Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PLACHETNÍ

24. 04. 2010
34
30
1983
Autor
baaba

...nevím jak jsem to měl jinak nazvat :o)

víš jednou zjistí na pitvě

že bejvali jsme zdraví

snad proto tančím na břitvě

a pořád mě to baví

 

já svaly a ty čáry máš

vím že máš nejmíň jednu

mám z tebe v hlavě mariáš

snad proto o "flek" zvednu

 

tak si plachtíme v prostoru

dál na kolizním směru

na litr vína v motoru

odřeme stratosféru

 

 

Byl jsem poňouknut, tak jsem připravil malej rozbůrek :c)

 

PLACHETNÍ
Již název budí podezření a nejistotu. Copak se dá báseň napsat o plachtách?
Nebo ...že by autor holdoval tuzemskýmu s plachetnicí?
Sám sice v perexu tvrdí, že neví jak to měl jinak nazvat, ale lze mu věřit?
Nedělá si tvůrce z konzumenta pouhou bžundu?
Tolik dotazů a odpovědí žádných.
Je nanejvýš rozumné k názvu přistupovat s opatrností. Případně jej zcela ignorovat.,


víš jednou zjistí na pitvě:
Zde autor hovoří o smrti. Neb je známo, že život končí smrtí vždy, je podivné že se touto skutečností vůbec zabývá.Notabene hned v prvním řádku. Navíc nepůjde o smrt v končinách obvyklou.          Evokuje to zmínka o pitvě. Pitva se ale zpravidla nařizuje u úmrtí podezřelých. Musíme nutně předpokládat, že došlo k jakémusi budoucně nespecifikovanému násilí, případně nešťastné náhodě,
Slůvkem "víš" se sdělují přinejmenším dvě skutečnosti.
a)Text je NEJMÉNĚ o dvou osobách. Osoba ke které je hovořeno, je také smířena s tím, že jednou to přijít musí. Zajímavé je, že informaci přijímá (jak dále z díla vyplývá) bez protestů,
ačkoli by se vlastně mohlo jednat o nebezpečné vyhrožování.
b) je předpokládáno vědomí, inteligence, rozumové chápání a dostatek IQ na to, že posluchačka (smiřme se s tím, že autor není podobojí, či máloprocentní) dokáže informaci o tom, že jednou umře dostatečně kvalitně zpracovat a výsledek přijmout.
c) je tu podezření na věštecké schopnosti posluchačky (tato indicie se stále ověřuje)
že bejvali jsme zdraví:
Zde je důkaz, že ZATÍM všem všechno funguje jak má. Není tu ale jasně dán časový úsek od kdy do kdy. Čtenář se sice může čílit, ale přiznejme si že je lepší nevědět KDY se dostaví částečná nebo stálá disfunkce.
snad proto tančím na břitvě:
Vypravěč má rád nebezpečí, nebo se mu přinejmenším nevyhýbá. Nejspíš má na chodidlech hroší kůži, nebo užívá kvalitních značek bot. O masochismu by se dalo také uvažovat. O tanci se hovoří v souvislosti s předchozími tvrzeními (slůvko "proto"). Takže, buď jde o to, se tancem na ostrých předmětech dostat na pitevní stůl, Nebo jde o tanec z přemíry bujnosti. Jenže zname to - je tanec ...a je tanec, že?
a pořád mě to baví:
Tancování? Nebo co ho vlastně baví? Nebezpečí? Sebepoškozování? Oznamuje čtenářstvu že je EMO? Třeba je to jen indície směřující dále do textu. Nuž, uvidíme.

já svaly a ty čáry máš:
Zřejmý odkaz na citát z ruské pohádky Mrazík - "Ty máš svaly, já mám čáry." Zde jde ale o citát v obráceném gardu. Naznačuje snad vypravěč, že svou posluchačku považuje za Ježibabu? Považuje sám sebe za krasavce jako se bláhově považoval Ivánek? ...Nebo byl jménem Ivan dokonce poznamenán rodiči? Uzavřeme tuto řádku zjištěním, že tvůrce předpokládaně navštěvuje posilovnu. Proč by jinak zdůrazňoval svalovou vybavenost, ne...?
vím že máš nejmíň jednu:
Vypravěč a posluchačka spolu spí. On tu JEJÍ už viděl, pouhou čárkou se JI nazvat neodvažuje, anžto oproti JINÝM je to opravdická čára.
Slůvkem "nejmíň" jsou naznačeny jakési čarodějné schopnosti. Možná je to potvrzující důkaz věštectví ...možná.
mám z tebe v hlavě mariáš:
V danou chvíli neví vypravěč co si o posluchačce myslet. Je z ní zmatený a vypadá to na setrvalý stav.
Není známo, na kolik je obeznámen s tím, že ve vztazích jde o jev obvyklý, nijak nevybočující a všeobecně přijímaný.
Zmínka o mariáši je zajímavá. Z chaosem v mozkovně se spojuje v drtivých případech tzv. "guláš v hlavě". Proč zrovínka karetní hra? Navíc hra, jež se vyznačuje nutností strategického uvažování. Hlásí tím autor do éteru,že je stratég a logik? Dle předchozího textu o tom lze úspěšně pochybovat.
snad proto o "flek" zvednu:
Výše uvedená pochybnost se vzápětí potvrdila. Ve vztahu nelze zvyšovat sázky při jasné nejistotě.
Tvůrce vrcholně dokázal, že se riskovat nebojí ...jen aby mu to bylo co platné.

tak si plachtíme v prostoru:
Pokud se prostorem myslí život, jde o metaforu kam vítr tam plášt. Z toho bychom ale naši dvojici podezřívat neměli,protože v takovém případě jde vždy o chladný kalkul. Nic ale nenasvědčuje, že by kdokoli z nich byl spekulativní. Spíše jde o parafrázi stavu beztíže. O neukotvenosti je v předchozím textu důkazů přehršel.
dál na kolizním směru:
Čili... čelo na čelo, tváří v tvář, líčko na líčko. Kolize je v tomto případě přínosná, žádaná, chtěná ...asi
na litr vína v motoru:
Alkohol a hlavně láhev (přípustná je i krabice) vína, je jako Amorek v tekutém stavu. Poňouká, postrkuje, dohazuje. Odstraňuje překážky i zábrany. Otvírá dvířka, otvírá branky. Takovej Stachanovec kopulace. Buďme rádi za Amorky. Bez nich by to lidstvo jako druh mělo tzv. "nahnutý".
odřeme stratosféru:
Sex ...nic jiného to být ani nemůže... Odkazem na bránu do vesmíru ...byl, je, bude...? sex stát za to.
Takže konec dobrý - všechno dobré.

Co vy na to? :c)))

 

 


30 názorů

Tentokrát je báseň srozumitelnější rozboru, ale podezřívám autora, že zrovna o tohle mu šlo. ((-:

Diana
23. 09. 2012
Dát tip
:-) fajn rozbůrek :-)

Super (i bez rozbůrku :)))*****

baaba
23. 09. 2012
Dát tip
avi rozbůrkové

Beáta
20. 12. 2010
Dát tip
Název Plachetní mi k tomu sedí. Je to hezký a vylehčený obraz popisující poměrně velký metafyzický záběr.

Garay
04. 05. 2010
Dát tip
Plachetní je dobré.

Lightdancer
28. 04. 2010
Dát tip
***

Aroganc
28. 04. 2010
Dát tip
je to lehké a výstižné. Je to fajn. Je to na TIP*

Atlantis
27. 04. 2010
Dát tip
*

kolik že jsi prodělal operací:)*

Romarin
26. 04. 2010
Dát tip
Lehkost a hravost, příjemné plynutí...asociace, které se čtenáři vybaví po dočtení Tvých veršů. Bavilo mě je číst! :-) T!

renegátka
26. 04. 2010
Dát tip
Napsaná s lehkostí, pěkná.*

Whitesnake
26. 04. 2010
Dát tip
Super

Bíša
25. 04. 2010
Dát tip
:o)

baaba
25. 04. 2010
Dát tip
Celej den jsem makal jako šroub a nebyl čas zaskočit na Písmoně. ...jsem potěšen vaší návštěvou. Díky za reakce. :o)

V.Wanessa
25. 04. 2010
Dát tip
Zajímavé.

A.H.
25. 04. 2010
Dát tip
*t*

...*

koloušek
25. 04. 2010
Dát tip
Až tě jednou pitvat budou, zjistí, že nezemřel jsi nudou. Tak jen plachti dál. T*

Plíhalovsky hravé.

jH
25. 04. 2010
Dát tip
slovosled začátku poslední strofy spíš - tak plachtíme si v prostoru / dál na směru kolizním ; rytmicky to pak jede víc...jinak nezaujala

Oldjerry
25. 04. 2010
Dát tip
Někdy je název součástí díla, tady to nebylo třeba... *

Romarin
25. 04. 2010
Dát tip
:-) Klouže jak ta plachetnice, když zaduje inspirace... T!

Filiph
24. 04. 2010
Dát tip
Hravá nádhera***

javavia
24. 04. 2010
Dát tip
pěkně hravé*

Diana
24. 04. 2010
Dát tip
Překvapivé, hravé, vtipné a krásná forma.***

dadadik
24. 04. 2010
Dát tip
:)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru