Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PIKSLA, JAKO SYMBOL ZANIKAJÍCÍ KULTURY SOCIALISMU

07. 11. 2003
10
0
4470

 

Když mi bylo 19, zdědila jsem byt po babičce. Najednou jsem měla nějakou starost, příjem 1.200,- Korun československých a 550,- stál byt. Další prachy telefon a všecky prémie jsem utratila za desky, byla jsem magor na muziku. Kupovala jsem si desky a ještě jsem ani neměla gramec. Měla jsem svůj byt ráda a chtěla jsem ho mít co nejkrásnější a nejmodernější, jenže prachy chyběly a tak jsem se vyřádila s tapetama a štětcema a barvama. V tý době se jezdilo na západ sporadicky a když měl někdo kliku a dostal se do Maďarska, nebo Polska, tak se mu závidělo. Muj táta tam jezdíval pravidelně a vozil mi skvosty, jako Fáčka, Rexony a různý jiný vůně a šminky. Jedna moje kamarádka pak chodila, v koupelně zkoušela všecky ty lahvičky a prázdný si nosila domu a vystavovala. Tož, to mi normální nepřišlo, já si vystavovala jen prázdný piksly od Coca-coly.

Měla jsem totiž červenou kuchyň, kokakolovej ubrus a utěrky a vystavenejch vzácnejch devět plechovek. A pak to bouchlo a přišla revoluce a já ani chvilku nezaváhala a hned jsem si našla místo jako au-pair v německý rodině. Bylo to krapet hektický, jedna pani mi zavolala a řekla, že za tejden mě budou čekat u vlaku a já neměla ani pas. Tak šup, bleskově jsem si ho vyřídila a mazala jsem na ambasádu pro vízum. Ještě nebyla zrušená vízová povinnost, zrušili ji chvilku potom, co jsem odjela. Jenže jsem tam přišla v poledne a tak měli přestávku a ještě tam byla šílená fronta a tak jsem byla otrávená, ale na chodníku tam stál chlap s kufříkem a vybíral pasy a prachy a že ty víza vyřizuje. A já mu dala ten svůj pas, muj první v životě a těch tři sta korun a dostala jsem cedulku s adresou, kam si mám pro to vízum za dva dny přijít a už cestou domu jsem si rvala vlasy, protože jsem čekala, že až na tu adresu přijdu, tak nedostanu nic, nebo mě tam znásilněj a zabijou.

Naši mě vezli k vlaku s taškama. Vlak to byl francouzskej, krásnej a ČISTEJ! Vlezli jsme do něj všichni a křičeli jsme na sebe, jééééé, koukej, tady je na zdi otvírák a jééé, koukej, ten záchod, jak je čistej a krásnej a jééé, koukej, ta umývárka…no, byla to vostuda. Na hranicích přišli celníci a ptali se na různý věci a chtěli, aby jim každej řek, co veze a já neuměla německy a jedna pani mi to překládala a tak mi přeložila, že se mě ptaj, kolik vezu peněz a já jim řekla, že pět marek a padesát feniků a oni si všichni mysleli, že si dělám srandu a ten celník mi řek, abych mu je ukázala a tak jsem šáhla do kapsy u saka a vyndala jsem jednu pětimarkovou minci a jednu padesátifenikovou a všichni se smáli a celník mávnul rukou a odešel. A hned za hranicema jsem zase zírala, protože to německý nádražíčko vypadalo jako ty maketky, bylo tak čistý a kytkovaný a mezi kolejema byly nasypaný takový malý, bílý kamínky a pak přišel německej průvodčí a kontroloval jízdenky a když viděl tu moji, tak něco řikal a ta pani mi zase překládala, že říká, že kdybych nejela přes Meinz, ale přes Norimberk, tak bych tam byla už po půlnoci a já mu přes tu pani zase řikala, že mě budou čekat u tohohle vlaku, takže nebudu nic měnit a vzpomínala jsem na český průvodčí, který, když se jich na něco zeptáte, tak hledaj usilovně v jízdním řádu a pak vám stejně nic neřeknou a když řeknou, tak je to stejně špatně a tenhle podával informace sám od sebe a nepochybovala jsem o tom, že správný.

V Meinzu na nádraží jsem vystoupila o půlnoci a sedla jsem si na lavičku a jala se čtyři hodiny čekat na spoj. Držela jsem celou tu dobu tašky za ucha, protože mi všichni řikali, že bacha, že se tam děsně krade a tak jsem je ani na chviličku nepustila. Během těch čtyřech hodin ke mně přišly tři skupinky černochů a jak jsem neuměla německy, tak jsem věděla, co to je ficken a tak jsem taky věděla, co po mně chtěj a držela jsem ty ucha od tašek, když jsem řikala NEIN a oni se neurazili a neodešli, ale povídali si se mnou a ptali se, odkud jsem, jestli z Jugoslávie, to asi, že jsem měla dlouhý černý vlasy. Když se blížila čtvrtá hodina, nacvičila jsem si větu: Dobrý den, prosím vás, jede tento vlak do Kolína nad Rýnem? a vydala se na správný nástupiště, kde jsem ji přeřikala výpravčímu. Nerozuměl mi, trouba, ale pak jsme to dali dohromady a on mě poslal do vlaku a já otevřela dveře do kupé a tam seděl obrovskej černej černoch. Zustala jsem v těch dvěřích chvilku stát a řikala jsem si: Tak, teď odejdu a on se urazí a vyjde za mnou, najde mě a zabije mě, nebo tu zustanu a zabije mě tak jako tak. A tak jsem zustala, pro jistotu a ten černoch byl děsně milej, koupil mi za 3,50 kafe a pak za 3,50 kolu a já jsem si schovala obě ty piksly a on se smál a taky jsem přemejšlela, jestli si nemám schovat tu konývku a táceček a hrnďoulek, co jsem v tom dostala to kafe, bylo to z plastu, hnědobéžový a děsně krásný, ale to už bych se styděla a tak jsem to statečně hodila do košíku.

Na nádraží mě čekali, posadili mě do ohromnýho meďoura a ptali se mě na spoustu věcí a já odpovídala částečně německy, ale potom jsme už přešli rovnou k angličtině a pak jsme přijeli domu a děti na mě čekali a já na chodbě položila ty tašky a z jedný z nich jsem vyndala bačkory a přezula jsem se a oni všichni stáli v tý předsíni a koukali, co to dělám a pak mě odvedli ke stolu, kde bylo prostřeno, samý nevídaný věci a krásný a kafíčko a mlíko a džus stoprocentní a salámy a sýry a džemy a chleby a margaríny a máslo a oni všichni už byli po snídani a tak jsem jedla jen já a vzala jsem ten krajíček celozrnnýho chleba a namazala jsem si ho hezky tlustě máslem a na něj jsem položila tři kolečka salámu a na ně sýr a pak jsem se zakousla a hezky zhluboka jsem to zapila mlíkem a oni všichni seděli okolo toho stolu a koukali na mě a polykali a já jsem si řikala, proč si nevezmou, když maj hlad? Ale oni neměli hlad, oni jenom nevěděli, že se taky dá namazat krajíc chleba tlustě a že se dokonce maže MÁSLEM a že se na něj může dát víc, než JEDNO kolečko salámu, nebo JEDEN plátek sýra a nevědeli, že se chleba nejí příborem a nekrájí se na maličký kousky, který tak akorát lezou do zubů. Když jsem se najedla, rozdala jsem dárky, protože já, ač chudá a z chudý země, přesto hrdá, přivezla jsem dětem lentilky, protože jsem si myslela, že to je česká specialita a oni je hned dětem vzali a uklidili, protože to děti nesměj jíst, protože je v tom farbstof. A tak přišla ke cti jen becherovka a elpíčko Dvořákových Slovanských tanců a já si šla lehnout, protože jsem fakt byla urvaná a ještě před tim jsem se šla vykoupat do mojí krásný koupelny, která byla větší, než celej muj byt a Barbel za mnou ještě utíkala, aby mi ukázala, jak se pouští voda, ale já už na to mezitim přišla a ukázala jsem tak, že nejsem žádnej blbec.

A tak jsem si žila v Solingenu celkem sterilně bez barviv kokakol a jiných škodlivin a stejskalo se mi a moje kamarádka, která bydlí v Norimberku mi zavolala a řekla, že mě zvou na výlet, ať přijedu za nima ve čtvrtek a pak to dohodla s Barbel a tak jsem zase sedla do vlaku, už jsem měla víc peněz, než pět marek padesát a to kafíčko jsem si koupila sama.                 Ráno jsme vyrazili na výlet, jeli jsme z Norimberka do Trieru a moselským údolím a byli jsme na všech hradech, co jsme potkali a viděli jsme toho spoustu a když jsme byli už skoro zase nahoře u Solingenu, zastavili jsme zase u pumpy trošku se ošplouchnout a vyčůrat a narovnat si záda a já jsem byla s Gábinkou, čož byla dvanáctiletá dcera kamarádky, v umývárce a tam byla na umyvadle plechovka od kokakoly. Prázdná. Omyla jsem ji, řádně vypláchla a jako trofej, jako nejvzácnější suvenýr jsem ji hodila do kufru auta.

Když jsem si pobyt v Solingenu odbydlela a užila, po roce jsem zase sedla na vlak a jela do Norimberka, abych tam pobyla týden dva, zase jsem si koupila kafíčko a kolu a v tašce jsem s ostatníma věcma vezla několik prázdných plechovek.                Když jsem sedla do křesla v Hundingstrasse, přilítla Gábinka ze školy a skákala radostí a křičela: Renčo, Renčo, já pro tebe něco mám, pojď se podívat! A Jana, její matka ji poslala se umejt a potichu mi rychle řekla: Prosimtě neděs se a hlavně si to musíš vzít, Gábina už rok žije s hlavou v popelnicích. A ve sklepě byly 4, slovy čtyři obrovský bedny plný plechovek. Od různých piv, od Coca-Coly, Pepsi-Coly a jiných limonád. Začala jsem jásat a společně se třináctiletou slečnou jsme tančily vítězný tanec okolo plechovek. Když šly děti spát, sedly jsme si s Janou v obýváku, zhroutily jsme se do křesel a ani jsme nemusely mluvit, jen jsme se šíleně smály. Druhej den jsme jeli na nádraží, koupit mi lístek na vlak a když jsme stály v tý hale, napadlo Janu: Myslíš, že se s těma pikslama do toho kupé vejdeš? Představila jsem si, jak sedim, podle Grossmanna, sama v přeplněném kupé, protože když naložímě piksly, tak se tam zcela jistě už nic a nikdo nevejde a Jana dostala druhej nápad: Tak jo, co mám dělat, odvezu tě.

A tak jsem se dostala domu v pořádku i s plechovkama. Všechny kokakolový jsem si vystavila v kuchyni, asi na rok, pak mě přestala červená kuchyň bavit a vyházela jsem je všecky. Ale ty ostatní jsem dlouho rozdávala jako prezenty ze západu a všichni, které jsem obdarovala se radovali. Dneska bych asi nikomu moc radost plechovkou neudělala, dneska je plechovek všude dost, ale já vzpomínám na ty doby nedostatku ráda, nakonec jako na všecko, co se stalo kdysi. A tak zakládám téma piksly ke složce SOCIALISMUS a i když si nemyslim, že by ta éra byla úplně pryč, jsem ráda, že už aspoň smíme jezdit na západ.


aaa_aaa
24. 02. 2004
Dát tip
krása já se do toho příběhu ponořila jak oblázek do vody a užila si hlaďounký tok slovíček. krásně napsané :o)

Milena
20. 12. 2003
Dát tip
Do plechu od koly dávám si nitě, na ubrousek z restaurace v Böblingenu červený namalovaný mám srdce jako šíp Amorův obyčejná tužka slouží, jinak běžně zapíchnutá ve flašce od šamponu. Ahoj Mil.

No, vidíš :-))) to se ti povedlo .-)))

Co patří k nostalgii???

j_i_r_i_k
22. 11. 2003
Dát tip
Ten přístup o nás bez nás, to neřeš...

No dobře, já to teda nebudu řešit, ale neprovedla jsem nic?

j_i_r_i_k
22. 11. 2003
Dát tip
Asi ne :)...

j_i_r_i_k
21. 11. 2003
Dát tip
Ajaj, o mně beze mně?... No jo, to k té nostalgii asi taky patří, co? :)...

Barbar
15. 11. 2003
Dát tip
Jo holka, tys´byla mladá.... BARBAR

a ty ne? :-)))

Stařec
15. 11. 2003
Dát tip
Takovýhle písmo zásadně odmítám číst !!!!!!!!!

tak to nečti, já za to nemůžu, nejde to změnit

Stařec
15. 11. 2003
Dát tip
Tak to napiš zas a velkým ! Pro starého přítele, cekanko ...

Tak já ti to pošlu na mail, tady to prostě nejde

Barbar
15. 11. 2003
Dát tip
15.11.2003 Barbar Jo holka, tys´byla mladá.... BARBAR 15.11.2003 cekanka_ucekana a ty ne? :-))) BARBAR Já jsem mladej furt, ale už dlouho... :-)))

Já taky neřikám, že už nejsem :-)))))

Lakmus
14. 11. 2003
Dát tip
Jsou dvě možnosti. Buˇd jsi skvělá mystifikátorka, a potom klobouk dolů s výhradami.... a nebo jsi zapisovatelka,...a pak nevim....., asi spíš lehce horší

Tohle je fakt jen zápisek :-))))) někdy si nemůžu pomoct :-)))))

Lakmus
14. 11. 2003
Dát tip
mně se to vážně giganticky líbí, jen si nejsem jistej tou autenticitou ( a ta je podle mě spíš na škodu).

tak tomu už vůůůůůůůůbec nerozumim :-))))) ale kdysi tu někdo řikal, že je zbytečný zjišťovat, jestli to je, nebo neni pravda :-)

Lakmus
14. 11. 2003
Dát tip
hele, šlápneš na pavouka??? Já ne, raději ho nechám chcípnout žízní....

Lakmus
14. 11. 2003
Dát tip
Ještě jednou jsem, si to přečetl, a s plnou odpovědností: JE TO ULTRASUPER!!!!!

nešlápnu a nenechám ho umřít, pavouky miluju a co je super?

Lakmus
14. 11. 2003
Dát tip
Spletl jsem si to. Ultrasuper je Takovej normální tejden. Tak nějak jsem to četl kontinuálně. Tohle je Normal.

Já si to myslela :-))))) Já vim, že to neni žádná literatura, spíš jsem chtěla pobavit, přijde mi to vyvedená taškařice :-)))

gASK
11. 11. 2003
Dát tip
Úúúúúúúúúúúúúúúf - tak tohle je vážně dlouhý, leč nemohl jsem si odpustit dočíst to, když už jsem to jednou nakousl...na začátku mě to drápkem něžně zaháklo, načež mne to bez dechu provleklo celou tou hromadou barevnejch plechovek a vysadilo až na konci v tý červený kuchyni:)..."ukecaný" to teda je a právě to mne chytlo, mám rád takovýhle proudivý výlevy kde plynou myšlenky rovnou na jazyk a nezatěžujou se objížďkou přes mozek..a stejně (jenže obráceně) to pak funguje i na správně naladěnýho čtenáře:) Děkuju Ti, čekanko, za příjemný vhled do tvého života a mládí (jak jinak než věčného:)......

Andulka: Já tak podle nálady, někdy jsem ukecaná, jindy stručná :-) gASK: děkuji za kompliment, jistě máš pravdu :-)))))

Agáta_212
11. 11. 2003
Dát tip
No, mě to rozhodně nenadchlo. A dlouhý to teda je.(Ačkoli délka samotná - pokud má nějaký význam - mi nevadí.) A ty písmenka! A připadá mi to takový celý přehnaný, přepjatý... To bude těma vzpomínkama... Je tam pár vtipných postřehů, ale ty jsou pohřbený pod tim balastem. Potřebovalo by to pročistit. Takže jak říkali ostatní - ukecaný. A ten konec, to jakýsi bilancování, bych taky vypustila.

To písmo jsem vysvětlila, prostě s tim nejde nic udělat. Navíc se řiká TA písmenka, bych prosila. Jinak nevysvětluju, neobhajuju, každýmu se to líbit nemusí, třeba nikomu, to je nakonec fuk :-)

Agáta_212
11. 11. 2003
Dát tip
Zdá se mi to nebo jseš naštavaná kdykoli se objeví nějaká ne zrovna kladná reakce?

To se ti fakt jen zdá, já si nemyslim, že se to musí líbit každýmu, navíc snad vidíš smajlíky, to znamená smích, víš :-)

Agáta_212
11. 11. 2003
Dát tip
Kupodivu vím. :-) :( :-)) :-()

StvN
10. 11. 2003
Dát tip
Nevim. Moc mě to nebavilo. Hlavně mě nebaví tohle téma. Je to pořád stejný. Copak nám pamětníci nedokáží tu dobu představit nějak originálně? Připadá mi to, jako by všichni těsně po revoluci dostali školení, co jako maj říkat svým dětem a kdo má hrát spokojený a kdo ty druhý.

StvN: Je to jenom vzpomínka, nic víc, kdo za to může, že je máme všichni podobný, nebude to prostě tim, že takový to bylo? A co tu děláš? Jak to, že nejsi v čajovně?

StvN
10. 11. 2003
Dát tip
No ještě mi vynadej. Myslíš, že jsi sama, kdo umí zradit? Nepokládám se za oběť. Spíš prorok, mesiáš, nebo něco v tom smyslu. Nechci tě vytočit, tak si to tak neber.

nenadávám ti, Jiřík to odvolal?

StvN
10. 11. 2003
Dát tip
Jo-o. Možná příští týden. Ale neni jedinej. Ještě jedna osůbka mě dneska zklamala. řekni, na koho je v dnešní době spoleh?

NEVIM, NA NIKOHO

StvN
10. 11. 2003
Dát tip
Jedno je horší než druhý. Copak je to spravedlivý?

nevim.....neni? A kdo tě zradil?

StvN
10. 11. 2003
Dát tip
Úplně všichni. Teda teď samozřejmě jedna - potvora - abych byl konkrétní. Navíc mi někdo během psaní přehodil y a z a já nevim jak zpátky.

vpravo dole na liště máš modrej čtvereček a na něm je An, tak na něj klikni a vyber českou klávesnici, jde to taky Ctrl a něco, ale to jsem zapomněla. No, mně zase muj manžel nechal vypnout telefon. Bez upozornění. Že prej moc píšu zprávy.

StvN
10. 11. 2003
Dát tip
Já tam mám EN a to znamená, že mi nejde diakritika, ale píše mi to čísla. Netušim, co jsem zmáčknul, ale je to v háji. manžel by zasloužil pohlavek. A ty bys zasloužila vypnout telefon.

no tak si přehoď En na CZ

StvN
10. 11. 2003
Dát tip
Mám jenom CS a to mi háže blbě to z a y. Tak, teď se ukaž.

tak to nevim :-)

Andulka
10. 11. 2003
Dát tip
mile, nostalgicke, ctive.....ale moc ukecany...:-)

DW: Pokusim se, ale ono je to děsně dlouhý a když zvětšim písmenka, tak to bude ještě delší :-))))) Kandelabr: To neni pro tebe, pro tebe je Auto a na to ses ještě ani nekouk! Šminka: Se mnou mlátí šíleně :-)))

DW: Mně to nejde opravit!!!!!

čekanko, takže jsem s chybama přišla pozdě? To se mi snad zdá, když už jsem aktivní a všímám si...Tak to opravíš zítra, třeba už to půjde.

DW: To písmo jsem myslela! Já to měla v jednom stejným fontu ve wordu a jak jsem to sem zkopírovala, tak je to ve dvou fontech. To se někdy stává a většinou to nejde napravit

No, mně už je to jedno, když jsem to přečetla. :) A zařekla jsem se, že už tu nebudu naprázdno plkat. Tak pššš!

pssssssssssst

! !!! ♪ ! !!! ♫ ! :-)*

IVANOL
07. 11. 2003
Dát tip
Kurva, to je tak nostalgický, až to vypadá, že je škoda, že už je to pryč. Holka, stárneme, no! - hezky, čistě napsaný, jako to nádraží v NSR. *!*

:-) No, mně to líto je.....asi :-))) nevim, jestli si člověk zaslouží nějakou demokracii, bič na nás! :-)))

fungus2
07. 11. 2003
Dát tip
Hm. Vzpomínka na minulost. TIP

Hm. Na budoucnost ještě vzpomínat neumim :-))) ď

Čekanko, mohla bys pro mne zvětšit písmo? Já si to přečtu v klidu, ale nevím, jestli tomu budu rozumět. :)

Kandelabr
07. 11. 2003
Dát tip
hezoučké, takové mile naivní :) a nostalgické. a tak no :)

Šminka
07. 11. 2003
Dát tip
tak tohle je super...že by se mnou taky mlátila nějaká ta ...no...noo..nostalgie?:-)))

Šminka
07. 11. 2003
Dát tip
avi

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru