Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMrtvou rybou
23. 05. 2004
23
3
5231
Autor
Earl_Grey
Stát se tak polomrtvou rybou,
nechat se spláchnout proudem.
Bezvládně plynout, hnít a hynout.
Být starým říčním bloudem.
Nebo být rybou hluchoslepou.
A němou už tak od přírody.
Neznat tu pravdu velkolepou,
vnímat jen náruč chladné vody.
Leknout se života a leknout
- moci si to tak dovolit.
Smět někdy pod náporem kleknout!
Smět tak náporu povolit!
3 názory
Wow, Okamžitá odezva.
Prosím Earle Grayi, bylo mi potěšením číst, i teď, znovu((;
Evil_lord_Shorty
10. 04. 2005Evil_lord_Shorty
04. 04. 2005
Psyché: Jéje, díky :-) Můj první obrázek a zrovna takovej pěknej... :-)
A hlavně se mi na tom líbí, že skoro takhle přesně jsem si ji představoval. Hlavně ta voda je přesná. Dík. :-)
pozorovatel
10. 02. 2005
Shorty: Někde uprostřed. Na povrchu rozhodně ne, už jen kvůli tomu, že ne všichni ten pocit pochopili... Nebo pochopili, ale nedokázali se do něj vcítit. Ale je to jen takovej hodně občasnej stav, kterej jsem teď už dost dlouho nezažil.
Evil_lord_Shorty
24. 01. 2005Saloon_Kupee
05. 12. 2004Saloon_Kupee
05. 12. 2004
to byla vzpomínka na jednu knížku zenových povídaček, mám doma z tý mrtvý kočky obal, knížka sama se přesunula o dům dál k fajn lidem myslím
to je hezký :t:
já to mam takhle s kočkou, že bych někdy chtěla bejt Mrtvou kočkou, ale je pravda, že možná začnu chtít být někdy mrtvou rybou, protože to je rozohodně poetičtější, dík za podnět...
pouštní_kočka
21. 10. 2004
Líbí, ačkoli sama "rýmovačky" moc nemusím... Má to smysl a vtip ;-)..... přidávám tip ;-) jo a s tím zhudebněním by to nemusel být špatný nápad ;-))
SarahMarieSchwarz
03. 08. 2004
Líbí. Neříkám, že chápu, ale k tomu třeba dojdu časem...
Takže se budu opakovat...Líbí ;-).
Podle mě by to báseň degradovalo, kdyby ty rýmy měly stejný kořen slova.
Třeba Vyběhl - doběhl. To by fakt bylo dost trapný. Ale já nevim, vytýkat, že se rýmujou třeba dvě úplně různý přídavný jména... To se mi zdá ujetý. :-)
Já nevim, podle mě to nemusí báseň degradovat. Pokud má spád a švih, tak proč ne? Jako Villon ze mě nebude... :-))
inž_Prase_Antonín
25. 05. 2004
inž_Prase, chuan:
Tak dobře, máte asi pavdu...
No, zkusím si na to dávat pozor.
Je fakt, že kdyby to bylo delší, už by se z toho skoro stávala taková odrhovačka...
steven: mýliš sa, sú to takzvané gramatické rymy (alebo nie sú vôbec, aj keď...) gramatické rýmy su take, kde sa "rýmované" slová zhodujú v rode, type, osobe alebo páde, také rýmy sú lahké...tým pádom degradujú celú baseň so sebelepším obsahom,ale ked je forma a obsah v rovnováhe, vtedy je to umenie....skús sa na to pozret
rybou - hynout (???)
proudem-bloudem (gramatický)
hluchoslepou-velkolepou (gramatický)
od prírody-chladné vody (gramatický)
leknout-kleknout (gramatický)
dovolit-povolit (gramatický)
skús si len tak zpakruky doplniť ktomu "rýmy" a uvidíš .... (napr.seknout...)
ps.možno sa mýlim, ale medzi SK a CZ nie je rozdiel..
chuan: tak asi takhle:
dovolit-povolit - to uznávám - tam je celkem i stejnej kořen slova.
Ale jinak??? Fakt nechápu, co si přestavuješ pod názvem "básně rýmované", ale mezi náma, v rodě, osobě a pádě - nebo aspoň v jednom z toho se rýmy rýmují v naprosté většině. A kdybych byl puntíčkář a přidal k tomu ještě mluvnické číslo, a měl-li by se tím tady každý řídit... Pak nás (resp. vás) tu moc nezůstane. :))
Nic proti, ale vysvětli mi, co je špatnýho, když se rýmy shodují v jednom z toho?
Neříkám, kdyby se shodovaly ve všem... to by bylo trapný.... Ale třeba jen v rodě??? Vždyť rody máš jen 3!
A jen tak na závěr, kdybys chtěl kritizovat rýmy tohoto typu, pak zkritizuj:
Seiferta (báseň Motýli ... Hospodařil jsem špatně s časem ... zkroušeně sedím nad atlasem... - stejný rod)
Nezvala (např.báseň pohádka ...už netěšil ho svět ...ten král rád jedl med... -zase rod)
Hlaváčka (báseň Svou violu jsem naladil co možná nejhlouběji - Mimochodem doporučuji přečíst - JEDNA Z MÝCH NEJOBLÍBENĚJŠÍCH BÁSNÍ - rým ...nálad - balad - zase stejný rod).
No a (možná to ani moc nepřeženu) stovky dalších autorů, známých i neznámých, světových i našich a vašich.
... a nakonec i sebe :-))
viz moje jedna z nejoblíbenějších básní na písmáku 32 - krát: rým ...a oddaj sa taju
prísť na chuť 32 - krát vyluhovanému čaju.
No a to se navíc shoduješ jak v rodě, tak i v pádě a osobě...
Nevim. Nechci to tu rozpitvávat. Já si prostě myslim, že v tomhle pravdu nemáš. samozřejmě je to naprosto individuelní, co si o tom kdo myslí, ale kdyby se měli básníci u rýmů řídit tímhle pravidlem, pak bychom moc básní neměli.
Máš můj obdiv za svoje věci a rozhodně nemám na to, abych je kritizoval, ale s tímle s tebou fakt nesouhlasím. :-))
A mimochodem: Přečtěte si chuana, má fakt dobrý věci. To myslím upřímě... Klobouk před ním dolů. ;-)
je zaujimave ako si sa upel na ten rod, uznavam ze to som prepiskol, ale ....
SarahMarieSchwarz
23. 05. 2004
El: A ještě mi teda dej ten tip, když už to tam píšeš. :-))))))
To byl momentální pesimismus z toho, že se musím učit a nemůžu se na to vykašlat; z toho že lidská společnost je složitá a když se někde šprajcne pár lidí, tak se kvůli tomu další pár lidí nevidí. A přitom se jenom stačí zvednout a jít... Ale na to už se u lidí dávno nehraje...
Pochybuju, že by se třeba nějaká veverka ptala, jestli je morální sežrat vořech... :-)
Dr Lecter: Někdy neuvěřitelně lákavá... :-) V tomhle dravým světě...
Někdy na člověka je vyvíjen tlak a musí uspět... Odpovědnost je důležitá. Ale někdy má člověk pocit, že má sto chutí selhat. Ale já jsem ten poslední, kdo má právo takhle mluvit.
A proto jsem to částečně napsal s myšlenkou na ty, kdo nikdy nesmí selhat...
El: Dík. :-))
A ještě dík k tvýmu názoru na mě...
Ale kdybych psal víc a víc, psal bych hůř a hůř, nemyslíš? :-)
Každopádně jednoho potěší, když si o něm druhej myslí něco kladnýho.
El: Kdybych psal moc často, tak budu psát brak. To vím. Nebo bych musel mít permanentně inspirativní náladu, To znamená:
a) bejt v euforii
b) bejt v agonii
c) bejt v lihu
No a jelikož na to poslední nemám moc peněz a to zbylý 2 jsou krajní stavy, tak radši budu psát míň. Pak zase líp dokážu odlišit, co je špatný a co dobrý. Jinak se mi stává, že plácám jen abych plácal...
Na druhou stranu máš určitě pravdu v tom, že kdybych psal častěji, tak budu vypsanější... Možná bych taky měl tenisovej loket. :-))
No, jestli přijedeš do toho Brna, tak někam zajdem a uvidíme, co chytíme po pár rumech! :-))
LightWizard
23. 05. 2004
Čet jsem všechny tvoje dílka co tady publikuješ a moc se mi to líbí, jen tak dál
steven hezke rymy? ved to su uplne trapne rymy
earl rob ztym njeco...rad by som ta pochvalil ale nie je to tak kompaktne....
steven hezke rymy? ved to su uplne trapne rymy
earl rob ztym njeco...rad by som ta pochvalil ale nie je to tak kompaktne....
žralokem být
proud vody sít
rybičkou mrtvou z pola
zpomalit hladu kola
říkají "Co tě nemá,
změň úhel pohledu"
...
však ani hluchoněmá
není teď v dohledu ..