Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tabu v sociálních vědách

04. 05. 2003
2
0
3735
Autor
Dash_707

Informace jsou v současném světě nejvíce ceněným zbožím, kdo jich má nejvíce, obvykle z nich nepřehlédnutelně profituje. Některé informace jsou však z různých důvodů laikům odepírány, popřípadě zkreslovány. Důvody mohou být různé, ideologické, prestižní, či jsou důsledkem rivality vědeckých teorií. Vydání knihy Petra Bakaláře s názvem Tabu v sociálních vědách  nakladatelstvím Votobia, je z tohoto hlediska téměř heroickým počinem.  Autor ve své publikaci rozkrývá některá dosud tabuizovaná témata, což činí toto dílo kontroverzním a dalo téma dosti ostré polemice mezi odpůrci citovaných teorií a závěry renomovaných amerických a evropských sociologů. Je pochopitelné, že nad  kapitolami: Rozdíly mezi rasami, Judaismus jako skupinová evoluční strategie, nebo Eugenika zvednou mnozí stoupenci egalitářství významně obočí. Najde se patrně i dost čtenářů, kteří s názory obsaženými v této studii souhlasit nebudou, nebo budou, ale  s určitými výhradami. Je to pochopitelné už vzhledem k různým úhlům pohledu, ale i k léty vnucovaným názorům šířeným dobově platnými ideologiemi. Je mylné se domnívat, že změnou politického kurzu se otevřou možnosti přístupu k informacím, aniž by je neselektovala vládnoucí garnitura a různé mocné lobby. Právě  zásahem  těchto lobby nebyli někteří erudovaní vědci nominováni na Nobelovu cenu, protože jejich práce byly v rozporu se zájmy těchto vlivných skupin.

     Petr Bakalář ve své knize naznačuje, jakým způsobem se hledání pravdy zanedbává a omezuje, ať už státní, stranickou, nebo náboženskými institucemi prováděnou cenzurou, případně tzv. „státním výzkumem“. Jak jsou studenti a většina populace systematicky ovlivňováni v některých léty tabuizovaných oblastech. Podle Bakaláře jsou to zejména oblasti: Popírání genetických rozdílů mezi rasami, týkajících se kognitivních schopností a problémů osobnosti, Prezentace antisemitismu jako psychiatrické poruchy a idealizace judaismu jako eticky vyššího systému, nebo Diskreditace eugeniky jako způsobu myšlení vedoucího ke genocidám.

     Bakalář si vytkl jako cíl své publikace prezentovat existující názory některých sociologů s tím, že sám s některými nemusí souhlasit, ale rozhodně stojí za to se s nimi seznámit a vytvořit si tak názor vlastní.

     Koniášovské postupy k likvidaci nepohodlných myšlenek nejsou tou pravou cestou k prosazování svobody projevu a práva na informace. Každý má právo vyjádřit své názory. Pokud jsou ty autorovy pro kohokoliv kontroverzní, nechť s ním vede polemiku a argumentuje informacemi jinými. Zatracovat někoho pro odlišná stanoviska, jak to v souvislosti s touto studií učinili v tisku někteří publicisté a zástupci zájmových skupin, jen vzbuzuje zájem čtenářů v očekávání nové senzace. Domnívám se, že Ti, kteří si obsáhlou a ne zcela levnou publikaci zakoupí, ať už je k tomu motivuje cokoliv, mají jistě dostatečnou mentální úroveň, aby analyzovali nabízené teorie a vytvořili si vlastní názor, aniž by k tomu nutně potřebovali „instantní“ myšlenky jako předkrm před hlavním chodem.

 

Dash707 

 


Perchta
24. 08. 2003
Dát tip
Děkuji. Přece si stačí trochu počíst ve Starym zákoně, co Bůh slíbil Židům o jejich semeni. A rozčilovat se tady v Čechách, kde i blonďáci jsou Židi... IMHO je to i naše Vlna. Nakonec plánované vysídlení Čech Němci během tisícileté říše bylo i v učebnicích, když jsem studovala základní školu. Minulý týden jsem viděla tančit romský děti, přeju jim JEJICH svobodu, vypadali neuvěřitelně skromně. No kdybych nebyla líná, už utíkám pro knihu...

Dash_707
19. 06. 2003
Dát tip
Chce se tím říci, že jisté problémy, o kterých se mezi veřejností běžně diskutuje, ofiální místa, veřejní činitelé, vědečtí pracovníci a někteří novináři buďto zcela ignorují, nebo o nich hovoří v kontextu daném jistou politickou linií v polopravdách, či oficiálně schválených tezích. Příkladem mohou být otázky asimilace romského etnika kulturním zvyklostem toho, či onoho národa, aniž by byla vzata v potaz skutečná snaha Romů po přizpůsobení se a začlenění do společnosti, která jim je v podstatě cizí. Následky násilné asimilace v 50.-80.letech 20.stol, jsou více než patrné dodnes. Stále se o těchto otázkách mluví v nic neříkajících, stokrát omletých klišé a reálná řešení narážejí na hradby mlčení, nebo se rozpustí v alibistických opatřeních. Francouzi, či Španělé jsou již o trochu dále. A těchto "tabu" je mnohem více. Jenže málokomu se chce riskovat, že si "namočí nohavice". V tomto ohledu "otevírá prostor pro diskusi" Bakalářova publikace. Je lehké označit názory, které nechci uznat hodné diskuse, jako rasistické a xenofobní. Je možné vyčítat běžnému občanu jeho obavy z přílivu cizinců, sleduje-li statistiku trestných činů, jejichš počet se prudce za posledních 10 let zvýšil, dozví-li se, v kolika procentech se na nich podíleli cizinci ? Dost těžko se argumentuje pozitivy, která přináší migrace jiných kultur do Evropy. Atd. Atd...

poorboy
18. 06. 2003
Dát tip
Ano, na skupinové strategii úspěchu nic děsivého není. Pokud ovšem není její analýza vedena z pozic a východisek, které užívá Bakalář. Nikdy jsem netvrdil, že jsem proti diskusi a svobodě slova. Ovšem označit tu knihu za zajímavou, protože pojednává kontroverzní témata (rozuměj: je rasistická a xenofobní, zaměřená na určité skupiny obyvatelstva, kterým potvrdí jejich šovinistické stereotypy a tak je také legitimuje) - tady mi chybí nějaký etický rozměr. Společenskovědní témata se prostě nedají hodnotit pouze z hlediska hodnotově neutrální diskuse, protože jejich pojetí společnost zpětně ovlivňuje... A ještě něco - "otevírá prostor pro diskusi o problémech, o kterých se oficiálně raději moc nemluví" - tohle je fráze, kterou obhajovatelé (ne v silném smyslu) knihy užívají. Ale co se tím vlastně chce říci??

Dash_707
17. 06. 2003
Dát tip
Na skupinové strategii úspěchu nic děsivého není, prostě smysl pro úspěch komunity Židé mají, a je to jistě jejich přednost, že dávají důraz na skupinovou spolupráci a upřednostňují ji před individualismem. Ostatně Woody Allen to ve svých filmech karikuje a dělá si z toho legraci. To, že díky vzájemné spolupráci jsou v USA Židé úspěšní v bankovnictví a mají hlavní slovo ve filmovém průmyslu, je všeobecně známo a není to rozhodně jejich negativní rys. A to, že soudržnost rodiny je u nich prioritní, podtrhuje jejich smysl pro kooperaci v komunitě - opět rys pozitivní. Pokud to ssebou přináší negativa pro jiné skupiny, je otázkou diskuse, do jaké míry jde o konkurenci, či nekalý boj. A bránit se takové diskusi jen z principu je dost krátkozraké a dělat při řešení nepříjemných otázek legendární Cimrmanův "úkrok stranou" je směšné. Bakalářova kniha je zajímavá už tím, že otevírá prostor pro diskusi o problémech, o kterých se oficiálně raději moc nemluví. Z každého, i pozitivního názoru, si může kdokoliv vytvořit teze, které mají zhoubné důsledky. Nesouhlasím, a to jsem předeslal, s některými závěry v knize uvedenými. To neznamená, že ji označím za příručku pro rasisty a xenofobně uvažující jedince. Někomu se kniha líbit bude, někomu méně, někdo ji odsoudí. Pamatuji na doby nedávno minulé, kdy se "společnost" také bránila proti nekalým a zhoubným vlivům - a neubránila. Je to snadné, po prolistování, knihu odložit a nekupovat. Nebo ji koupit a přečíst pozorně. Teprve potom má diskuse nad jejím obsahem smysl.

poorboy
16. 06. 2003
Dát tip
Princip demokracie jistě nevylučuje vydávání mnoha věcí. Demokracie sama ovšem nemůže být žádný bezzubý krokodýl a některým věcem se musí bránit. Není to žádný pokus o cenzuru, protože neexistuje jediný legitimní arbitr, který by prohlásil věci za dobré nebo špatné. Důležitá je diskuse, jistě i o Bakalářově knize. Na druhou stranu - už metodologické pojetí témat v ní zpracovaných je otevřeně rasistické a xenofobní. Jak bylo uvedeno v článku, na Západě by to skutečně nikdo nevydal. A u nás, kdyby nebylo Votobie (stačí se podívat na ediční plán a je celkem jasno, že jde především o peníze), možná také ne. Nemohu ovšem souhlasit s tím, že kniha je zajímavá. Pojednávat o Židech z hlediska jakési "skupinové strategie úspěchu" mi přijde dost děsivé. Ale asi se tomu neubráníme - stačí se podívat na texty sociobiologů :(((

poorboy
15. 06. 2003
Dát tip
Já jsem tedy tu knihu četl, nemyslím si ale, že Bakalář si vytkl za cíl cokoli, co tvrdí autor článku. Jednak ta kniha je fakt děsná, a samozřejmě jde jenom o prachy. To je podobný styl, jako když Zítek vydá Mein Kampf...hrdina svobody slova jeden...

Dash_707
15. 06. 2003
Dát tip
Ale princip demokracie nevylučuje i ty nejneobvyklejší úhly pohledu. Má-li kdokoliv zájem, může se začíst do čehokoliv a má-li na to, udělat si svůj úsudek na základě zkušeností i teoretické výzbroje. Papouškovat názory "renomovaných" publicistů jenom proto, že jde o ožehavé téma je projev nekompetentnosti k objektivní kritice. Pokud se mi něco nezdá, nebo to odporuje mým názorům, mohu to ignorovat a ne a priori odsoudit. Nerad bych se dočkal časů nedávno minulých, kdy nám bylo nejdříve vše "ideologicky" přežvýkáno, a teprve potom předloženo k ochutnání. O to vážně nestojím. A s Mein Kamf to má máloco společného. Snad jen poprask, jaký vydání knihy vyvolalo.

Dash_707
15. 06. 2003
Dát tip
Mimochodem, Mein Kamf vyšel už jednou, v roce 1993, s dosti přihlouplým, tendenčně navigujícím komentářem (tuším Jiřího Hájka) a nikdo se nad tím nepozastavoval. Když vyšel v roce 2000 v Michalčíkově překladu, tentokrát bez "vysvětlujícího" komentáře, vzbudil vlnu nevole, i když podle mého mínění zájem o toto vydání vzbudila spíše reklama, kterou mu udělala oficiální kritika a mnozí veřejní činitelé v tisku. A tak si toto dílko zakoupilo mnoho čtenářů ze zvědavosti a jak soudím, mnoho jich nedošlo ani na stou stranu. Pro většinu z nich přečíst 507 stran celkem nezáživného textu byl nadlidský výkon. Tak jim Mein Kampf vyplnil mezeru v knihovně s pocitem že jej také vlastní, aniž by je jakkoliv ideologicky poznamenal. Znám mnohem ničivější dílka, mnohem útlejší a pro duši prostého čtenáře ničivější. V polovině 80. let vyšlo u nás dílo F.N. "Tak pravil Zarathustra" s vysvětlujícím komentářem, který svým rozsahem přesáhl co do objemu dílo samotné. Takže děkuji, už nechci. Rád si udělám úsudek sám. Nikdo nikoho nenutí, aby si jakoukoliv knihu kupoval a četl. V USA se, jak mi napsal fundovaný čtenář, v odborné literatuře populace člení na WASPs, hispánskou, asijskou, afroidní a další, s výraznými odlišnostmi ve výskytu nemocí atd. Tam se nad tím nikdo nepozastavuje. Jen některým našim "prudérním" publicistům a pseudohumanistům tyto postoje vhání ruměnec do tváří. Snad se časem naučíme hovořit o věcech i méně příjemných s otevřeností,která by nás byla důstojná.

Dash_707
20. 05. 2003
Dát tip
Ani se nedivím, je to dost vysilující čtení, ale mám rád dobrodružství, tak jsem to absolvoval. Ale jinak... o nic nepřijdeš. :)))

Dash_707
06. 05. 2003
Dát tip
V těchto a podobných článcích je kámen úrazu. Mnoho lidí přebírá názory v těchto článcích obsažené, aniž by si citovanou knihu přečetli. Prostě se tím neobtěžují s poukazem na fakt, že jim úplně stačí "předvařené" myšlenky těch, kteří tomu "musí rozumnět", už z pozice svého publicisticého, či novinářského řemesla. Po letitých zkušenostech už nedám na "jednoznačně" hodnotící závěry, rád si přečtu originál a udělám si názor sám. To, jak mnohoznačná je odezva na uvedené dílo, pouze svědčí o nutnosti knihu buďto apriori zavrhnout, nebo si dát tu práci a přečíst ji celou. Já jsem volil tu druhou, pracnější variantu. Dávat D.Irvinga do souvislostí s Bakalářem je účelové a matoucí pro ty, kteří jeho knihu nečetli. Bakalář holokaust nepopírá a mnoho Irvingových myšlenek nesdílí. Objektivita Bakaláře spočívá ve využití výsledků výzkumů sociologů zahraničních, aniž do sumarizace těchto poznatků jakkoliv zasahuje, či je komentuje. Chtěl jsem pouze upozornit na Bakalářovu publikaci, s tím, že jde o knihu bezesporu zajímavou, a to i s připomínkou, že ne se vším souhlasím. Myslím, že Bakalář píchl do vosího hnízda a umožnil některým extremistům "nabalit se" na jím otevřený problém, tomu se bohužel nedá dost dobře zabránit.

Dash_707
06. 05. 2003
Dát tip
Připomínám odstavec mého příspěvku, kterým se snažím přiblížit záměr Bakalářovy práce. Bakalář si vytkl jako cíl své publikace prezentovat existující názory některých sociologů s tím, že sám s některými nemusí souhlasit, ale rozhodně stojí za to se s nimi seznámit a vytvořit si tak názor vlastní. Nejsou asi jiné možnosti než: knihu minout bez povšimnutí převzít názory z tisku knihu si pozorně přečíst Pouze poslední možnost dává diskusi smysl. :))

Dash_707
05. 05. 2003
Dát tip
???

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru