Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dobrý den, pane hrabě.

04. 08. 2023
18
15
221

Zámek Chyše nám otevírá v 10 hodin ráno svou bránu.

Nejsem zde poprvé, ale pokaždé mne okouzlí.

,,Dobrý den, prosím vstupenky pro seniory. A zaplatím kartou."

Slečna se otočila jako podnutá včelou.

,,Tady nejde platit kartou."

Zarazilo mě to, nikde není nic napsaného.

,,A bankomat tu máte kde?"

,,Nemáme, ale počkejte! Paní Lažanská, máme tu problém."

Docela se divím, že by má žádost byla ojedinělá, ale čekám.

Za paní hraběnkou se objevuje příjemný starší pán a nabízí jednoduché řešení:

,,Pokud vám to nebude vadit, doprovodím vás do pivovaru, a tam můžete zaplatit kartou."

Ještě se rozhlíží, kam položil bedničku s čerstvou zeleninou a můžeme vyrazit.

,,Mohu vám s něčím pomoci?" Přecházím do spisovné češtiny a snažím se vypadat jako vzdělaná osoba.

,,Ne děkuji, jen pokud dovolíte, podle etikety, má dáma být po pravé ruce," dodává s úsměvem.

,,Ale samozřejmě," tvářím se, jako by mne hrabě doprovázel každý den.

Cestou jsme probrali situaci v městečku, problém s bakomatem a panem starostou. Prostě jsme si poklábosili.

Vše je vyřízeno a pan hrabě Lažanský mne doprovází k vrátkům do zámku.

,,Přeji vám krásný den," a s nepatnou úklonou mi přidrží vrátka.

,,Vám také krásný den a děkuji." 

Vlastně i za tu ukázku starosvětské galantnosti, které je pořád méně.

Tak i Vám všem: Krásný a pohodový den!

 

 


15 názorů

Zeanddrich E.
před 9 měsíci
Dát tip

 

Ano, jsou velice osvěžující takovéto ostrůvky v naší hektické době (ovšem ne úplně každý si může dovolit je tvořit :) )


Alegna
před 9 měsíci
Dát tip

Všechno špatné pro něco dobré, je fajn strávit příjemnou chvilku s nádechem starých časů :)


Já děkuji za vaše komentáře.


Rhodesie
před 9 měsíci
Dát tip

Pěkná pohodová. Takové setkání a ochota vždycky potěší. 

A navíc - z mého rodného okresu.


Benetka
před 9 měsíci
Dát tip

Hezké. Hladivé. Bavilo mne to číst. A skvěle se bavím nad slečnou podnutou včelou. Je to skoro malinko tak že se až ocitla pod knutou. Nebo že měla třeba čelist žihadlem protknutou. Nebo tak. Vím že je to překlep. Ale milý! Usmívám se tu... A děkuji! ;)


K3
před 9 měsíci
Dát tip Gora

Znal jsem pana hraběte, Adam Bubna Litic, ze zámku Doudleby nad Orlicí. Velice slušný pán. Velice si vážím.


Dkuji vám všem za milá slova.


Gora
před 9 měsíci
Dát tip

Milé setkání, Evži!!


Philogyny
před 9 měsíci
Dát tip Benetka, Alegna

Koukám, na hradech ještě všechno v pořádku. :o)


Jamardi
před 9 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Je příjemné, když se člověk setká s ochotou. :) Pan hrabě asi nechtěl platit zbytečné poplatky a řešil to po svém. Na opuštěných nebo neobvyklých místech se člověk setkává s neobvyklými řešeními.

Pan hrabě umí potěšit!

Děkuji za přání. :)


Květoň Zahájský
před 9 měsíci
Dát tip Gora, Alegna

Nonšalantnost starých časů.


MilanH
před 9 měsíci
Dát tip

Též hezký den přeji


Kočkodan
před 9 měsíci
Dát tip

Tak jsem, Maruško, docela rád, že z tebe nevypadlo pro tvou osobu typičtější: „Naval to sem, dědulo, já ti helfnu.“ ;-)


dievča z lesa
před 9 měsíci
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

... aký pohodový starobylý závan ... aj tebe pekný deň***


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru