Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se- CIX-
Autor
per_zay
-
(a)
gotický chrlič
v kamenné tlamě draka
zobáčky ptáčat
-
(b)
kamenný chrlič
v tlamě draka
zobáčky ptáčat
-
25 názorů
snake_01:
"Manýristická spirála"...dobrá, stručná definice (s tvým dovolením budu používat) - ano, je to přesně o tom, co jsem měl na mysli. Je dobré, že jsi prakticky pokaždé pochopil co jsem tím mínil...podmínkou samozřejmě není nutnost souhlasu za každou cenu.
Teisane, díky za vysvětlení, s tím plně souhlasím. Určitě není nutné, aby bylo haiku vždy "vznešené" nebo "vysoké", dovedu si představit, kam by to dlouhodobě vedlo, kdyby někdo takový nárok prosazoval - výsledkem by zřejmě byla nějaká manýristická spirála (a to je možná to, co jsi naznačoval se své první kritice, je to tak?)
A ještě jako vtipnou historku k brýlím přidám tohle:
Kdysi jsem na kole projížděl Černožicemi a když jsem čekal na křižovatce, rozhlas hlásil:
Z domu čp. 53 se ztratila želva,
naposledy byla spatřena u domu čp. 54,
prosíme nálezce, aby ji navrátili na původní adresu.
snake_01...věčný problém - "co tím chtěl básník vlastně říci"...ano, je to Issa.
Co tady k tomu napsali jiní:
"Issa byl vzdálen stovky kilometrů od velkých soch Buddhy v Kamakuře a Naře, musel si tedy na celou scénu jenom vzpomínat, nebo, co považuji ještě za pravděpodobnější, celé si to vymyslel...velká, těžká socha Buddhy kýchne, pták vylétne ven."
Jinak další názory nedám narychlo dohromady, je toho více a hlavně všude možně roztroušené, ale...
"Jde právě a jenom o to, tu překážku západního, lineárního myšlení, ať už se jedná o náboženství (od Genesis k Apokalypse) nebo přírodní vědy (příčina a účinek), překonat."
Tím chci jenom říci, že není třeba v haiku vidět - skoro pokaždé - něco jenom takhle "vznešeného" (i když samozřejmě si to můžeš interpretovat po svém), ale že stejnou hodnotu - u dobrého haiku - má "tvoje beruška na šachovnici" nebo zde citovaný Darmošlap, popř. i tohle...(neboť všude je vesmír :).
"našly se brýle"
hlásí obecní rozhlas
Teisane,
pokud se nepletu, to haiku a Buddhou a vlaštovkou je od Issy, je to tak?
Nemyslíš, že je v tom přeci jen něco víc než záměr pobavit široké publikum?
Napadá mě například: Protože je vlaštovka v japonské kultuře spojovaná s toužením, melancholií a zárnutkem, vylétnutí vlaštovky by mohlo být snadno vnímáno jako symbol naplnění Buddhova učení - zbavit se sepjetí s tímto světem, získat nadhled nad svými emocemi.
Zároveň to, že vlaštovka vylétá z nosní dírky je docela určitě propojeno s běžným meditačním cvičením (nadechování a vydechování vzduchu jednotlivými nosními dírkami).
Mně osobně přijde ten text docela obsažný a objevný.
teisanovu kritiku jsem sice pochválil, za odvedenou práci a odvahu vyslovit názor, ale můj názor je jiný: že ta dvě haiku se nedají moc srovnávat. Hodně v tom textu dokáže nepřítomnost slovesa. Čtenáře to nekompromisně nutí k námaze.
Trochu jsem se za tebe urazila. Tohle že je plytký? Vždyť je to oslava věčnýho života! Nojo, to máš za to, že se ptáš :)
Pro mě ta první nádherná, víc obrazová, druhá dobrá. TIP!!!
hmmm...tak jsem čekal co napíše teisan .. a to jsem se dočkal ...
takže?:
mastnými prsty
obírám maso na kost
sytost je jinde
...
jo, Roman je studnice (čerstvé vody)..
stále to zkouším, snažím se (a určitě ne o bulvár) - to mi nepřipadá zbytečné..
snake_01: jo, trefil jsi to...proto jsem dal obě verze (i tu "ořezanou")
oběma (i ostatním) dík .. za komentáře ... a snahu o (nejen můj) posun...
Evženie Brambůrková
10. 05. 2021To druhé se mi líbí víc.
Tady není důležité hodnotit dobré/ špatné, ale - jako celek - zbytečné (na tebe). Dílka postavená jenom na kontrastu nemají žádnou velkou hodnotu už jenom z toho důvodu, že tam nelze mluvit o nějakém přesahu, který většinou postrádají, ale (opět většinou) o vyhledávání atraktivních témat, která se potom stupňují a stupňují až je z toho obyčejný bulvár. Velmi líbivé haiku z tradiční kuchyně...
Z levé nosní dírky
velkého Budhy
vylétla vlašťovka
Dobře napsané, vtipné, srandička, ale to všecho jenom k pobavení, nic jiného za tím není (znalci-rozbor) a to samé (podobné) tvoje...škoda. Škoda v tom, abys i nadále takhle pokračoval - jenom atrakce pro masy.
Zkus přemýšlet o jiných...např. Darmošlap, haiku až na dřeň, analýzy možné na 10 A4 stránek (a nebo taky jenom na mávnutí rukou nad zdánlivou jednoduchostí).
Bezesná noc -
kaštany padají
na obě strany plotu.
Tohle semínko smrku,
co jsem chytil,
mi chutnalo nejvíc.
Thea v tramvaji
10. 05. 2021Krásné! U mne boduje první. Vidím to tak nějak jasněji :)
Janina6: nejde o rytmus, ale o dodržení sylabického schématu 5-7-5, také proto, myslím, je ten první text velmi podařený. Navíc je tu kontrast studeného kamene a teplého hnízda. Možná by se dalo argumentovat tím, že je to plejonasmus a slovo "kamenný" je nadbytečné, ale mně to v tomto případě tak nepřijde, myslím, že to adjektivum přináší vlastní kvalitu.
Já Lucie píšu...
10. 05. 2021Oběěě! Líbí se mi ty hrátky se slovy!
Plastičtější obrázek ve mně vyvolává ten přívlastek "gotický", ale na druhou stranu se mi "v tlamě draka" zdá rytmičtější než "v kamenné tlamě draka". Asi by se mi líbilo nějaké c... :-)
gotický chrlič
v tlamě draka
zobáčky ptáčat
blacksabbath
10. 05. 2021obě!!!!.....*/*********
Skvělé. První se mi zamlouvá o pípnutí víc. Kdysi jsem se pokoušela zaznamenat postolčí hnízdo ve střílně hradu. Musím prohledat.
U Tebe moc ráda T. + V.
To je krásné foto-haiku. Víc se mi osobně líbí asi to první, chápu, proč nad slovem "gotický" váháš, vnáší to do haiku historické uvažování, ale zároveň slovo "gotický" je synonymem k "hodně starý", zde konktétně v přímém kontrastu k "velmi mladému" v podání ptáčat. Přesah je tedy zřejmý.