Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKOUZLO ČEDIČE
Autor
vesuvanka
KOUZLO ČEDIČE
Lovoš se zvedá z roviny tak náhle a strmě a majestátně se tyčí nad Lovosicemi. Je to vlastně "dvojkopec", tvořený čedičovým Velkým Lovošem s nadmořskou výškou 570 m a znělcovým Malým Lovošem, někdy nazývaným Kybička, s nadmořskou výškou 486 m. Z některého úhlu připomíná Lovoš svými dvěma vrcholy Vesuv, ale je to jen náhodná podoba pří pohledu z dálky. Každý byl utvářen úplně jinak, i když oba mají stejný geologický původ.
Při výstupu na Velký Lovoš nás zaujmou rychle se střídající vegetační pásma, podle výšky, ale i oslunění. Při úpatí jižního svahu založili lidé ovocné sady a vinice , nad nimi následuje pásmo keřů a listnatého lesa typu doubravy.
Cesta vede serpentinami a přibývá kamenů, které jsou při cestě, ale i různě roztroušené po lese a některé pěkně porostlé různými druhy lišejníků a místy i mechů. Ve svahu se objeví první kamenné sutě, připomínající zkamenělá moře a proto se jim někdy říká "kamenné moře". Výš k vrcholu stromů ubývá. Ty, které našly odvahu růst mezi kamením - zejména duby , mají zvláštní tvary, jsou nízké, s křivolakými větvemi. To svědčí o boji za uhájení života v tvrdých podmínkách - jejich kořeny těžce vydobývají živiny a prodírají se do hloubky.
Pod vrcholem už je skutečně kamenné království, čedičové kvádříky různých velikostí, pravidelné i nepravidelné, jsou poskládány do skalek nebo "vyrůstají" jednotlivě ze svahu.
Čedič, na první pohled šedý až černý , má mnohem více barev. Je to němý a přece výmluvný svědek dávné minulosti tohoto kousku země. Kámen, hltající sluneční paprsky, kámen štědrý pro život, který se kolem uchytává a je velmi pestrý. Na jaře, v létě, ale i zkraje podzimu, ožívají skalky i svah barvami květů nad nimiž poletují motýli, a pokud je obzvláště teplo, zavítají sem otakárci, kteří tu mívají své svatební reje. A když vše odkvete a barvy trochu posmutní, kouzlo a zvláštní energie tohoto místa zůstává, protože příští rok se tu život znovu probudí a zazáří ve své síle a kráse.
Jsme v krajině, kde byl kdysi králem oheň, který dal život tomuto kamení, oheň, který dávno vyhasl, ale jeho energie zůstala a proměnila se nakonec v bohatý život. Jsme v krajině, která rozdává radost a lásku, v krajině Českého středohoří...
45 názorů
fialko, mám radost, že se Ti dílo i obrázek líbí. Děkuji za zastavení a milá slova i Tip a zdravím :-)))