Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePrvní blok témat
Autor
Lyryk
První blok kritického semináře
(na podkladě publikace -> Karel Piorecký, Česká poezie v postmoderní situaci, Academia 2011)
Z úvodu, něco jako úkol kritiky -> zmapovat, vysledovat
nesourodý korpus text; vývojové tendence ve výrazové i tematické rovině básnické výpovědi a způsoby navazování a přetváření tradičních výrazových prostředků
podoby a stylizace lyrického subjektu, typologie lyrických subjektů, podoby a proměny subjektu v poezii
tradiční koncepty lyriky: spirituální, věcný a imaginativní
tomu napomáhají -> prostředky
analýza jazyka, hodnotové rámce, kritéria a očekávání kritiky
(souhrnná polarita -> kontinuita versus typologie!)
Trávníček - typologie:
rozmáchlé gesto a stylizace, „přepsat poezii“, jazykový experiment, stylizační originalita, Typlt, Langer, Pížl, N. Holub
poezie ztišení a řádu, náboženské transcendence, ukotvení v bodu mimo tento svět, „reynkovská stopa“, Kolmačka, Stohr, Doležal; zprůzračňování, Borkovec, Murrer, Chlíbec, Reichl, Petr, Trojak
oslovení realitou, Motýl, Správcová, Hruška, Fajkus, Kremlička
Málková kombinuje přístup interpretační, typologický i kritický
Balaštíkovy univerzálie, univerzální básnické typy:
V soudobé poezii se vyskytují všechny druhy poetik (od surrealistů přes dekadenty a mystiky až k civilistům), což nebylo „nikdy dřív“ (různost je ovšem trvalá)
Typ empirický se vztahuje k obecně sdílené realitě, magický určuje víra v to, že slovo dokáže realitu vytvářet, spirituální náboženská zkušenost, reflexivní identita já
Konstituování nadčasových typů
V Červenkových „Fikčních světech lyriky“ se interpretací rozumí charakterizování imaginárního mluvčího v imaginární situaci promlouvání
Dobový kód literární kritiky 90.let, na příkladu Borkovce a Typlta, pomocí Jaussova konceptu horizont očekávání, estetická distance
Horizont očekávání je tvořen dosavadní estetickou zkušeností, neboli kontextem.