Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZářivě bláhový Perseus
Autor
Aru
Ledy pukly
a čerstvý větřík obul sandály;
je to snad Perseus
jež dodnes září na obzoru?
Ač Perseus sám moc hlavu nepoužíval,
pověst zanechala jen hlavu Medúsy
(na rozkaz krále Polydekta)
a její dvě sestry...
Perseus bez Athény
mnoho nezmohl by,
s pomocí ženy jinou zabil.
Skutečný hrdina nemyslí,
koná co mu kdo nakuká,
když štěstěna a bohové házejí mu k nohám zbraně.
Všude se vrhne bezhlavě,
přemýšlení mu moc nevoní.
Sthenó a Euryalé občas se ptají
když vychází Perseovo souhvězdí,
kde je zloděj tajemství.
19 názorů
díky, třeba jednou bude Medúsa rehabilitována a zmizí kolem ní nesmysly :)
Homérovské,s mýtickým nádechem starověku jako něčeho dávno ztraceného,plné jmen.Pěkně se čte i přednáší.
pokuším se příběh Medúsy obnovit s novým kabátkem :)
ona vůbec historie má smysl pro humor a ironii ;)
Koukám, že jsi se do Medusy obul pořádně a to je již mimo moje vědomosti, ale díky za rozšíření obzorů.
Tak přidám, alespoň něco o původu Římanů. Mám to od Livia a jeho Dějin říše Římské:
Když řecký král Agamemnón dobyl řecké městoTrója na pobřeží Malé Asie, zbylé obyvatelstvo opustilo město ve třech proudech. Jeden zamířil po východním pobřeží Černého moře a usadil se v oblasti dnešní Moldávie, kde splynul s místním obyvatelstvem. Druhý přeplul Marmarské moře a skončil až u Jadranu. Od nich je odvozen původ Černohorců. Třetí nejvetší se vydal po Středozemním moři na západ. Po obeplutí Sicílie zamířili na sever a vylodili se pravděpodobně v oblasti dnešní Neapole, kde vybudovali hrad Alba Longu. Přesné místo nebylo nikdy vykopáno, ale existence je dokládána písemnostmi.
Po pár staletích začalo být království pro obyvatele malé a rozmachu do okolí bránil odbojný národ Italiků. Proto hrad opustili a našli nový bezpečný domov na pahorcích v bažinaté oblasti kolem Tibery.
No, a po pár staletích tito původem Řekové, vyhnáni kdysi ze své vlasti Řeky dobyli již jako Římané všechna území v té době Řeky obývané a připojili je k Římské říši. Historický paradox, že? A Livius si to také hezky užíval. Z jedenácti dílů Liviových dějin, které se dochovaly, věnoval tomuto úseku Římských dějin celou půlku prvního. Nejsem tak chytrrá, ale táta je má v knihovně a bylo období, kdy jsem se o antiku dost zajímala.
to zní dobře s mořskou vílou, a ostatně proč ne. naprosto s tím souhlasím ;)
pátral jsem a vypátral dost zajímavé skutečnosti:
"Jane Ellen Harrisonová tvrdí, že "její potence začíná teprve tehdy, když je jí useknuta hlava, a tato potence sídlí v hlavě; je to jedním slovem maska s později připojeným tělem... základem Gorgoneionu je předmět kultu, rituální maska, která byla špatně pochopena". V Odyssei xi se Homér o Gorgoně Medúze výslovně nezmiňuje:
'Aby pro mou troufalou Persefonu nebyla ta hrůza,
Hádes by měl vyslat strašlivou příšernou hlavu.'
Harrisonové překlad uvádí, že "Gorgona byla stvořena z hrůzy, nikoliv hrůza z Gorgony".
Některé klasické zmínky hovoří o třech Gorgonách; Harrisonová se domnívala, že ztrojení Medúzy na trojici sester bylo v mýtu druhotným prvkem:
Trojitá forma není primitivní, je to jen příklad obecné tendence... která z každé ženské bohyně vytváří trojici, jež nám dala Hóry, Grácie, Fúrie a řadu dalších trojitých skupin. Hned je zřejmé, že Gorgony nejsou ve skutečnosti tři, ale jedna + dvě. Dvě nezabité sestry jsou pouhými přívěsky vyplývajícími ze zvyku; skutečnou Gorgonou je Medúza.
Historické stránky:
Medusa, Arnold Böcklin, kolem roku 1878
Několik raných klasiků interpretovalo mýtus o Medúze jako kvazihistorický - založený na nějaké události, zvyku, stylu atd. v minulosti, nebo z nich rekonstruovaný", případně jako "sublimovanou" vzpomínku na skutečnou invazi.
Podle Josepha Campbella je to tzv:
Legenda o Perseovi stínajícím Medúzu konkrétně znamená, že "Heléni přepadli hlavní svatyně bohyně" a "svlékli jejím kněžkám gorgonské masky", což byly apotropaické obličeje, které se nosily k odstrašení profánních lidí. To znamená, že na počátku 13. století př. n. l. došlo ke skutečnému historickému zlomu, jakémusi sociologickému traumatu, které se v tomto mýtu zaznamenalo podobně, jako se ve zjevném obsahu snu zaznamenává to, co Freud označuje jako latentní obsah neurózy: zaznamenaný, ale skrytý, zaznamenaný v nevědomí, ale vědomím neznámý nebo nesprávně pochopený."
- konečně příběh dává smysl (teď abych opravoval začatou povídku :)) ) a nespravedlnost, kterou jsem vnímal v onom příběhu od začátku vyvstala na povrch.
Římané v tom měli dost hokej, je tu mýtus o Romulovi a Removi, kteří snad měli být spřízněni s Trójany, pak tam hrají roli Etruskové, nebo Latinové... Římští historici nejčastěji, slovy Plútarcha, zmiňují pověst, která je dle nich "nejvěrohodnější a má nejvíce svědků". :D
Aru, já si myslím, že děláš velkou chybu, když pleteš dohromady víru a logiku.
Každý by měl něčemu věřit. Já třeba věřím, že nade mnou bdí moje teta Eva, která mne držela při křtu a zemřela v roce 1988, když mě bylo 5 let. Táta s mou nejstarší sestrou vysypali její popel do moře a z tety se stala mořská víla, která mě chrání. Má to logiku? Ani za mák, ale i v téměř čtyřiceti letech stále věřím. Protože jak jinak si vysvětlit, že při tom všem, co jsem za posledních dvacet let na moři vyváděla mne ještě nerozebrali na dně na kousířky krabi, červi a jiná hlubokomořská havěť. Tak vysvětlení již trochu logické je.
Stejně je nutné přistupovat k řecké a římské mythologii. Lidé si stvořili bohy, věřili v ně, báli se jich, ale zároveň u nich hledali pomoc nebo vysvětlení v té době nevysvětlitelných jevů. Proto jim přisuzovali nadpřirozené schopnosti. Ještě ke všemu se každý nový bůh popř. polobůh rozšířil z jednoho království do dalších a tam ho třeba pojali lidé trochu jinak. A vznikal zmatek, který ještě umocnili různí dějepisci. Takže nenexistuje na světě větší galimatyáš, než v antických bozích.
Mimochodem, víš od koho odvozují svůj původ Římané?
vím, že byla smrtelná a sestry nesmrtelné, to je i v básni, kde se její sestry po ní ptají dodnes, ale tady je ten háček, nesmrtelné sestry by přece hravě Medúsu ochránili, víš? v tomto mýtu je toho mnohem víc, než se říká.
a taky ošklivé měli být všechny tři sestry (a tady je důvod proč? když byla znásilněna jen Medúsa) a proč byli nesmrtelné a Medúsa ne (to byly za to sestry odměněny nesmrtelností, nebo Medúsa smrtelností?), prostě ten příběh nesedí a lže čtenáři do očí o Medúse a jejích sestrách co to jde.
Znásilněná byla jen Medúsa. Athéna poprvé potrestala hadičkama a podruhé Perseovým mečem. Tenkrát ještě nebylo v zákonech, že za jeden trestný čin nesmí být trestán nikdo dvakrát. Tedy, dneska to v zákonech je, ale stejně se to nedodržuje, protože stát trestá daněma třeba i několikrát. Takže jsme opět o pár tisíc let zaostalí.
Co se týká nesmrtelnosti, tak tady v tom máš podle mého trochu guláš. Ze tří Gorgon právě jen Medúsa nebyla nesmrtelna, ostatní dvě ano. A kdyby byla i ona nesmrtelná, tak by jí Athéna nešla po krku. Nelze ji považovat za natolik blbou, aby chtěla zabít nesmrtelnou. Udělala by to třeba podle vzoru svých prarodičů Titánů. Ti svého tátu Uranise rozsekali na kousky a udělali z něho pás asteroidů mezi Zemí a Marsem.
nedává mi smysl, že Athéna potrestá Medúsu dvakrát a podruhé ji nechá zabít, taky jsou Gorgony to tři sestry, to byli znásilněny rovnou všechny?
mýtus se kroutí jako had a ohýbá slova jako zručný akrobat, víme jen, že Perseus byl pitomec, Athéna ničila život každému u koho seznala, že je to tak nejlepší :D
určitě je Medúsa nešťastná hrdinka, rozhodně bych ji fandil víc, než Perseovi a co ty její nesmrtelný sestry? ten Perseus musel mít při sobě vážně neobyčejný dary do Athény, protože ony tři sestry byly rozhodně spolu nepřemožitelný.
...možná o tom napíšu jakousi alternativní povídku :))
tam kde pověst mlčí je to extrémě zajímavý
Chápu, co máš na mysli. Odborník nejsem, ale nejvíc bych dala za pravdu Hesidodovi, že Medúsa byla původně krásná a hadími vlasy ji potrestala Athéna, že se nechala v jejím chrámu znásilnit Poseidonem. Je to vlastně nešťastná hrdinka plná zatrpklosti a nenávisti k bohům, což se, jak známo, zvlášť mezi ženskými neodpouští. No a o ješitnosti řeckých bohů nemá cenu ani mluvit.
ahoj Andreino, díky moc. pořád nemůžu rozklíčovat Medúsu, mám doměnku, že byla mnohem důležitější, ať už jako metafora/symbol něčeho působící v příběhu, nebo jako postava z mýtů.
že Athéna ji chtěla zabít, ale sama nemohla a udělala vše aby Perseus nepohořel a nakonec si přivlastní samotnou kořist, jako jádro a klíč k příběhu mi přijde nesmírně zajímavé.
chápu to tak, že Perseus je takový mimojdoucí chlápek na kterém vůbec nezáleží, získá pouze světskou slávu a všichni ho poplácávají po ramenou, aby se zakryly jiné části příběhu.
Athéna je pravá antihrdinka, to ona je skutečným strůjcem a hybatelem minimálně Perseova konání, bez ní by nebyl nic.
domnívám se že skutečná hrdinka je tu Medúsa, která byla poražena a proto ji vítězové pijící víno nad její hlavou mohou hanobit co se do nich vejde. že je extrémě důležitá pro pochopení příběhu a tajemství za příběhem, je nositelkou čehosi co chrání/stráží - něčeho co se sama pověst bojí odkrýt a proto urputně nastavuje Perseúv blyštivý štít, jenž láme prozření pryč od Medúsy, která chce cosi sdělit, ale byla ji uťata hlava s kterou se čtenáři vysmívá do očí Ahténa, jak dobře to vymyslela, to ona je skutečná vražedkyně Médusy...
co ty na to Andreino? dává to nějaký smysl?
protože narážím na dveře, jež jsou velmi pevně a urputně zavřeny
O řeckých bájích, legendách i historii vlivu bohů mám celkem přehled, takže Ti můžu dát za pravdu. Perseus nebyl jediný, pro něhož bylo pohodlnější místo mozku používat dary nebo rady božstev. A to ve druhém případě nejen v bájích, ale i ve skutečnosti se mnozí z mnoha králů království i docela malých královstvíček oháněli božím vnuknutím a mydlili se hlava nehlava. Ostatně, nebyla to výsada jen Řeků.
to nevím iví, historii píšou vítězové, kdyby zvítězila Medúsa a Perseus skončil někde v močálu, možná by se psalo, že Medúsa nebyla až tak ošklivá a Perseus tak statečný ;)
je tam naznačeno, že Athéna pouze Persea zneužila pro svoje záměry, protože se nechtěla pošpinit, Perseovi zůstala sláva, Athéně trofej - nebo ono tajemství, jak naznačuje původ Médusina jména, co víme je to, že příběh neříká všechno a něco důležitého uniká přímo před očima
blacksabbath
17. 01. 2022Aru......je to k zamyšlení i do dnešní doby....ale...byl hezký což?
plus Evži, ta Athéna co mu pomohla si onu hlavu dala na svůj štít, nezdá se ti, že Perseus hraje jen jakési druhé housle a ve skutečnosti jde o úplně něco jiného?
Benetko, ono to původně nemělo být jenom o Perseovi, vloudil se sám mezi písmenka :))
díky ti ;)
Evži, ty bys šla zabít někoho, koho ani neznáš a nic proti němu nemáš, jen proto, že ti to někdo nakázal? to je Perseúv příběh :))
díky ti ;)
Evženie Brambůrková
14. 01. 2022Ale příběh je to hezký. Zas tak pitomý být nemohl.