Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Líza

04. 09. 2016
11
25
1538
Autor
IQ nick

Líza
(jaro 1988)

 

Třetí den bez přestání mrholí. Zaváhám, ale pak nechám trolejbus odjet. Po sedmidenním maratonu inventury se cítím úplně vyždímaná. Nutně si potřebuju protáhnout tělo a vyčistit hlavu.

Domů přicházím pozdě, na špicích města se už rozsvítily rudé hvězdy.
Domácích Líza mi vyběhne v ústrety jakmile zahnu na štěrkovou cestičku.
Je netrpělivá a šťastná. Má pro mě radostnou novinku. Pyšně mi sděluje, že porodila svoje první děťátko. Nemusela mi to říkat, je to na ní vidět. Je z ní půvabná, mladá, emancipovaná máma.

Společně projdeme brankou a usadíme se na schodech zadního vchodu. 
Tedy, já se posadím, Líza vzrušeně přechází sem a tam a při tom roztodivně vrká. 
Je to holčička a jmenuje se Mína, trošku cvalík, hodně spí a hodně pije. A je zdravá, zapřede spokojeně.
Takhle řečnou, jsem ji ještě neviděla.

Škoda, že ji nemůžu hned teď vidět. Přinese mi ji ukázat, jistě pochopím, ne hned, ale až bude Mína větší. Ostatně, podívá se mi přímo do očí, přijď se na ní podívat, uděláš mi radost.
Jak ráda bych šla!

„To nejde, Lízinko,“ zašeptám omluvně. „Já se tím okýnkem neprotáhnu.“
Upře na mě nechápavý pohled velkých zelených očí.
Lidi přeci chodí na seník zevnitř!

Jemně ji pohladím, ale zdá se, že omluvu nepřijímá. Nevím, jak ji mám vysvětlit, že si mě domácí sice pustí k sobě do domu, ale už ne do důsledně zamykané stodoly, kterou používají jako garáž.

Sedí, náhle tichá jako sfinga a tváří se nevěřícně.
„Ukážeš mi ji, až bude větší, ano?“ zašeptám prosebně ve snaze zachránit, co se dá. Chci ji znovu pohladit, ale uhne.

S povzdechem odemykám dveře a cítím se provinile. 
Dala mi jasně najevo, že jsem zradila naše přátelství.
Ach jo. 

Copak se ale můžu vloupat bytným do garáže?

 

 

 


25 názorů

Lakrov
26. 09. 2016
Dát tip

Asi proto, že je to dost dávno, ale to možná některé další byly taky, jen mi to nějak nepřišlo podstatné.


IQ nick
23. 09. 2016
Dát tip
A proč tě, ze všech těch letopočtů pod názvy mých povídek, zaujal zrovna tenhle?

Lakrov
23. 09. 2016
Dát tip

Taky mě napadlo, že původní text se od toho nyní zveřejněného mohl dost lišit. Ono kolikrát stačí přečíst si vlastní záznam po několika týdnech a už máš chuť napsat lecos jinak.


IQ nick
23. 09. 2016
Dát tip

Lakrov: děkuju za přečtení, komentář - opět mě velice potěšil, i tip.

Přiznám se bez mučení, že tenhle zážitek s Lízou jsem si zapsala do svého nápadníčku už v roce 1988. Ale v r. 2016 jsem ho kompletně přepsala do minipovídky. :-))))

Takže datum pod názvem je rok, kdy se příběh odehrál. Proto také ty "rudé hvězdy na špicích města"...


Lakrov
23. 09. 2016
Dát tip

Od začátku spatřuji jakousi nesrovnalost mezi jménem a (tušenou lisdkou)  postavou a mé tušení se po chvíli potvrzuje, stejně jako domněnka, kdo že  je autorem téhle (mezidruhově) společenské miniatury.  Tip.  

P.S. Ten letopočet je rok, kdy se to odehrálo nebo rok sepsání textu?


IQ nick
06. 09. 2016
Dát tip
Adriano: děkuju za návštěvu a milý komentář.

v první chvíli jsem si taky myslela na kozu, ale pak se to nějak převtělilo, kočky miluju, a tohle je skoro jako pohádka pro děti


IQ nick
05. 09. 2016
Dát tip
8hanka: to první Lízino kotě jsem nikdy neviděla a nikdy jsem se nedozvěděla, co se s ním stalo. :-( Děkuju za čtení, milý komentář i souhvězdí :-))

8hanka
05. 09. 2016
Dát tip

mačky mám veľmi rada,  doma mám jednu, presne si vystihla chovanie, i naša, keď hneď neurobím, čo odo mňa chce, pozrie na mňa nechápavo a odmietne sa so mnou ďalej  baviť...žiadne pohladenie, žiadne pradenie, odkráča...:)

Dúfam, že si malú neskôr predsa len videla

***


IQ nick
05. 09. 2016
Dát tip

agáto děkuju za návštevu, milý komentář i tip :-))))


agáta5
05. 09. 2016
Dát tip

je to moc milé čtení, povedlo se ti to tedy nejspíš :)


bříza: tu hlášku "jídlo bylo dobré, takové teplé", jsme u nás taky používali...není to z nějakého filmu? :o)


IQ nick
04. 09. 2016
Dát tip
Bříza Bělokorá: děkuju za čtení a komentář, příště to snad bude chutnější :-)

IQ nick
04. 09. 2016
Dát tip

cikorka: to o čem budu psát příště bych nikomu nepřála, takže vyřizuju: Je to náhoda!!!! ;-)


cikorka
04. 09. 2016
Dát tip

IQ: No to teda je náhoda, laskavě to vyřiď doma, protože já už jich mám doma dost... Odmítám se podrobit diktátu tvých literárních miniatur, Bůh ví, o čem bys tak psala příště! ;-)


IQ nick
04. 09. 2016
Dát tip

cikorka: no, je to náhoda? - oblíbená hláška mého muže... :-)

děkuju za čtení i milý komentář


IQ nick
04. 09. 2016
Dát tip

Lnice + Petr333 + Gora + aleš-novák + Stázka: všem moc děkuju za návštěvu, milé komentáře i tipy. :o)

Gora: jo,jo, hrozně moc jsem se od svých kočičích přítelkyň naučila...

aleši: kdyby na mě před tou brankou čekala koza (nebo opice) a navíc koza se zelenýma očima, která si umí sednout a vrnět, tak bych to určitě zdůraznila :O)))))))))))))

Ale jo, Líza je KOČKA  :-)

 


cikorka
04. 09. 2016
Dát tip

:-) Mně doma říkali Lízo a dneska se mi zdálo, že jsem těhotná... Když jsem se začetla, tak mi zatrnulo. ;-) Pěkně napsané.


jen mi někde schází malá zmínka o tom, že jde opravdu o kočku...:o)

Líza může být i koza, třeba :o)


Gora
04. 09. 2016
Dát tip

Moc ráda jsem četla, mám také tu čest být kočičí přítelkyní:-)


Petr333
04. 09. 2016
Dát tip

za mě tip

 


Lnice
04. 09. 2016
Dát tip

jé, to pohladí.-) dík.-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru