-)

Severkanova
02. 02. 2003
Dát tip
Na vysoké jsem zkusila chemii - moc písmen s malilinkatými čísly vedle (prý se tomu říká "rovnice"). Hned ten samý den jsem se přepsala na biologii. Na tabuli jsem viděla - rovnice!!! Přešla jsem na geologii. Tři měsíce jsem rýpala do šutrů a snažila se zjistit jejich věk a národnost. To mi už zůstalo: pokaždé když navštívím Lake Superior, cestou domů mé auto vrže pod náklady balvanů ze kterých si stavím mohyly v koutě svého bytečku a na balkóně. Fascinují mne svou zaobleností... Zajímavé je, že právě tam, do kouta, teď padlo mé oko: vedle šutrů je 12 balíčků českých prskavek, zapomenutých, nevyprskaných. Půjdu ven na balkón a budu si hrát na vánoce; nebo alespoň na Tvou třídu chemie. Tvá lekce mne opravdu pobavila. T''

Seregil
16. 01. 2003
Dát tip
Hezky horáku.... ti*

horák
08. 01. 2003
Dát tip
Já přece moc dobře vím, jaký odpor vůči chemii ze strany studentstva je. Tyhle příběhy jsou takovým malým příspěvkem v "boji" za očištění. To, co říkáš, se dá napsat o spoustě předmětů. K čemu mi bude vědět, kde je Afrika, když tam nikdy nepojedu, k čemu mi je atd. Určitě je prada to, že studenti nastupují na chemii s nadšením, většinou první rok to bývá i nejoblíbenější předmět. Když s ní po šesti letech končí, berou to jako vysvobození. Sehnat jich tolik, aby se naplnil seminář, je problém. Pokud se již pro ni rozhodnou, nečekají je přijímačky, protože na chemárně je stále volno. Je to na dlouho, na to tady asi nejsme.

Čmelák
07. 01. 2003
Dát tip
Tip - klub.

horák
07. 01. 2003
Dát tip
aRmida: benzín, igelit, antikoncepce ...co já, co všechno používáš. Argumentuješ jak ty studenti.

Aki
07. 01. 2003
Dát tip
horák: nojo, jenže benzín a ty ostatní věci vymyslel někdo, koho chemie bavila... pro všechny ostatní je to většinou jen šílená nuda a musím ti říct, že si za svůj život taky nepamatuju, že by mi hodiny chemie k něčemu byly... :o)

aRmida
07. 01. 2003
Dát tip
horák: asi je to tím, že jsem bývalý student...:-) benzín i ty ostatní věci pravda používám, ale je poměrně dosti pravděpodobné, že bych tak činil, i kdybych chemii nikdy nepotkal... a asi bych je používal úplně stejným způsobem!:-) můžeš zkusit další pokus:-) (nebo raději něco napiš:-)

Josefk
06. 01. 2003
Dát tip
poučen :)

Sama
06. 01. 2003
Dát tip
Ať žije páteřní předmět chemie! Urvou Ti ruce, jen najít vydavatele (Diaktis a spol., servery neznám). Dobře napsný + užitečný, další zajímavá horákovská kombinace. ***!!!

aRmida
06. 01. 2003
Dát tip
celý život marně přemýšlím, co z hodin chemie se mi kdy hodilo v praktickém mimochemickém životě. nemáš nějaký nápad?:-)*

Pavson
03. 01. 2003
Dát tip
Zajímavá věcička. Jan Amos by měl jistě radost. *

katugiro
03. 01. 2003
Dát tip
aha, po napsání kritiky jsem si všiml, že je to zařazeno do Horákovy učebnice chemie - tak v tom případě naprosto bez připomínek... ...inu, přece jen by se jedna našla, obávám se, že se z našich dětí po probrání látky stanou spíše literáti než chemici :))) *

Yfča
03. 01. 2003
Dát tip
:o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru