Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Fragmenty evangelia podle Šimona

26. 04. 2003
3
0
1635
Autor
Ukko

Archeologické průzkumy v Izraeli vydaly další svědectví o počátcích křesťanství. Přes značná poškození se část knihy podařilo rozluštit


„Kdo jsi, že chceš vytáhnout bližnímu svému třísku z oka a sám máš v očích kládu. Nejdřív si vyndej tu kládu, pak můžeš vytahovat cizí třísky!“ I apoštolové se chopili svých bločků a jali se zapisovat moudro. Tu se však jeden zamyslel, tuším Šimon: „Nebylo by lepší tam dát místo té klády trám? Aby si to věřící špatně nevykládali?“ I zle se na něj podívali ostatní apoštolové. Pán se zamyslel, zahleděl v modř nebe a pravil: „ Amen, amen pravím vám, to není špatný nápad“. Pohladil Šimona po hlavě a řekl: „Dobře jsi to vymyslil“, pak však poodešel a s rukama za zády přemítal. Nebude to mít neblahý vliv na jeho autoritu? Co tomu řekne jeho otec? Teda ne ten truhlář ani ten římský voják, jeho Otec. Pak se však usvědčil v tom, že on a Otec jsou vlastně jedno a rozhodným hlasem pravil: „Klidně si to zapisujte po svém. Vy sami snad máte lepší cit pro lidskou řeč. Oni vám to potom otcové v Nicey stejně zcenzurujou. “ I to moje evangelium?“ ptá se Jidáš. No, víš, bratře, pro tebe mám jiný úkol. Jidáš, jsa takto polichocen, byl s odpovědí spokojen a dále nevyzvídal.

............................................

To jednou se Ježíš poflakoval po chrámu a tu k němu přistoupí Farizej, myslím Levi se menoval, a nadává: „Jak tady můžeš takhle chodit, když ses nevykoupal? A podívej na nohy tvých žáků, dyť to je hnus! Tys znesvětil toto místo“. „A ty jsi čistý?“ optal se s klidem Ježíš. „No dyť sem se koupal v lázni Davidově..“ „Proč očisťuješ vnějšek nádoby, copak si neuvědomuješ, že ten, kdo stvořil vnitřek je týž, kdo stvořil vnějšek?“ Farizej zůstal stát s votevřenou hubou, pak se otočil na apoštoly a povidá: „Lidi, dyť ten chlap je blázen! To má být váš Rabbi?“ Nato k němu přistoupil apoštol Petr, poklepal mu na rameno a s úsměvem pravil: „Pane, my jsme se vykoupali ve vodách věčného života.“ To Farizej psychicky neunesl a vyběhl z chrámu a řval: „Ježišmarjá, v chrámu je nějaká banda cvoků!!“

............................................

A jednou došel za Ježíšem boháč, že chce do nebe, chce žít věčný život a jak že to de jako nejlíp dosáhnout? „No,“ povídá Ježíš, “dodržuj zákon a žij podle proroků!“ “To já dělám, to já dělám, takže to mám jistý??“ Ježíš pokračoval: “Běž a rozprodej všechen majetek a peníze dej chudým, nebo nám, my to potom v rámci charity přerozdělíme se spravedlností boží (mrknul přitom na apoštola, kterého měl nejraději)“. To se boháčovi nelíbilo, začal se škrabat za krkem, no to je mi divné.. Vtom Ježíš spustil: “jak můžeš říct, že jednáš podle proroků, když v Písmu stojí psáno: miluj bližního svého jako sebe sama a hle,“ ukázal na své společníky, “tolik bratří, synů Abraháma, je zbroceno bahnem a umírají hlady! Boháč sice mumlal, že teda ten Abrahám se měl trochu krotit a ta voda, že není zas snad tak drahá, ale Ježíš mu dál zle vyčiňoval: “a přitom máš doma tolik dobrot a nic z toho se jim nedostane! Pak se otočil k Šimonovi: “Šimone, synu...hm.. no, to je jedno, prostě spíš projde krtek uchem jehly, nežli boháč přijde do nebe.“ Šimon pokývá hlavou a pak se zeptá: “Nebylo by lepší tam místo krtka dát velblouda?“ “Amen amen pravím tobě, to není špatný nápad. Velbloud je větší než krtek.“ “A co takhle slona?“ ozve se apoštol Matouš. “Jakýho slona?“ “No slon je větší než velbloud...“špitnul Matouš. „Nedělejte mi tu diridendu, aspoň ne před cizíma!“

A poté, co pumpli boháče o jeho majetek, schoval Ježíš peníze do společné kasičky. „Kdy ty peníze rozdáme chudým,“ ptá se Petr. „Copak nerozumíš, že mé jméno, které učíte, je nad  všechna bohatství a boží moudrost je nad zlato, stříbro a drahé kameny?“ „Budete-li se postit, zabřednete do hříchu, budete-li se modlit, budete odsouzeni a budete-li dávat na charitu, ublížíte svým duším.“

............................................

„Pozor nyní následuje podobenství..“ vážným hlasem pronesl Ježíš. „Pozor, teď bude podobenství,“ otočil se Matouš k ostatním apoštolům. Petr se přidal: „Ticho tam vzadu, teď nám Ježíš zjeví podobenství!“.....Království boží je jako pastevec, který měl sto ovcí. „No to musel být bohatej pastevec, neznal jsem ho?“ „Ticho tam vzadu,“ okřikl zvědavce Petr. „Já jenom, jestli to třeba nebyl kibbuc a ten pastýř se jen tak jako vytahoval, že...“ „Ticho!“........ Jedna z těch ovcí, ta největší, se zaběhla. Pastevec zanechal svých 99 oveček a jal se hledat stou. Když ji po námaze našel, řekl jí: „Miluji tě více, než těch zbylých devadesát devět.“.....  „Šimon se hlásí!“ „Copak, Šimone?“ táže se Ježíš. „Nemohli bychom tam z čistě demokratických důvodů vynechat ten detail, že ta ovce byla největší??“ „Amen amen pravím vám, to není špatný nápad.“ „Šprte!!“ ozvalo se z poslední řady.

.............................................

Po poslední večeři, když už všichni apoštolové věděli, pro koho je poslední, odvedl Ježíš Jidáše z domu. „Ty Jidáši, přišel čas pro tvůj úkol.“ Jidáš se rozzářil jak jarní slunce a napjatě poslouchal. „Potřebuju, abys mě zradil!“ Jidáš se zalekl: „Ale Ježíši, můj Spasiteli, jak to po mně můžeš chtít, to opravdu nemohu.“ „Musíš!“ Jidáš zavrtěl hlavou. „Chlape, mysli politicky,“ domlouval mu Ježíš, „lidi se bouřej, myslí si, že já budu novým panovníkem Judey, že obnovím znovu zemi hebrejců. Víš, jaký by to mělo následky? Vžyť by nás Římani zničili a pokud by někteří zbyli, rozprášili by je po celém světě.“
„Ale..“
„Navíc každý prorok musí zemřít mučednickou smrtí. Mojžíš to sice nezvlád, ale víš, jaká je teď konkurence spasitelů, musíme být přesvědčiví.“
„Ty přec nejsi obyčejný prorok, ty jsi mesiáš.“
„Tím spíš, tak neodmlouvej a běž!“
Chtě nechtě, vydal se Jidáš na cestu. Ještě naposled se otočil na Ježíše.
„No běž, prosím tě.“
A tak šel. Ještě zdáli slyšel, jak na něj Ježíš volá, aby rozhodně nešel pod 30 stříbrných, když zmizel z dohledu.
Ježíš sobě povídá: „Lituju tě hochu, tvůj osud je nejhorší, poněvadž tvou oběť nikdo neocení“. Pak se vracel k ostatním apoštolům, kteří vroucně a s gustem popíjeli krev Ježíšovu.


mník
12. 05. 2003
Dát tip
Nejvíc se mi líbí ta poslední, třetí viz Naja :o)

Wopi
12. 05. 2003
Dát tip
Je to fajn. Akorát se mi nelíbí Leviho zvolání "Ježíšmarjá." Asi by mělo být spíš "Panebože," jinak to nedává smysl.

Naja
09. 05. 2003
Dát tip
Ta druha je krasna... Ta treti je takova - no nejak se mi tam nehodi... Celkove zajimavy pohled, s kterym hlavne u treti ukázecky, nesouhlasim. Jinak jsem se castecne i usmala... Fagus: Ta druha veta tve kritiky je krasna...

Ukko
02. 05. 2003
Dát tip
Tak jestli inteligence řídí vrahy, jsem šťasten, že inteligentem nejsem ;o). Tvé názory jsou opravdu zajímavé. Někdo věří na Boha, druhý na osud a ty na inteligenci. Možná je to jako ve zlatém věku rozumu, s tím rozdílem, že Rozum, Ratio dnes střídá měřitelné fluidum - inteligence! Už mě napadá nový námět na pohádku. V Rusku se taky věřilo na misionářskou sílu inteligence. Poslední, kdo tomu věřil byl Stalin, poslední, kdo se tu vizi pokoušel realizovat Lenin. Musím si přečíst dějiny Ruska:).

Fagus
02. 05. 2003
Dát tip
Asi jsem se špatně vyjádřil: mám na mysli Inteligenci jako nejvyšší cosi... Říkejme tomu třeba Bůh. Inteligence s malým "i" je v souvislosti se stavem společnosti spíše silou destruktivní.

Fagus
01. 05. 2003
Dát tip
Co do úst vchází, byť nemyté, je čisté. Ale to, co z nich vychází, je většinou nečisté, jedovaté :-) (to jsem si odněkud vypůjčil - není to v pravém smyslu k tématu) Ale proč se tu vy dva kočkujete, mohli byste spolu napsat historický román o na téma křesťanství. Svět je přeci o toleranci. Když něco napíšou v Blesku, přeci to nemusím číst. A už vůbec ne na základě tamního článku odsoudit někoho, o němž se tam píše. Jenže to velká většina lidí udělá a názor redaktora pojme za své nedotknutelné dogma. Než zas jiný redaktor napíše něco jiného... Pro Schwalbe: Jsi o trošku blíže křesťanství, než univerzálnímu náboženství (rozuměj množině všech dohromady). Proto se tě některé pasáže dotýkají. Tahle povídka je, možná nevědomě, myšlena trošičku jako parodie, která má zasáhnout všechny "pravověrné". Svět je, přátelé, úplně o něčem jiném, než se nás snaží přesvědčit zakrnělé lidské myšlení všude okolo. Je mnohem krásnější a harmoničtější. I bez náboženství. Toť můj vlastní názor. Co vy na to? (Ještě že inkvizice dnes již neupaluje zaživa :((( Mám vás všechny rád ;-)

Ukko
01. 05. 2003
Dát tip
Ta první věta je asi z Písma, ne??:) Historický román o křesťanství psát nebudu, páč mu nerozumím:o). Akorát jsem vždycky toužil si přečíst apokryfy, což bylo za minulého režimu stejně těžké jako dnes. Díky internetu to dnes ale není problém. Ale přece tu nebudu psát výzvu, ať si to každý přečte. To spíš něco provokativního, protože, chce-li někdo kritizovat měl by být znalý věci. Ale přiznávám, že s tou kasičkou to byla špinavost;o)

Fagus
01. 05. 2003
Dát tip
Nechť si každý dělá co chce. Dobré skutky i špinavosti. Ať se krade, loupí, vraždí... Hlavně když se to v konečném důsledku promítne k blahu všeho lidstva. Ale kdo z těch, kdo tak činí, na tohle myslí, že ano. A tak věřím, že je přeci inteligence, která tohle všechno má pod palcem. A řídí misionáře i vrahy tak, aby kýženého bylo dosaženo. Toť můj názor na špinavost v lidském pojetí.

Schwalbe
29. 04. 2003
Dát tip
Problém není v ničem. Mně se to prostě nelíbí. Taky se nedržím dogmat a nemám nic proti dokumentům, které zavrhla ať již ta či ona církev, pokud se s nimi může shodnout mé cítění. (Třeba takový koncil v Konstantinopoli - vypuštění reinkarnace z věrouky ...) Dle mého je ale rozdíl mezi odlehčením pohledu na věc a špiněním. A já jsem některé pasáže vnímal jako špinění. Toť vše.

Schwalbe
28. 04. 2003
Dát tip
:o(((

Ukko
28. 04. 2003
Dát tip
Brum brum, v čem je problém. Že se nedržím dogmat? Ale to je jenom sranda. A že si dělám srandu z posvátných věcí? Tabu snad v křesťanství neexistuje. A že jsem něco opsal z dokumentu, které katolická církev zavrhla? Strašně mne překvapilo, že biskup Heracleus prohlásil o nicejském koncilu, že vyjma samotného Konstantina a Eusebia Pamfila(?) to byla řada nevzdělaných (negramotných:o) stvoření. Takže mne něco nutkalo (asi ďábel:o), abych to odlehčil... "Ukažte mi kámen, který stavitelé zavrhli. To je kámen úhelný. :o)"

Fagus
26. 04. 2003
Dát tip
Klidně to takhle mohlo být... Jen ta krev na konci - možná ji někdo pochopí doslova, jako pointu příběhu. Líbí se mi švih díla a šíře záběru. Musel jsi nejspíš hodně přemýšlet, než jsi to celé napsal. *

Cirilla
26. 04. 2003
Dát tip
Napsané je to velmi dobře... ale... no.. já nevím... já tam tehdy nebyla. ale t dám, četlo se to opravdu skvěle.

Ukko
26. 04. 2003
Dát tip
Přemýšlet ani ne. Ale hodně toho pročíst:). Některý ty hlášky jsou opsaný.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru