Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jak správně zpracovat dílo-(vytvořeno za účelem diskuse)

29. 08. 2009
0
15
1618
Autor
Saintzero
Dříve než se zaměřím na rozbor tohoto tématu, bych chtěl podotknout, že cílem této úvahy,není povyšovat se nad druhé a tvrdit, že pouze já mám pravdu, i když se to možná tak bude jevit, protože mi připadá zbytečné všude psát větu typu:„Podle mého názoru“. Samozřejmě pokud mě někdo přesvědčí o tom, že má pravdu  budu jedině rád. Jde mi pouze o to, vyjádřit svůj osobní názor, abych rozvířil diskusi na toto téma možná, se pak podaří, že se společně dobereme k jednotné pravdě, která je podstatou každé diskuse. Možná, že moje názory budou poněkud svérázné, a pokud někdo bude mít pocit, že se budu snažit na něho útočit, předem se za to omlouvám. Věřte mi není můj záměr. S mými názory totiž nemusí všichni souhlasit, především ty, kterých se to bude týkat. 
.Podle mého názoru jsou hlavní podstatou díla dvě věci a to:1) Myšlenka
Záleží také samozřejmě na žánru díla, a proto tento bod nebude platný pro všechny.
Myslím si, že  je hlavní podstatou psaní autora je to, aby čtenáře co nejvíce zaujal, bude tedy samozřejmě záležet na výběru hlavní  myšlenky díla.
                   2) Zpracování myšlenky:
Zpracování myšlenky je důležitější než samotná její složitost. Můžete zvolit jednoduchou myšlenku, ale pokud ji zpracujete tím správným způsobem, kolikrát to zaujme čtenáře více, než kdyby byla zdlouhavá a složitá.  Postup při zpracování myšlenky záleží na tom, jestli to bude  dílo dlouhého nebo krátkého rozsahu.
 Pokud se  někdo rozhodne psát žánr delšího rozsahu, např.román nebo více stránkovou povídku,  je důležité udělat co nejdříve dojem, aby jsme neodradili čtenáře v dalším čtení. Nadruhou stranu nemusíme volit nějaký výrazný styl psaní, stačí se pouze zaměřit na holé popisování faktů,  protože na popis příběhu máme dost stránek., a tak samotný příběh může bít dost kvalitní, na to aby zapůsobil na čtenáře.Pokud ale  budeme psát povídku o rozsahu např. dvou stránek, bude každému jasné, že moc kvalitní příběh nevymyslíme, a proto když není dobrá hlavní myšlenka musíme se snažit, co nejvíce na čtenáře  zapůsobit, buď citově nebo prostě netradičním  způsobem. Pro  netradiční vyjádření skutečnosti jsou nejlepší metafory( přirovnání), protože při jejich správném použití můžeme na čtenáře působit vtipně, udělat hlubší citový dojem nebo dát větší prostor k přemýšlení. Situaci kdy prší můžeme např vtipně vyjádřit:„někdo venku zapomněl vypnout vodu" nebo když je zima můžeme napsat:„venku přestali topit". Pro hlubší citový dojem můžeme např dětský domov přirovnat k smetišti nebo psímu útulku a pro hlubší zamyšlení můžeme napsat větu:„Stáří je odrazem v zrcadle našeho života". Existují i jiné způsoby netradičního vyjádření, stačí použít nespisovné tvary slov, může být docela humorné, když filozofické úvahy nad životem vypráví nějakej pupkatej rocker.Pokud v naší tvorbě chceme použít filozofické a psychologické úvahy, musíme dát pozor, aby  nebyly příliš složité a dlouhé, proto máme-li delší a složitou myšlenk, předkládáme jí v díle postupně a při v hodných situacích se k ní vracíme. Může se ale stát, že i přesto máme pocit, že bude nudit čtenáře, proto se jí snažíme vyjádřit netradičně, nebo jí tímto způsobem prokládat.        
Ještě předtím, než dám prostor k diskusi, bych chtěl pár řádků věnovat tomu, jestli je lepší psát delší nebo kratší básně. Můj názor je, že krátké básně dávají možnost pro naprosto geniální myšlenky, protože správné použití slov může vyjádřit hlubokou myšlenku a je umění dát jí do krátkého textu. Na druhou stranu, krátké básně mohou být často nesrozumitelné, a dávat větší počet vysvětlení, ale i to může být záměr autora, aby podnítil širší fantazii čtenářů.  Báseň by měla dávat prostor k přemýšlení, ale ne moc velký, protože to není pak umění, ale spíše to svědčí o chudé fantazii autora a mohou být i tací, kteří napíší absolutní blbost a považují to za umění, protože si myslí, že si v tom každý čtenář něco najde. U delších básní, alespoň čtenář nemusí pochybovat o tom co tím autor myslel.
Bylo by toho ještě hodně , co bych chtěl  napsat, ale protože vím, že delší texty čtenáře spíše odrazují, doufám tedy, že jsem vám svojí úvahou dal nějaké odpovědi na vaše otázky, nebo jsem vám naopak dal inspiraci k jiným, které se stanou předmětem této diskuse.   
                    
          

15 názorů

jo, lepší je víc číst než publikovat...dobré věci najdeš, chce to trpělivost.

Saintzero
01. 09. 2009
Dát tip
Asi bych měl sledovat styl jednotlivých autorů tady, pak bych možná pochopil v čem je úspěch ale jak jsem psal v kritice mojí básně,může to být dost zkreslený

tak si přečti nějaké knížky (ne Freuda...), kromě děje sleduj i myšlenkové postupy autora...to ti dá víc než nějaká nekonkrétní diskuse.

Saintzero
01. 09. 2009
Dát tip
Ale mně jde spíš o to, do jaký míry by se měl člověk zaměřit na samotné zpracování myšlenky pomocí metafor a netradičního vyjádření, než spíš na holé popisování faktů, kde je toho málo a kde by se to naopak hodilo

Saintzero
01. 09. 2009
Dát tip
No jo ono jde taky o to kdo to napsal,kdyby Mareš napsal nějakou knížku, i kdyby to byla kravina, tak si to lidi stejně koupí

no, čtenost nemás kvalitou nic společného. Někde se to sejde, ale obecně to neplatí. Třeba zrovna ten Michal W. má čtenost (prodejnost) slušnou, kvalitu nic moc...

Saintzero
01. 09. 2009
Dát tip
No já jsem teda názoru,že čtenost autora vypovídá o jeho kvalitě. nebo se mýlím? Pokud teda pominu fakt,že někdo něco kupuje kvůli tomu, že je to absurdní nebo, že jsou knížky četný proto, že mají informační nebo vzdělávací charakter.

kam bychom došli, kdyby byli všichni stejně hodně čtení? v tom přeci spočívá krása literatury, že si každý čte (nebo píše...) to, co se mu líbí, ne? :o)

Saintzero
01. 09. 2009
Dát tip
To ,že na to každej má vlastní názor,že možná ten důvod, proč jsou někteří autoři víc čtený než jiný,protože ty druhý se prostě mýlí v tom jak správně zpracovat dílo,proto jsou možná taky míň čtený.

každý má na "správnost" zpracování díla svůj názor. Kdyby existoval jeden recept, stala by se z knihovny instantní kuchařka. Prostě piš jak umíš, čtenáři ti řeknou, jestli se jim to líbí. Buď se přizpůsobíš ty nebo si zvyknou oni. Nebo tě nikdo číst nebude. Zas taková věda to není... Například "blogový" romám na idnes měl vzniknout tak, že na první kapitolu slavného Michala W. (nevím, jak se to píše) naváže vítězná kapitola z díla nějakého blogera. Dopadlo to tak, že Michal W. sešil z několika blogerských návrhu jeden "vítězný"...prostě to celé ztratilo smysl.

Lakrov
01. 09. 2009
Dát tip
> jak co nejvíc zaujmout čtenáře... Myslím, že ůvaze o tom, jak zaujmout čtenáře by mělo předcházet rozhodnutí, jako skupinu čtenářu chceš zaujmout. První členéní, které mě napadá, je na věkové skupiny. Náctileté zaujmeš v průměru nejspíš sprosťárnami, perverznostmi a násilím, dospělé nikoli. Písmák je prostředím, kde převažují náctiletí, a když si tohle uvědomíš, máš recept na to, jak zde dobýt slávy. Otázkou je, jestli tě psaní sprosťáren a pereverzností baví; jestli tě baví psát 'na míru', 'podle módy'. > pokud budu mít krátkou povídku nebo báseň, pak asi moc kvalitní myšlenku nevyprodukuji... Myšlenka by měla (mohla) dílu předcázet. Ale ty tím produkováním myšlenek míníš asi vyvolávání určitých (tebou plánovaných) myšlenek ve čtenářích. TUhle snahu považuji za dost zásadní vlastnost díla; řikejme jí třeba 'záměr'. Domnívat se, že záměr vyjde pokaždé, a že vyjde jen jaksi mimochode, když ze sebe něco autor vysype, je většinou omyl; alespoň v oblasi prózy, kde by se autor při dodatečné kontrole a hodnoceni a úpravách svého díla měl 'oprostit sám od sebe' a pohlížet na dílo 'ciszíma očima'. To jde dost těžko. Pomáhá v tom časový odstup. Na otázky, vyplývající ze zbytku tvéh odpovědi, částečně odpovídám v prvních dvou bodec. Na některé (co z toho, co jsem napsal, se nejvíc uplatňuje v dané kategorii) neumím odpovědět. Nerozumím básním (jen se mi občas některá líbí, ale nevím proč) a nezabývám se hodnocením literatury ani pedagogickou činností; spíš konstrukcemi (v přeneseném smyslu slova). Tak posuď sám, můžeš-li se ode mě něco dozvědět. Nebo si najdi 'svého kritika' -- na Písmáku je jich celá 'initituce' :-):w

Saintzero
01. 09. 2009
Dát tip
S tím co si mi napsal souhlasím, ale mě by spíš zajímalo, jestli existuje nějaký univerzální zbůsob jak co nejvíc zaujmout čtenáře, jak jsem psal v úvaze, pokud budu mít krátkou povídku nebo báseň, pak asi moc kvalitní myšlenku nevyprodukuji, když se budu snažit nějak jednoduše popsat příběh, proto můj názor je,že by měl autor spíš než na příběh soustředit se na to, jak ho zpracuje(metafory, nespisovný jazyk, vtipné vyjádření atd.)No právě si mě přived na další otázku,jak si psal,že každý autor,spadá třeba do jiné kategorie,tak mě by zajímalo co z toho, co jsem napsal nejvíc uplatňuje v dané kategorii, nebo jestli používá něco nového. U každého autora to bude asi jiné,ale musí existovat nějaký univerzální zbůsob který, co nejvíce zaujme čtenáře.Kdyby se dělal nějaký průzkum, pak by přeci něco muselo získat nejvíce bodů. Třeba mě u básní i dost zaujme jakej mají rytmus, jak k sobě pasují verše, existuje dokonce jedna stránka, kde si můžeš nechat vyhodnotit kvalitu rytmiky a dokonce si můžeš zjistit na kolik procent se rýmy rýmují.

Lakrov
31. 08. 2009
Dát tip
Diskuse na téma téhle úvahy je asi neproveditelná, presněji řečeno, její výsledek by nebyl k ničemu. On je totiž ten 'postup', jakým vznikne dílo, u různých lidí naprosto odlišný. Navíc se tu střetávají autoři děl z různých 'kategorií': Jinak vznikají vázané verše, jinak volné verše, jinak miniatury, jinak povídky, a budou-li se tvůrci příslušicí do takto různých kategorií zkoušet bavit společně, nevzejde z takové diskuse nic. Ty se chceš asi doptat, co mají všechny ty postupy společného nebo jestli vůbec něco společného mají. Já si myslím, že nemají společného nic. Jediným společným znakem většiny děl je to, že autor pojme jakousi myšlenku a tu se pokusí přenést do textu. Záměrně píšu 'většiny děl', protože se zde jistě najdou i díla, vzniknuvší 'bez předchozí myšlenky' -- pouhým zaznamenáním toku plynoucích nápadů a jejich přímým převáděním do textu (často v opojení čímkoli). Mám-li mluvit za povídky (tak, jak je já zkouším psát), vypadá postup asi takhle: - Nápad (záměr, myšlenka) - .... ...ne, to se takhle rozebírat nedá. Když se zamyslím, jak vznikaly různé z mých povídek (z těch, co někdo četl), vznikala asi každá dost odlišně. Jediným společným znakem pro ně (většinou :-)) bylo, že než si je přečetl někdo jiný, prošly několikerým 'kontrolním' čtením a hledáním chyb; a tím nemyslím chyby pravopisné nebo grafické (úprava textu). Ty jdou odstranit ze všeho nejsnadněji; a diskutovat o tom, jak mě zdržuje doplnit správné tvary zájmen, interpunkci nebo třeba uvozovky pro dialogy, mi připadá směšné ve srovnání s tím, kolik je s textem práce aby upoutal zájem, byl čitelný, dával smysl a nenudil. Jenže tohle vidí každý jinak. Pro někoho je to spousta práce, z jiného se takový text vysype na jeden zátah. Jestli se zabývat pravidly, pak pravopisnými, grafickými (typ a velikost písma, graf. úprava textu). Všemu ostatnímu nech volný průchod. Čtenáři ti poradí -- nebo neporadí, nedočtou a zjistíš, že asi něco musíš udělat příště jinak.

Saintzero
29. 08. 2009
Dát tip
Sem rád,že se konečně někdo sem dostal,chtěl bych o tom s někým diskutovat.já se snažím psát psychologicky,to je skutečný záměr proč chci psát,ale aby to čtenáře nenudilo,tak se snažím to vsunout do běžného života,hlavního hrdiny a nevím jak to správně poskládat.

Halcyon
29. 08. 2009
Dát tip
Místo diskuze navrhuji sáhnout po nějakém díle zabývajícím se literární teorií a sledovat, jakou rychlostí se nám roztočí hlava. Pokud se pak vůbec někdy zastaví, můžeme se vrátit k diskuzi :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru