Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte setřetí fialová
Autor
per_zay
-
svíčka přátelství
svíce pastýřská
třetí plamen adventní
Lucky s velkými noži
postříbřený den
a upitá noc
-
10 názorů
Mário,
jak jsem psala, buď došlo ke změně kalendáře, nebo jen to jméno samotné dříve mohlo příslušet k nějakému datu po 21. prosinci. ... Někdy to najdu na googlu, až budu mít čas.
Mária Horná
14. 12. 2020Veď píšem, že o týždeň neskôr! :-D
elina, máš úplnú pravdu. Palec hore. Tá Lucia je asi z nevedomosti našich predkov. Asi nepoznali žiadnu Vlastu, či čo. :-DDDDDDDDDDDDDD
Mário. Musím tě zklamat. Celý život žiješ v omylu. Nejdelší noc v našich zeměpisných šířkách je buď 21. nebo 22. prosince, z čehož plyne, že noc se začíná zkracovat buď 22.12. jako letos, tedy na Šimona, nebo 23. prosince na Vlastu. V současné době je tudíž rčení "Lucie noci upije" naprostý nesmysl. Noci upije buď Šimon, nebo Vlasta.
Mária Horná
14. 12. 2020elina m.: začínajú sa znovu skracovať noci a predlžovať dni. Aj keď novodobo je to až o týždeň neskôr - od 21.12.
per_zay, tvoja báseň sa mi páči. :-)
Nikdy jsem nerozuměla tomu, proč Lucie noci upije, ale souvisí to asi se změnou kalendáře.
k tomu noži:
Podle nejstarší dochované zprávy o obchůzkách Lucek v díle Jana Jakuba Ryby z roku 1804 Lucky "trestaly" děti. Lucka byla bíle zahalená a s maskovanou tváří, ztělesňovala strach a hrůzu. Navštěvovala jednotlivá stavení a strašila děti, že jim rozpáře břicho nožem, když se o adventu nebudou postit. Jinde chodilo Lucek více a dětem, které byly hodné, daly malý dárek, zatímco ty zlobivé vyšlehaly metlou. V jiných místech naší země zase byla Lucka stará, hrbatá žena, které obličej zakrývala maska. Ta zlobivé děti tloukla vařečkou.
Ten nůž....je tam proto, že byla mečem prokláta? (Svatá Lucie (Panna Lucie Syrakuská) žila ve třetím a na začátku čtvrtého století našeho letopočtu v Itálii a na Sicílii, její krátký život byl ukončen mučednickou smrtí mečem. poté co byla odsouzena pro křesťanskou víru. Je uctívána jako svatá prakticky všemi křesťanskými církvemi a je patronkou mj. slepých či gondoliérů)....ale líbí se mi....jo......*/****
Lucka /s velkými noži/ mne trochu mate, ale jinak hezké prolnutí :-)