Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Píšťaly a fujara Oty Fajta

14. 03. 2003
3
0
1960
Autor
HERMES

Pozn. autora: Strážci = strážci klidu

Píšťaly a fujara Oty Fajta

 

V jednom severomoravském okresním městě, měl náhodný chodec možnost na mnoha místech spatřit plakáty a upoutávky na světoznámého folklórního umělce, proslulého hráče na fujaru, Otu Fajta. Barevné plakáty zvaly na dvouhodinový koncert do divadla hudby a nabízely nevšední zážitek z poslechu fujary a píšťal. To vše za příznivou cenu šedesáti korun. Začátek koncertu byl v devatenáct nula, nula. Celá akce měla být zakončena autogramiádou.

Ota Fajt, byl rodák z valašska a na fujaru hrál už od svých pěti let. S tímto nástrojem a v tradičním kroji se za své kariéry stal ozdobou mnoha folklórních vystoupení ať už u nás, či ve světě. Se svou fujarou navštívil celou Evropu i Americký kontinent. Dokonce hrál půl roku i v Japonsku. Není divu, že tento beze sporu nevšední a kontroverzní umělec učaroval mnohým milovníkům lidové hudby a nemá nouzi o publikum. Ota Fajt již tento rok oslavil své jubilejní šedesáté narozeniny a přesto hraje na fujaru jako ve svých dvaceti. Hudební kritika tvrdí, že Ota nehrál nikdy tak dobře, jako hraje nyní, a proto by měl ve své práci pokračovat a působit svou hudbou zejména na mladé lidi. Touto exhibicí začíná umělec svou šňůru po rodné vlasti.

Kolem devatenácté hodiny se začaly do divadla hudby scházet pánové v černých, šedých a hnědých oblecích a dámy v elegantních, nočních kostýmech. Ve vzduchu začal poletovat nevšední kulturní zážitek. Diváci zaplatili vstupné a odevzdali své svršky personálu šatny.

Je devatenáct dvacet pět a v hledišti se ozývá pouze tlumený šepot a šustot večerních rób.

V Divadle hudby je příjemná atmosféra, tlumené světlo ozařuje červeně polstrovaná sedadla a měkký koberec na zemi tlumí kroky příchozích návštěvníků.

Náhle se odsune opona a na jevišti stojí Ota Fajt. Je oblečen do valašského kroje. Hledištěm to vzrušeně zašumí a vzápětí se ozve bouřlivý potlesk. Fajt se lehce ukloní a okamžitě začne hrát na fujaru. Publikum ihned ztichlo a zaposlouchalo se do podmanivých tónů fujary. Ota hrál bez přestání celé dlouhé dvě hodiny a stále nepřestával. Někteří netrpěliví diváci chtěli již odejít, a některé dámy chtěly navštívit toaletu, ale nikdo neměl odvahu se zvednout jako první. Až jeden, asi dvacetiletý mladík se osmělil a začal pomalu opouštět své místo. Jeho příkladu se chytli i ostatní a polovina hlediště se začala pomalu sunout směrem k východům.

Najednou se u každého ze dvou východů zvedla postava v dlouhém a černém koženém plášti. Oba Fajtovi osobní strážci vyndali zpoza svých plášťů samopal UZI s velkým, lesklým, černě lakovaným tlumičem. Diváci se při pohledu na ně na chvíli zarazili, ale nevěříce svým očím stále pokračovali směrem k východům. Zejména ženy si neuvědomovaly vážnost celé situace. Strážce s velkým zlatým řetězem okolo krku, u levého vchodu nejprve varovně naznačil samopalem, aby se diváci zastavili. To ale nepomohlo. Strážce lehce pokrčil kolena, zamířil od pasu a zmáčkl spoušť. Samopal pracoval rychle a spolehlivě, jako šicí stroj. Bylo slyšet jak kulky dopadají na hrudní koš jednoho padesátiletého muže a praskání jeho žeber. Potom již jen cinkot nábojnic dopadajících na dřevěné opěradlo sedadel a odrážejících se o zeď. Tělo se pomalu sesulo na zem. Rudý koberec v Divadle hudby začal rychle vsakovat krev nešťastníka. Střelbou byla zasažena i jedna žena, ale měla jen prostřelenou ruku. Postižená se za svou ruku chytila a zírala nevěřícně na světle červenou krev prýštící z rány. Potom, zničehonic otevřela dokořán svá velká, do ruda zmalovaná ústa a vydala strašlivý řev. Tento kakofonický projev, ovšem neunikl samotnému Fajtovi, v jehož tváři se zračila nelibost a opovržení. Otova pěstěná bradka se roztřásla zlostí. Ota na chvíli přerušil svou hru a lehkým pohybem ruky naznačil neznámému v zákulisí, co má vykonat. Zpoza opony se přibelhal zcela neočekávaně třetí Fajtův strážce. Lehce napadal na pravou nohu. Byl to velký, dalo by se říci dvoumetrový chlap s mohutným hrudníkem, ale zdálo se že je neozbrojen. Lidé, mezi kterými prošel, se rychle a uctivě rozestoupili. Pomalu, ale jistě přišel zezadu k postřelené, řvoucí ženě a kolem krku jí zkušeným chvatem nasadil škrtící strunu. Strážcovy ocelové svaly se pod pláštěm prudce napnuly a struna se začala prořezávat krkem. Při tomto úkonu stála postižená jakoby na špičkách a proudy krve jí tekly po celém těle. Strážce nakonec naučenými pohyby odřezal ostrou strunou celou hlavu a tělo i s hlavou dopadlo s tichým žuchnutím na zem. Hlava nebožačky se skutálela po šikmé podlaze svažující se směrem k jevišti. Z těla se vyvalil mohutný proud krve. Jenom strážce si udiveně prohlížel svůj zakrvácený plášť. Náhle, zcela bez zjevné příčiny, rozhalil levou rukou svůj krví potřísněný plášť a pravačkou vytrhl z pouzdra na opasku velký nůž tanto a jedním skokem se octnul u nejbližšího diváka a nůž mu zarazil do hrudi až po rukojeť. Nebožák byl na místě mrtev. Strážce si zakrvácený nůž jen tak ledabyle otřel o nohavici svých kalhot a zastrčil jej zpět do pouzdra na opasku. Celou tu dobu hrála fujara Oty Fajta. Samotné zvuky fujary nahrazovaly morfium. Diváci byli natolik ohromeni a šokováni tímto otřesným divadlem, že nevydali ani hlásku a okamžitě ztuhli na místě. ,,Sednout“!  Zařval druhý strážce a naznačil samopalem směr. Všichni se honem začali cpát na svá místa. Jedna žena zakopla a jakýsi divák na ni zařval: ,,Dělej ty krávo, nebo tu všichni zhebneme“! Třetí strážce se někam odbelhal. Možná se šel umýt od té krve. Za malou chvíli byl zpět a v pravé ruce třímal obrovskou dvouhlavňovou brokovnici. Strážce byl pořád od krve, ale u pasu mu nově přibyl nábojový pás s brokovými náboji. Zaschlá krev na jeho rukou a plášti mu zřejmě příliš nevadila. Pozorný divák by si jistě všimnul toho, že druhý strážce má jen jedno oko a je hladce vyholen. Přes tento handicap viděl tento strážce, od pravého vchodu, velmi dobře a včas si všimnul jednoho diváka se zeleným motýlkem jak se snaží pomocí svého mobilního telefonu s někým spojit. Krátké, přesné zamíření, jedna dávka a okolí volajícího je potřísněno jeho mozkem, krví a úlomky lebeční kosti. Toto volání odsrali také dva diváci v řadě za telefonujícím hrdinou, kteří oba utrpěli mnohonásobný průstřel břicha. Zranění začali řvát bolestí a zcela bláhově volali o pomoc a dožadovali se sanitky. Tyto kakofonické projevy, rušící hru na fujaru, Fajt bytostně nesnášel, a proto musel třetí strážce opět přikročit k činu. Strážce pomalu obešel hlediště a ocitnul se před oběma výtržníky. Pozvedl brokovnici do palebné polohy a namířil na jednoho z nich. Ozvala se ohlušující rána, to když strážce naráz odpálil obě brokové hlavně. Nebožák to měl za sebou a všechno kolem něj bylo zasrané od krve. Strážce klidně vyhodil vystřelené nábojnice a zakrvavenou rukou vyndal z nábojového pásu dva náboje a vložil je do komor. Následně zacvakl závěr brokovnice. Obě hlavně se znovu dostaly do palebné polohy. Ota Fajt zahrál na fujaru další, z mnoha svých bezejmenných skladeb. Druhý postřelený se po zhlédnutí tohoto činu příšerně rozeřval a při pohledu do ústí, obou hlavní velké ráže, si dal ruce před obličej, v domnění, že zabrání výstřelu. Nezabránil. Divadlem hudby zaduněl mohutný výstřel. Na zem dopadly dvě kouřící  vystřelené nábojnice a zakrvácená ruka putovala k opasku pro nové náboje. Ota na fujaru hrál a hrál a hrál. Občas se mocně nadechl, ale to mu dodávalo jakoby přízračného vzezření. V sále bylo teplo, nasládlý pach krve dráždil chřípí všech zúčastněných, strážci zde udržovali  pořádek a Ota na fujaru hrál a hrál a hrál až do druhé hodiny ranní, kdy strážci i sám Fajt zmizeli neznámo kam. Je otázkou zda tento kulturní zážitek stál opravdu za to.       


Aaronix
10. 12. 2003
Dát tip
Mě se líbí tvoje schopnost detailně a přitom zajímavě vykreslit prostředí, ve které se příběh odehrává. Ale je to rozvláčné a pointa vážně hapruje. Také slovo "odsrali" sem nepasuje - celou dobu vyprávíš poměrně kultivovaně a najednou tam frkneš vulgarismus - ruší to.

HERMES
17. 04. 2003
Dát tip
Díky za uznání mého díla. Rád podstupuji riziko původní autorské práce.

houba
17. 03. 2003
Dát tip
na tom obrázku je ale didgeridoo.....ne fujara...

HERMES
16. 03. 2003
Dát tip
Díky za ty čárky, máš pravdu.

Movsar
14. 03. 2003
Dát tip
tip pro Otu

Movsar
14. 03. 2003
Dát tip
Pozn. Tip je pouze a jen pro samotného Otu na fotce, nikoli pro dílo/autora. Nepřekousnu ten zlatý řetěz a další nekritické bažení po laciném efektu!!!

Tedy....Uměřenost ještě nikoho nezabila, Herme. Zpracování též poněkud pokulhává ve výrazivu, ale nijak hrozivě. Horší je nezvládnutá pointa, která v dané podobě by mohla následovat po druhém, třetím výstřelu. Celkově to na mě dělá dojem spíš nějaké školní famácké etudy.

katugiro
14. 03. 2003
Dát tip
už v druhém odstavci jsem přeřadil na pátý rychlostně-čtecí stupeň, protože mě ta zvolna informující rozvláčnost začala nudit, což se nezměnilo až do konce textu... neporozuměl jsem smyslu celé povídky, hra na fujaru byla nakonec bezefektní, zabíjení nedostatečně strohé nebo popisné - jednoduše mě na konci napadá otázka - co z toho? dávej si také pozor na čárky, asi tak polovina z nich tam vůbec nepatří... :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru