Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jak je to s tím třetím tisíciletím?

04. 11. 2000
1
0
3937
Autor
StvN

Taky vás to mate?

Rád bych se spíš dopátral jedné věci. Protože jsem v tomto směru nevzdělaný, prosím o radu vás, vzdělané písmáky a smačky. Kdy se narodil Ježíš? Zajímá mě jestli se Ježíš narodil v roce nula, nebo zemřel v roce nula? Jak se vlastně ty roky počítaj? Mám za to, že se narodil a začalo se počítat. Když mu byl jeden rok, začal se počítat druhý rok takzvaného našeho letopočtu, ale psal se rok jedna. Pokavaď by to bylo tak, jak si myslím, tak jsme už deset měsíců ve třetím tisíciletí a ti, kdo se těší na bouřlivé oslavy toho přechodu do jednadvacátého století, prostě budou slavit další "bezvýznamný" Silvestr. Poraďte mi, dost mě to trápí. Dík. StvN
Prokletí
10. 11. 2000
Dát tip
jikí: nejlepší je ale ta cvičenka v trenclích, hm? m.

CZlovek
09. 11. 2000
Dát tip
Prokletí: Není zač se omlouvat... Já mám naprosto identické pocity... HNUS!!! :o( Ohledně toho kalendáře: ještě nebyl čas nad tím pořádně popřemýšlet, ale to přijde :o)

JiKo
09. 11. 2000
Dát tip
Czlovek + Prokletí ale ten chemik se jim vyvedl to uznejte :-)))

StvN
09. 11. 2000
Dát tip
Jo, do kalendáře du s vámi. Rád bych měl to privilegium vymýšlet nové svátky.

Silly
09. 11. 2000
Dát tip
Shodou nahodných okolností jsem se loni na tři krále ocitla před sv. Vítem. Udivena tím, že je večer otevřen, jsem vešla dovnitř - a tam zrovna probíhala mše. Tak jsem se zájmem vyslechla dosti podrobný výklad kardinála Vlka o tom, že Ježíš se pravděpodobně narodil cca 7 let před počátkem letopočtu. (Merlíku, nic proti Tvým 4 letem :-) to je spíš jen svědectví o tom, že celá věc je stále ve fázi bádání)

CZlovek
07. 11. 2000
Dát tip
Prokletí: No snad ne... :o)

Prokletí
07. 11. 2000
Dát tip
my jsem se teď jeli se školou do Olomouce podívat, v detailu jsem z orloje byl plně konsternován ,,, málem jsem si poblil vlastní boty!!! ... omlovám se ... 8c) m.

Merle
06. 11. 2000
Dát tip
ještě bych chtěl doplnit Albirera, že onen mnich se navíc sekl (nevím jak k tomu došli, ale obecně se to považuje za prokázané) o čtyři roky (tzn milénium bylo to v roce 1996). Navíc při existenci různých kalendářů (indický, egyptský,...) se, to celé může posunout a to snad až do roku 2016... (nedávno jsem byl poučen odborníkem) Ale víte co, mě milénium vůbec netočí, jsou to jen hezká čísla... a velkej byznys. Nic víc

Prokletí
06. 11. 2000
Dát tip
heleťe, aco takhle udělat si vlastní kalendář ... Písmáckej, ju? m.

xpired
06. 11. 2000
Dát tip
Co se člověk na stará kolena nedoví...Dík za poučení.

Katerina
06. 11. 2000
Dát tip
Merle ma pravdu!!! Tim se to stava spis osobni zalezitosti kazdeho z nas :-)) Ja osobne jsem nove tisicileti oslavila 1.1.2000 a ted mam uz jedenact mesicu a sest dnu pocit, ze ziju ve tretim tisicileti, ale musim vam rict, ze to neni nic prevratneho, cas je v podstate vymysl a tam, kde jsme opravdu doma vubec neexistuje, tak co se rozcilovat???? Preji vam vsem hodne lasky a pochopeni jeden pro druheho!! (na co cekat az na Novy rok, ze jo?) ;-)))

Amorph
06. 11. 2000
Dát tip
Já slavim každého Silvestra opravdu maximálně a pokud bych měl slavit ještě víc, tak bych se zřejmě otrávil alkoholem. Tudíž mě nové tisíciletí nechává v klidu. Nicméně jsem se rád něco dozvěděl, hlavně magické číslo 27 a perioda Saros mi dosud byly utajeny. Chtěl bych také podotknout, že "evropský" nový rok se slaví asi jen ve třetině světa (například většině Afrických národů je zcela ukradený, mají období dešťů a období sucha a tim to hasne).

CZlovek
06. 11. 2000
Dát tip
Prokletí & all: to není zase tak špatnej nápad... Stejně je už spousta kalendářů jiných, takže jeden navíc v podstatě nic nerozhodí. Jako startovní datum navrhuji založení domény www.pismak.cz, svátkem budou Oldovy narozeniny (apod.) Na časových periodách bysme se ale museli dohodnout, ještě o tom popřemýšlím. Co vy na to?

Prokletí
06. 11. 2000
Dát tip
czi, jen aby to nedopadlo jako orloj v Olomouci!!! m.

PetrViP
06. 11. 2000
Dát tip
Já bych to bral, tak jak to je, protože se stejně pravdy nedopátráme, a tudíž se prostě na Silvestra ztřískáme (z - změna stavu, že jo).

JiKo
05. 11. 2000
Dát tip
31.12.2000 je pro mě konec 1000letí

kalinka
05. 11. 2000
Dát tip
No, co to tak brát jako další příjemnou záminku, navíc celosvětově akceptovanou, se zase jednou můžem s klidným svědomím oddat nějaké té veselici. Už třeba proto, že jsme se toho s naším všestranně škodlivým stylem existence vůbec dožili:o), a že kromě pár epidemií a válek nám ještě nikdo za ten bordel, co tu děláme, nedal pořádně na budku, což vypadá, že to ještě nějakej čas může fungovat. Z čehož vysvítá jistá naděje! Ať žijou naděje! V kterymkoliv roce kterýhokoliv kalendáře!:o)

Albireo
04. 11. 2000
Dát tip
Za prvé: Není vůbec jisté, zda Ježíš vůbec žil. Není o něm nikde soudobá zmínka, první prokazatelný písemný záznam je až ze druhého století našeho letopočtu. Existuje sice starší přípisek v jednom opise Tacitova díla, ale ten je mnohými považován za pozdější falzum. Za druhé: Pro začátek tisícíletí to naštěstí není důležité. Nápad počítat letopočet od Kristova narození pochází až ze 6. století od jistého učeného mnicha. Ten prohlásil (aniž by pro to uvedl pádné důkazy), že se Kristus narodil před 513 lety. To číslo je zřejmě součinem tzv. zlatého čísla 27 (po 27 letech připadají data na týž den v týdnu) a periody Saros 19 let (po 19 letech připadají na tatáž data měsíční fáze). Prohlásil tedy, že v "tomto" roce je kalendář i měsíční fáze totožný s rokem 1, kdy se podle něj Kristus narodil. Za třetí: S rokem jedna! Nula byla do matematiky zavedena až mnohem později. Proto před rokem 1 po Kr. nepředchází rok 0, ale rok 1 před Kr. Za čvrté: Protože první století začíná až rokem 1, musí končit rokem 100 a ne 99 (jinak by to "století" mělo jen 99 let). Druhé století se proto skládá z let 101 - 200 atd., 20. století 1901 - 2000 a 21. století (a z téhož důvodu 3. tisíciletí) začne rokem 2001. Za páté: Ono je to ještě složitějsí, protože u starých Římanů začínal rok březnem (pro ně byl December skutečně desátým měsícem, pro nás je až dvanáctým).

StvN
04. 11. 2000
Dát tip
Dík za výklad. Hlavní, co mě zajímalo je to, jak říkáš, že je rok 1 př.Kr a po něm hned 1 po Kr. Z toho plyne, že 2000 značí dvoutisící rok a ne dva tisíce let uplynulých, jak jsem myslel já. Dál je mi to jasný. Já zase počítat umim, takže to tvoje za čtvté je zcela zbytečné. Ale díky, hned je mi líp.

Katerina
04. 11. 2000
Dát tip
Podle mne je blbost ted 'zehlit' nesrovnalosti z minulosti, ono je jich totiz mnohem vic (cetla jsem neco o tom ze se nekolikrat ubiraly a pridavaly dny a podobne), takze treti tisicileti logicky zacalo 1.ledna 2000. To s tim rokem 2001 je obycejny marketingovy figl zamereny na to, aby lide sileli dvakrat, nebo jeste lepe, cely rok 2000, proste je to na podporu kolosalni nakupni horecky!!! A je to hrozna skoda, protoze se temi vsemi dohady a spekulovanim snizila hodnota toho velkeho okamziku 31.12.1999 - 1.1.2000... aspon teda mam ten dojem :-))

Albireo
04. 11. 2000
Dát tip
StvN: Divil by ses, kolika lidem to jasné není, a já jsem to sem nepsal jen pro Tebe. Katerina: Ze by se dny pridavaly, jsem nikdy neslysel. Dny se ubiraly pri prechodu z julianskeho kalendare na gregoriansky, ktery byl nutny, protoze se kalendar rozesel asi o dva tydny s rocnimi obdobimi a rozdil neustale narustal. Proto cim pozdeji se reforma zavedla, tim vice dni se myselo ubrat. V kazdem pripade slo o zhruba 10 az 15 dni, takze na pocitani let to nema vliv. Samozrejme se toho ksefty chytily, ale ma to opodstatneni: po minulem Silvestru se na zacatek data dostala magicka cislice 2, ted se prehoupneme do 3. tisicileti. Duvod k oslave je asi v obou pripadech.

Helen
04. 11. 2000
Dát tip
Jedno tisíciletí má tisíc let. Končí tedy rokem 1000. Takže letos končí druhé tisíciletí a třetí začíná 1. 1. 2001. To je snad logické, ne?

PetrViP
04. 11. 2000
Dát tip
Albiero: není jisté, jestli žil, ale historici se v poslední době domívají, že spíše ano (to je fascinující).

Prokletí
04. 11. 2000
Dát tip
takhle: 31.12. roku 1 byl odpočítán první rok nového světa ... takže 31.12.2000 teprve dokončíme 2. tisíciletí, né? nebo jsem zas mimo??? 8c) m.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru