Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sestopy
Autor
atkij
stíny někdy hází zvláštní tvary
obrazy ještěrek stromů dlaní psích očí
jenže stačí
když otočím
hlavou jen o kousek
o mrť či vzdech
a zbyde jen holé nic
to druhé
na mých rtech
***
pohledem i dlaněmi nabíráš
zem vodu i nesmělost
voněnou mateřídouškou
proteklo v řekách
a ještě cítím ostřice
***
jako když šleháš v mléce
u dna myšlenky obrazu tebe
chtěl ses dotýkat mraků
došla smetana
***
nečekaně chycená
mohutným proudem pravd
slunce se směšně vlní
přes závoj vody
asi ochutnalo z další láhve
nebeské vinotéky
a kdo podá stéblo?
***
kapka octové vody
protrhla časem naleptanou hráz
nicotný okamžik
a světelná stuha je pryč
co na tom
že padala hvězda
***
úniková rychlost
předjíždí denní realitu
na levou stranu budoucnosti
přes plnou čáru
síla euforie předvídá
co skrývá opačná strana krajinné vlny
zpropadených padesát na padesát
***
přesolená polívka
přesolené neříkání
přesolená naděje
otevřená zadní vrátka
často ukáží pěšinu
prázdných slov
***
rozum říká
stačí obyčejná jehla
obyčejná nit
a knoflíky z plastu
duše mávne křídly
touží přeci po perleti
s jemnou kresbou
života hlubin
***
chycená příliš silně za špatný konec
droga co se nezdá drogou
chechtá se všude kolem
jak hrbatá skřehotavá bába
lákavádostupnáničemnápotupná
falešný spektákl končí
jediná platící divačka odchází
řinčením kravského zvonce
dává vale definitivě
12 názorů
lucie.médea.
23. 03. 2018*
První:
Bezvadný vstup, působí jako téměř vázaný verš díky rytmu, vyvážený jazyk a je taková krásně dívčí či ženská
Druhá:
Tam se mi zdá naopak volba obrazů spíše nadměrně patetická. Dělá to ta mateřídouška, ale také zem a voda, které u mne nabuzují něco velmi zásadního, rozhodujícího, ale na tyto významy nemáme často nárok. Zaujal mne však ostrý přechoddo druhé sloky ...proteklo... to se mi líbí, jako bys cíleně vynechala nějakou velkou mezietapu třeba proto, že už je zbytečné o ni mluvit.
Třetí:
Tam jsem na rozpacích se smetanou. Přijde mi to jako nadbytečný, dopovídají verš a navíc uměle naroubovaný na šlehané mléko.
Čtvrtá:
Hezká, snad bych pouvažoval nad nadbytečným slovem ...mohutný..., to proto, že jeho obsah je také již ve slově proud a ve spojení s pravdami je to víc než dostatečně silné.
Pátá:
Celá hezká.
Šestá:
Ještě hezčí. Přímo vynikající metafory. A také ji pociťuji jako jakýsi přelom v tomto cyklu. Nebo jako první bilancování.
Sedmá:
Bezvadná, zvláště pak druhá sloka
Osmá:
Znovu hezká až na ty ...života hlubiny... Tam se mi nezdá ten zastaralý slovosled, ale spojení tužby po jemné kresbě životních asi 13. komor je nápadité, alespoň u mne to nabuzuje asociaci po potřebě klidu, pochopení.
Devátá:
Hezká, nápaditý důraz ve formě spojení všech přívlastků do jediného slova. Nejsem si jistý posledními dvěma řádky, tam tak trochu víc pátrám, co za tím je, čímž neříkám, že není.
Desátá:
Parádní, celá je hezká, vynikající metafora se ...slovem příště do spirály...
Na tomto cyklu (napoprvé, četl jsem rychle, protože nerad čtu dlouhé texty, jsem si myslel, že jde o jednotlivé básničky) oceňuji až na pár uvedených výjimek civilní jazyk, a moc hezké metafory a vyvolaný pocit, že verše jsou psány s nadhledem, kde emoce nejsou rozplizlé do slz či sentimentu, ale jsou přítomny jako nezpochybnitelná vymezující hráz.
ty víš, že malokvětá se sibiřskou jsou invazní? A že jen nedůtklivá je |Demlova noli me tangere?
Nedotýkej se mne, neboť jsem ještě nevystoupil k Otci.(evangellium)
Nedotýkej se mne, ženo (Deml)
A jinak 1), 4), 7).
bezva.
Dojem - kromě předposlední, ta mi nějak nesedne, a v první - jenže stačí když otočím...ale je to jen pocit...jinak obrázky, které se mi zamlouvají, beru jako "ženskou poezii", která se mi líbí např. u Lnice - hezké např.
jako když šleháš v mléce ...
také ostřice - nemá být jedn.č. ostřici?
a ještě cítím ostřice,