Příčina lidského neštěstí a ponaučení z biblické knihy Job

Možná jste to také zažili sami, sousedům zemřela dcera. Soused za mnou přišel a ptá se mě, „vy jste věřící člověk, nevíte proč moje dcera zemřela tak mladá, a proč to vůbec Bůh dopustil“. A moje odpověď, jakkoliv by byla teologicky, psychologicky (a já nevím jak ještě. ) fundovaná, by byla jenom pouhé bláhové tlachání.

13. 05. 2020
0
1
189
Úvahy

Má Hospodin Bůh své stvoření pod kontrolou?

Na vysvětlenou uvedu jeden příklad z této práce. Ve studii je zmíněn autorův pohled, názor na biblický text ze Žalmu 93. Společně si přečtěme verš třetí z Žalmu 93 – „Zvedají řeky, Hospodine, zvedají řeky svůj hlas, zvedají řeky své vlnobití. “ [2] Naší pozornost směřujme ke slovu דכים – vlnobití, [3] což je poslední slovo z verše třetího.

12. 09. 2006
1
1
726
Úvahy

Křesťané jako mírotvůrci?

K tomu, abychom pochopili, co křesťané mají dělat, je dobré vysvětlit charakter, podstatu pokoje. Samotné slovo pokoj v původním hebrejském jazyce – שׁלום [šalóm] má totiž minimálně dva významy. Ten první význam je vám možná, vážení čtenáři, známý, je to pokoj. Pokoj, který má charakter míru v době, kdy není válka.

09. 09. 2006
0
0
555
Úvahy

Karikatury Mohameda a svoboda slova

U nás Evropě ctíme jednu zásadu a tou je svoboda slova, svoboda projevu. Některé státy na ní lpí více, jiné méně. Postkomunistické státy se teprve učí, jaký je obsah, jaký je význam svobody, potažmo svobody slova, což je evropské dědictví. Pokud někdo otiskne něco, s čím někdo jiný nesouhlasí, může pochopitelně očekávat nesouhlasnou reakci.

09. 09. 2006
0
0
643
Fejetony

Náboženství jako možné politické řešení?

Možnosti které přináší dnešní doba, myslím tím technické vymoženosti současné doby umožňují šíření náboženských idejí s daleko větším akčním radiem, než tomu bylo v době vzniku například zmiňovaného islámu. Jsem přesvědčený, že pokud se náboženství „zneužije“ pro vlastní politické cíle, potom je to chybné. Pokud se v náboženství hledá řešení všech neduhů dneška, potom mineme pomyslný terč. Vyjádření vztahu Boha a člověka totiž nenabízí univerzální řešení problémů pro celé lidstvo.

09. 09. 2006
0
0
655
Úvahy

Moudrost výroku od rabiho Hilela

Jak jsem už napsal, výrok se připisuje rabimu Hilelovi, který žil zhruba okolo roku 50-130 n. l. Často bývá Hilel spojován s rabim Šamajem. Zatímco o rabi Šamajovi se tradovalo, že byl přísný, o Hilelovi se můžeme dočíst, že vynikal velikou skromností a láskou k lidem.

09. 09. 2006
0
0
557
Úvahy

Zlaté pravidlo a křesťanská morálka

V čem je tedy přínos tohoto náboženského vyznání pro naší společnost. V čem je přínos křesťanského vyznání pro člověka 21. století. Pokusím se společně s vámi, vážení čtenáři, najít odpověď na tuto otázku.

09. 09. 2006
1
2
708
Úvahy

Nové stvoření a lekce z biblické sémantiky

Biblický text, který nás bude zajímat, je zevangelia podle Matouše. Je to závěr dlouhé řeči Ježíše Krista ke svým učedníků a nejenom knim, ale také knám, kde se konstatuje – „Když Ježíš dokončil všechna tato slova…“ [2] Zaměříme se nyní společně na slovní spojení – „všechna tato slova“. Řecky tato pasáž, toto slovní spojení zní – παντας τους λογους τουτους. [3] Což je řecký kalk hebrejského slovního spojení[4] – את כל־הדברים האלה
Hebrejské spojení slov – את כל־הדברים האלה se vyskytuje vBibli, ve Starém zákoně v počtu 25 výskytů.

08. 09. 2006
0
0
584
Úvahy

Jak interpretuji Svaté texty Bible

Text je zaznamenán v Nehemiáši 8. kapitole, lid se shromáždil a kněz Ezdráš četl z knihy Zákona a všechen lid pozorně naslouchal slovům z knihy Zákona. Poté vysvětlovali lidu Zákon, zatímco lid stál na svém místě. Celý příběh si můžete, vážení čtenáři přečíst v 8.

08. 09. 2006
0
0
793
Úvahy

Poselství o zlu: je Hospodin králem navěky?

Nejdříve si vysvětlíme, co je to akrostich. Vysvětlím to na české abecedě:
akrostich je slovo, které bylo převzato z řeckého slova co nám může napovědět. důvtip tehdejších mistrů pera
Každý řádek začíná písmenem abecedy, následující řádek pokračuje následujícím písmenem abecedy – vidíte vážení čtenáři – a b c d . Takhle by to pokračovalo až do konce abecedy.

08. 09. 2006
1
0
574
Úvahy

O spravedlnosti

Semitská podobnost obou dvou slov je na první pohled zřejmá. Můj názor k dané problematice je takový, že arabské slovo صديق [sadík] – „přítel“ svým významem obohacuje hebrejské slovo צדיק [cadík]. Vážení čtenáři, možná máte vytvořenou určitou představu, že ten kdo je spravedlivý, tak musí být úzkoprsý, akurátní, přísný atd. Když se o někom říká, že je spravedlivý, tak se nám vybaví kupříkladu otec, který přísně vychovává své děti, který své děti drží zkrátka.

08. 09. 2006
1
0
653
Úvahy

Muslimové, nejen francouzský problém?

Jak je vidět, muslimové zřejmě budou brzy problémem nejenom pro francouzskou vládu, ale i pro ostatní státy Evropy. „Nezapomněli jsme při integraci cizinců na něco. “, tak takovou otázku si může už nyní pokládat i dánská vláda. Za současnou migrací a to nejen muslimů stojí rozdělení lidské civilizace na bohatou a rozvíjející se část světa a chudou část světa.

07. 09. 2006
0
0
1441
Fejetony

Dva národy, dvě zdi

Začněme tedy s první stavbou, s Velkou čínskou zdí. Rozsáhlý systém dodnes uchované Čínské zdi je z velké části dílem dynastie Ming. Ve své finální podobě, tak jak ji známe dnes, byla dostavěna v 16. století našeho letopočtu.

04. 09. 2006
0
0
593
Ostatní nezařaditelné

Bůh slitovný a milostivý

Co to ovšem znamená. Máme to chápat jako nějaké citové hnutí mysli, emocí. Když si rozebereme slovo רחום [rachúm], které se překládá jako slitovný, (2) tak je toto slovo velice blízké k jinému slovu – רחם [rechem], což má význam – lůno, děloha. (3) Konkrétní příklad je ve zvolání, bědování proroka Jeremiáše – „Že mě neusmrtil hned v matčině lůně, aby mně má matka byla hrobem, aby její lůno bylo věčně těhotné.

04. 09. 2006
0
0
594
Ostatní nezařaditelné

Šma Jisrael

Když si více přiblížíme tento biblický text, tuto větu „Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný. “ שׁמע ישׂראל יהוה אלהינוּ יהוה אחד׃ [Šma Jisrael Adónaj Elohejnu Adónaj echád], tak nás upoutá na první pohled sloveso, které je na prvním místě této věty. Je to sloveso – slyšet שׁמע [šma]. Vlastně je to imperativ od slovesa slyšet, tedy – slyš.

04. 09. 2006
1
0
3294
Ostatní nezařaditelné

Oko za oko, zub za zub jako zákon milosrdenství

V samotné hebrejštině má tady to nařízení diametrálně odlišné vysvětlení. Hebrejsky „Oko za oko, zub za zub“ zní – עין תחת עין שׁן תחת שׁן [ajin tachat ajin šén tachat šén]. Což si dovolím doslova přeložit, interpretovat jako „Oko pod okem, zub pod zubem. “ Totiž to hebrejské תחת [tachat] znamená nejenom za, ale také pod.

04. 09. 2006
1
1
702
Ostatní nezařaditelné

Pozdravy a jejich význam

Dá se vyčíst něco víc z pozdravů pro druhého člověka. Já si myslím, že ano. Například „ni hao“ je fonetický přepis čínského pozdravu do latinky, který by se naprosto otrocky a doslova dal interpretovat jako – „ty dobrý“. V samotném čínském jazyce se dobrý, nebo dobro vyjadřuje jedním čínským znakem, který je složený ze dvou složek.

04. 09. 2006
0
0
788
Ostatní nezařaditelné

Recenze filmu Blade Runner

Výrazným „tahem štětce“ Ridley Scotta, tohoto umělce filmového plátna, je jeho pohled na multikulturní společnost. Děj filmu se odehrává v Los Angeles budoucnosti, konkrétně v roce 2019. V celém filmu jsou různé náznaky multikulturního soužití. V Los Angeles budoucnosti je čínská čtvrť, japonské reklamy.

04. 09. 2006
3
0
1513
Recenze i neliterární
Nahoru