Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vyhnálovské noty

Výběr: Lyryk
08. 01. 2018
19
22
1072
Autor
Umbratica

 

 

 

Vyhnálovské noty

 

Dým z komínů se plouží zahradami

už do stínů se hrouží kontury

splín hlásky z básní zvolna rozkrádá mi

jak z not z nich splétá sonet ponurý

Mráz - obrys kopců - měsíc nad kostelem...

Jen báseň ?  Hudba ? - Matné rozhraní !

A mlha v horách hvězdám lůžko stele

a na hřad na hrad letí havrani...

Jsem dekadentní temný Josef Lada

když černou tuší črtám Vyhnálov

Jak sonátu tak umět sonet skládat !

Kéž do očí by slzy vehnalo

                všem každé moje literární dílo

                co z hudby v duši by se narodilo !

 

 

 

 

 

 


22 názorů

Umbratica
29. 01. 2018
Dát tip

Lyryku,

myslela si,že se mi podaří uskutečnit určité plány tak během dvou měsíců. Protože jsem ale šílená grafomanka,podařilo se mi ty plány zvládnout za čtrnáct dní. Od února tedy opět začnu něco poblikovat. Do jaké míry to vůbec bude nové,to se uvidí. Jsem zvědavá,jak to budeš posuzovat ty.


Umbratica
18. 01. 2018
Dát tip

Lyryku,

moc děkuji za výběr.

 

Dva poslední verše mají oba jedenáct slabik. Redukce počtu slabik na deset by byla možná u běžné básně. U anglického sonetu mají dva poslední verše bezpodmíněčně vždy stejný počet slabit.

Vím,že jsi mým věrným čtenářem a že tvoje výběry velmi napomáhají čtenosti mých básní,proto bych ti jako jednomu z prvních ráda sdělila,že nějakou dobu ted' nebudu nic nového zveřejňovat. Není to proto,že bych byla v nějaké tvůrčí krizi(moje šuplíky jsou trestuhodně plné). Mám ale dojem,že už přešlapuji na místě,že se kvalita mých básní nezvyšuje a tak chci zjistit,jestli by nebylo lepší,abych nějakou dobu psala jen sama pro sebe bez představy,že dám dílko dřív nebo později na Písmák. Jako čtenářka a kritička tady určitě zůstanu.


Lyryk
18. 01. 2018
Dát tip

asi bych pro rytmus na závěr použil -> zrodilo .-)


Umbratica
15. 01. 2018
Dát tip

blbjenko,

děkuji za chválu. Celá básnička je ironická a ten závěr je nejironičtější.Škoda,že se tady objevuješ právě ted',když jsem se rozhodla svoje psaní na dlouhou dobu přerušit.Čtenářů vázaných veršů tady zase tolik není.

 

Yane,

ráda bych byla dekadentním temným Josefem Ladou,na druhé straně zase nerada vidím svět černobíle.


Yan73
11. 01. 2018
Dát tip

Dekadentní temný Josef Lada:)

Hezký, ahoj Y.


blbjenka
11. 01. 2018
Dát tip
Moc pjekné, chválím. Jen ten závěr na mě působí snad poněkud, ehm, pozérsky? Ale za klasickou formu máúcta, respekt

Umbratica
11. 01. 2018
Dát tip

Silene,

díky za tu "dvojsečnost",tu každý nevidí.


Umbratica
11. 01. 2018
Dát tip

Štírko,fialko,Knihomole,Diano,

moc ráda bavím svoje čtenáře a jsem ráda,že mě pořád čtete.

 

Leraku,

já si často hrávám s hláskami ,jako třeba v téhle básničce.Dnes ale básníci zapoměli nejen na hlásky,ale i na rytmus a rým a zajímá je už pouze bizarní spojení slov vedoucí k "síle výrazu" v rámci dobového manýrismu.

 

Dodolo,

celá básnička je vlastně dadaistická a dekadentní Josef Lada upozorňuje na to,že by se neměla brát vážně. Stejnou funkci mají i havrani,kteří letí na hřad na hrad. Nejsem si ale jistá,jestli můj humor každý chápe a vnímá ten sonetek v té poloze,v jaké by vnímán být měl.

 

Safiáne,

vždycky si velmi vážím tvojí pochvaly,protože ty vidíš mnohé,co jiní čtenáři nevnímají.

 

Lnice,

moc děkuji.


Lnice
09. 01. 2018
Dát tip

skládám poklonu*


Safián
08. 01. 2018
Dát tip

Krásný sonet. Jemná sonetová kompozice, rytmus v souladu s metrem podporuje celkovou hudebnost, ke které přispívají i bohatá instrumentace a pěkné rýmy - ve dvou případech dokonce tříslabičné, což jen podtrhuje vysokou úroveň veršování. Snad jen délka verše (10 a 11 slabik bez pevně stanovené pauzy na nádech) může trochu pozlobit méně zkušeného recitátora, zejména při čtení z listu. Ale konstrukce veršů tyto pauzy umožňuje v potřebné délce vložit bez narušení hudební linie, takže zůstává jen na interpretovi, zdali je použije.

Příliš se mi nelíbí spojení na hřad na hrad. Pro báseň podobné úrovně je příliš prvoplánové.


Silene
08. 01. 2018
Dát tip

Za řemeslo a dvojsečnost.


Dodola
08. 01. 2018
Dát tip

Ten dekadentní temný Josef Lada mě rozesmál


Lerak12
08. 01. 2018
Dát tip

Je radost si tě číst. Je to jako hodnotit přírodě růži. Kde hledat v jejích promnulých záhybech a  kráse okvětí stínu škleb?

Zda snadnější je složit sonátu či sonet? To já netuším. Snad vítěze není. Ale vím, že  k  dokonalosti může dospět jen Talent.


Diana
08. 01. 2018
Dát tip

Opravdu nádherné! jeden každý verš, jejich rýmy, jejich hudba, nálada, obrazy. Podle mého názoru dokonalé! ********** 


Celá vydarená, ale predsa by som vyzdvihol druhú polovicu od

a na hřad na hrad letí havrani


fialka...
08. 01. 2018
Dát tip

Pěkné, těšilo mne číst


Štírka
08. 01. 2018
Dát tip

Kouzelné počtení - dík...


Umbratica
08. 01. 2018
Dát tip

Díky,Goro,

hudebních sonetů z Vyhnálova už mám povícero. Třeba to jednou vydá na sbírku.


Gora
08. 01. 2018
Dát tip

Velmi vydařený sonet, Um...


Umbratica
08. 01. 2018
Dát tip

Díky,Muamarku,

od kolegy sonetáře uznání vždycky potěší.

 

Kočkodane,

J.S. Bach byl především vynikající matematik a pro nás může být překvapující ,že ve své době sklízel větší uznání jako matematik,virtuóz a varhanář než jako skladatel. - Myslím si ale ,při vší své pýše ,že složit sonátu je přecejenom mnohem těžší než složit sonet. Matematickými metodami by Bach ovšem jistě napsal onačejší sonetky. 


Kočkodan
08. 01. 2018
Dát tip
„Jak sonátu tak umět sonet skládat ! Kéž do očí by slzy vehnalo všem každé moje literární dílo co z hudby v duši by se narodilo !” Ty jsi na tom se sonety velmi dobre, tohle si spís kdysi ríkal pan J. S. Bach. ;-)

Muamarek
08. 01. 2018
Dát tip

Je znát, že vskutu toto dílo se z hudby narodilo :-)))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru