Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

27. SUPERKOULE - Mona Lisa - dílo č. 4

31. 08. 2011
2
22
1164


Velká láska

"Da Vinci, dnes je mnohem víc unavená. I já jsem. Bojím se, že - ." Dona Caterina zmlkla.
Služebná Elnora k němu natočila hlavu, v jejím pohledu zahlédl údiv, strach i lítost.
Když si všimla, že se na ni dívá, přidal se ještě ostych.
Ani po těch letech si na něj nezvykla.
"Copak se vám nic nelíbí? Ani jediná skica? Jste tu téměř každý týden. A od té doby, co onemocněla, ještě častěji." 
Dona Caterina nestárla. Jen bílou pleť jakoby někdo pomaloval nitkami vrásek. Byl to malíř mnohem dokonalejší než Leonardo. Samotný čas.
Dveře kuchyně za Elnorou tiše zaklaply.
"Líbí, nelíbí. Velká láska se rodí jen z velkého poznání toho, co milujeme. Co neznáme, můžeme milovat jen chudě," řekl Leonardo, jako už tolikrát.
Caterina se zamračila: "Dávejte si pozor na ústa. Když ne kvůli nám, tak kvůli Lise."

V Lisině ložnici pak páchly nejrůznější léky a masti. Více či méně neúčinné.
Leonardo se na mladou ženu usmál a silou potlačil bolest v srdci. 
Ležela na širokém lůžku, drobné vlnky prořídlých vlasů splývaly na polštář. Vrátila mu úsměv jen lehce. Pamatoval si ji krásnou, ale i teď byla dokonalá, přestože jí nemoc vzala několik předních zubů i barvu z tváří.
Bůh ji přece stvořil k obrazu svému. A zrovna takový musí být její portrét. Dokonalý. Proč jen to Caterina nechápe?
Odložil si věci na stůl a přisedl k nemocné.
"V noci se mi zdálo, že čekám syna," zašeptala.
"Bylo to ...", marně hledala slova.
Chtěl ji pohladit, ale zdála se tak křehká.
"Namalujte mne těhotnou. Prosím. Je to moje přání. Moje poslední přání."

Leonardo mlčel, vtiskával si její rysy do paměti. Každičký tah, linii, ohyb.
Má vysoké hladké čelo, matčinu jemnou bradu a oči, oči po otci. 
Takové oči ho každé ráno sledují ze zrcadla. Už skoro padesát let.
A na to by mohl přísahat.


22 názorů

Od heartrate Pro soutěž KOULE Odesláno 04.09.2011 16:07:41 Předmět Kritika k dílu 27. SUPERKOULE - Mona Lisa - dílo č. 4 no tak schválně: MDavy?

Alegna
02. 09. 2011
Dát tip
není to špatné, přesto mě to nedokázalo vtáhnout do doby vzniku portrétu

heartrate
02. 09. 2011
Dát tip
proto (mimo jiné) taky do KOULE ráda píšu kritiky, když to stíhám! tak čauky

no já věděla že ses překlepla, jen jsem nevěděla o kolik :o) a já čtu tak nějak všechny kritiky v KOULI :o)

heartrate
02. 09. 2011
Dát tip
tak jsem se překlepla, no :o)) měla jsem na mysli dílo č. 3 ale supr, teď vím, že aspoň někdo moje kritiky čte, ó díky.. a hezký den!

heartrate - tohle je dílo č. 4 :o)

heartrate
01. 09. 2011
Dát tip
tak já musím říct, že na rozdíl od díla č. 4 má tohle pro mě logiku, myšlenku, obsah i formu, prostě všechno, co má miniatura mít, neztratila jsem se ani na chvilku a každá věta je na svém místě.. takže můj první tip :)

renegátka
01. 09. 2011
Dát tip
trochu jsem se ztratila

avox
01. 09. 2011
Dát tip
jako MDavy... příliš složitá konstrukce pro mne :-))

heartrate
01. 09. 2011
Dát tip
avox, však on to také říkal Caterině ;)

avox
31. 08. 2011
Dát tip
"Velká láska se rodí jen z velkého poznání toho, co milujeme. Co neznáme, můžeme milovat jen chudě." Nemyslím, že by se tím mínila láska otcovská :-))

heartrate
31. 08. 2011
Dát tip
ona to podle mě třeba nevěděla, že je Leonardova dcera

avox
31. 08. 2011
Dát tip
taky mne to napadlo, ale proč by mu vykala, tatínkovi? A ten citát by tam pak byl jak pěst na oko :-))

...

heartrate
31. 08. 2011
Dát tip
jasná věc, je to jeho dcera :)

avox
31. 08. 2011
Dát tip
Citát se tu vhodně uplatnil. Ale závěrečnému odstavci nějak nerozumím

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru