Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O vývoji

29. 01. 2001
2
0
3012
Autor
IVANOL

Stojím tam a vidím, slyším, cítím, dotýkám se, ale jako bych tam nebyl.

Když tak někdy sedím a pozoruji lidi, představuji si jací asi jsou. Je to zajímavá hra na fantazii, ale kromě vlastního pobavení asi ne moc osobně přínosná. Jací tedy opravdu jsme? Kam kráčíme ? A proč vůbec jsme ? Přece nejsme na světě jen proto, abychom se množili, plundrovali planetu a jedli ? Někdy to tak ale vypadá. Zkusím to s jednoduchou logikou. Narodím se. Tedy jsem ! Kromě toho, že jsem asi udělal svým příchodem na svět radost rodičům, zatím nic moc. Další hladový krk spásající vše, co se dá přetvořit při trávení na energii. Tehdy asi začíná kolotoč našeho bytí. Chovat se tak, abych získal co nejvíc paliva pro své další přežívání. Až do smrti. To je vlastně vše. K tomu , abych se smrti dožil, nic víc nepotřebuji. Nepotřebuji rodinu, přátele, kulturu, vzdělání, nic. Na co taky. Ti bystřejší mohou namítat, že to není pravda. Tak dobře. Potřebuji to vše ostatní proto, abych nebyl takový primitiv, který pojídá nepřevařenou a nehygienickou stravu, abych si mohl koupit něco pěkně zabaleného, nepřirozeně ochuceného, lepšího, než ten druhý. Když to takhle pojmu, dostal jsem se na další stupeň vývoje. Aby bylo přežití pro mne snadnější, spolupracuji s okolím, vzdělávám se, poznávám a vymýšlím , a někdy také přemýšlím. Čím víc se snažím, tím dostanu víc. Když k tomu mám i štěstí, dostanu tolik, že to sám nikdy nezpracuji. Ale, co když při tom přemýšlení zjistím, že je to vlastně k ničemu ? Že jsem jenom taková bakterie, která se neustále rozmnožuje, tu víc , tu méně, podle momentálních podmínek ? A že to všechno plahočení je vlastně velice namáhavé, odporné a ponižující , nutící mne dělat věci, které nechci a chovat se tak, jak se vlastně ani chovat nechci ? Jaký to má všechno smysl ? A co ti ostatní ? Nemusí tu přece vůbec být! Někteří jsou úplně zbyteční ! Odstrčit, znemožnit, vyhladit ! Dělám to tedy pro své potomky ? Pro zachování rodu, lidstva, inteligentního života na Zemi ? Ale proč ? Co je mi do toho, jak se ty ostatní bacili budou rozmnožovat za tisíc let ! Oni nebudou vědět o mně a já o nich. Žiji teď a prožívám teď ! A když to nyní všechno skončí, tak to skončí. Není důvod, už vůbec ne vědecky doložený, domnívat se, že by se něco stalo. Tedy mohu klidně, s opravdu čistým svědomím, bez pocitu jakékoli viny nebo výčitek jít ,stisknout nějaký pomyslný červený knoflík a odstranit vše co existuje, a hlavně odstranit přibližně šest miliard otázek, proč tu vůbec jsme. To je ale jednoduchá logika, taková jednostranná. Je v ní mezera, jakési malé zrnko písku, které jí rozdírá. Není totiž šest miliard otázek, které se ptají proč. Je jich podstatně méně, ale protože nevím o kolik, budu si myslet, že jich je jen o tisíc méně. Je těchto tisíc jiných bakterií nějak odlišných ode mě ? Vědí něco víc než já, nebo jsou to degenerovaná přechodná stádia ? Asi ne, když informace o „jiné logice“ sahají do historie, až kam dohlédneme. Co to tedy je, to „něco“, co se line dějinami všech národů a všech generací ? Mám na to reagovat ? A chci vůbec ? A jak ? Je možné, že mi takové poznání něco ulehčí ? Budu lépe trávit, lépe než ostatní ? Nevím. Zřejmě to nebude tak jednoduše logické, že ?
StvN
19. 01. 2003
Dát tip
Samozřejmě.

Ostrich
18. 01. 2003
Dát tip
Dámy a pánové - když už jsme v tom, co takhle se zamyslet nad tím, co to je vlastně "smysl" a proč hledáme "proč"? To je možná ještě hezčí a důsažnější otázka...

StvN
18. 01. 2003
Dát tip
Smysl je slovo o pěti hláskách čili písmenech.

Helča
18. 01. 2003
Dát tip
Ostrich :) StvN: Jsi si jistý?

Stepca
11. 02. 2001
Dát tip
....jo, Helča už to napsala. IVANOL: ...myslím, že se "tvou" otázkou právě Dalajláma zabývá. Mrzí mě, že si nevzpomenu přímo na název knihy, ale celé to je jakoby rozhovor nějakého reportéra s ním a někdy spolu v debatě zabrousí k něčemu, nad čím zůstává rozum stát (Zen a tak ...). Bible podle mě není dogma.

Stepca
11. 02. 2001
Dát tip
....jo, Helča už to napsala. IVANOL: ...myslím, že se "tvou" otázkou právě Dalajláma zabývá. Mrzí mě, že si nevzpomenu přímo na název knihy, ale celé to je jakoby rozhovor nějakého reportéra s ním a někdy spolu v debatě zabrousí k něčemu, nad čím zůstává rozum stát (Zen a tak ...). Bible podle mě není dogma.

StvN
09. 02. 2001
Dát tip
IVANOL: Diskutovat je někdy lepší s někým, kdo není na tvé straně, jestli rozumíš? Můžeš mi napsat zprávu a já se Ti budu rád věnovat.:-))

IVANOL
08. 02. 2001
Dát tip
StvN: díky,díky!! Ne za souhlas, ale za pochopení, o čem je vlastně úvaha. Mohl jsem jí napsat polopatičtěji, ale stejně bych nezískal víc. Bible? Toť téma. Rád podiskutuji. Též nejsem dogmatik. :-))

Helča
08. 02. 2001
Dát tip
Stepca: asi jsem to vzala moc zkratkovitě. Samozřejmě i mě jsou knihy, o kterých nemohu říci, že jsou plné žvástů. Jsou knihy, kdy autoři vkládají mezi řádky to nejlepší, co v nich je. Ale i do knihy se spoustou žvástů se může dostat mezi ty řádky zrníčko pravdy, něco co člověka přivede k poznání. Dál už stebou jen souhlasím. Možná ještě na tu otázku "proč" odpovím otevřeněji. Samo to proč je promě důvodem, jsme tu proto, abychom zodpověděli tuto otázku. Je to taková hra - trochu dobrodružství, trochu detektivka, trochu romance a troch horror. Člověk poznává pravidla a pak se snaží podle nich hrát. A když je to celé pohrovadě, kdo ví... IVANOL: ty žvásty rozhodně nebyly myšleny na tebe :-) . Mám radost, když potkám člověka, co se takto ptá, protože já se tak taky ptám a ještě dlouho ptát budu. Jsme na cestě ke (snad - já v to doufám) stejnému cíli.

IVANOL
08. 02. 2001
Dát tip
Helča:mám radost, ulevilo se mi :-)))

Helča
07. 02. 2001
Dát tip
StvN: co není, může být :-)

Stepca
07. 02. 2001
Dát tip
Dík Heli, doplním aspoň tenhle pár :-))). Mimochodem i tohle je jeden malinký střípek mého bytí, který mi za to určitě stojí. Dále pochybuju, že Dalajláma, nebo Bible atd. ..... se zabývají "žvásty". Vo no to "mezi řádky" je přece normální smysl všeho psaného - evokovat pocity... a ty pocity jsou navíc v různých etapách života různé, takže furt je co robit :-) Hezký den přeji :-).

Stepca
07. 02. 2001
Dát tip
Dík Heli, doplním aspoň tenhle pár :-))). Mimochodem i tohle je jeden malinký střípek mého bytí, který mi za to určitě stojí. Dále pochybuju, že Dalajláma, nebo Bible atd. ..... se zabývají "žvásty". Vo no to "mezi řádky" je přece normální smysl všeho psaného - evokovat pocity... a ty pocity jsou navíc v různých etapách života různé, takže furt je co robit :-) Hezký den přeji :-).

IVANOL
07. 02. 2001
Dát tip
Stepca: čím se zabává Dalajláma nebo Bible, atd? Ztěhle kritik nechápu, jestli je ta úvaha žvást? nebo ty otázky? UfUf!

StvN
07. 02. 2001
Dát tip
IVANOL: úvaha neni žvást, otázky taky ne, protože se nevyhýbáš podstatě. Filozofický úvahy sou tak nadskutečný (transcendentní), že v nich mnohdy nenajdem odpovídající odpovědi, jen více otázek. Promiň, ale Bibli nepovažuju za nějakou vyjímečnou knihu, za něco určujícího. Stepca: nerozumíme si

IVANOL
06. 02. 2001
Dát tip
StvN: zní mi to zajímavě, a téměř to postihuje mojí úvahu...dík Helča: fakt, že se dá filosoficky žvanit vychází právě z touhy po pochopení nějakého vývoje... - fakt , že žiju, je dán. Proč, to už dáno není. Můžeme si myslet, že jsme na to přišli, můžem hledat mezi řádky nebo se utěšovat filosofií o jakémsi společenském vývoji, který má všem přinášet lepší podmínky, ale pořád to neodpovídá na otázku proč. -všechny názory mohou být pravdivé, jestliže jsou nevyvratitelné -jen tak do toho šťourám, protože si myslím, že smysl jepice je v nějakém řetězci souvztažností, tak jako smysl nás, lidí. Pak se tedy vnucuje otázka toho "vyššího tvora , než je člověk". Co všechno jsme schopni akceptovat?

StvN
06. 02. 2001
Dát tip
IVANOL: jsem rád, že si rozumíme Helča: mrzí mě, že si nerozumíme

Helča
05. 02. 2001
Dát tip
Ptej se, ale nikdo ti neodpoví a odpoví-li nebudeš mu rozumět. Odpovědí jsou nabité knihy, ale přečíst si to můžeš jenom mezi řádky. Tu kousek a tamhle jiný. Sklíčka do mozaiky. Další najdeš mezi slovy přítele. Stačí mít oči, uši a srdce otevřené. Třeba tu mozaiku jednou dáme dohromady: Ty svou a já zase svoji. Mnoho zdaru při hledání. PS: Stepca má pravdu, je dobré dívat se kudy jdeme a koho potkáváme.

StvN
05. 02. 2001
Dát tip
Helča: ty knihy, o kterých mluvíš se vyhýbají odpovědi. Jasně, že jde napsat plno filozofických žvástů, kerým nebude nikdo rozumět, ale všichni budou tvrdit, že ano, to by moho být ono. Ty si řekneš, musím číst mezi řádky, budeš přesvědčená, že to víš, že to tam je, ale nedokážeš to vyslovit. Podívej se na to z pohledu vyššího tvora. Vyššího než je člověk. Hierarchie je jasná. Jaký si myslíš má taková jepice smysl života? Proč si myslíš, že zrovna Tvůj, nebo náš smysl je jiný, nepoznaný, že je náš? Můžeš se o tom jen dohadovat. Jisté je, že na počátku je zrození, na konci smrt a mezi tím cesta a lidi, které potkáváme (v tom máte pravdu). Jen se obávám, že žádné vyšší cíle nás nečekají. Na druhou stranu bych pro Tebe mohl najít jakési zadostiučinění. Jaký smysl života měl Aristoteles nebo Newton. Asi stejný jako Ty, nebo já. Jejich smysl vidíme až teď. Pomohli nám rozvíjet svou mysl, být chytřejší, naučili nás více přemýšlet(důkazem je debata výše a úvaha ještě výše). Proto si myslím, že smysl není Tvůj, nebo můj, je to smysl nás lidí,a není smysl života, ale vývoje. A za hodně dlouhou dobu budou lidé na hodně vysoké úrovni(kupříkladu nebudou mít žádné tělo a budou pouze součástí vesmírného záření jako jedna mysl) a kdo si myslíš za to bude moct, přece Ty i já a všichni před námi i ti co přijdou po nás. To si myslím já, netvrdím, že jsem vystihl podstatu věci, netvdrím, že jsem odpověděl na vaše otázky.

Helča
05. 02. 2001
Dát tip
StvN: plno filosofických žvástů: je to tak. Chtěla jsem jen říct, že na co si nepřijdeš sám, to nemáš. Já hledám mezi řádky, proto že v nich jsem nenašla. Mezi řádky může být něco o čem autor ani neví. Vyšší cíle: nejde o vyšší cíle, jde o to vypořádat se s faktem, že žiju a proč. Až zjistím to proč, pak se uvidí, jestli je to pro vyšší cíle. Těmi mozaikami jsem myslela, že každý máme svůj pohled na svět, své střípky, které trošku odpovídají na ta proč. Takže taky nechci dělit na tvůj a můj smysl. Zkrátka ještě jednou, na co si nepříjdeš sám to nemáš (je jen jedna vyjimka, může to přijít samo).

IVANOL
04. 02. 2001
Dát tip
StvN: CHCEME TO VĚDĚT !!!

Mamba
03. 02. 2001
Dát tip
Myslím, že přežití je základ, na který každý z nás "vrství" další "smysly" života a těmi řídí své cesty. Takže přežívejme, abychom mohli to ostatní, protože právě to ostatní stojí nejvíce za tu všechnu námahu - hledat, ptát se, občas najít, narazit, spoluúčastnit se... žít, jako každý správný živočich (i když my jsme složitější...) A také - SNÍT, protože to nás občas pohání kupředu. TIP (i za motivaci k přemýšlení)

StvN
03. 02. 2001
Dát tip
Celkem jsem pochopil, na cos myslel, při psaní tý úvahy. Taky jsem měl takový stavy a Stepca to evidentne nechápe. Sou to zkrátka základní otázky. Ale zase bych to nepovyšoval a nehledal bych smysl života někde vysoko. Je třeba si uvědomit, že jsme jenom další živočišnej druh. Dost jsem o tom přemejšlel a nechtějte vědět na co jsem přišel.

Stepca
01. 02. 2001
Dát tip
Píšeš, "..kam jdeme.." a já se ti snažil říct, že řešení je možná spíš v tom, kudy jdeme. Ta mozaika se neustále skládá. Myslím si ale, že nemůžeš jít špatným směrem pokud se díváš kudy jdeš a to je ta radost atd.Já smysl života hledám v přirozenosti - tedy v divoké přírodě.....

Stepca
29. 01. 2001
Dát tip
..... hlásí se první bakterie z toho tisíce. Takhle nějak začínal film Sedm statečných. Vždycky jsem chtěl být Chris, tak je to tady. Jupííí:-)))))))))))))). Rozdíl mezi námi je nejspíš v úhlu pohledu.Když to vezmu po pořádku. Udělat někomu radost...prohlédni si někdy dobře člověka kterému jsi měl tu čest udělat radost....a máš jídlo pro duši a spoustu další motivace páč, i duše má stále hlad jenom že jí kručí v srdci :-). "Nepotřebuji rodinu....." já myslím, že jo zkus pobýt týden sám v lese, ale to přijde časem - člověk je tvor poměrně společenský. "Koupit si něco zabaleného atd." to já naopak, dosti subjektivně, považuji za krok zpátky :-). Ale jedno ti neupírám. Člověk opravdu má právo prožít zbytečný život. Ty jsi ale na dobré cestě, páč se pídíš po tom, co jako na tom světě dělat. A je toho fakt hodně. Nechám prostor ostatním.....

Astrálka
29. 01. 2001
Dát tip
* Stepca napísal si aj niečo z mojeho priestoru :-) * IVANOL, keď hovoríš, že nie si slepý, hluchý, ani bez citu, tak ideš do akejsi farebnej náruče a tú hudbu si nutne musíš vypočuť :-) * ďakujem že si napísal, čo si napísal, lebo na veľa vecí z toho neviem vymyslieť jednoznačnú odpoveď, a aspoň chvíľu som ticho :-)) * mám jednu obavu, zdá sa mi, že nie som na dajakom stupienku vývoja, ale že som sa uvelebila na niekoľkých stupňoch zároveň, a som teraz našikmo :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru