Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

HLOUPÉ DĚTI NEČTOU

09. 10. 2013
3
28
1613
Autor
Měrka_out

čau lidi, na startovači se pokouším sehnat peníze na grafickou knihu Hloupé děti nečtou:

https://www.startovac.cz/projekty/graficka-kniha-hloupe-deti-nectou/

pokud byste chtěli pomoct kvalitní věci na světlo světa, předem díky!! samozřejmě odměnou je výtisk!

měrka


28 názorů

Měrka_out
25. 10. 2013
Dát tip

tisk u barevné věci je drahý. ale nejde jen o to.

jinak dík za hezkou diskuzi, kterou jste tu s gerty vedli.

člověk musí věřit na zázraky a snažit se.

ať se daří!!

petr

 


Gerty: vidím to v podstatě podobně. Také mi přijde smysluplné nejprve zjistit, kolik čtenářů má zájem o knihu za poloviční cenu, když se redukuje onen nákladný distributorsko-knihkupecký prvek.

u knih převážně textových je i menší náklad možný, v případě alternativní distribuce, to je pravda. záleží, jaký je odhad maximálního prodeje pro několik příštích let. potom je šikovnější, jak jsem usoudil, vybrat peníze na jeden větší náklad než na tři menší. u grafických knih nevím. možná by to šlo také levněji pro pár desítek lidí, podle možností tisku. do toho nevidím.

u vydávání bych myslel ještě na jeden významný aspekt, a sice načasování. - nákladný projekt s vysokou cílovou částkou potřebuje více než slušné čtenářské zázemí. - jinak naprosto souhlasím s tebou, že je lepší dělat menší projekty a to zázemí si nejprve vytvořit.

druhá věc je hodnota knihy vůči plynutí času. - neuspěje-li jeden způsob, může za 5, 10, 20 i 50 let uspět jiný. nebo se může pokus zopakovat. - jsem si naprosto jist, že hodnota knihy se v čase "vypaří" pouze u takových děl, která ji ani v přítomnosti nemají. - pro autora to sice nejednou znamená, že se zhodnocení knihy nedožije, ale to je riziko povolání. - a zároveň, časový faktor je účinné a potřebné síto. jinak by bylo obtížné se zorientovat.

opakovaně mě napadají Josef Váchal nebo Ladislav Klíma. - k nim by se Petr Měrka dobře hodil. - A víme, že Váchal vydal Krvavý román napoprvé nákladem 17 ks, přičemž si jej sám vysázel a opatřil dřevoryty. Nakonec to vyšlo ve velkém nákladu počátkem 90. let, tedy s nějakým 70-80ti letým zpožděním. Akorát je pravda, že u toho už nebyl... :)

P. Měrkovi bych přál, aby vyšla alespoň nějaká menší edice, pokud to tak lze uspořádat. Jinak samozřejmě, najde-li se velký mecenáš, nebo dostatek předplatitelů, bude to ještě lepší.


Měrka_out
21. 10. 2013
Dát tip

dík, tangensi


Gerty
20. 10. 2013
Dát tip

whispermoonlite - dobře, zkusím na to pohlédnout ekonomicky.

Pokud jsem už dřív správně kalkuloval, nemá smysl vydávat tištěnou knihu pro méně než pět set čtenářů, menší prodejnost ji v žádném případě nemůže zaplatit, alespoň ne tehdy, pokud se bude prodávat v kamenných obchodech. Podíl distributora a knihkupce je příliš vysoký. Pro přímý prodej se ale vyplatí i náklady v počtu desítek kusů, a to i v případě velmi luxusních projektů - mám to vyzkoušené. Ale je třeba mít dopředu jisté lidi, kteří si knihu koupí. Financování prostřednictvím mecenášů mě moc nebere z jednoho důvodu - může snadno nastat situace, že se natisknou knihy, které pak nikdo nechce ani zadarmo. Myslím, že tisknout takové knihy je zbytečná práce a škoda materiálu.

K projektu, pod kterým se bavíme - já bych raději sháněl napřed ty čtenáře a pak přizpůsobil projekt jejich počtu, přece jen se mi tahle kniha nejeví jako jednoznačná komerce. Pokud se na Startovači nevybere celá cílová částka (a nejspíš se nevybere, protože to tam není moc dobře připravené), bude veškerá snaha v kopru. I takto relativně nákladný projekt je možné natisknout laserovým tiskem v počtu jen několika desítek kusů a dostat se na cenu, ze kterou si ho lidi koupí, pokud o knihu budou stát. Ale chce to napřed ty čtenáře. Dnešní doba ale nabízí zajímavé možnosti, jak oslovit lidi, kteří se zajímají o knihy, alespoň na internetu jsem takových možností našel hned několik. A to zatím ani moc nehledám. No, v každém případě držím autorovi palce - snad to nějak klapne, stálo by to za to už jen kvůli vynaloženému úsilí.

 


Gerty: takto pojato klidně - ale pak přichází otázka, proč jen jednu knihu a proč jen tu svoji? - mnohým čtenářům by udělalo radost, kdyby mohli přijít do knihkupectví, vybrat si knihu podle své libosti, pozdravit a zase odejít.

ten projekt, pod kterým diskutujeme, má v jádru princip, který rozhoduje o vydání knihy ve vztahu ke konkrétním čtenářům, eventuelně sponzorům právě proto, aby se nekomerční literatura nemusela vydávat naslepo a s jasnou ztrátou, či s návratností někde v nedohlednu.

ostatně, jak píšu výše. - jednu dvě knihy za život si tak vydat můžeš, pokud nechceš být mecenáš. ale 10, 15 knih? za co má autor potom existovat? za radost z tvorby to prostě nejde. -

vyhodit každý druhý, třetí rok 20 - 25 000 Kč za kratší brožovaný román mi jako zábava nepřijde. nenajde-li se více jak pět, deset nebo padesát čtenářů, nebude se vydávat papírová kniha a udělá se e-kniha. - to lze v rámci zábavy ještě pojmout.


Gerty
20. 10. 2013
Dát tip

whispermoonlite - já se v těchhle cifrách už taky delší dobu rochním, abych se dopočítal toho, co se mi vyplatí a co ne. Výsledek těch počtů je stejný jako tvůj - vydat nekomerční knihu se v žádném případě vyplatit nemůže. Ono i s těžkou komercí podpořenou dobrou propagací můžeš minout a prodělat, stačí, když lidi zrovna daný žánr přestane bavit.

Měl jsem ale na mysli něco jiného - proč to celé nepojmout jako zábavu? Lidi pro zábavu kouří, pro zábavu chlastají, pro zábavu lítají tryskáčem do Karibiku, pro zábavu platí splátky na nový auto... Proč si prostě nenašetřit a nevydat si knihu s tím, že dělám něco, co mě baví, s čím chci udělat radost jiným (a samozřejmě sobě) a neřešit, jestli to vydělá. I kdybys šel do super románu v šité vazbě, než ho vymyslíš, napíšeš, zkoriguješ a vysázíš (což by mohlo trvat tak pět let), pořád to bude jen za krabičku Startek denně.


gerty: samozřejmě záleží na tom, jak velký je náklad, pořizovací cena 1 výtisku a kdo všechno se podílí na výrobě, distribuci a prodeji knihy.

Např. investuješ 10 000 - 15 000 do knihy poezie, max 80 stran, menší formát, v nákladu do 300 ks, při výběru šikovné tiskárny, v nenáročné grafické úpravě obálky, v brožované vazbě. Z 1 knihy dostaneš 8 % prodejní ceny. Bude-li tiskárna 30 Kč/ks (což je hodně nízká cena) a vydavatel nechá knihu prodávat za 150 - 180 Kč, můžeš si spočítat, jak dlouho budeš čekat na návrat pouze hmotné investice.

pokud si u stejné knihy uděláš vydání a sazbu sám (plus 12%) a redukuješ co nejvíc článek distributor-knihkupec u části nákladu (plus 10-40%) a odečteš obyčejné poštovné u části nákladu (mínus 12-15%), nebudou-li kupci chodit za tebou domů, je na straně zisku max 50-55% prodejní ceny. zbytek tvoří daň (15%) a tiskárna (20-25%). jenže prodávat knihu z domu bez jakékoliv investice do zprostředkování a propagace je ideální případ. - prakticky to bude něco stát a procentuální zisk se o to zmenší.

I kdyby se ti podařilo dosáhnout zisku 35-40% z jedné knihy, což je přibližně 52 Kč (35% ze 150)  - 72 Kč (40% ze 180) a nemyslel bys na to, že sazbu, distribuci a další práci kolem prodeje si neproplácíš, budeš čekat, až se prodá - kolik? asi 200 kusů z levnější knihy při pořizovací ceně nákladu 10 400 Kč. včetně DPH a zisku 35%

Kolik lidí a za jak dlouho si koupí průměrnou knihu poezie za 150 Kč? pro požadovaný počet to odhaduji na 5 let v lepším případě. Zbytek nákladu se rozdá.

Za pět let jsi na svých. Bez dalšího zisku.

u jedné knihy za 5-10 let to nebude tolik bolet. - u 1 knihy za 1-2 roky to bolet bude. - zkrátka, knihu zadarmo nevydáš a neprodáš. - a hromadit na své straně cifry ve sloupečku INVESTICE je cesta do pekla, řečeno obrazně. - takhle jsem to myslel. :) 


Gerty
19. 10. 2013
Dát tip

whispermoonlite - proč si myslíš, že vydávat za své je cesta do pekla?


Měrka_out
15. 10. 2013
Dát tip

whispermoonlite

chápu. ale dělám co se dá.

ta částka má opravdu své opodstatnění. je to moc nákladné.

a cena grafické knihy v barvě za 300, to je přiměřené!! běžně by to bylo dražší!!

dík za komentář, který byl k věci!!

petr


tomu cenovému rozdílu docela věřím. - holt vydavatel je článek, který také potřebuje z něčeho žít. a po něm distributor, to dá rozum. - takže když se ze tří článků udělá jeden a k tomu se přidá už jen nezbytná tiskárna, může vyjít výtisk pro čtenáře mnohem levněji, přičemž autor na něm nebude tratit. - v lepším případdě ještě něco vydělá.


něco ti dám, až sám vydělám. "Crowdfunding" by mohlo být jedno z mála řešení do budoucna. Alespoň pro ty čtenáře, kteří o knihu stojí. Nekomerční literaturu nikdo nevydá, pokud to není tvůj kámoš. vydávat za své je také cesta do pekla. takže zbývá nějak rozumně ty náklady rozložit a zjistit, jestli alespoň pro sto, dvě stě lidí to má smysl. 

ovšem ta cílová částka mi přijde dost vysoká. - snad se pro to najde speciální sponzor. nebo čtyři stovky předplatitelů, což nemusí být nereálné. budu ti držet palce.


Měrka_out
14. 10. 2013
Dát tip

díky všem za podnětné komentáře!


Měrka_out
14. 10. 2013
Dát tip

samozřejmě můžeš, tangensi, budu jen rád!


Měrka_out
14. 10. 2013
Dát tip

fruhling je to hodně, ale je to v barvě a taky se musí připočíst cena za poštovné v případě realizace.

ale kniha samotná vyjde za 300

za 500 ještě s bonusovou čb komiksovou povídkou.

takže to je v podstatě za hubičku. od nakladatele by to bylo mnohem dražší!!


Měrka_out
14. 10. 2013
Dát tip

zdendo blij a nepřispívej!


Měrka_out
14. 10. 2013
Dát tip

reko, užij si to!


Měrka_out
14. 10. 2013
Dát tip

dík vk! byl jsem teď mimo net.


Fruhling
11. 10. 2013
Dát tip

120k :-o?


reka
10. 10. 2013
Dát tip

Budu hnidopich. To jste si ten text na startovači po sobě nemohli aspoň jednou přečíst, než jste ho postovali?

 

Začne to nesmyslnou větou: "Hloupé děti nečtou je grafická kniha, kdy za textem stojí Petr Měrka". Nikdy by mě nenapadlo, že "grafická kniha" může mít časové rozvití. Ale evidentně může. Kdy je něco grafická kniha? Kdy za textem stojí Petr Měrka.

 

A pokračuje to stylistickými lapsy typu "Kdo nezná Měrkovu tvorbu, pro toho je toto stručné shrnutí: Jde o černý humor se sociálně kritickým podtextem." :) To je jak ze slohovky pro paňčelku.

 

A to vše je opepřeno náhodně umístěnými čárkami, protože pisatel textu se evidentně nepáral s nastudováním pár základních pravidel pravopisu.



zzlatý
10. 10. 2013
Dát tip

Tak, jak je právě proto zvýrazněný: Hloupí rodiče své děti ke čtení nevedou 


Měrka_out
10. 10. 2013
Dát tip

ale jak ten název zní?


zzlatý
09. 10. 2013
Dát tip

Spíš bych pozměnil i název projektu na: Hloupí rodiče své děti ke čtení nevedou !!!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru