Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDopis
Autor
netWoor
Jeden dopis arcibiskupa mladému faráři, který si před svým prvním kázáním řádně přihnul vodky:
Obracím se na Vás s prosbou, milý pane faráři,
vemte si jí prosím k srdci, než půjdete k oltáři,
včera u Vás v kostele jsem vyslech Vaše kázání,
chtěl bych Vám teď sdělit jen pár postřehů a poznání.
Musím říct, že Vaše mluva byla plná fištrónu,
na kalich však nedávejte dvě kolečka citrónu.
Ty kabinky v boční lodi, tam se chodí zpovídat,
toalety máte jinde. A obrazy nelíbat.
Máme deset přikázání, opravte to prosím. Dík.
Apoštolů není sedm, žádný není trpaslík,
Pán Ježíš i s apoštoly nikdy nenosili kroj,
připadá mi nevhodné je pojmenovat JC & Boy,
navíc Pán byl pomazaný, tam se také mýlíte,
namazaný neříkejte. Snad můj názor sdílíte.
Ne že bych chtěl shazovat tu, všechny Vaše repliky,
Kříži ale neříkejte „todle Téčko veliký“.
Goliáše David srazil, todleto jste správně znal,
ale asi není vhodné, říkat, že ho dojebal.
Některá ta Vaše slova, byla příliš tvrdá,
Jidáše už neznačme za zkurvenýho zmrda.
Také bych Vás poprosil a dejte si tu práci,
neříkat Svatému Otci ten náš Papa Ratzi.
Bin Ládina nezmiňujte. Ač nás smutek drtí,
nebyl to on, kdo měl prsty v Ježíšově smrti.
Mešní víno nepít z láhve, nešlukovat kadidlo,
Otec, Syn, Duch Svatý nejsou fotr, džejár, strašidlo.
Další co bych Vám chtěl vytknout, Vaše slova oplzlá,
Panna Marie fakt není Máňa, co si nevrzla.
Voda slouží k požehnání, ale ani na chvilku,
nepřeji si používat k osvěžení zátylku.
Trochu dbejte na důstojnost. Vždyť jste v posvěcených zdech,
v sedě už se nemodlete a už vůbec na schodech.
Hostie jsou pro věřící, tady možná zklamu tě,
odpustil bych si ten výraz chipsy tak ňák bez chutě.
Nevadí mi, když se hříšným co se stane vylíčí,
ale hrozit jim jen peklem, neposílat do …
že si s lidmi zatancujem, jsou příjemné pokusy,
dělat vláček po kostele, to se ale nemusí.
Nápis „Můj plat“ na kasičce, to mi přijde vážně hnus,
po modlitbě řeknem ámen, nikoli to Vaše šlus.
Vemte tento dopis vážně, dočet-li jste ho až sem,
a dejte to do pořádku. Arcibiskup s pozdravem.
PS:
Říkat mi „ten buzík v sukni“, je poněkud přidrzlé,
ale jinak, musím uznat, nebylo to zas tak zlé!
36 názorů
já se picnu, tohle je aspoň zábavné, narozdíl od hříbátek ve světle zapadajícího slunce atp., a budu si to číst furt dokola, a kámošům o silvestrech, dokud se z toho nestane lidová slovesnost
Ten příběh znám,ale!
Přebásněn je dokonale! :D
Za mě jasné ANO!!! ;)
dievča z lesa
19. 11. 2019KAŠLI NA LITERÁTOV a píš si po svojom ... živé texty s úsmevnou, či akoukoľvek pointou osviežujú atmosféru na tejto AMATÉRSKEJ STRÁNKE ... drž sa!
Safi já nejsem básničkovej teoretik, nevyznám se v tom. Buď tě moje říkačky potěší nebo ne, nic víc s tím nenadělám. Tady v tý je problém, že potřebuju řádek končit nějakým slovem, protože právě v tom slově je ta pointa, navíc, jak řekla Johana, má to nějakou předlohu (předpokládám, že vy literáti ji znáte) a tak nemám zase tolik možností ... navíc, při mém amaterismu :)
:))) neprotiřečí si "dala bych ti Tip za snahu to zrýmovat, ale za obšlehnutí celkem známého humorného textu ho dát nemohu"? Nebo si to snad někde četla ve verších? Když scénárista napíši film podle knihy, je to obšlehnutí? A co třeba Mrazík na ledě? :) Ach jo lidi, ste se měli bavit, ne filosofovat. Půlka z toho, co napíšu, je jen zveršované něco, co jsem někde čet či slyšel.
Johanakrupa
19. 11. 2019Tak tohle- sice v trochu jiné formě- jsem četla na sociálních sítích už asi tak před dvěma lety. Takže dala bych ti Tip za snahu to zrýmovat, ale za obšlehnutí celkem známého humorného textu ho dát nemohu.
Safiáne, člobrdo, copak já oslavoval? Naopak, si celou dobu sypám popel na hlavu. Zhluboka se nadechnout, podívat se na to ještě jednou a ... usmát se. Neboj, zejtra zabojuju, schválně, estli si mě něco už naučil . :)
redaktore, ty budeš moje dobrá víla. Hele, co píšu, jsou jen blbůstky, s jedinou ambicí a to rozesmát. Třeba si to čtenáře najde a třeba po těch mejch kravinách pes neštěkne. Uvidíme. :)
Tak jsem skončil u nákýho jambu, dál to už nedám. Ale jsem poučenej, že rozhodně nedávat nic dlouhýho, bo nejspíš míchám styly a to se asi nemá. Bohužel se obávám, že gramatický rým je moje nejoblíbenější berlička a tak si nejsem jist, kam docupitám, když si jí vyrazim z ruky.
redaktore, jediné alexandrovce, které jsem znal, zbuchli myslím do moře, čest jejich památce. V hokejovém slovníku jsem ale pevnější. Du si vyhledat ty safiánova cizí slova. :)
Safiáne, hochu drahý, vůbec nevím, o čem mluvíš. :) Já jsem jen vypravěč. Pochopil jsem, že tě to nebavilo, ale že je fajn, že sem se pokusil. Jestli ten zbytek je kritika nebo ne vůbec nevím, přesto děkuju, že si zde ztratil čas. :)
Ano, někdy text neplyne úplně hladce, a často je vidět, jak si to básník (teda ehm... vypravěč) ulehčuje a využívá to, co se prostě namane, a drží linii humoru, aniž by mu šlo o to, aby držel taky formu a styl. Ale vzásadě jsem se bavil, i když místy text pro mě osobně balancuje mezi vtipností a trapností. Na druhou stranu oceňuju, že autor je veselé a nápadité mysli, takže si odsud odnáším zážitek veskrze pozitivní.
dievča z lesa
19. 11. 2019milý rozprávač ... to, čo píšeš, sa z ľahkosťou číta ... nebadať ťarchu umenia ... popol si ušetri na krízové obdobia
Já nejsem umělec ani básník, jen vypravěč. A jestli v pár možná krkolomnějších (byť si to nemyslím) rýmech "nebadáš ťarchu tvorenia", pak se omlouvám a sypu si popel na hlavu ... :)
Složité to je, ale jak říkají Slováci: "Umenie je iba vtedy umením, ked na ňom nebadať ťarchu tvorenia!"
Je složité dát na každý řádek nějakou výtku, dodržet počet slabik a ještě to zrýmovat, v celé té délce.
je to dobré...a je to škoda, protože nebýt přemíry těch gramatických rýmů hlavně v první polovině (zpovídat/nelíbat, mýlíte/sdílíte, znal/dojebal), bylo by to výborné...T