Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bratislave roku 2003

27. 03. 2003
6
0
2286
Autor
Petula

Pyramída Rozhlasu je hore nohami, a čo jej správy? ________________________________________ Bix, ďakujem za korektúry a konzultácie. |||-_-|||

 

Bratislave roku 2003

 

Električka od Hlavnej stanice drkoce po betóne ulíc a načas ma hranato dohojdá pod kvádre Techniky, kde sa zmení v detský vláčik, krúžiaci pod nohami stolov-obrov, ktorým ostane až na Trnavské mýto.

 

Prečnievajúce posluchárne márne volajú na svojich študentov: Do parku, do parku… (Alebo sa cez námestie Slobody vyhrážajú Úradu vlády?)

 

Jozefská! Prvý prísľub starých čias. Kedysi pôvabné predmestie pôvodného mesta!

A trolejbus sa nevšímavo ponáhľa k námestiu pozlátených barokových mreží – za ktorými sa vládne.

 

V stanici metra „Hodžovo námestie“ niekto povytŕhal a odniesol koľajnice. Ľudia musia peši – na pešiu zónu. Poštová ulica roztáča domy do všetkých strán. Vstúp! Vstúp! Podíď ku mne! volajú uličky a svätá Uršuľa prisviedča: Si v ozajstnom labyrinte mesta, raji starých mám aj ich vnučiek, predávajúcich v butikoch nové kúsky starého Prešporka.

 

Na Hlavnom námestí, kde ti za lavičkou bronzovo šepká do ušiek Napoleon v trocha nadživotnej veľkosti, ťa zastaví –jugendstill… – tadiaľto nie, a predsa!

 

Zvedavé nohy už vonkoncom nemôžu nenájsť Michalskú…

…kde v čajovni vo dvore žltovlasá čajovníčka pridáva k čaju úsmev svetlej pleti, žiarivých očí a svietiacej mysle.

A ďalej, ďalej…

 

Ventúrska, Kapitulská! Kadidlo, čierne šuchotanie nažehlených mníchov – a za rohom diaľnica…

 

Späť! Späť!

 

Zmráka sa.

Pod barokovým portálom sa zelenkasto blýskajú svetlá. Čarujú prítmie – z nôh chodcov, zo striech, z neba nad Michalskou…

Dieťa vidí čiernu mačku, čo blýska očami.

Chlapec čierny stĺpik so zelenožlto svietiacim nápisom „INTERNETCAFÉ“.

 

A tak – pod palácom vedľa kaplnky svätej Kataríny – azda zvyčajné svetlá včerajška-dneška napĺňajú aj moju krv dychom Bratislavy, toľkých Bratisláv zo všetkých čias, a Michalská veža stráži od svojho nultého kilometra jej paralelné svety.

 

 


Naso
27. 03. 2003
Dát tip
Petula som normálne nadšený (už ten rozhlasovopyramídový úvod je bezva!). Mal by som si tento text stiahnuť a ponúknuť ho tvorcom bedekerom o našom hlavnom meste. Už dlho som nič také oduševnené o Blave nečítal! Vďaka za pocit, že žijem v zaujímavom meste!!! TIP!

Rowenna
27. 03. 2003
Dát tip
Krásná. Zapůsobila na mě báseň, atmosféra. Vrátila jsem se do dob, kdy mě Bratislava poprvé okouzlila, kdy se mi zdála tak živá a tak elegantní, jak překrásní mladí lidé na jejích ulicích. Tehdy. A jinak, já si fandím, že jsem schopna slovensky číst, ale nikdy bych si netroufla psát.

Bix
27. 03. 2003
Dát tip
Petulka, je super pocit, že môžem vedieť, o čom píšeš - bola som tam s Tebou už tisíckrát :o) *

Bacil
26. 03. 2003
Dát tip
Úžasné!

Bix
26. 03. 2003
Dát tip
vďaka :o) vravela som, že naše mesto už poznáš a v tom najkrajšom možnom šate :o) Chválim za slovenčinu - si talent nad talent. **** (mesto sa pripája)

Petula
26. 03. 2003
Dát tip
Bix, děkuji za opravy mé jazykové jakož i místopisné negramotnosti! :o))) Ano, máš pravdu, ráda používám archaická slova. Zvláště pak, když mne zaujme jejich zvuk – temrava, vari
|||-_-|||

Albireo
26. 03. 2003
Dát tip
TIP Bratislavu ľúbim, hoci som v nej už desiatky rokov nebol.

Bacil
26. 03. 2003
Dát tip
Hrozně se mi líbilo v jedné knížce spojení "...ako by ho amok opantal" :-)

Tynic
26. 03. 2003
Dát tip
Prošel jsem se s tebou :o)

Helča
26. 03. 2003
Dát tip
Tak sis tu Bratislavu pořádně užila .)

Cirilla
25. 03. 2003
Dát tip
naozaj pekné!

alina
25. 03. 2003
Dát tip
ozaj velmi pekne a farebne!*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru