Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nit se odvíjí

18. 08. 2012
1
4
1104
Autor
Beáta

Voda se deštěm uklidnila

Vzduch je prostý nervozity

Po vodě plynou slůvka milá

Sklenice vína nedopity

Sudičky předou vlákno bez oddechu

Je párkrát navázané

Ke štěstí? Nebo k neprospěchu?

Co asi nenastane…

 

Křehčí než porcelán

oči tvé volají

Vzpomínka nevybledne

Buď tedy požehnán

Uvnitř tma světlo jen na kraji

V noci i za poledne.


4 názory

Hádankář
09. 09. 2014
Dát tip

Děkuji za počtení. *


Miroslawek
19. 08. 2012
Dát tip
X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná Vzduch je prostý nervozity X x Xx Xxxx = čtyřstopý trochej ženský Sklenice vína nedopity Xxx Xx Xxxx = čtyřstopý jamb ženský Když vytrhneme následující dva verše z okolního kontextu, zdá se být vše v pořádku oči tvé volají Xx x Xxx = 2D Uvnitř tma světlo jen na kraji Xx x Xx x Xxx = 3D dvoustopý a třístopý daktyl. Bohužel realita je trochu jiná. Vlastně s výjimkou toho už jednou výše zmiňovaného trocheje tam máš samé jambické verše. A pak krátké verše Křehčí než porcelán Xx x Xxx = 3JM oči tvé volají Xx x Xxx = 3JM přirozeně čtenář interpretuje také jako jamby. Právě tento jediný útvar (verš tvořený dvěma trojslabičnými slovy) totiž připouští obojí možnost. Mezitím máš zase jamby Vzpomínka nevybledne Xxx Xx Xx = 3JŽ V noci i za poledne. Xxx Xx Xx = 3JŽ no a pak při pokusu interpretovat verš Uvnitř tma světlo jen na kraji Xx x Xx x Xxx = 3D též jako jamb vzniká problém. Brát předložku na (kraji) jako nepřízvučnou samozřejmě jde, ale tuto praktiku jsme opustili přibližně s koncem 19. století.

Beáta
19. 08. 2012
Dát tip
zkusila jsem tedy trochu předělat. Jen už nejsem schopná dosáhnout střídání mužského a ženského rýmu, abych nenabořila smysl.

Miroslawek
19. 08. 2012
Dát tip
verš je vázán rytmem, bylo by dobré pokusit se o tom vázání něco vyzvědět... takový rozdíl mezi trochejem a jambem je docela podstatný...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru