Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jakého rodu je haiku?

05. 03. 2005
0
0
8374

Dnes jsem četlo haiku, jehož / jejíž autor k slovu haiku přidal adjektivum ve tvaru feminina...

...a tak mě napadlo... je ten haiku, ta haiku, to haiku, ti haiku, ty haiku, ta haiku?

 

„Krásné haiku!“

by asi řeklo Slůňo.

„Povedená haiku!“

Že by?

„Todlencto v žádnym případě nejni haiku, miniatura, ale žádnej podělanej haiku!“

:o)

 

...v pravidlech českého pravopisu se nenachází...

...jsou-li na internetu pravidla japonského pravopisu či kolik má rodů japonština, to nevím (– & alibisticky přiznávám ještě před přečtením budoucích kritik: „když seš na internetu, nezaflákávej písmák blbejma dotazama“) :)...

 

Nechť se tedy (ne)haikisté  – (ne)haičisté – (ne)haikuisté? vyjádří...

 


TvůjMéďa
08. 03. 2005
Dát tip
je to takový peňás

ing_Výkundortík_Rudolf: No, on čtyřdílný Slovník spisovného jazyka českého haiku též neobsahuje & mmch plné znění akademického slovníku cizích slov se nachází na které internetové stránce?

cože? v poličce. ssjč je ale starý jak metuzálem, to ještě tahle móda byla daleko před náma. z japonského se překládaly nějaké tanky, ale haiku minimálně –

papouch
07. 03. 2005
Dát tip
já mám hajku na háku :-)

k_k: No nevím, ten haiku asi né, i když ta haiku by stála za hřích:)

haiku je rod střední. co vím, tak je takový úzus. a taky to tak najdeš v akademickém slovníku cizích slov. tím považuju diskusi za uzavřenou.

ing_Výkundortík_Rudolf: tím považuju diskusi za uzavřenou = vyjádření, že nechceš avíza? :)

Jednak nechci avíza – a jednak je problém vyřešen, otázak zodpovězena. Co chceš víc – další bude pidlikání.

Btw. považovat slovníček Pravidel českého pravopisu za byť i jen trošičku representativní... je přinejmenším zpozdilé.

gabio: Jo, i kdyš takové: „Já, haiku...“ nebo „Ty haiku jedno!“ by bylo originálnější :)

no, to haiku.... i když proč ne... ta haiku alébrž ten haik... :-)) áve

Aymi
05. 03. 2005
Dát tip
japonská básnická forma; trojverší o 17 slabikách. Vzniklo v 16. stol. z renku, ale v protikladu k jeho dekorativnosti. Haiku využívá slovní mnohoznačnost a asociace. K nejvýznamnějším básníkům patřili Bašó a Buson; moderní tradici založil Š. Masaoka. V 18. stol. vznikaly i parodické a epigramatické formy haiku. -> v holistickém pojetí všeobjímajícího haiku si troufám tvrdit, že haiku je třeba strom na ptákovi .)

Aimy: Moc díky, i když jsem ve tvém příspěvku o haiku nenašlo odpověď na otázku diskuse... i když vlastně částečně ano: gramatický tvar „všeobjímajícího haiku“ vylučuje ženský rod.

avi

Dero
05. 03. 2005
Dát tip
Osobně preferuji střední rod - "to haiku", samozřejmě nesklonný. Ale jestli to tak je správně, to nemohu tvrdit na sto procent.

Aymi
05. 03. 2005
Dát tip
není právě tím haiku haiku? proc chces, ty jeden okcidentalni zivocichu hledat u neceho tak krasne orientalniho neco tak ZAPADACKE jako je ROD? .) fuj, styd se .) prahnes po necem, co je MIMO haiku .)

Aymi: No, upřímně řečeno by to mohlo být fuk nebo by u každého haiku mohl být rod jiný – podle pocitu... ...ovšem k této otázce mě vede zcela utilitární potřeba slovo haiku ve větách – tedy obvykle s přísudem a přívlastkem (– které, holt, v tak zápaďáckém jazyce, jako je čeština, mají různé tvary pro různé rody) :o)

Aymi
05. 03. 2005
Dát tip
říkej si haiku(atd.) .)) jak chces, on, ona, ono, my , vy, oni, ony, ono + haiku .) se *(to)* neurazí .)

Aymi: Tak jo, pro mě teda asi TO, jako dosud & dík za kus pokecu :)

Aymi
05. 03. 2005
Dát tip
kus kus pokecu .) také děkuji, milé TO slůůůníčko .) a koukej už začít pořádně svítit a hřát .)

Aymi
05. 03. 2005
Dát tip
glassy .) proc sem pises v cestine? .)

gabio
05. 03. 2005
Dát tip
Já o tom haiku mluvím vždycky jako o tom haiku...takže ve 3.osobě:)

71_Art_72
05. 03. 2005
Dát tip
pro arty je "to haiku", je to jako třeba "to děťátko" taky třeba hravý, smutný a nevíš co se skrývá za jeho dětským výrazem. aspoň dětský art to takhle vysvětluje.

Aymi
05. 03. 2005
Dát tip
aymi je haiku .)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru