Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jeden den

Výběr: clovrdik, Stanislav_Vašina, Monty_Python, sidonia, Narvah, pozorovatel
19. 02. 2003
42
22
8072
Autor
Kandelabr

     Když jsem se probudil, nebyl jsem si jist, jestli budu schopen vstát. Cítil jsem obrovskou únavu, přestože jsem v noci spal poměrně klidně. Pouze posadit se na posteli mi trvalo třicet minut, během kterých jsem zjistil, že mne kupodivu vůbec nebolí hlava.

     Další půlhodinu jsem věnoval důsledné ranní hygieně. Při čištění zubů jsem si poranil dáseň. Vymýval jsem ústa teplou vodou, kterou jsem pak vyplivoval do umyvadla. Pozoroval jsem, jak se voda mění z temně rudé přes růžovou až po čirou s pouze nepatrným nádechem červeni.

     Dvanáct minut mi zabrala snídaně sestávající se z krajíce chleba s pomazánkou a velkého hrnku čaje. Larva již byla dávno vzhůru, seděla proti mně. Snídali jsme mlčky.

     Do práce jezdím tramvají. Cesta trvá většinou třicet sedm až čtyřicet čtyři minut. Vše pochopitelně závisí na hustotě dopravy. Měl jsem drobný konflikt se štěnicí. Dožadovala se, abych ji pustil sednout, přestože vedle mne bylo volné místo. Patrně chtěla vidět ven. Pustil jsem ji beze slova.

     Má práce vyžaduje plné soustředění. Je třeba postupovat metodicky a pečlivě, s krajní zodpovědností. Preciznost je základem spokojenosti na všech stranách. Pracovní doba trvá osm a půl hodiny, včetně přestávky na oběd, kterou většinou využívám k psaní. Píši divadelní hru. Půl hodiny denně. Dva pavouci, s nimiž sdílím kancelář si mě kvůli tomu dobírají. I když v jejich očích vidím zvědavost. Nikomu jsem svou hru nedal ještě přečíst. Vím, že je to dětinské, ale bojím se toho, že by mi někdo řekl, že je špatná. To už bych ji nikdy nedopsal. A člověk by měl mít nějakého koníčka. Larva mi to schvaluje, i když to nemyslí upřímně. Myslí si, že ze sebe dělám tajemného. Larva nemá ráda tajemství a překvapení. Zvykl jsem si ničím ji nepřekvapovat.

     Poslední hodinu v práci mám nejraději. Sleduji pavouky, jak jednou za pět minut kontrolují velké hodiny na stěně. Sleduji je ovšem opatrně, aby si toho nevšimli.Přesně v celou se zvednou od stolů a odejdou. Já odcházím vždy poslední. Zmáčknu vypínač a pozoruji jak zářivky na stropu blikají, až úplně zhasnou.

     Rozhlídnul jsem se před budovou a usoudil, že bych se mohl chvíli projít. Ve městě je touto dobou plno a tak se musím většinou prodírat zástupy vší, klíšťat, ponrav, pavouků a štírů. Tělesný kontakt se snažím omezit na minimum. Anonymita davu je příjemná a poskytuje mi určité potěšení, přestože musím být neustále na pozoru, abych do někoho nevrazil, stále musím někoho obcházet, či přizpůsobovat rychlost chůze těm přede mnou.

     Když jsem procházel kolem drogerie, napadlo mne, že bych mohl zajít dovnitř. Do košíku jsem uložil pečlivě vybranou sadu žiletek a zaplatil za ně štírovi u pokladny. Za jedenáct minut jsem stál na ostrůvku tramvaje. Cesta domů trvala čtyřicet dvě minuty a proběhla zcela bez konfliktu. Celou dobu jsem stál.

     Doma jsem prohodil pár bezvýznamných slov s larvou a snědl talíř těstovin, které mi uvařila. Pak jsem se posadil do křesla a poslouchal hudbu. Larva hudbě příliš neholduje. Ne že by ji nesnášela, ale v žádném případě ji nevyhledává. Je ovšem tolerantní. Když sedím v obývacím pokoji a poslouchám, ona sedí v kuchyni. Někdy přemýšlím o tom, že vůbec nespí. Vlastně ani nevím, co dělá, když jsem v práci. Ne, že by na tom záleželo.

     V devatenáct hodin a sedm minut přišla larva do pokoje, zapnula televizi a stoupnula si vedle křesla. Vypnul jsem tedy hudbu, vstal a šel do koupelny. Napustil jsem vanu plnou horké vody a pozoroval, jak se velké zrcadlo na stěně zamlžuje. Z kapsy kalhot jsem vytáhl krabičku s žiletkami a položil ji na vanu. Svlékl jsem se a ponořil se do kouřící lázně. Neubránil jsem se tichému zasyčení, neboť voda byla vskutku vřelá. Kůže mi zčervenala a v nohách jsem pocítil mravenčení. Chvíli jsem jen tak ležel a absorboval teplo. Po šesti minutách jsem z krabičky vytáhl jednu žiletku zabalenou v papíru. Papír jsem položil na krabičku. Žiletku jsem držel mezi prsty. Přál jsem si, aby se blyštila, jenže v koupelně svítila jen mdlá žárovka. Přemýšlel jsem, zda se říznout do levého či pravého zápěstí. Poté jsem usoudil, že nejlépe bude říznout se do obou. Nejprve pravé zápěstí, to bude složitější. A potom levé, to půjde pravou rukou zcela bez problémů. Doufal jsem, že hned neomdlím, protože jsem chtěl vidět, jak krev postupně zbarvuje vodu. Nejprve čirá s nepatrným nádechem červeni, přes růžovou až po temně rudou.

     Za dvacet dva minut jsem žiletku opatrně zabalil do papíru a vložil do krabičky. Vydrhl jsem si celé tělo a vylezl ven z pomalu chládnoucí vody. Důkladně jsem se osušil drsným ručníkem a převlékl se do pyžama. Prošel jsem kolem křesla s larvou do ložnice. Položil jsem se do postele. Za čtyři hodiny a třicet dvě minuty jsem usnul.

Někdy se mi zdá o lidech.


22 názorů

verulinda
13. 04. 2014
Dát tip

parádní, to jsem si početla, t.


líbí se mi moc. nevím, co bych dodala*

Anetté
22. 12. 2007
Dát tip
Nádherně propletený. Úžasný. Úžasný.*

Goldstein
18. 12. 2007
Dát tip
Tak to je kousek za všechny :) Asi si to přečtu ještě párkrát :) Pár obrazů mi přišlo zbytečných, ale to je holt už jen můj problém :)

wazzup
09. 12. 2007
Dát tip
hodně dobrý:) a ten styl tomu úplně sedí, vyjemnování těch minut a tak:-) TIP

Buendía
08. 12. 2007
Dát tip
bezva, vážně je nej ta poslední věta. a skvělé slovní obraty tip

Mačer
03. 12. 2007
Dát tip
nuda

pozorovatel
02. 12. 2007
Dát tip
mě se nezbavíš

Terek
20. 05. 2007
Dát tip
Skvěle strohý a přitom ne.

petrrr
12. 05. 2007
Dát tip
moc pěkný, škoda že tenhle web nemá větší prostor pro povídky, když každý píše verše. *

Aymi
29. 03. 2007
Dát tip
nechutná kafkofština ... :) ale aspon to má blíž k životu než ty navoněný cukrlátka tady, co jsou ve výběru zhovadilostí pořád :) skvělý herecký vobsazení, to je fakt. jen tam příště dej FAKT TY ZVIRATA nebo HMYZ ... a ne lidi :)) mě nevopiješ pivem :))

Narvah
28. 03. 2007
Dát tip
mě to tam právě nebaví samotnýho

pozorovatel
28. 03. 2007
Dát tip
mě by to nebavilo je dobře, že tam jsi aspoň ty

Narvah
28. 03. 2007
Dát tip
no jo, už to vidím. hustý. vlastně mi to došlo, až když jsem si přečetl, jak si poranil dásneň. mám dlouhý vedení. pojď do redakce.

pozorovatel
28. 03. 2007
Dát tip
je to konec dne, jde spát a zdá se mu sen proto se povídka jmenuje Jeden den, jde to chronologicky..logický nehledě na to, že konec obsahuje částečnou odpověď na otázku čtenáře ohledně hmyzu a vystihuje myšlení hl. postavy lepší zakončení si neumim představit je v duchu divnosti povídky a ještě dodává nemalej bonus zajímavosti

Narvah
28. 03. 2007
Dát tip
jo, to uzavírá, ale já je nedokážu spojit. jak sis je spojil ty?

pozorovatel
28. 03. 2007
Dát tip
narvahu, vždyť ten konec krásně uzavírá kruh

Alojs
28. 03. 2007
Dát tip
krásně averzní věc. trefená forma, vtip mezi řádky... všichni jsou pijavice a hmyz :) tenhle styl můžu. *

Narvah
28. 03. 2007
Dát tip
text napsanej bezva - ta strohost tomu dodává šmrnc. jen mám velkej otazník s tím koncem - i když je dobrej, nějak mi ty dva odstavce před poslední větou nejdou spojit.*

sidonia
28. 03. 2007
Dát tip
uzasny dik za avi

pozorovatel
28. 03. 2007
Dát tip
s

pozorovatel
26. 03. 2007
Dát tip
moje oblíbená a avíza, ať není jen moje

Andulka
07. 04. 2003
Dát tip
je to velmi osklivy pohled na svet, ale dobre napsana povidka....

Nejen vším, Stando, ale i larvím, pavoučím, štěničím --- sakra, jak se skloňuje "štěnice"? :o) Je to skvělé, myšlenka i zpracování... inu... tip je málo. *

Josefk
25. 02. 2003
Dát tip
asi ses moc nevyspal ? :-)

Kittie
25. 02. 2003
Dát tip
Tohle jde krapet mimo mně... a navíc je to děěěěěěěsně dlouhý! :o)))

Natasha
23. 02. 2003
Dát tip
Tééda, běhá mi z toho mráz po zádech, ale je to napsané dobře, líbí se mi to.*

Sheryl_Lee
23. 02. 2003
Dát tip
a ted neco uplne noveho:) je to dobre! moc dobre! aspon mne se to moc libi! a nejlepsi je to s tim mravencenim. aby tam tech brouckou nebylo dost, co?:) to s ziletkou mi pripomnelo, ten kratky film o lasce. ziletka, tepla voda barvici krvi...tu predstavu mam, ale jenom diky kieslowskemu:) to jen tak, sem ten film videla nedavnoo, tak se mi to hned vybavilo:) ale tahle povidka je fakt dobra! a vubec ne dlouha a ted mam radost, ze sem ji cetla az ted, protoze ted mi z ni fajn! chvalim chvali chvalim...

alina
22. 02. 2003
Dát tip
stejně mi to furt vrtá v hlavě ...... kterej von je zač ?!?!?!!! Kande, ....jak Tě tak znám ....neprozradíš, co?! ....no nic, já se jen ptala .....pssst ;o)

Fionka
22. 02. 2003
Dát tip
Nemyslím si, že by to nemělo návaznost a ty věty na sebe nějak kostrbatě nasedaly. Mě naopak připadá, že to navazuje dokonale. Jak už tady někdo říkal, připomínalo mi to taky trochu Kafku. A ta poslední věta je fakt skvělá. ***

Helga
22. 02. 2003
Dát tip
No vidíš. A mně tam ta poslední věta přijde úplně zbytečně navíc. Je dobrý, jak jsi udělal z hmyzích postav samozřejmost, jako by to bylo zcela normální, ale ten konec takhle ne. Nic neřeší, nejaká katarze by byla pořeba. Co s tím podřezáním? Kdo je vypravěč? Jestli tím chtěl autor říci pouze tolik, aby se čtenář zamyslel nad metaforou člověka a hmyzu, měl být jiný konec - nějaký, který nic neřeší ale ani nenastoluje otázky. A jestli chtěl říci něco víc, je ten konec odfláknutý. Toť můj názor.

JohnieBass
22. 02. 2003
Dát tip
Zní to teda dost zvláštně, zejména konec!!! ale vcelku je to dobré:o) JB

clovrdik
21. 02. 2003
Dát tip
to je naprosto dokonalý .. líběj se mi přirovnání různejch lidí k hmyzounům ..... určitě TIP a tohle i zavýběruju :-)

Mozart
21. 02. 2003
Dát tip
dobrý...larva působí silně... ale někdy by to chtělo obrousit hrany, aby na sebe věty plynule bez drhnutí nasedaly....konec velmi zajímavý, ale taky nasedá kostrbatě. ty dvě poslední věty k sobě nepatří: (usnul jsem. někdy se mi zdá o lidech...)....

StvN
21. 02. 2003
Dát tip
Vyplivoval? Uf, to nezní hezky, teda pokud o to stojíš, tak bych navrhnul změnu za plival. Čtení příjemný, ani mi nevadilo, že to nemá plynulou návaznost, po každý větě, jako by se člověk musel nadechnout, ale to bych řekl patří k tý Pavsonem zmiňovaný suchosti. Celou dobu jsem byl napnutej, co vyleze z vypravěče, nakonec jsem usoudil, že tomu nerozumim, protože vypravěč vypadá tělesnou stavbou na člověka, čistí si zuby atd. Potom je ale divný, proč si nechává zdát o lidech, možná jestli to mělo bejt celý metaforický přirovnání lidí povahově k různejm hmyzů, potom bych bral, že se on jedinej cejtí jako pravej člověk, jeko nějaká norma, jenže přirovnávat lidi k hmyzu neni jako je přirovnávat ke zvířatům, tohle mi nechce sedět. Nutí mě to přemejšlet, takže dobrý.

alina
20. 02. 2003
Dát tip
:o)))))))))) Ty seš cvok!!!! Ale je to moc dobrý! Početla jsem si s radostí a tak dávám tipa bez ohledu na to, že k hmyzu fakt nemám vřelý vztah....... .....................brrrrrrrrr.......fůůůůůůj........po-moooooc...;o) BTW: a kdo je vlastně on???

Jinny
20. 02. 2003
Dát tip
Nádherně ujetý, trochu ve stylu Kafky, jestli se nemýlím. Ty hmyzouni jsou skvělí (zvláš't larva, chacha), ale poslední věta dokonalá. *

Carrie
20. 02. 2003
Dát tip
Dávám do klubu... ty hmyzáci jsou drsný...

Seregil
20. 02. 2003
Dát tip
Fakt cvokárna.... ale jinak dobrý.....

Misha
20. 02. 2003
Dát tip
.......konec odrovnávající.........přirovnáváš hmyz k lidem!!........fobie?

Humble
20. 02. 2003
Dát tip
Dost hustý. Jenom jedna taková hnidopišská, mně zářivky blikají spíš při rozsvěcení.

katugiro
20. 02. 2003
Dát tip
nejlepší kousek byl: "Přál jsem si, aby se blyštila, jenže v koupelně svítila jen mdlá žárovka.", tyhle jemnosti se mi vždy líbí... :) *

zoo
20. 02. 2003
Dát tip
Výtečně! Nápad! :-)*

Pavson
19. 02. 2003
Dát tip
dobře suchý *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru