Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zrnko

02. 03. 2003
10
0
4625

Tento příběh jsem nestvořila já, prý se skutečně stal. Mám ho od svého dědečka, a protože se mi zdá velmi zajímavý (ten příběh :) - ale dědeček taky ;)), tak jsem se rozhodla ho trochu vypustit do éteru.

Když prý vyzval perský šach vynálezce šachové hry, filozofa Sessu, aby si žádal od něj odměnu za tuto skvělou hru, požádal Sessa, aby mu dali na první pole šachovnice zrnko pšenice. Na druhé pole dvě zrnka, na třetí čtyři, na čtvrté osm, a vždy na další pole dvojnásobek. Šach s úsměvem poručil odměnu vyplatit, zvláště když Sessa chtěl zrnka jen z posledního, 64. pole. Když však počtáři vypočetli, kolik má být zrnek na 64. poli, šach málem omdlel. Mělo tam být téměř devět a čtvrt trilionu - přesněji 9,,,223372,,036854,775808 zrnek. Za předpokladu, že jedno zrnko je 5 mm dlouhé a má asi 3 mm v průměru, zaujme v prostoru při vlastním objemu kolem 25 mm krychlových, asi 35 mm krychlových při uložení, včetně vzduchových mezer. To znamená, že zrnka ze 64. pole by se vešla do prostoru 322,8 trilionů mm krychlových. Byla by to nádoba o délce 46,115 km, šířce 7 km a výšce 1 km = 322,8 km krychlových. Toto množství by nepokryla veškerá světová výroba pšenice ani za 100 let. Počítá-li se, že 1 m krychlový pšenice váží 1,1 tuny, pak 322,8 km krychlových pšenice by vážilo 355 miliard tun.


Tak by si Sessa chvilu počkal..100 let sem, 100 let tam...:-) Tip pro dědečka:-))

Parádní.... dávám řízek... (tip a avi)

Ó děkuji ti, příteli drahý. Jak se ti jen odvděčím??? ;-D

Opět se navracím k tomuto dílku, kteréžto sice není původní, nicméně do klubíku se snad hodí... :) Tak šup tam s ním.

Kastel
16. 12. 2003
Dát tip
hm, deset zrnků v jednom hrnku - to je zajímavé :o) - T za osvětu

Bacil
10. 09. 2003
Dát tip
Jo, tenhle příběh mi v nějaké obměně vykládali už kdysi dávno... pěkný příběh.

Pokud by si chtěl některý nedůvěřivec ověřit výpočty, pokusím se mu zde nabídnouti příslušný vzorec.

Sn = a1 . (qn - 1) / (q - 1)

Snad si to pamatuji správně.

Žíně
23. 05. 2003
Dát tip
Jo, ten příběh znám taky už z dětství. A ty počty jsou, myslím, správně. :-)))

Aerotik
23. 05. 2003
Dát tip
Tohle jsem jako děcko četl v Perelmanově Zajímavé matematice. K tomu počtu zrnek měl pěkné přirovnání: Pane, chceš-li splnit svůj slib, přikaž dobýt celý svět, vysušit, co je pod vodou, rozpustit polární ledy a zavlažit pouště. Celou Zemi pak přikaž osít pšenicí a úrodu dej vynálezci.

Je to perfektní. Fakt jsem se u toho od srdce zasmál:o)* ale je pravda, že začátek bych trochu vypiloval, potože se mi zdá, že se tam trochu moc opakují slova

Jaká slova máš konkrétně na mysli??? ;-D

...no, nejni to tak hrozný..jsem se trochu unáhlil...žádal, požádal..:o)

lenty2
30. 04. 2003
Dát tip
Uf to je čísel.

Anatol: pohádku z cukřenky znám, a mám ji taky moc ráda! :D

Dodnes si vybavuji ten předlouhý čas strávený její stále opakovanou četbou (a hloubkovým studiem obrázků) i ta dvě magická jména: Micumasa a Masajčiró Anno (bohužel jen foneticky, takže je to možná špatně napsané)... Matematickým pohádkám 3x nazdar!!!

Tak jo - nazdar, nazdar, nazdar!!! :D

Jo, jo, tenhle příběh jsem měl rád už jako malinký klučina, podobně jako třeba Pohádku z cukřenky... :)

Danny
22. 03. 2003
Dát tip
to je normální geometrická řada. na prvním políčku dvě na nultou zrnek, pak dvě na prvou, dvě na druhou.... .... celkem by na šachovnici bylo dvě na šedesátou třetí mínus jedna zrnek. čili 9223372036854775807 uf.

Danny: Mozečku! :))) :D

Jo,šachy jsou k nezaplacení

Danny
22. 03. 2003
Dát tip
oprava: těch 9223372036854775808 je na posledním poli, celkem na šachovnici je 18446744073709551615

Yossarian
16. 03. 2003
Dát tip
no bodet, takouvou jako ty bych jednou rád potkal......... (palce bilý jak sou zaťatý)

Ó, díky za poklonu, drahý příteli, ale nemusíš je držet tak úpěnlivě, protože by sis jinak nemohl vzít ode mne táfličku čokoládky, kterou ti posílám za tvou kladnou kritiku. S pozdravem tvůj Orr :))) :D

Ježišmarjahalelujadoleva!!!! Mám fóbii z čísel!

To Yossarian: Díky, Yo-Yo, a třeba časem přibudou další... drž palce! :D

Yossarian
07. 03. 2003
Dát tip
zajímavý, koukám že si na podobný hračičky potrpíš

Seek
04. 03. 2003
Dát tip
Kandelábr, no, to bys mohl, ale na které políčko se podle tebe takhle dostaneš? :o))) týýjo, 64 dvojek a jak to váží... :o))

Pánové, vaše názory jsou velmi zajímavé a vtipné - děkuji vám za pozvednutí nálady!!! Mimochodem - už jste to zkoušeli, s těmi knoflíky či zrnky??? A kam až jste dospěli ve svých výzkumech??? Kdyžtak zkuste zrnka máku - ty zaberou nejmíň placu!!! :D


Ach jo, už se mi zase povedlo odeslat prázdné políčko... :D

Seek
04. 03. 2003
Dát tip
vidíš, kdyby ta šachovnice začínala prázdným políčkem...Sessu by splakal nad výdělkem :o))

- Stejně tak, kdyby měla šachovnice jen a pouze černá nebo bílá políčka... :D


Nééé, už zas!

Seek
04. 03. 2003
Dát tip
myslíš jako že by nevěděli, kde začíná to další? :-D

No, právě - byl by to jeden velký černý nebo bílý čtverec... :D

woai
04. 03. 2003
Dát tip
ale já sem holka ;-) - ahooooooooooj!!

Kandelabr
03. 03. 2003
Dát tip
myslel jsem právě abych nemusel nic kupovat...kdyby mi chyběly tak bych přinejhorším ušmikl pár z pyžama :))

WiruZ
02. 03. 2003
Dát tip
taaaaaaaaaak to je ovšem geniální!!!!! */*

Díky, škoda, že nejsem tvůrcem... ale zase na druhou stranu - kdybych byla, tak by to třeba nebylo ono, nemělo by to ten pravý význam. Takle je to mnohem výraznější a zajímavější - a možná i malinko neuvěřitelné. A to je ten pravý účel. :-D

woai
02. 03. 2003
Dát tip
tak to tipuju, že mu dali radši setnout hlavu? ale přepočítávat se mi to nechce, mně hlava bolí, byla jsem na Matějské pouti ;-))) jo, zajímavé to bylo, díky za uveřejnění :-)))

Kandelabr
02. 03. 2003
Dát tip
no ty počty mi nějak nesedí :) nebylo to spíš tak, že poličko bylo druhou mocninou toho předcházejícího? 2,4,16,256,atd...no ověřovat to nebudu :)

Šalvěj
02. 03. 2003
Dát tip
:o)

Ženatej
02. 03. 2003
Dát tip
Kandelábr: Takhle je to správně.

Kandelabr
02. 03. 2003
Dát tip
fakt? tak jsem se taky nechal nachytat :))

papouch
02. 03. 2003
Dát tip
tenhle příběh mi vyprávěl můj tata :-)) Takže to asi bude pravda, potvrzeno z nezávislých zdrojů :-)

Kandelabr
02. 03. 2003
Dát tip
zítra skočím do obchodu pro pšenici. šachovnici už mám...nebo můžu použít místo pšenice třeba knoflíky? :)

woai
02. 03. 2003
Dát tip
knoflíky budou těžší a větší ;-))) a mnohem mnohem dražší - ty asi nebudeš ženská a v posledních deseti letech jsi žádnej knoflík nekupoval, co? ;-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru