Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Renesanční polyfonie

28. 04. 2003
4
0
1898
Autor
Quoniam

Více světla pro Světlonoše!!
Barvy a štíhlý prostor
sublimují do tónů
oblouky lomí vícehlas
a tenký soprán
se tříští o klenbu
------------
Co se stalo oné
noci kdy Ďábel
navštívil Palestrinu?

waldekke
04. 06. 2003
Dát tip
No a co se Giovanni Pierluigimu stalo té noci? Dopadl jako Faust na Velký Pátek? :o) Musím říct, že po té básni bych si chtěl nějakého Pierlugiho poslechnout. W.

Quoniam
04. 05. 2003
Dát tip
mperdik: Škoda, že jsi takhle věcně nereagoval hned na počátku. Diskuse by se odvíjela jinak a třeba bychom se k něčemu dobrali. Mým úmyslem nebylo přesvědčit tě, že moje báseň je dobrá atd... Ale pokud by tvá počáteční reakce byla tolerantnější, mohl bych ti třeba říct, že chápání básně stále bereš za špatný konec.       Ta báseň se netýká katolictví, mysticismu, Satana a dokonce ani Palestriny. Je o renesanční polyfonii - jako hudebním stylu. Myslím, že v tomto ohledu je velice dobře napsaná, velice přesná a má bravurní pointu (neb v závěrečných třech řádcích nejde ani o jednu ze dvou jmenovaných person, ale právě o onu noc). Ale o tom zatím psát nechci. Věci někdy nejsou takové, jakými se zdají být :-) .

Endif
03. 05. 2003
Dát tip
Ta "hudební" pasáž se mi líbí :)

mperdik
30. 04. 2003
Dát tip
Dobrá naposled. Báseň se mi nelíbí, ač je zde pokus o mystický námět. Světlonoš, je označení pro ďábla- Lucifera, který měl v Nebi na starost hudbu. Že by Světlonoš, motivoval a inspiroval Palestrinu k napsání díla pro katolický koncil? Dobrá, jsem ochoten souhlasit, že římský katolicismus je inspirován satanem. Pro "dobrou báseň" si ale budu muset opravdu zajít do " Rudého práva"! pěkný den

cilka
28. 04. 2003
Dát tip
taky souhlas s S_V, *

Quoniam
28. 04. 2003
Dát tip
mperdik: Jak vidím, dal jsi na moji radu a v encyklopedii opravdu zalistoval... bohužel na téma, jež se mé básně netýká. Trochu mne uvádí do rozpaků, že se s takovou vehemencí vyjadřuješ k něčemu, co je v básni zcela marginální - vyjma pouhé konotace v prvním verši se věnuješ něčemu, o čem nebyla myšlenka ani řeč. À propos, pokud by jsi své výše uvedené znalosti prezentoval tête à tête, bylo by to obdivuhodné. Ale pokud se takto profiluješ na webu, připadá mi to jako nošení dříví do lesa: to co jsi předvedl, zvládne pomocí vyhledávače každý - a navíc, vyhledávač je slušnější.       No nic, tak dále. Zajímalo by mne, jak jsi přišel na to, že "mé soudy jsou plytké" (všimni si, prosím, že to píšu pravopisně správně). Zatím jsme spolu v žádnou diskusi nevešli, není mi tedy jasné, z čeho své proklamace čerpáš. Buď jsi telepat... anebo demagog. Drž se, prosím, faktů, tedy toho, co je napsané. A dokonce tvrdíš, že "báseň není opravdu taková, za jakou ji já sám pokládám". Hm, hm. Trochu troufalé tvrzení. To sis přečetl v Rudém právu? Není mi známo, že bych se k této básni kdy vyjadřoval - tobě však asi ano.       Takže závěrem. Pokud mne chceš z nějakých důvodů inzultovat, piš mi to, prosím, do osobní pošty. Zde pod básní se vyjadřuj jen k básni samotné - toho jsi zatím nebyl schopen.       Hezký den.

hermit
28. 04. 2003
Dát tip
souhlas se S_V, můj dojem, je, že ano. :o) TIP

Wopi
28. 04. 2003
Dát tip
moc dobrá věcička mperdik: nežluť, prosím, zbytečně, "plytké" se píše s tvrdým y, pojednání o Satanovi by bylo možná zajímavé, ale jinde - tady jsi mimo mísu...

_Jap
28. 04. 2003
Dát tip
světlonoši, klenba, soprán, palestina, oblouky, sublimace,???????????????????????????????????????????? ?????????????

mperdik
28. 04. 2003
Dát tip
Jap, autor myslel Palestrinu, možná toho autora renesanční hudby, co skládal díla pro koncil. S básně to moc nevyplívá, i proto jsem se ohradil.......

Quoniam
27. 04. 2003
Dát tip
mperdik: Tvé rozhořčení zcela chápu... Podobným způsobem se vždy chovali barbaři, narazili-li na něco civilizovanějšího, než byli sami. Mohu tě však ujistit, že veškeré Tvé kritiky týkající se této básně s přehledem roznesu na kopytech. Má to však jednu podmínku - alespoň trošku slušný projev z Tvé strany... zatím Tvůj řev ke mně nedoléhá.       Předpokládám, že Tvým prvotním záměrem nebylo zesměšnit se, proto Ti doporučuji, než se příště pustíš do "fundované" (žluté:-) kritiky; zkusit na dané téma zalistovat v encyklopedii. Pro začátek zkus heslo Palestrina. Věřím, že se to povede.       Hezký den.

mperdik
27. 04. 2003
Dát tip
Quoniam, škoda, že tvé soudy jsou stejně plítké jak tvá báseň! Na toto téma, "Světlonoše" sis nemohl vzít těžšího soupeře: jen tak pro začátek:saiah 14:12 How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations! Satanova jména (Lk 10:18) a) Lucifer, světlonoš, syn jitřenky (Iz 14:12) b) ďábel, protivník (1Pt 5:8) c) drak, had, svůdce a žalobce (Zj 12:9-10) d) princ a bůh tohoto světa (J 14:30, 2K 4:4) e) princ nadzemských mocností (Ef 2:2) f) falešný anděl světla (2K 11:13-15) g) vrah a otec lží (J 8:44) h) Hubitel (Zj 9:11) i) Belzebub (pán much) (Mt 10:25) j) pokušitel (Mt 4:3) Luciferův původní stav: a. Vyvýšená pozice (Ez 28:13-17) b. stvořený archanděl, krásný cherub c. nadaný inteligentní hudebník (Iz 14:11) Satanova vzpoura a pád (Iz 14:9-17) a. hodnotil sám sebe velice pyšně, že je větší než Bůh b. sobecká chtivost po Božím postavení, moci a velikosti c. snaží se napodobovat Boží věci: hledá uctívání, má trůn a chrámy, lživé zázraky, království, falešné služebníky a plán hříchu. Satanovi démoni, nebo poražení andělé: a. 1/3 andělů následovala Satana při jeho pádu (Zj 12:4) b. měli svobodný výběr c. snaží se vcházet do hříšníků a snaží se najít zlo na zemi (Lk 8:32) d. touží, aby byli uctívání (1K 10:20) e. mají několik hodností, funkcí (Ef 6:12) Jejich práce a záměr: zbraně: a. zmatek (1K 14:33) b. pokušení (Mt 4:3) c. obviňování (Zj 12:10) d. zastrašování (1 Pt 5:8) e. podvod (2 K 11:3) f. útisk (Sk 10:38) g. zabraňování ( 1 Te 2:18) Lucifer (lat.světlonoš) Toto slovo označovalo planetu Venuši, nejjasnější nebeské těleso na obloze po Slunci a Měsíci, která se jednou objevovala jako večerní, jindy jako jitřní hvězda. V Iz 14,12 je překladem výrazu helel= svítící (heosforos= světlonoš, sr arab. termín pro Venuši zuhratun= "třpytivá hvězda") a používá se zde jako posměšný titul pro babylónského krále, který se svou slávou a okázalostí "zařadil" mezi bohy. Toto jméno je vhodné, protože civilizace Babylónu vznikala v temném středověku a byla úzce spjata s astrologií. Babyloňané a Asyřané personifikovali Jitřenku jako Belit a Ištar. Někteří se domnívali , že se výraz "syn jitra" může týkat přibývajícího měsíce, jiní navrhují identifikaci s planetou Jupiter. Podobnost popisu v tomto textu s L10,18 a Zj 9,1 vede k užití tohoto titulu pro satana. Zj 22,16 ukazuje, že ve skutečnosti náleží Pánu Ježíši Kristu v jeho slávě. Jinak ta báseň, není opravdu taková, za jakou ji Ty sám pokládáš. Je nic, moc.......

mperdik
26. 04. 2003
Dát tip
Je to naprostá pitomost, ani báseň, prostě takové nic. Navíc s chybami- Palestrinu nebo Palestinu???

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru