Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePRÓZA ROKU 2021 - VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ
Autor
Próza_měsíce
VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ soutěže PRÓZA ROKU 2021
Dle hodnocení čtenářů se měsíční vítězná prozaická díla zveřejněná v roce 2021
umístila v následujícím pořadí:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . |Ma|8h|Ja|Si|Ja|Lu|Ka|K3|Al|Bl|Go|Bi|La|
. . . . . . . . . . . . . . . . . . |ja|an|ma|le|ni|zz|ma| .|eg|ac|ra|xl|kr|
. . . . . . . . . . . . . . . . . . |ks|ka|rd|ne|na| .|mu| .|na|ks| .|ey|ov|
. . . . . . . . . . . . . . . . . . | .| .|i | .|6 | .|ra| .| .|ab| .| .| .|
. . . . . . . . . . . . . . . . . . | .| .| .| .| .| .| .| .| .|ba| .| .| .|
. . . . . . . . . . . . . . . . . . | .| .| .| .| .| .| .| .| .|th| .| .| .|
------------------------------------+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--------
1. Návštěva přítele Mik. Týře/Majaks| .| .| .| 3| 3| 3| 1| 3| .| .| 3| .| .| =16 bodů
2. Jedlová. .. / revírník . . . . . | 1| 3| 1| .| 2| .| .| 1| 1| 3| .| .| 3| =15 bodů
3. Jinej stesk . . ./ stan19. . . . | .| .| .| 1| 1| 2| .| 2| .| .| .| .| 2| = 8 bodů
3. Mořská Víla / Sade . . . . . . . | .| 2| 2| .| .| .| .| .| .| 2| .| 2| .| = 8 bodů
4. Stena zvukov . . / Matej Hrbolta | .| .| .| 2| .| 1| .| .| 3| .| 1| .| .| = 7 bodů
5. Krychlík a Koule / stan19. . . . | .| .| 3| .| .| .| .| .| .| .| .| 3| .| = 6 bodů
6. Tomíkova louže . / Janina6. . .. | .| 1| .| .| .| .| .| .| .| 1| .| 1| 1| = 4 body
7. Za oponou křehké mysli/Alcedothis| .| .| .| .| .| .| .| .| 2| .| .| .| .| = 2 body
7. Eger . . . ./ Movsar . . . . . . | .| .| .| .| .| .| .| .| .| .| 2| .| .| = 2 body
8. Džirny . . . . . / Prosecký. . . |
8. Zápisky o otci 2. . . / Majaks . |
8. To není moje sestra!. / chozátor |
Gratulujeme vítězi a děkujeme všem aktivně se zúčastnivším.
HLASOVÁNÍ O PRÓZU ROKU 2021
V návaznosti na prozaické soutěže předchozích let vyhlašujeme i letos celoroční kolo,
do něhož jsou zařazeny vítězné prózy z jednotlivých měsíců roku 2021.
Do pondělí 28. února 2022 tedy můžete hlasovat pro tři z následujících dvanácti prozaických děl loňského roku.
Výsledky budou samozřejmě vyhlášeny jmenovitě, tedy ve formě "Název_díla / Autor".
Do té doby přejeme čtenářům příjemné vzpomínání.
Vítězná próza leden 2021
Vítězná próza únor 2021
Vítězná próza březen 2021
Vítězná próza duben 2021
Vítězná próza květen 2021
Vítězná próza červen 2021
Vítězná próza červenec 2021
Vítězná próza srpen 2021
Vítězná próza září 2021
Vítězná próza říjen 2021
Vítězná próza listopad 2021
Vítězná próza prosinec 2021
Hlasování označte jako vážnou kritiku.
Hlasujte formou
1. Jméno měsíce, Název díla
2. Jméno měsíce, Název díla
3. Jméno měsíce, Název díla
Pod hlasováním uveďte zdůvodnění své volby nebo krátký komentář ke zvoleným dílům.
37 názorů
( = Čas, za který by Veliký autor mohl ráčit něco sepsat, úpěnlivý smajlík.)
Shalquir K. R. Ettin
01. 03. 2022Jůůů, Gratuluji Majaksovi, mé tajné lásce.
Odpoutaný Prométheus
01. 03. 2022Ať žije MajaX, zasloužené vítězství o hlas svého úhlavního nepřítele! To je panečku báseň, kterou píše jen slečna Náhoda...
Jo, vlastně, i dalším TŘEM na bedně! Nějak mi ušlo, že máme dvě třetí místa :-) Taky díky G. a L. za organizaci. Vím, co je s takovou soutěží práce...
Majaksi, revírníku, stan19, Sade, blahopřeji...
Všem díky za účast, hodnotitelům pak zvlášť!
Lakrovovi díky za organizaci písemností kolem Prózy roku!
Velká gratulace vítězi i dalším dvěma na bedně. Opravdu pěkné texty, četla jsem s radostí. (A taky samozřejmě děkuju všem, kteří nezapomněli na mého Tomíka :-))
Březen – Krychlík a koule
Říjen – Mořská víla
Duben – Tomíkova louže
Upřednostnila jsem dětské vidění světa, byla bych ráda, kdyby na Písmáku těchto textů bylo víc.
1. únor - Návštěva přítele Mikuláše Týře
2. prosinec - Eger
3. červen - Stena zvukov
Po dlouhé úvaze dávám na soukromý piedestal tyto tři povídky, k nimž jsem psala postřehy již v daném měsíci. Mají podmanivý text, kdy není snad ani tak podstatný děj, pointa a vše, co k povídkám patří, ale zejména styl, jakým je veden samotný proud slov. Atmosféru, kterou si budu pamatovat.
Podobně vnímám i povídku Jedlová, Tomíkova louže, Za oponou křehké mysli a Jinej stesk, ale místa jsou obsazena...
Próza_měsíce
09. 02. 2022Od: Kamamura
Pro: Próza_měsíce
Odesláno: 08.02.2022 23:51:05
Předmět: Re: PRÓZA ROKU 2021 - HLASOVÁNÍ
Upřesňuji svůj hlas v tom smyslu, že hlasuji pro tu Majaksovu povídku, která získala nejvíce hlasů.
blacksabbath
08. 02. 20221. Jedlová (listopad)
2. Mořská víla (říjen)
3. Tomíkova louže (duben)
Kamamuro, celý tvůj komentář jsem nečetla, ale hlasuješ-li "pro Majakse", bylo by fajn napsat aspoň název soutěžního textu, protože v Povídce roku má Majaks dva.
1. červen - Stena zvukov
2. září - Za oponou křehké mysli
3. listopad - Jedlová
všechny tři pocitově, námětem a zpracováním mi blízké
1. Únor, Návštěva přítele Mikuláše Týře.
Proč? Řekl jsem si, přečtu si úvod a uvidím. A přejel jsem to znovu celé, úvod je nejpreciznější. A potom závěr. Jinak jsem si to vychutnal celé. Najednou jsem si připadal jako Na cestě i jinde.
2. Květen, Jinej stesk.
Rozhodlo neobvyklé téma i způsob provedení.
3. Listopad, Jedlová.
Trvale vysoký standart autorových textů.
Kamamuro, návrh: 1) jestli vážně hlasuješ, užij tu žlutou; 2) své pojednání publikuj samostatně, je přelomové; 3) odpověz mi prosím už jinde, klidně pod mými texty nebo na autorské str. Díky ti za respekt k téhle hře.
Tak já budu psát taky žlutě, asi je to vážná věc, nebo co.
SPOILER - Hlasuji pro Majakse!
--------------------------------------------------------------------------
Tady to můžete ustřihnout a zahodit, to dole jsou sračky!
Čtěte jen na vlastní nebezpečí!!!!!
A je to dlouhé, doporučuju radši dělat něco pořádného, třeba psát!
Fakt!
------------------------------------------------------------------------------
Původně jsem si říkal, že buď nebudu hlasovat vůbec a budu to tu celé ignorovat (pokud má písmák skutečně 51 tisíc uživatelů, tak to tak zřejmě dělá drtivá většina, a alenakar by jistě řekla, že je to proto, že to jsou plebejci, kteří nepoznají kvalitní literaturu), takže jelikož zaprvé nechci být za plebejce, protože jak se mám jako dost rád, a role plebejce mi připadá prostě jako, jak bych to, prostě si radši taky říkám, že jsem strašně chytrý, ale však no znáte, nebudu přece učit dědky/babky chrchlat, nebo medvěda chcát v lese, doplňte si sami nějakou metaforu, připodobněninu, nebo jak se to dneska jmenuje.
No abych to zkrátil - abych si tu zase mohl pustit hubu na špacír, jako ostatní (já si samozřejmě myslím, že já mluvím smysluplně a moudře, zatímco ostatní jenom dělají blbiny, ale jsem natolik vychcaně vychytralý, abych si uvědomil, že ostatní si to o mě myslí také, což mi dává jistý nadhled a tedy i výhodu [insert devilish laughter of choice here]). Jejda, zase jsem vypadl z role! To se mi na jevišti stávalo pořád - hlavně se nesmát!
Errrhmhmhm, tedy, zcela vážne, když je jenom těch dvanáct možností, a jsou to dost dlouhé texty (chápejte, mám rozepsaných asi deset vlastních věcí, všechno samozřejmě sračky a blbiny, ale mám se rád nejméně stejně tak, jako se máte rádi vy, takže mi připadají prostě hodnější pozornosti - ergo se mi chce víc psát než číst, ale pak si říkám - poslouchej, a nemluv tolik, čti, a nepiš tolik, vždycky se ti to nakonec vyplatilo, tak klikám a klikám, a čtu další a další věci, a některý jsou docela dobrý... ale...)
Ale problém je v tom, že v těchle "oficiálních" soutěžích jsem nikdy nenašel nic, co by mi upřímně připadalo dobré. Jo, je možná dávat tipy jenom proto, že dávám tipy, protože jsou to moji kamarádi, a jsem zvyklý dávat tipy, a hele, Čenda něco napsal, hmmm, to je ale dlouhý, to nedám, ale zkusit to musím, je mi trapně tipovat neznámý text, tak pěkně Jeníčku, za maminku, za tatínka, ještě jeden odstavec... hmmm... nějaký servírce tam zas vypadlo prso odněkud a někdo jí ho ohmatává... no mě je z toho spíš špatně, ne teda že bych byl buzík, ale když už jdu do hospody, tak si vyberu s kým tam půjdu, a nemusíme mít za každým slovem vola nebo píču, to už je lepší to zemanovské protahování pauz, když si chci rozmyslet, co chci vlastně říct.
A chodí vůbec autor do hospod a dívá se na tyhle scény v reálu, a pokud ano, tak proč, a co z toho má? A pokud ne, tak proč o tom píše, je v tom nějaký hluboký jinotaj, nějaká alegorie nebo přesah, znamená to něco vůbec? Třeba takové ty populární šlágry chápu - zahrada, cholerický tatíček, děti, hrajte si s čím chcete, jen na cukroví nesmíte chodit! To se ví, dětem chutná nejvíc cukroví, tak to nějakou dobu vydrží, pak je nějaký had záludný ponoukne, zobnou si cukroví, dojde jim, že chtějí jíst cukroví, a proč před nimi to cukroví schovávají, a rázem je tu taťka sadista, bum prásk, alou z domu, parchanti, živte se sami poctivou prací, já vás cukrkandlem vykrmovat nebudu, nevděčníci!
Tomu rozumím! To je pěkný příběh - jak by napsal Stephen King, otec hororu - každá postava by měla něco chtít i kdyby to měla být jen sklenice vody, a každá postava by se měla něčeho bát, i kdyby to měl být jen stín koberce ve sklepě. Děti chtějí cukroví, a bojí se Tatíčkovy rákosky. Tatíček chce zůstat na koni, a bojí se, že ho parchanti přerostou a budou si v zahradě rozkazovat sami. Nakonec je to obšlehnutý ten Prométheus, same shit, different planet - místo jablka/cukrkandlu/cukroví/poznání to byl oheň, místo vyhnání (dar svobody) to bylo přikování ke skále (odnětí svobody), a orel klovající játra (to už mám defacto dneska taky). Jinak nikdo nic nového nevymyslel, jen se to oprášilo, přelakovalo, a šup znova na scénu.
Nuda, řekl Majaks, rozvalil se pohodlně na barové stoličce, usrkl z Glencairn glass doušek bourbonu Woodford Reserve - Double Oaked (sakra, to je ale dobrý pití), a dál pozoroval dvojici osahávajících se lidí, protože... protože... protože nevím, sorry, nedočet jsem to, je to strašný. Ale teď jsem si vzpomněl, že mi někdo dal za úkol přečíst ten Zločin a Trest ("Přečti si to, když to čte tvoje dcera, ať si s ní máš o čem povídat"), tak jdu na to - už jsem se vyžvanil, tak třeba to jde. Když ne, budeme si povídat o Genshin Impactu a o učiteli Hrbkovi, který se stal zápornou postavou, protože má ambice naučit své žáky španělsky, a nedá se opít rohlíkem jako ostatní učitelé.
Jo. Tak dává, tip taky tomu Majaksovi, řemeslná dovednost tam je, a chytrý chlapík to je, ale pořád se něčím týrá, a já nevím proč - i když jsme hráli šachy, tak tu poslední partii, která ho odradila, prohrál ne proto, že by byl o tolik horší hráč (na to jsme nehráli dost dlouho), ale prostě proto, že si sám vykopal hrob - já jsem stál hůř, bylo to nějak 1:1, a teď jsem zpozoroval, jak tahá pořád pomaleji a pomaleji a uvědomil jsem si - strašně mě chce porazit, aby legitimizoval své přesvědčení, že jsem blbec, který o šachách nic neví, a tak ač bych normálně měl asi prohrát, tak jsem začal zdržovat... až jsem vyhrál na čas. A víc už jsme nehráli, protože nám víc než na zlepšení úrovně hry záleží na tom dokázat tomu druhému, že je pitomec. A to je asi škoda. Aspoň mě je z toho nakonec vždycky smutno.
Tak asi nebudu psát žlutě, odškrtl jsem okénko, tohle se nedá fakt brát vážně ani jako vtip, protože jsem porušil svoje krédo dadaisty a mluvím, ve snaze se přiblížit vážným a důležitým lidem, jako támhle Silene. taky vážně, a výsledek stojí za hovno. Tak nevím, asi se vrátím k těm rádoby duchaplným "blbostem", ty se dají číst i po měsících, a pořád mi připadají, že ujdou. Ne, že byste je teda četli - já to chápu, máte na starosti důležitější věci než blbosti nějakého blázna - totiž sebe! Já jsem na tom stejně - taky se mám rád víc než mám rád ostatní (to už jsem psal, vím, ale rád se poslouchám, nemůžu se toho prostě nabažit).
Takže - už začínám sám sebe přes všechny ty hektolitry sebelásky unavovat:
a) Hlasuji taky pro Majakse (je to jednoduší, jestli říkáte, že je nejlepší, tak asi bude nejlepší, věřím vás, jste nakonec znalci literatůry)
b) Kdyby vás zajímalo, pro koho bych hlasoval, tak pro uživatele "Biskup from Baths and Wells". Podle mě píše lépe než Majaks (ovšem rozdílný modelový čtenář, yadayadayada...) - je to kratší, je v tom míň autora a víc toho, co autor není, a tak se s tím může identifikovat víc lidí. (Pokud je někdo osamělý a nikdo mu nerozumí, je vysoká pravděpodobnost, že tomu, co bude psát, také nebude nikdo rozumět).
c) Sorry, že jsem vám to tu úplně zasral svými sračkami. Berte to tak, že vy píšete do úhledných kolonek nadepsaných "Povídka" nebo "Próza", a pak si tady s tím hrajete ty svoje elitní céčka, já to vyvrhnu rovnou sem, jak jsem psal, mám jiné věci na práci. Same shit, different planet.
d) Bod c) je naštěstí nedůležitý, protože tuhle oficiální soutěž čte/vnímá/účastní se jí pouze nepatrný zlomek registrovaných uživatelů tohoto serveru - proč to tak je, o tom lze různě spekulovat. Někdo řekne, že ti, co sem nechodí jsou bambulové, kteří nerozumí literatuře, ti, kterých se to bude týkat, logicky řeknou, že sem nechodí proto, že vy jste bambulové, kteří nerozumějí literatuře, a tak se můžou ty dvě skupiny hádat doalelujá, a nevede to vůbec nikam. To už je lepší si potichu něco někde čmárat. Což taky většina lidí asi dělá. Totéž platí ve větším měřítku o údajné "smrti literatury", "úpadku společnosti a mravů", "mládeže, která si ničeho neváží", a podobných blábolů, které opakují starci každé generace.
e) Literatura pochopitelně nezemře, dokud si lidé budou chtít vyprávět a poslouchat příběhy - a na tom dosud nikdo nikdy nic nezměnil. Změnila se jenom podoba - z psaných knih se stalo mluvené slovo, pak film, a pak počítačové hry - herní studia dnes vydělávají víc než celý Hollywood, mají svoje bezduché seriály, mají detektivky, mají hluboké, morálku rozebírající příběhy, mají psychologické horory, mají všechno, co měla "klasická" literatura a samozřejmě něco navíc - mají interaktivitu, a čtvrtou stěnu není třeba bořit, protože vůbec neexistuje, divák je rovnou od začátku organickou součástí děje, který může ovlivnit - to je něco, co tištěná kniha nedokáže, i kdyby se proměnila v hejno papírových vlaštovek.
Tak jsem už úplně vyžvaněný, smažte to, rozstrkejte si to do škatulek, smějte se, nebo plačte, nadávejte, není-li zbytí, kdybyste chtěli něco říct, víte, kde mě najdete.
Nazdar důmyslní Písmáci, zdraví vás místní oficiální strašidlo! [Insert another instance of evil laughter here, not the same as the first one, if possible]
---------------------------------------------------------------------
Jo, a málem bych zapomněl - zkusme být na sebe laskavější. Ne servilnější, ani kmenově bublinovanější, ale hipícky, nepodmíněně, nezištně laskavější. Nakonec i ten Ježíš byl hipík, a hipíci měli ve všem pravdu, to je neotřesitelný mem. A platí to i pro mě. Především pro mě, protože hraju jen za tuhle postavu. Čau!
1. majaksův týř
2. jinej stesk od autora stan19
3. matej hrbolta - stena zvukov
na pomyslný čtvrtý a pátý místo řadím revírníka a krychlíka... na šestém by mohl být movsar... o tom seřazování platí, co psala silene... celoroční kolo je spíš taková přehlídka... případně způsob, jak si některé texty připomenout.
jo a neodpustím si (opět) - ta anonymizace je taková... ehm... vtipná... dle mého tak trochu zbytečná... jako ona určitě nějaký smysl má... jen teda moc nechápu jakej.
1. Návštěva přítele Mikuláše Týře (únor)
Takhle nějak si představuju dokonalou povídku… elegantní jazyk, působivá atmosféra, popisy, co mě zkrátka popadnou a přenesou na místo děje… a ještě dobře naznačené charaktery postav, jakési napětí, které mi nedovolí přestat číst, a v závěru i překvapení. Styl je tak fajn, že to s potěšením můžu číst víckrát.
2. Jedlová (listopad)
Lahodná čeština, výstižné popisy, ale hlavně - autor není jen "básník lesa“, který umí skvěle kreslit poetické obrázky. Je zároveň tím, kdo v lese pracuje, kdo ho pomáhá pěstovat a miluje ho ne jako pouhý turista... To se vážně dobře čte a člověku je z toho čtení dobře na duši ještě dlouho potom.
3. Jinej stesk (květen)
Podobně jako u předchozích dvou mě nadchl vytříbený styl. Zaujala mě psychologie postav a nejednoznačný závěr… vlastně celý text člověka hodně inspiruje k domýšlení a přemýšlení.
Kromě těch tří obodovaných bych chtěla speciálně pochválit ještě povídky Stena zvukov (za originální nápad), Zápisky o otci (za suverénní chůzi po neuvěřitelně tenkém ledě) a To není moje sestra (za spád a dobře vygradované napětí).
(Jo, a odpusťte mi, že mi vypadla interpunkční čárka. Nějak si tu zameťte.)
1. místo: 2102 únor, Návštěva přítele Mikuláše Týře
Autorova precizní mentální práce jako standard: sen pozdního strukturalisty. Až na ty překlepy, ty mě hnětou. (Zpětně oceňuji i skvělý postřeh uživatelky nicku Janina6, že jí to slyší.) Atraktivní text s funkčně vystavěným fikčním světem, tenhle spolek se nebojí být tu za literaturu.
A co bych ještě z oněch subjektivních hledisek; nevím, no, autorova tvorba umí cosi, co mě baví, čím zvládá činit z mé obvykle mdlé samojediné mozkové buňky čtenářovy obstojnou množírnu krásnooček Bene Gesserit, což si od literatury jako takové celoživotně slibuji. Tož proto.
2. místo: 2106 červen, Stena zvukov
Imaginace a fest mě mrzí, že tímhle gestem zároveň odstrkuji Kouli a Krychlíka.
3. místo: 2105 květen, Jinej stesk
Výběrem jednoho ze zde publikovaných kousků umístěného v předkládaném povídkovém listu, bych ráda vyzdvihla/podepřela patrný rozvíjející se literární talent autora stan19, a to bez nároků na ryzí dokonalost konkrétního textu.
Dále: Autoři revírník a Movsar jsou pro mě dlouhodobě z hlediska vlastních stylů nevyřaditelní prostě z ničeho. Těžká práce. Dtto Prosecký zase v jiném ranku, zkrátka lidi, co umějí psát.
A proto asi nevidím v soutěži pro sebe ten správný smysl, pokud jde o stváření pořadníků. Všeobecně upřednostňuji komplexní přístup před jednotlivostmi.
Přilípnu i svůj konkretizovaný frk pro:
0. místo: 2111 listopad, Jedlová
Setrvalý obdiv k jazykové uměřenosti a sebekázni autora, kteréžto společnice mu nezbraňují vychovávat spolu s hlavním hrdinou racionální přírodní lyriku na celých hektarech lesní půdy, pro smysluplný ekosystém se postavit systému a ttv.
Zde zachycení zápasu, zápal proti zápalu, procesuální uvažování. Akceschopná lyrika. Jedním z důvodů pro vyřazení je vlastně podraz, snad se než pokouším výrazného favorita výlučně nezvýhodňovat před loňskými čerstvými přírůstky. A taky je knížka. (Spravedlnost neexistuje, zahltil se jí šnek turmalínem industrializace.)
Vzkaz všem: Doufám že se náležitě vyznáte a poradíte si správným způsobem s mou probírkou.
S díky za zajímavou zkušenost.
1. březen, Krychlík a Koule
- o zrádných emocích a vypočítavosti
2. říjen, Mořská víla
- o psychickém boji a naději
3. listopad, Jedlová
- o všímavosti, přání a úsilí, které bylo v tomto případě zakončeno úspěchem. Takových je v případě ochrany přírody málo.
Všechny díla jsou dobře napsaná, nejen tyto tři, ale všech dvanáct. Vybrané mě nejvíce zaujaly tématem.
1. listopad Jedlová
2. říjen Mořská víla
3. duben Tomíkova louže
Jedlová je o niečom/niekom, čo mi je blízke, čo si dokážem predstaviť..naopak, výber ďalších diel je iný, spojený s fantáziou detí, ich schopnosťou vidieť svet inak
aj ostatné práce sú zaujímavé, ale tieto ma asi najviac zasiahli