Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Paní Gréta

17. 09. 2023
25
18
331
Autor
Gora

Nikdo z lidí v zahrádkářské kolonii už si nepamatoval, kdy to vlastně s Grétou Holcovou začalo. Gréta a další „pejskaři“ se vždy zdravili, prohodili pár slov. Každý tady znal každého. Byli to starousedlí majitelé chatiček a zahrad.

Dlouhé roky chodívala středem osady obklopena smečkou chrtů. Manžel dávno umřel a jediná dcera žila ve Francii, příliš vzdálena od běžného dne dnes již staré dámy. Chrtů postupně ubývalo.

Psi paní Gréty svoji paničku sledovali vystouplýma očima, snad odezírali každé přání, každou její myšlenku, a ukázněně kráčeli po boku chovatelky i bez vodítek. Pěšina ústila v lese.

Kolonie zůstala daleko za nimi. Jen sem tam někdo další, spíše náhodou zahlédnul, že Gréta dávala na palouku čtyřnohým společníkům „volno“ a směli dosytosti lítat a tančit, přeskakovat se, protáčet s grácií svého plemene éterická těla kolem psí osy. 

Ona stála vprostřed smečky, a jak vnitřní štěstí zvolna dobývalo povrch tváře a její decentní mimiky, usmívala se. Občas na jejích rtech zabublal i tichý smích, vzácný to úkaz.

Později – ale už se neví, odkdy přesně – všimli si osadníci, jak při náhodném zastavení hovořila stále méně a hlavně nějak nezřetelně, řeč splývala v nesrozumitelný šum a šumlování a když se na něco konkrétního zeptali, stará dáma sice cosi zaševelila, ale nebylo jí rozumět. Ze slušnosti tedy pokyvovali a co nejdříve se dávali na ústup.

„Jestlipak to ona vůbec tuší, že mluví tak potichu, když se tváří, jakoby nic, jako bychom si rozuměly!“ propírala občas jedna sousedka s druhou zoufale neslyšnou řeč Gréty.

Přišel čas roušek. Paní chodila již jen s jedním starým psem a o holi. Možná by si ráda s někým popovídala, ale všichni už to s ní vzdali, kvůli striktním zákazům hygieniků nemohli přistoupit ke Grétě co nejblíže, strach z infekce měl snad úplně každý.

Došourala se k palouku. Fena zakroužila kolem její postavičky ze všech sil, nahrbila se, dorážela, tančila, věrna starým časům – ve stylu vznášející se lesní víly. Udýchaně dosedla na trávu plnou rosy a pohlédla na svoji paničku. Žena sundala roušku, dala ji do kapsy a velmi hlasitě se rozesmála.


18 názorů

Gora
před 5 měsíci
Dát tip

Díky dodatečným čtenářům:-)


Gora
před 7 měsíci
Dát tip

Z.E.: díky za komentář, ano, zvířata nás mají ráda bezvýhradněji...


Zeanddrich E.
před 7 měsíci
Dát tip Gora

... .

(Psi, kteří ji měli u sebe neustále, ji bezpochyby viděli jinak, než ti (lidé), kteří ji potkali jen občas... :) ). Myslím, že psi ji viděli milostivěji.


Rhodesie
před 7 měsíci
Dát tip Gora, Zeanddrich E.
Příjemné uvolněné vyprávění.
Gréta na konci celkem překvapila...

geminy
před 7 měsíci
Dát tip

Tip. 


Alegna
před 7 měsíci
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Milé vyprávění, slovy krásně poeticky vyjádřená hlavní postava, příjemné čtení, připomnělo mi to stylem Povídky Malostranské


Kočkodan
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Gora

I já byl na konci bránicově-hlasivkovým počinem paní Gréty překvapen. Ale nikoliv tím, že se mi tvoje dílko zase líbilo. Na to jsem si už dávno zvykl.

Gréta se jmenuje pes sousedů vedle rodného domu ve staré vlasti. Takže jsem si na ni u názvu vzpomněl.


vesuvanka
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Gora

Irenko, moc pěkně a procítěně napsané, v závěru mě paní Gréta překvapila :-)))


Diana
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Gora

Pes je jedním z největších Božích darů člověku. Vím to z vlastní zkušenosti. Velmi hezké. 


Jamardi
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Gora

Je to velice zajímavé, ani nevím, co napsat jiného než už napsali lidé přede mnou. Zrovna myslím na jednu příhodu s venčením, která se stala předevčírem, možná, že ji napíšu.


Janina6
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Gora, Zeanddrich E.

Tak tak, nepodceňujme stařenky :-) Pěkné vyprávêní, má atmosféru.

Myslím, že pěšina ústila do lesa (beru to podle řeky, ta taky ústí někam, do nějakého moře). Ale je to jen drobnost. 


Květoň Zahájský
před 7 měsíci
Dát tip Jamardi, Alegna, geminy, Gora, Zeanddrich E.

Portrét staré dámy, která si rozumí se psy víc, než s lidmi. Hezké.


Markel
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Gora

pěkně jsem si početla *


Benetka
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Gora, Zeanddrich E.

Někdy si říkám když něco čtu že je to zbytečně dlouhé. Tady naopak přišel konec a já chtěl číst dál! Hezky se to četlo. No ale ten závěr je opravdu vynikající! Směju se také... :)


kadeřavá
před 7 měsíci
Dát tip Jamardi, Alegna, Gora, Zeanddrich E.

Četla jsem jednim dechem a jsem rada za ten veselý závěr


Gora
před 7 měsíci
Dát tip

Karle, díky za slova a překlep /upraven/...


K3
před 7 měsíci
Dát tip

Asi jsem to napsal jinam než jsem měl, tak omluva:).


K3
před 7 měsíci
Dát tip Alegna, Gora

při náhodném zastavení se hovořila stále méně - (asi mělo být rozhovořila).

Irčo, to je krásná miniatura, plná citu a smíření. Moc se mi to líbí.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru