Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tři židle a stůl

14. 12. 2023
8
16
335
Autor
Urk'nahk'ku

V prázdně potemnělé místnosti, kam ani pavouk nezavítá, stojí pod zkomírající žárovkou tři židle a stůl. Světlo se rozblikává a líně rozsvěcí. Dveře se ve vši tichosti otevírají a vstupují tři zanedbaní staří mužové. Rozvířený vzduch mírně rozkomíhává žárovku a stíny ožívají. Staříci usedají a hledí si do dlaní či na desku zaprášeného stolu. Vzduch je tu ztěšklý smutkem a nenávistí. Světlo se usazuje a tři postavy pozvedají oči. Navzájem na sebe se zarputilými pohledy hledí.

 

První muž, s šedým plnovousem. Myslí na děsy války. Promítá do tváří svých přísedících své nepřátele s kterými se utkal na bajonety. Slyší v hlavě řinčení bitvy a řev umírajícího bratra. Vyčítá si jeho smrt a bratru, jaké břímě na něj tímto přenesl. „Odpouštím ti,“ říká šedovousý. Zatínajíce pěsti a skřípaje zuby. Ve vytřeštěných očích roní slzy a celý se třese. Z muže sedícím před ním se náhle stává jeho bratr, mladý a pohledný, vlastně ještě chlapec a říká „miluji tě“ bráško. Vousatý muž vypuoští z krvý podlitých očí své horké slzy, něžně se usmívá a pláče.

 

Druhý muž se zohaveným obličejem. Utápí se v zoufalství a vidí před sebou svou bývalou ženu s nateklým rtem a modrajícím okem. Zračí se v ní nenávist a pohrdání. Zohavený rozšiřuje nozdry a ztěžka funí.“Nenávidím tě!“ Cítí se malátný a omámený. Napřahuje se. Žena uchopuje lahev od piva, rozbíjí jí o stůl a střep mu vráží do tváře. Zohavený muž padá se zaduněním na zem. Rozběsněn se zvedá, histericky sténaje. Žena ho chápe rukama za hlavu, hledí mu zpříma do očí a „odpouštím ti“ říká. Muž zjihne a políbí ji na ruku.

 

Třetí muž, je kost a kůže. Sedí mlčky schouleně, nohamy nervózně šoupajíc. Před ním sedí jeho otec s výhružně vystrčenou bradou. Hubený má strach, cítí se slabý a zranitelný. Ví, že je pro otce zklamání a stydí se za to. „Nenávidím tě!“ křičí na něj ten který ho stvořil, ten který ho měl chránit. Muž se zhluboka nadechuje, zavírá oči a s výdechem je otevírá. Zatíná pěsti a říká „miluji tě“. Jeho tělo se uvolňuje a nohy zklidňují.

 

V místnosti zavládá ticho, naplněné jen dechem a rytmickými tlukoty srdce. Postavy vstávají ze židlí a v tichosti odcházejí. Dveře se zavírají a žárovka zhasíná.

 


16 názorů

Zajíc Březňák
před 9 měsíci
Dát tip

Text je po stránce obsahu zajímavý. Ale ty chyby mi brání, abych dal tip.


Gora
před 9 měsíci
Dát tip

Dobře se mi text četl, i když tak detailně vykreslené postavy nejsou úplně můj šálek. Fantazii však máš!


lastgasp
před 10 měsíci
Dát tip Gora

Úžasný mystický námět a vnímavé uchopení podobenství v protivenství života a smrti. Škoda chyb ve zpracování. Chtělo by to přečíst několikrát nahlas, vzít k ruce pravidla. 


Urk'nahk'ku
před 10 měsíci
Dát tip
K3 Jistě, rád.

K3
před 10 měsíci
Dát tip

Velmi zajímavé podobenství. Autore nechtěl bys to zkusit v soutěži Próza měsíce?


Urk'nahk'ku
před 11 měsíci
Dát tip
none___ Cítím se opravdu velmi nepatřičně. Potřebuji se učit a dál psát.

Urk'nahk'ku
před 11 měsíci
Dát tip Alegna

Theodor Koťátko Krásně se zrcadlíme. Myslím, ža každý vidíme trochu něco jiného, ale uvnitř je to stejný obraz. 


Zeanddrich E.
před 11 měsíci
Dát tip

... .

((K tomu bych měl (snad) hezkou fotku - jako ilustraci... ))


Urk'nahk'ku
před 11 měsíci
Dát tip Zeanddrich E., Alegna
none___ Děkuji pěkně. I na gramatice chci pracovat. Věřím, že jazyk je kultorně velmi důležitý zvlášť v dobách úpadku.

Urk'nahk'ku
před 11 měsíci
Dát tip
Janina6 Velmi děkuji, děláte mi radost.

Urk'nahk'ku
před 11 měsíci
Dát tip

Alegna velmi děkuji za kritiku, moc to pro mě znamená. Jsem trochu negramot, určitě se zlepším. 


Janina6
před 11 měsíci
Dát tip Alegna, 8hanka

Taková místnost by se hodila mnoha lidem... vlastně asi každému z nás. Dobře napsáno. Chyb jsem si pro tu působivost příliš nevšímala.


Alegna
před 11 měsíci
Dát tip Gora, Janina6, Zeanddrich E., K3, 8hanka

Námět a zpracování je pro mě moc dobrý, představila jsem si i se vcítila. Škoda těch pravopisných chyb, možná si to znovu po sobě přečíst, nebo požádat někoho o korekci.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru