Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Umění psát haiku

28. 11. 2013
3
5
765
Autor

I.                 Úvod

Napsat haiku, je stejné jako vypít na ex 5 litrů piva. Jedno pivo zvládne každej, ale 10?! Zkus to, ale nejsi-li mistr žijící každou chvílí, bez zájmu o budoucnost - bez otravy alkoholem to nedáš (Pašó). A takové je i haiku. Haiku není cvičení v básnických dovednostech, ale životní filosofie, asi taková, jako když netípáme cígo ve kterým je ještě zbyteček tabáku, ale doblafnem ho i s kusem vaglu.

 

II.               Podstatou haiku je rozkoš

Původ tohoto slova je spojován s největším buddhistickým ochmelkou Buddhou Zenem Shukiokem (Šukiokem).

 

III.              Co vyjadřuje haiku?

1)      pudovou potřebu

2)      Honbu méně kreativních básníků za slávou

3)      U mužských básníků, vyjadřuje haiku, touhu ponořit se

 

Najdi si jeskyňku, do které se ponoříš poprvé a už se nikdy nevracej, abys poznal i jiné jeskyňky. Věř, že o trochu nahoře od rozkroku (kde je orgán tvé vitální energie) se ti zaryje hluboko do kardiovaskulárních tepen, nebo jak se to jmenuje před 8 pivama, 10 panákama, holanskym brku a sáčkách tabáku na vykuřování skleníků (Bašó).

 

Teorie Haiku

 

A)     Napětí a jednota

 

Jazykem líže

pořádej kus mužský tkáně

lžička semene

(Pašó)

 

Autor si pohrává s myšlenkou dráždění, co nakonec vede k jednotě zárodečných buněk na kávové lžičce.

 

B) odmítnutí svého egoismu

 

Ruce se pletou

do zečpělé krajky

prst ve vagíně

 

(Yasuja konakaši)

 

Při haiku není vhodné používat osobní zájmena. Jak říká japonský haikař Šukahošiki „Haiku není žádná pažba se zářezy, nezáleží kolik se toho ohne – zde jde o poezii.

 

B)     Forma

V Japonštině je haiku specifické místnímu jazyku

předvedu haiku známého japonského haikaře Šukikanaplecha

 

huhuhuhuhuhuhu

hohohahuhahuhu

huhuhuhuhuhohohaha

huhu

 

Jistě uznáte, že Evropan musí narazit na jazykové bariéry obou kultur. A proto se ustálila v Evropě forma o 5 slabikách v prvé části 7 v druhé a 2 ve třetí – Uvedu německé haiku Wolfganga Kundeho.

 

Der Prcnehme ist

aderschlug Kunde Kunde

und groser Arschloch

 

Dávejte si pozor na haiku, haiku netvoří o ničem soudy je to čistá tao-sálámo-zen výpověď.

 

 

Milovat bílou

oblohu a na ní mrak

prcá šlápoty

(Bašó)

 

V haiku se rozhodně nepoužívají západní metafory, co je však povoleno je alegorie (za kterou mnozí autoři skrývají metaforu)

 

V potoku bublá

pěna zrod Afrodity

na kůži sperma.

(Francoise Cundó)

 

Posledním aspektem jak je možné psát haiku je tzv. vrstvení

 

Látka povstala

vystřelil tvrdý žalud

výron semene.

(Cacánelli)

 

Každopádně je haiku styl v němž se neobejdete bez slovní zásoby. V Japonsku sehrává haiku velkou úlohu v zachování tamních slangů a dokonce specifických regionálních nářečí Jakuzzy.


5 názorů

Díky. Nyní jsem konečně správně nasměrován. 


Ale jo - jako reflexe všech těch haiku všude, co jsou haiku asi tak +/- 10 slabik a vlastně jsou strašně dobrýýý, je to fajn.**


Prosecký
29. 11. 2013
Dát tip

Železo je chytré. Dodr chjap.

Já si myslím, že na rozluštění této záhady je nejlepší šifrovací mřížka anarchisty Klimenta.


hynajs
29. 11. 2013
Dát tip

ale jo, v pět ráno rozhodně potěšilo


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru