Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHomeless
Autor
Norsko 1
Homeless
Roky jsem se ho ptal, jak dlouho
se to dá vydržet, Venco
Spát v křoví
a denně
si vyškemrat
na čtyři litry vína
Už je to skoro
dva roky
co definitivně umřel
59 názorů
a2: je to tak, bez definitivně by to nebylo ono, slovo definitivně tu hraje minimálně trojí roli:
1. upozorňuje čtenáře na to, že smrt nemusí být jen jedna a tím ho přivádí k zamyšlení nad otázkou: Je li smrt myšlena metaforicky, co všechno k ní lze v životě člověka vztáhnout?
2. aktualizuje báseň a vrací tak čtenáře na začátek textu
3. jazykovým humorem lehce ironizuje předchozí obsah - a opět tak čtenáře navrací na začátek textu.
(A pak je tu samozřejmě možnost výkladu, že slovo definitivně se vztahuje k pohledu lyrického subjektu a že ukazuje na jeho vztah s bezdomovcem, v rámci nějž několikrát nabyl dojmu, že může být po smrti - tentokrát je to však již jisté).
A to vše v jediném slově.
Líbí se mi syrové realistické a ještě minimalistické texty. A tady je vše. A závěr je opravdu silný.
Thea v tramvaji
25. 04. 2021Vyžebral si denně 4litry? To bych nečekala!
Aha, koukám jak spadlá z višně. Tipovala jsem a výběrovala čistě jen text. A jaké k němu vedly inspirační cesty, nepokládám za důležité.
Díky, snake. Je fakt, že ten nick mi něco říká... ale ani kdysi, ani dnes haiku příliš často nečtu, tak proto jsem ho asi nezaznamenala. A věřím ti, že to může být psané jako reakce na Gořino haiku, jen bych to (čistě z textu) nepoznala.
Janino: Jestli se nepletu, je tento text psaný zčásti jako odpověď na Gořino haiku. A ano, byl tu kdysi autor, který psal dobře právě haiku a vystupoval pod nickem Houmeles.
O bezdomovcích nepíšu, ale něco o nich vím. Šel jsem mezi ně a bavil se s nimi. V Praze jich je opravdu dost.
snake, Gořino haiku o bezdomovci jsem četla, s tímhle má podle mě společného jen toho bezdomovce... v čem, prosím, spočívá ta "kritika" Gořina haiku?
Jinak asi nejsem dost zasvěcený písmákovec - pro mě z tvého komentáře vyplývá, že nějaký dobrý zdejší autor byl bezdomovec a vynikal v psaní haiku..? Možné to je, určitě nestíhám sledovat všechno.
Já Lucie píšu...
25. 04. 2021Dost dobrý! Jó Venca... Líbí se mi, jak je to jednoduše a jasně řečené. A samozřejmě nadhled :) Gratuluji k výběrům (zaslouženým)!
Norsko, jestli to správně chápu, je to navíc pro zasvěcené písmákovce dvojitý metažánr:
1. protože se zároveň jedná o jednoho z dobrých zdejších autorů
2. protože (jak lze vyvodit, je tvůj text částečně cílený jako kritika Gořina haiku a) zmíněný autor vynikal právě v této formě.
(osobně si sice myslím, že to, co tě nad Gořiným haiku naštvalo, byla tvá osobní interpretace textu, ne text o sobě, ale to se stává...)
Protože je tento text svou metatextovou složkou poměrně výjimečný, dávám výběr.
:-))) tak počkej...tímto Ti jako samozvaná diplomovaná Písmácká Hyzdilka předávám diamantový výtěr s maticema + Diplom za I. místo v soutěži "Písmácký enfant terrible" Gratulíruju a poso.
No, tak o Tebe se, milé jemnocitné Norsko s vytříbeným francouzským vychováním, nebojím. Ty nějakou tou dušenou skrčeninou jistě netrpíš ,-)
Nikdo se tu nekrčí. Každej si tu říká, co chce, aby bylo řečeno. Dusit to v sobě, je cesta k neznámému viru
...mno, poděkovala bych, ale Ty jsi liška norská podšitá ,) Větřím, že se za Tvými slovy krčí lehká ironie ,-)
...to by byl tuze hezký název pro báseň Vypisuju do otevřených oken
Prosím o prominutí, sešila jsem za Tebe tuze neuměle, bo honem musím polaškovat s vysavačem a podrbat kastróly za ušima
Jsem lunatik, co ve spánku
z dlouhé chvíle
hází slova
do otevřených oken
láskyplně, mile
sem tam štěrk i kamení
na znamení
že
Tady jsem! ,-)
:-)) Osobně mám načatý ráno, ale asi máš jiné pásmo...časové. Tak Ti přeju hezký večer a sladké sny :-). Ale asi nemůžeš usnout, tak zas zlobíš, že ,-) ?
Jaké knihy preferuješ? Dřív jsem četl Dostojevskýho a Faulknera, dnes spíš Bukowski
lidský život a jakou měl člověk příležitost žít ho. Ale třeba si Venca žil jen tak pro radost. Já ho neznala.
Co tam budu dělat. Bez tebe mi neotevřou dveře, ani na oběd mě nepozvou
ta dvojitá smrt na závěr, dobrý. Akorát ta kategorie jen tak pro radost...