Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seČEDIČ
Autor
vesuvanka
ČEDIČ
Žhavá řeka navždy zkameněla
zbavena žáru
proměněna ve varhany
jež hrají už jen
tichou symfonii
o zrození hor
Varhany z černého kamení
zdánlivě chladné
skrývají v sobě
jiskřičky ohně
věčného tvoření a lásky
jež zakleta je
v barvě smutku
Čedič, obyčejný kámen
o nějž nezavadíš
ani pohledem
a přece tě, člověče,
ve tvém díle věrně
doprovází životem
Zastav se na chvíli
a pohlaď ho v duchu
zbav černou barvu
jejího smutku
Čedič pak prozáří tě
paprskem lásky
a varhany zahrají
Ódu na radost
31 názorů
Mariane, děkuji za přečtení a milou odezvu a Tip. Těší mě, že je Ti Středohoří tak blízké. Vrkoč i Ústí nad Labem znám, je vidět i z vlaku. Zaujme nás svým zvláštním a ojedinělým uspořádáním sloupců do obráceného vějíře - tím se zapsal i do zahraniční geologické literatury. (Podobnou skálu s vějířovitým uspořádáním čedičových sloupců bychom našli až na Islandu). Radobýl s čedičovým lomem také znám, byl to poslední kopec, na který Karel Hynek Mácha vystoupil.
Ivi, potěšila jsi mě svojí návštěvou u mých starších básní a děkuji za milá slova a Tip :-))). Když jsem jezdívala (mohla ještě jezdit) na výlety, měla jsem inspiraci. Někdy jsem psala ve vlaku při návratu, dokud byly zážitky a dojmy ještě žhavé, a občas i trochu kreslila, když to bylo možné.
blacksabbath
16. 10. 2021pořád mě udivuje...jak s láskou...maluješ štětcem i písmenky....*/*****
Děkuji za zastavení a komentář, který mě potěšil. Zlatý vrch jsem nenavštívila, znám ho jen z geologie. Dutý kámen jsem si našla na internetu. Na Panské skále jsme byli jednou na podzim, začalo pršet a pro mě byl úžasný zážitek pozorovat, jak skála úplně zčernala a vynikly na ní lišejníky. Přesně jak píšeš, příroda je největší umělkyně :-)))
Savage Flame, děkuji za přečtení této básně a za milá slova :-))). Moc mě těší, že se Ti varhany líbily a dokonce vyvolaly představu Dalího obrazu hodin - ten obraz jsem viděla poprvé asi ve svých sedmnácti letech a zaujal mě na první pohled, takže jsem si ho dobře zapamatovala. Určitá asociace tu je - roztékající se hodiny i láva :-))).
Savage Flame
05. 11. 2020Varhany se mi moc libily... Predstavil jsem si najednou jako Daliho hodiny rozteklou cernou klaviaturu a ta predstava, ac me trochu zaskocila, se mi libila taky. Mam rad basne, ktere mi umozni videt necekane obrazy a zvlastnost ve zdanlive obycejnosti a poklady ukryte prvnimu letmemu pohledu... Dekuji. ;) S.F.
Milane, díky za zastavení a Tip :-))). Také ráda poslouchám varhany, a to je další důvod, proč jsou mně ty čedičové tak blízké.
Mária Horná
03. 08. 2020...láska, jež zakleta je v barvě smutku... /*
Asi škoda slov, už to asi napsaly mnozí jiní. Ale tohle to je opravdu pěkné.
Modrý angrešt, děkuji :-))). Geologie a vulkanologie je mým koníčkem.
Modrý angrešt, děkuji za přečtení a milá slova :-))). Obrův chodník Giant's Causeway znám z geologie, fotek a filmů. je to úžasný přírodní výtvor, svědčící o dávné sopečné činnosti.
Přemku, mám radost, že se Ti líbí báseň i obrázek. Děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))
Irčo, děkuji za návštěvu a milá slova i za zájem :-))). Na Pyšnou princeznu se dívám opakovaně právě kvůli Panské skále, ale líbí se mně i ty další pískovcové skály.
Lassie, mám radost, že Tě báseň zaujala natolik, že jsi se k ní vrátila. Děkuji za milý komentář a zdravím :-)))