Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePRÓZA MĚSÍCE ZA DUBEN 2024 - HLASOVÁNÍ
Autor
Próza_měsíce
Milí Písmáci,
vyhlašujeme HLASOVÁNÍ PM za měsíc duben ode dneška do 31.5. - 18,00 hod. Ideální (pro závěrečný součet bodů) je hlasovat pro tři prózy - 1. místo + název, 2.,3. a připojit stručný komentář, čím vás vybraná dílka zaujala. S díky za pochopení - Redakce prózy.
Nominovaná díla:
KLADIVO NA ČARODĚJNICE – Církevní spravedlnost v praxi
Národ vyvolený, národ židovský
21 názorů
Je to dáno obsáhlým pojmem próza. Sem se vejde všechno. Pokud by šlo o povídky, bylo by to přesnější, užší, ale srovnat to k pisatelům typu APV nelze. Já také od té doby do této kategorie nic nedal.
To je fajn přístup, Kubo. Mě teda trochu mrzí, když nevyhrává zrovna můj "favorit", ale naštěstí o nic nejde. Hlavní je zvýšit čtenost a dočkat se zajímavých komentářů, myslím si. Ono je stejně dost divoké mít v soutěži vedke sebe povídky, cestopisy, recenze a poetické miniatury... těžko najít nějaký jednotný "metr"...
Je to zvláštní, vidět, jak mě ostatní drtí a mít z toho radost. Chci vzdát hold vám všem.
Opět v poslední době na Písmáku velmi obtížný výběr a hodnocení kvality. Film Kladivo na čarodějnici jsem viděl, knihu četl. Práci řadím na první místo pro svoji rozlehlost a precizní zpracování. Na druhém místě řadím a oceňuji kontakt robota s živou bytostí snažící se vysvětlit nevysvětlitelné. Na třetí místo volím poutavě napsaný kontakt s AI.
- Kladivo na čarodějnice - Církevní spravedlnost v praxi
- Ve stínu posledních křížů
- Konec neologismů
- KLADIVO NA ČARODĚJNICE
- Ve stínu posledních křížů
- Vzkaz v lahvi
Těžké vybírání - jako již několik posledních měsíců - u próz nominovaných do soutěže. Dobře se četly všechny, vybrat mohu jen tři, a tak: Kladivo na čarodějnice je svým rozsahem a precizností výjimečné, proto si podle mě zaslouží nejvyšší hodnocení. Čtenář se dozví detaily z natáčení, názor autora, který je tentokrát hodně kritický. Velmi zajímavá recenze.
Ve stínu posledních křížů - dobře pojaté a napsané fantaskní dílko, vzpomenu - li na začátky autora zde na Písmáku, vnímám u Křížů významný posun a obdivuji promyšlenost textu, dotaženou do konce.
Vzkaz v lahvi - autorovy články se díky vytříbenému stylu velmi dobře čtou, byť čtenář nemusí s argumenty a ne právě optimistickým naladěním souznít...
Milým překvapením byl Aruův text, ale i Danny se "vytáhl", skvělé prózy jsou i ta kubova, Aenova a Ozzova. Velmi silné kolo, což je vlastně moc dobře!
Zajíc Březňák
před 5 měsíci- Kladivo na čarodějnice - Církevní spravedlnost v praxi (autor J.Rose). Nesmírně propracovaná filmová recenze s kvalitními historickými a místopisnými průhledy.
- Ve stínu posledních křížů (autor Biskup z Bath a Wells). Dystopická vize budoucnosti s poutavou dialogickou formou pokládající filosofické otázky po smyslu lidského života a případné nesmrtelnosti.
- Vzkaz v láhvi (autor Stargazer). Osobité dílo zakončené pěknou metaforou. Autor má vypsanou ruku, svůj styl i rámcovou tématiku.
Ostatní díla jsou vesměs taky velmi zajímavá a hodnotná.
- Kladivo na čarodějnice - Církevní spravedlnost v praxi - autor nás již delší dobu zásobuje skvělými recenzemi a tahle je, když ne nejlepší, tak určitě jedna z nejlepších.
- Anděl s runami - něco magického mě na tom nutí číst stále dokola.
- Ve stínu posledních křížů - opět mě přesvědčila atmosféra a způsob psaní.
- Nová verze Deluxe - hypnotický, "vtahující" text plný emocí, poezie i drsné reality... koktejl, který si má čtenářská duše pokaždé vypije až do dna.
- Ve stínu posledních křížů - samozřejmě zaujalo varovně aktuální téma, ale hlavně skvělý styl, uvěřitelnost, živé dialogy...
- Konec neologismů - mám sci-fi ráda, ukazuje nám, kam možná směřujeme, a tady s vtipem, který ale vlastně není moc veselý... Fajn nápad a tentokrát mnohem víc než to, bravo, Danny.
- Ve stínu posledních křížů
- Talíř a myška
- Národ vyvolený, národ židovský
Nejdříve jsem vybrala a teď uvažuji proč. Zaujalo mě to, o čem se v dílech píše. Jsou to témata, o kterých se nerado mluví - ztráta paměti, odpovědnost za vyřčená slova. A to, že všichni pocházíme z židovských předků.
1. Nová verze Deluxe = Prahou nás tentokrát provede Hrabal kombinovaný s Kerouacem a mě to bavilo. Byla to fakt jízda, gejzír nápadů a neotřelostí a myšlenek, proud vědomí, jak má být: "byl v tom hlubší význam, a nejen povrchní radost, i když ta převažovala, ta převažuje vždycky, a tak jsem já, Mája a její kamarád, co trpí stydlivým chcaním, rázovali ulicemi a hledali a vlastně netušili co, jenže to nebylo důležitý, nikdy to není důležitý, jelikož najít svůj sen znamená jen nutnost vytvořit nový a na to jsme neměli energii, ne, raději pochodovat a lovit přízrak, přízrak strašlivý jak Rozparovač v Londýnské noci."
2. Národ vyvolený, národ židovský = vtipné, originální, nápadů na rozdávání, místy fakt literární perly, např. "Tím Noe ubalil za lidstvo první joint a zároveň dostal přímou telefonní linku s neomezeným voláním na starozákonního boha Židů."
Jinak pozor: bylY to vynálezy hříchu
3. Konec neologismů = zatím asi nejlepší věc, co jsem od autora této mikropovídky četl, vidím u něj obrovské zlepšení a samotný ústřední neologismus je taktéž velmi originální. Navíc, tak nějak zřejmě směřujeme tímhle směrem naznačeným v povídce...
Jinak za přečtení ještě určitě stojí bajka Talíř a myška a mystický Vzkaz v láhvi.
Hlasuji:
01. Vzkaz v láhvi (Stargazer) - oslovilo mne tentokrát jednoznačně nejvíce, jednotlivostmi, i celým vyzněním
02. KLADIVO NA ČARODĚJNICE (J. Rose) - celý název se mi sice moc nelíbí :), ale oceňuji (zejména) edukativní přínos, a taktéž preciznost recenze
03. Národ vyvolený, národ židovský (Aru) - biblický příběh v novém světle... :)
- Nová verze Deluxe - oceňuji poetičnost textu
- KLADIVO NA ČARODĚJNICE - obdivuji preciznost a obsáhlost recenze
- Anděl s runami - jsou mi blízké námět i pozitivnost textu
kuba.49vojenciak
před 5 měsíciNárod vyvolený, národ židovský - tři body za humor a čtivost.
Ve stínu posledních křížů - dva body kvůli zajímavému nápadu i stylu
Vzkaz v lahvi - jeden bod ze stejných důvodů jako kříže
Janino, už před časem jsem právě kvůli vyhledávání do PM upozornila majitele, že dříve se ukázaly cca dva měsíce ve zpětném seznamu kategorií a nyní sotva jeden... je to stále stejné, a tak jediná možnost je hned nominovat, udělat si poznámku - jinak to nepůjde. Díky za debatu a kdyby si to někdo chtěl dobrovolně vzít na starost, byla bych jen ráda, anebo se u PM střídat...
Upozornění pro zájemce - právě začalo hlasování soutěže PM.
možná by pomohl nějaký přepínač, aby se ty povídky vypsaly ze seznamu doporučených děl, kde je jich jen max. 5 měsíčně od jednoho autora: to by musel pomoct Olda
Ono to možná ani moc času nechce, plácat sem ve velkém historky na deset řádků a říkat jim povídky... spíš náturu.
APV je PID na zkrácený pracovní úvazek s omezením, má dost času na své výplody.
Hmm, těžko někoho nutit. Vlastně za to může nastavení systému, že ukazuje jen omezené množství děl... Možná si budeme muset zvyknout nominovat hned, jak přečteme výbornou povídku.
Janino, stalo se... a zase nic.
Autor APV na žádost...(píp)... nereaguje. Myslím, že čte jen sám sebe. Možná by šlo požádat ho zprávou?