Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se23. 10. 2020
Autor
atkij
říjnový lockdown -
do třídy za mnou přiletěl
černý motýl
matikářka syna
vyhodila z okna -
distanční výuka
22 názorů
Onen "černý motýl" by touto dobou ještě mohla být babočka osiková(Nymphalis antiopa), přezimující imágo. Ale hlaně, že to nebyl smrtihlav. Tip.
Zajímavé, že i obecnější úvod může být konkrétnější než ten konkrétní:)
To se ví, že nevadilo, hlavně ať radosti trochu :). Ad vrstva - myslím, že tak nějak jsem to myslela i já, a je na každého mysli, jak si pro sebe vhodně pootočí.
Říjnový lockdown je náhodou super nápad, milá silenko:)) Pokud by ti to nevadilo, použiji v přidané variantě. Nebot textu dodává další interpretační vrstvu. Mám z toho radost. Děkuji!!!
(A nedokáži pochopitelně posoudit životaschopnost textu v rámci nějakých větších časových vrstev po něm.)
Ze všeho čtení mě napadlo,
do třídy za mnou přiletěl/černý motýl - /lockdown v říjnu
Nezůstávat v ambici čistého haiku, na to je tam přespříliš všeho, co vnímám jako škoda vyškrtat. Nevím, zkus přečíst mé čtení tebe svýma očima, atkijko, snad zajímavost.
Za mnou jako k jediné živé bytosti to může být i jako konstatování - přibyl alespoň někdo navíc. I když právě ten černý. Ještě teď mě mrazí.
Za mnou - mými zády - zřejmě bych ho bez zrcadla neviděla. A asi by mi to nedávalo v ich formě další obsahový smysl. Ale to ani Tobě:)
Jitko, jsou to opravdu jen sdílené úvahy, je tu řada motivů otevřených k zamýšlení. U toho "přiletěl za mnou" jsem přemýšlela, jestli nepoužít něco jako "vlétl za mnou" - kde byl možný i výklad ve smyslu prolétl do třídy za mými zády. Datum je v haiku jako časové zařazení ne úplně obvyklé, ale nevnímám to jako problém, jen se mi připomněla jarní diskuse.
Ano, Iri, já to chápu. Za mnou šlo jistě vynechat, ale přišlo by mi to takové významově prázdné. Já tu situaci nesu těžce, asi jako všichni. Normálně by přiletěl některý z natěšených žáků...
Jituš, u nás v domku v chodbě je v současnosti cca 15 nádherných motýlů, tmavohnědých se světlou kresbou, tři sedí na topení atd... přezimují tam, takže to byla moje reakce, ale významů může být víc:-)) a to se mi na tvém haiku líbí, nejednoznačnost. Poukázala jsem jen na zájmeno.
Katko, chápu asi všechny postoje, úvahy či námitky. Datum mi bylo doporučeno jako konkretizace na jaře, kdy jsem použila nouzový stav. To samé by byla distanční výuka. Takže jsem teď šla touto cestou. Navíc prázdná třída kdykoli jindy by nebylo nic neobvyklého.
Černý motýl mi do třídy přiletěl poprvé. Byla jsem docela konsternovaná. A dokonce si hledala, co by to mohlo znamenat, co symbolizovat..
I když, jak pragmaticky píše Irča, to s největší pravděpodobností bude jinak.
Za mnou. No, brala jsem si to opravdu osobně. V té samotě o to víc. Vím, že by se to nemělo:))
Děkuji i všem ostatním za prima komenty:)
O datování v haiku jsme tu vedli diskusi v souvislosti s rouškovými texty. Už jsem na Tvoje dílko nakoukla včera, ještě pořád nemám dokončený náhled na něj. V každém případě jsem ráda, že se současná situace promítá do textů.
Pedagog, který běžně upíná svou pozornost k výkladu a žákům ve třídě, má teď (pokud zrovna nepřenáší vyučování on-line) prostor v prázdné a ztichlé třídě zaměřit fokus k motýlovi. Motiv je super! Přemýšlím nad zpracováním, konkrétně nad "přiletěl za mnou" a nutností zmiňovat barvu, ještě se budu vracet.
kdyby byl barevnej ...tak bych řekla, že mu bylo líto žes tam sama a třeba se chtěl něco naučit.......ale černej
....opuštěná třída....už jen černý motýl...počítá
Za mých školních let inspektoři tak rafinovaní nebyli… ;-)
Každopádně to má atmosféru. Je postavená na kontrastu, třída snad vyjma květin je souborem lidských (nepřírodních) věcí, příroda je za oknem, kterým motýl pronikl. Ten černý motýl tomu dávé nádech mystiky, to mám rád. Ale je snadné říct, že to je znamení (s tím souhlasím), není snadné to rozšifrovat. Použít datum mi přijde trochu jako únik. Líbí se mi to a budu o tom přemýšlet.