Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vytrženo z deňýčku XIII.

26. 05. 2003
22
0
3964
Autor
Yfča

V tramvaji, jíž jsem se vracela od jednoho ze zákazníků, dřepěla na sedadle přede mnou asi šedesátiletá babička s vnučkou předškolního věku. Holčička celou cestu komentovala zajímavosti, které viděla oknem. U tržnice se na svoji prarodičku dlouze zahleděla a změnila téma: "Babi, a až vyrostu, budu mít taky takový veliký prsa?" Babička pokrčila rameny a odvětila, že možná ano. "A budou mi taky tak placatě viset?" vyhrklo zvědavé děcko. Babuša nehnula ani brvou (nejspíš byla na podobné otázky zvyklá) a řekla, že zcela určitě...
 
*
 
Kačaba o našich "milostných" aktivitách (letmý polibek či cudné objetí) prohlašuje, že prý se v padesáti chováme jako puberťáci. Přitom nám je pořád teprve cet a s pubertou si tyká ona. Před několika dny mne Jiřík (téměř otcovsky) políbil v tramvaji. Kačaba okamžitě emigrovala na druhý konec vagónu. Když jsme se ji gesty snažili přivolat zpět, dělala na nás velmi nehezké posunky.
 
*
 
Dnes jsem přerovnávala knížky v knihovně. Když jsem láskyplně přejela hřbet mírně ohmatané partitury Smetanovy Prodané nevěsty, vzpomněla jsem si na vyprávění mé maminky o tom, jak prvně navštívila Národní divadlo ve společnosti svého tchána, mého dědečka. Jakmile zazněly tóny předehry, vytáhl děd z tašky bichli v modré vazbě (dnes je to klenot mé knižní sbírky), nalistoval první notu a celou operu pečlivě sledoval partituru. Dirigent se naštěstí neumávnul, a tak děda odcházel domů spokojený, moje máť se však několik dní vzpamatovávala z lehkého šoku. Brzy poznala, že je její tchán výjimečná osoba. Ač neabsolvoval žádnou vysokou školu, dovedl celé hodiny zasvěceně diskutovat na jakékoli téma, aniž jeho protiřečník vypustil ze svých úst půl písmena. Navíc byl pořádkumilovný bordelář. To se projevovalo tím, že se jeho byt proměnil v chaoticky organizované skladiště. Nic totiž nevyhazoval, vše se mohlo jednoho dne hodit. A tak měl například v několika krabicích, pečlivě popsaných, neméně pečlivě uloženy provázky různých délek. Pokud bylo potřeba něco svázat, zavázat, uvázat, nebo převázat, hned věděl, kam sáhnout. Na krabicích totiž stálo: PROVÁZKY DO 10 CM, PROVÁZKY 10 - 30 CM, PROVÁZKY 30 CM A VÍC. Jeho skladovací mánie brzy dostoupila vrcholu, a tak se po celém bytě povalovaly zbytečnosti. Když jsem přišla na návštěvu, musela jsem dědečkovy cennosti pracně přemístit ze židle na podlahu (občas se na ní našlo pár volných decimetrů), abych mohla usednout. Několikrát mne napadlo, zda by nebylo jednodušší nosit si s sebou vlastní židli. Děda s babičkou se harmonicky doplňovali. Babička byla zručná švadlena (když mi bylo patnáct, tak mi dala k Vánocům kabát spíchnutý z kousavé deky) a pro dědečkovu vášeň měla pochopení. Její jedinou chybou bylo to, že trousila jehly. Když jste si v předsíni zuli boty, zabodla se vám do chodidla první. Na další dvě jste šlápli v obýváku a čtvrtá vám podle perforovala hýždě poté, co jste usedli na pohovku...
 

Jolie
30. 06. 2003
Dát tip
Dědeček mojí kamarádky třídil věci tak dokonale, že měl ve skříni i krabice s nápisem "prázdná" a "nic"... :-))) To moje babička zas všechno balí do igelitu, aby se to neošoupalo. Knížky, polštářky, ovladače na televizi, i koupený minerálky překládá igelitem, aby se "do nich" neprášilo...

Yfča
24. 06. 2003
Dát tip
skromna: Jasně, hoď to do tužky! Poděl se o svého dědečka! :o))

skromna
23. 06. 2003
Dát tip
:-)) i ja jsem mela dedecka kabrnaka, ten byl zas jak vystrizeny z vecernicku "ajeto" mam obrovskou chut to ted hodit do tuzky, mozna dam nahlednout :-) diky Yfco..pobavila, jako vzdy :-)

Olina
19. 06. 2003
Dát tip
přečetla znovu a znovu jsem se smála:)))

Yfča
19. 06. 2003
Dát tip
To jsem ráda, Oli... ;o))

Elyanne
13. 06. 2003
Dát tip
Hrozně se mi líbí, jak suše a vtipně je to napsané. Myslím tím všechny deňýčky...

MP: Od Donáta Šajnera mám někde nějakou dětskou knížku :-)))))

Pavsone, Donát Šajner byla jedna osoba... no, možná že měl rozštěpení osobnosti, ale v občance byl psán jako jeden člověk. :o))) Křestní jméno Donát pochází z latiny a znamená něco jako dárce. Ostatně termín "donátor" používáme semo tamo dodnes. :o) Yfčo, historky o dědečkovi jsou vypečené. I ty ostatní, pochopitelně... ale Pravoslav Motyčka je prostě jednička. :o) *

Pavson
04. 06. 2003
Dát tip
aha

bbb
31. 05. 2003
Dát tip
Moc se mi líbí, jak píšeš. *

Yfča
31. 05. 2003
Dát tip
bbb: To jsem ráda. :o))

Blbec
28. 05. 2003
Dát tip

Ja sem taki chtel bit redaktor. Rikali ze to muze tadik delat kazdej blbec. Me se to libi to slovo, pac mi pripomyna TRAKTOR a ja sem na traktoře jezdil dys sem bil malej kluk. To us je rada let. tak vi rikate ze musi umnet napsat deset radkuch o tom, co cet. jasem vcera cet novini a tam psali o panu prezydentovi Klausovy ze je dobri clovek. Ja si mislim ze neni protoze neudelal nic proto abi neprosel ten zakon co nas bere na hul s tim depeha. ja nesu platce, svara je platce a rikal ze se z toho sichni zesereme. To jsem cetl v novinach. A tady sem este moc veci necet, mame u  nas na vsi ten pocytacku par dni a stridame se vsichni aby se na kazdyho dostalo. tak estly budu moct delat toho redaktora, tak my nechejte vskas.


j_i_r_i_k
28. 05. 2003
Dát tip
Ty provázky znějí fakt dobře, to asi taky zavedu - zatím mám jen drobný úlet na kapsy - nosím vestu a ledvinku a v tom dvě propisky, dva zvýrazňovače, tužku, ořezávátko, gumu, lepidlo, izolepu, spínací špendlíky, trsátka, kancelářské sponky, otvírák, zapalovač, karty, zápisníček, volné papíry, zrcátko, slovenské drobné... jeden nikdy neví, co se mu bude hodit :)...

odezdikezdi
26. 05. 2003
Dát tip
:))) můj děda je taky "provázkový" - ale takhle utříděnu svou zálibu nemá:)) Kačaba v tramvaji - klasika:))) ***********

Sysa
26. 05. 2003
Dát tip
:-) úžasný, nemám slov, je to můj první čtenej deňýček, už se těším na další:-)...děkuju Yfčí ********

Flegmatik
26. 05. 2003
Dát tip
Příjemné čtení! :-) *

:-)) Moc pěkně napsané. Také mám příbuzného,který je schopný diskutovat o všem. Navíc ještě přesvědčí i odborníka,že jeho názor je mylný :-). A na generace už si u nás doma dávno nehrajeme - jsme taková pubertální rodina.Došlo to tak daleko,že děti volají linku bezpečí,když rodiče chtějí,aby umyly nádobí.

Humble
26. 05. 2003
Dát tip
:o)))

Delight
26. 05. 2003
Dát tip
Moooc pěkně se to čte.. Kde je další??!! :-)))*

Yfča
26. 05. 2003
Dát tip
Delight: Klikni tady nahoře na "Sbírka: Vytrženo z deňýčku"... A díky. :o)

nin
26. 05. 2003
Dát tip
*** :))) Yfčo, ty nikdy nezklameš. Mimochodem, můj prastrýc měl tutéž zálibu, měl ovšem i další, jako např. skladování úplně všech lístků z vlaku ze všech cest, které za celý život učinil, přičemž si na rub psal tužkou poznámky o tom, proč na to které místo jel...

Yfča
26. 05. 2003
Dát tip
Považuji za nutné podělit se s vámi o (naší rodinou) nejvýše ohodnocený hlod mého dědečka: Když mu bylo téměř osmdesát, měl určité zdravotní potíže. Sedl do pomalu se rozpadajícího spartaku (babička jela samozřejmě s ním) a vyrazil do nemocnice v Krči. Tam přibrzdil na chirurgii a ošetřujícímu lékaři vážně pravil: "Jmenuji se Pravoslav Motyčka, mám zauzlení střev, musíte mě okamžitě operovat!" Babička se nadmula pýchou, avšak doktor nevěřícně vyhrnul: "Jak to můžete tak přesně vědět?" Dědeček se usmál a odvětil: "Mám kamarády doktory... no... a tak trochu do toho dělám!" (Ke své škodě se ale, bohužel, kapku utnul, protože se při operaci přišlo na to, že má rakovinu...)

nin
26. 05. 2003
Dát tip
Babička se nadmula pýchou :)))

Bobísek
26. 05. 2003
Dát tip
S tvým dědečkem fakt musela bejt sranda! :-))

Humble
26. 05. 2003
Dát tip
Trošku smutné...

Yfča
26. 05. 2003
Dát tip
Smutné to je... Ale děda měl štěstí v neštěstí, protože zemřel pár dní po operaci na embolii v době, kdy ještě neměl velké bolesti a vůbec si neuvědomoval, že je to s ním vážné. Věřil, že se do diagnózy perfektně trefil...

Delight
26. 05. 2003
Dát tip
Klikám, klikám, ale já myslela další jako nový, XIV! Dědeček mě krapet rozesmutnil, jdu si spravit náladu s hryžou(í ?!)cími hovady :-))

Yfča
26. 05. 2003
Dát tip
Na něco nového si musíš počkat. Zkusím časem zase něco alespoň trošku čtivého vylovit v archivu deňýčku... :o)

Humble
26. 05. 2003
Dát tip
Deňýček je sqělí :o)))

Delight
26. 05. 2003
Dát tip
Yfča: tak jo.. Hovada mi spravila náladu! Humble: už jsi čet' - ne Mladý svět, ale Yfči Léto?

Humble
26. 05. 2003
Dát tip
Delight: Odpověď jsem dal nějakým nedopatřením přímo k Létu.

Carrie
26. 05. 2003
Dát tip
dědeček kabrňák :-))))

katugiro
24. 05. 2003
Dát tip
druhá hezká, jinak o něco méně zábavné... :)

Carrie
23. 05. 2003
Dát tip
:-)))) Jo, tihle skladníci, to je neštěstí... já mám zas opačnou mánii - všechno vyhazuju!!! :-))) hezky namícháno :-))

Bobísek
23. 05. 2003
Dát tip
Já taky! :-))) Yfčo, přestaň Kačabu konečně týrat a hlavně se chovejte před ní mravně! Fuj! Že se nestydíte!!!!!! :-)))

Yfča
23. 05. 2003
Dát tip
Bobísku, přestaň se zastávat Kačaby! Ještě jedno slovo a budeš si ji muset vzít! ;o))

Bobísek
23. 05. 2003
Dát tip
Tebe bych za tchýni bral :-)))

Yfča
23. 05. 2003
Dát tip
Bobajs, je vidět, že mne neznáš. Jinak bys nemohl napsat takovou blbost! :o))

Bobísek
23. 05. 2003
Dát tip
TCHYNĚ Podobá se růži, podobá se včele, podobá se roští, vždy vypadá skvěle! Podobá se vánku, podobá se rose - - miluji svou tchyni jak vidličku v nose! Proč? Tuhle básničku jsi snad psala o sobě? Nebo ne? Takhle přesně si svoji tchýni představuju! :-))

Yfča
23. 05. 2003
Dát tip
Kdes to vyhrabal? O sobě jsem to nepsala, věnovala jsem to své skvělé tchyni Lídě (slůvko "skvělé" myslím zcela vážně). No tak dobře, ještě si to s tím příbuzenským vztahem rozmyslím, zeťáku... :o))

Bobísek
23. 05. 2003
Dát tip
Máš tu básničku v archivu ptákovin ve svý Osvěžovně :-)))

Já s Kačabou taky souhlasim, ale povim vám, je to fuška, dyk už jsem v tý pubertě.....kolik.....no, přes dvacet let! :-))))) (a doufám, že ještě hodně dlouho budu) bléééééééééééééééééééééééééééé :-)))))))))))))))))))))))))))

Rowenna
23. 05. 2003
Dát tip
:-)) Problém mnoha kritik pod dílkem je v tom, že člověk zapomene, o čem četl. Takže nejdřív *** pro kritiky, rolování, aha, už vím. :-) Náš synek při letmém, byť i náhodném dotyku například mé dlaně s dlaní mého muže, zase vřískal: "Od sebe. Nemilovat se." A to i na veřejnosti. a jeden můj profesor měl na hromadění důležitostí přímo šuplíčkové skříně, popsané lístečky. Taková knihovnická kartotéka. Provázky dovedl k dokonalosti. Protože na jednom šuplíčku nápis: "provázky krátké, takřka k ničemu se nehodící." Viděla jsem to na vlastní oči. :-))

Yfča
23. 05. 2003
Dát tip
Rowenno, těmi provázky "takřka k ničemu se nehodícími" jsi mi udělala radost! Jsem ráda, že se tato úchylka vyskytuje i v jiných rodinách! :o))

hurvinek
23. 05. 2003
Dát tip
yfco, na tebe jsem se moc tesil! necham si te jako lahudku az na konec ale uz ted jsi me velice prijemne navnadila PS: jak se ma kacaba?

Kačaba
22. 05. 2003
Dát tip
A stejně jste puberťáci :))))

Yfča
22. 05. 2003
Dát tip
Kačabo, to bylo naposled, co jsem tě pustila k počítači...

Pavson
22. 05. 2003
Dát tip
30 dkg lásky upadlo na zem

Bobísek
21. 05. 2003
Dát tip
Jsem první čtenář! Heč! Pobavil jsem se :-))) * Yfčo, nezdá se ti, že narušujete s Jiříkem mravní vývoj Kačaby? Měli byste se kapku krotit, nebo na vás vlítne sociálka! :-)) A tvůj dědeček je asi pěknej svéráz. Docela by mě zajímalo, co říká tvým povídkám a básničkám?

Joohankaa
21. 05. 2003
Dát tip
Tohle počteníčko člověka vždycky potěší, i když je mu vážně blbě. Díky. *

Yfča
21. 05. 2003
Dát tip
Bobajs, tak se mi zdá, že mne šmíruješ... :o)) Sociálka na našem obvodě asi nepracuje tak, jak má, jelikož by nám už dávno Kačabu odebrala. Dědeček (jmenoval se Pravoslav) už nežije. Svoje napsaniny jsem mu pro jistotu nikdy nedávala číst, jelikož se znal díky svému bratrovi (nepříliš známý spisovatel Vladimír Donát) s Nezvalem, jehož tvorbu obdivoval a miloval. Obávám se, že by se děda nedožil osmdesátky, pokud by mne četl... :o))

Bobísek
21. 05. 2003
Dát tip
Já tě nešmíruju - mám tě v oblíbených autorech, tak mi hned přijde avízo, když sem něco dáš :-)))

Yfča
21. 05. 2003
Dát tip
Joohankaa: Díky. :o))

Aki
21. 05. 2003
Dát tip
tříděný provázky :o)) děda byl asi pěknej řízek :o)*

Yfča
21. 05. 2003
Dát tip
Dědeček byl opravdu originální. Zejména jeho "vysvětlovací" několikahodinové monology neměly chybu! Ještě dnes, kdy kdokoli z rodiny začne něco vysvětlovat, většinou zaslechne: "Máš pravdu, dědečku..."

skvělej dědeček! Fakt! A vyprávění jako vždy taky :-)

Bacil
21. 05. 2003
Dát tip
:-))

Cirilla
21. 05. 2003
Dát tip
:D! chm, ten děda, kterej dokázal vyprávět o čemkoli jedno jak dlouho, mi připomíná jednoho mého milého. Celý on :))! Jinak, to je krásný, že se máte s Jiříkem stále rádi, to upřímně závidím! ***

Pavson
21. 05. 2003
Dát tip
Nepůsobil pan Donát ve dvojici s panem Šajnerem ( asi ilustrátorem )? Pak jsem od něj jako dítě měl pěknou knížku. Jo, kabát z deky. Já měl z deky jako dítě spacák a na táborech jsem si raději bral dobrovolně noční hlídky, abych v něm nemusel spát. *

Yfča
21. 05. 2003
Dát tip
Pro děti napsal knížky "Zrádný nápoj" a "Parsifal"...

Pavson
21. 05. 2003
Dát tip
Yfčo, dal jsem si tu práci ( asi dvě minuty ) a nalezl pravdu. Onen spisovatel se jmenoval Donát Šajner. Tudíž dědečkův bratr byl i pro mě neznámý.

Yfča
21. 05. 2003
Dát tip
Já dědečkova bratra také neznala, on zemřel v roce 1942...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru