Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seStar Trek - Restart nebo Shutdown?
Autor
Bluedragon
Nevím jak pro ostatní, co již využili příležitost shlédnout nový Star Trek, ale pro mne bylo hlavním lákadlem zasazení příběhu do legendárních začátků. Zároveň jsem byl zvědavý, jak se podaří skloubit nové herecké obsazení, dějovou linii a její návaznosti s jednotlivými sériemi ságy. Autoři si zároveň kladli za cíl přiblížit původní Star Trek nové generaci diváků a zároveň oživit skomírající pokračování. Pojďme se tedy podívat, zda se jim to podařilo.
Začněme hereckým obsazením. K tomu nemám větší výhrady, snad jen s výjimkou v případě Checkova. A i tady jde spíš o výhrady vizuální než herecké. Zároveň se tak ale dostávám k jedné z několika kontroverzních věcí ve filmu. Checkovova výslovnost je „krapet“ přetažená. Což sice úsměvně funguje v kratších větách, ne tak v dlouhém hlášení palubním interkomem, kde už se budete maličko ztrácet. Chris Pine mi jako nový Kirk vyhovoval a jedinou výhradu bych měl ke scéně s testem Kobayashi Maru, kde byl až moc velký frajírek. Příjemně překvapil i Zachary Quinto jako mladý Spock a charismatický Bruce Greenwood jako kapitán Pike, jehož role však byla v pozdějších fázích filmu z neznámého důvodu nedotažená. Těžko říct, zda šlo o záměr, špatnou práci scénáristy, dramaturga či střihače. Co oko diváka dozajista potěší je nová Uhura. Obzvlášť pak toho, kdo může srovnávat s původní vizáží z první série. Bohužel, řada postav se ve filmu mihne pouze „aby tam byly“ a zbyla na ně omezená hrstka replik.
Pokud jde o hlavní dějovou linii, vše se točí kolem zničení Romulu a cestování časem. Na můj vkus je film od chvíle kdy se toto divák dozví až moc přímočarý a přitom ve mně zanechal neodbytný pocit, že nám ho kus neukázali. Na pár místech je navíc logika a uvěřitelnost děje trošičku podlomená. Zejména pak v místech, kde do hry vstupují další členové budoucí slavné posádky. Naštěstí tato slabá místa většinou podrží vtipné glosy postav, takže tolik nebijí do očí. Z pohledu logiky a designu interiéru je asi nejproblematičtějším místem scéna, v níž po teleportaci uvízne Scotty ve skleněném potrubí chladícího okruhu reaktoru. Proboha proč? Naštěstí se krátce předtím a potom se Scottym natolik zasmějete, že to autorům odpustíte. Na celé strojovně je pak vidět, že někdo z designerů neudělal domácí úkol a pěkně to odfláknul. Krátce řečeno, takřka celá místnost je vyplněna spletí kovových trubek. Což o to, vypadá to industriálně, ale kdo zná strojovny z Archerovic hvězdoletu a Enterprise z původního seriálu, bude oprávněně nemile překvapen a zklamán. Vyzdvihnul bych naopak exteriéry, design vesmírných lodí a speciální efekty.
Závěrem lze tedy konstatovat, že zatímco se autorům podařilo zabodovat po stránce technického zpracování a hereckého obsazení, příběh a zasazení do celkového kontextu se příliš nevyvedl. U filmu se tedy pravděpodobně nebudete nudit a bude na co se koukat, ale nezkoušejte u něj radši moc přemýšlet.