Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ozvěny Arény 9

Výběr: egil
22. 09. 2010
25
57
1485
Autor
Krytyk

 

 

 

Ozvěny Arény 9

 

Autorka Alela dobývá naši pozornost dílkem s názvem Smeče bez meče. Věříme, že by byla raději, kdyby jí šly věci v životě snadno; věříme jí, že si před tím vším řešením ještě na poslední chvíli sedne, než se světu postaví, ale literatura objevná to vskutku není.

 

Autor petr.ix se k nám dobývá textem Ďábelsky krásná. Věříme, že kráska autora oslnila natolik, až zapomněl rozvinout literární styl.

 

Autor baaba nás oslovuje textem LEŽ. Nevěříme mu sice úplně všichni, že láska je lež, ale dovedeme si představit, proč si to myslí. Autor se snaží o nelaciné rýmy a takové sousoší v rozkoši je celkem dobrý začátek.

 

Autorka Ravenna posílá text s názvem Odpoledne u kávy. Věříme, že její imaginativní dostaveníčko se světovými literáty ji odpoutalo od vlastních problémů a také není povinna nám o sobě nic sdělovat, nicméně vidíme v jejím stylu, že se originalitě vyhýbá obloukem a možná věří tomu, že prostá přítomnost k poezii stačí. Tomu věří spousta jí podobných autorů.

 

Autor Muamarek nám nabízí text s víceznačným názvem Restaurování obrazů tam uvnitř. Marně ovšem hladáme v jeho verších restauraci s občerstvením. Nacházíme sice tradiční hotovky v podobě gramatických rýmu, na nichž si nijak nepochutnáváme: předků/svědků, vyznání/přiznání, zapálím/zabalím, neřeším/nezhřeším, nevzpírám/vybírám, …/přibírám. Nebuďme však nespravedliví, tabule jeho rýmů je jinak bohatá na chutné minutky. Obraťme se ke specialitám, jakými jsou třebas: v-zdech genů. Ten by byl k ochutnání patrně na stránce krvavých bifteků. Nebo: kalich ztracený v moři, podivuhodný koktejl v nápojové části jídelního lístku. Anebo: identita věčných vzdorů, to bude zřejmě roštěná špatně podušená. Škoda, že toho klišé v druhé polovině jídelního lístku je až příliš.

 

Autor MAJKL65 nás oblažuje textem s názvem Svíce. Na počátku oslní fiktivně -paradoxním nápadem i obrazem, který se rozmělní do bezradnosti nad těžkým úkolem, který si rozvrh básně předem uložil a není s to jej splnit.

 

Autorka Alegna nám předkládá svůj text s názvem Rozmařilý pán. Text je vystavěn na epiteton constant, ustálených adjektivních vazbách - klišé, a hodil by se leckomu do památníčku. Věřím, že lásku ke (stvořené?) přírodě leckdo vidí stále v radostně dětské rovině ve stylu Jeana Effela…

 

Autor blboun nejapný nám nabízí text s názvem K dveřím tvým. Pozorovatelské ozvěny aneb co jsem viděl a zažil cestou za zvláštní osobou. Věříme, že se to tak tak seběhlo.

 

To autvorstvo zblblýptáček nám předkládá text s názvem ranní drobnosti VIII. V první strofě věřím atmosféře, již vykreslují slova na fasádě nějaké katedrály, ale ve strofě druhé jsem nucen věřit, že jde jen o jakýsi dům s okenicemi a záclonami, leda by se bydlelo a pozorovalo naproti kostelu. Ladně plynoucí zacházení se slovy i rýmy ve službách opisu dojmu.

 

Opět to autorstvo Vomit Sucks nám předkládá text s názvem Poušť. Věřím, že i takhle lze nasát svět a cítit ho jako dým, ovšem stylotvorných prvků je text prost.

 

Další autorstvo azur nám nabízí text s názvem socha. Věřím v to okouzlení euforií rána, kdy má člověk dojem, že rozhýbal sochu. I když to bývá naopak, realita spíše třese s námi. Přeobvyklé představy za svěžího rytmu.

 

Autor HenryP nám ve slovenském jazyce nabízí text s názvem Všetko je pravda. Pěkný, zralý text s vystupňovanou emocí, s mnoha otázkami po smyslu působivosti a charismatu a davového šílenství.

 

Autor Michal Té nám zaslal celou kolekci textů -->. Jazykově poučený autor se občas vyžívá ve slovních hříčkách, které svědčí o jeho nadhledu na syntaxi; potom bychom očekávali, že se zaměří na tématičnost, na závažnější výpovědi. Bohužel je tomu přesně naopak, dává své schopnosti do služeb siláckých gest, hrubosti a vulgarity. Všechny texty protíná jakási průhledná skepse, která vyvolává dojem, že nemůže v textech dojít ke změně; tj. jakýsi pevně usazený názor. Mnohému může naopak tento styl sdělování konvenovat, ale mne nijak zvlášť neuhranul.

 

Autorka Anna Vítková nám předkládá text s názvem schovávaná. Přirovnává v něm vztahové peripetie ke hře na schovávanou. Působivost textu zakládá na verbalizaci bezmocnosti a bezradnosti. Samozřejmě, že je uvěřitelnost tímto založena na jednoznačném základě známéo děje. Každý vyvádí, když sezná, že není milován dle svých představ. Jenomže potom je důležitější samo sdělení a poezie ustupuje do pozadí. Žádné obrazy, žádné metafory.

 

Autor divej Mára nám zde zanechal kolekci textů s názvem Srdcová dáma. Jazykový potenciál autora je bez diskuzí. Texty jsou v celku příběhem s nechutnou příchutí skepse vyvrženého lyrického subjektu, jímž je žena. Velmi uvěřitelné, ovšem bezvýchodné. Jistě bude zajímavé, čeho se od autora dočkáme po této první kolekci v budoucnosti.

 

Autor Pozér nam nabízí text s názvem Past vedle pasti. Text je spíše básní v próze, protože líčí setkání partnerské dvojice a jejich problémy. Poetické prvky, mimo grafického členění, nelze dohledat.

 

Autor experimentátor nám posílá text s názvem Předpůlnoční - lyrická. Věříme snadno dešťové koláži odcizení, jež cítí vytrvalí milenci, nedbající na počasí. Škoda poslední strofy, která jaksi na přidanou, vysílá osobní postoj na úkor jasnosti obrazu. Text však v možné souhře s jinými texty může mít větší opodstatnění. Snad uvidíme. Potom se možná dočkáme i rozlišení oněch „vyvolených tónin“, jimiž dnes autor nerozeznává cizí obličeje.

 

Autor Evangelista nám předkládá text s názvem Test. Ironizující pro-Test nám evokuje známý stav neosobní společnosti, která je prostě vždycky špatná. Dokonce nezáleží na tom, nakolik jsou některé definice stavů společnosti trefné. Vždycky bude špatně a každý optimismus života je nutné automaticky vysmát. Nesouhlasím, ale nevadí mi to.

 

 

 

 

Marně se snažím nedat na společný dojem výše recenzovaných textů. Autoři se soustředí na sdělení faktů více než na krásu jazykové hry. Většinou jim jde o výstižné popisy dojmů nebo i příhod ze skutečného života, nespekulují ani neexperimentují s formami. I to má v poezii samozřejmě svoje oprávnění, jenomže proud popisů denních událostí a dojmů je zde na Písmáku až příliš na denním pořádku. Hlasy zanikají ve stejnosti proudu zvaného mainstream a jejich odlišení zdá se nikoho netrápí. Vlastně je to většinové souznění. Všichni jsme autentičtí, praví, legitimovaní jistotnými skepsemi. Životní radost se scvrkává na bytostné vření tělesných šťáv. Na nespravedlnosti a ústrky odpovídáme hněvem. Co je na těchto realitách poetického? Tak to bylo vždy, bylo, jest a bude.

Naopak nelze říci, že by autoři postrádali jazykové schopnosti. Většina autorů dovede dát svému sebevyjádření uhlazený rámec. Jistotně ovšem lze říci, že si neuvědomují četnou opakovanost některých svých epitet i obrazů a hlavně kulis či rekvizit. Uvědomovali by si, kdyby četli zde i jinde soudobou poezii. Pak je to ovšem pro autora snadná práce a pro kritika nesnadné čtení. Čtenáři za respekt k poslušnosti mainstreamu a linearitě sdělení jistojistě pochválí, ale po přečtení odhodí do kanálu… Odhodili by cokoli, jen aby mohli odbýt druhého a nabídnout svůj vlastní text – problém. Slušné vychování však zabraňuje osobní generalizaci – vytváření vlastního stylu. Nemusí být ani vulgární, provokující či protestující, ale měl by přinášet ani ne tak jen něco nového jako stabilitu autorské identifikace. Největší pochvalou pro autora je pak jeho nezfalšovatelnost a nezaměnitelnost, kdy ho čtenář i kritik poznají, aniž by se podepsal. Dokonce s takovým autorským stylem nemusí souhlasit, mohou proti němu bojovat, ale ten zůstává svébytnou třebas i nedobytnou pevností. Chápu, že taková samota jen tak někoho nezláká, raději jsme, byť i povrchně, komunikováni, ale s ozvěnami je samota a vyvrženost jaksi lehčejší. Otázkou je, zdali taková úlevná anestézie posunuje něco v našem životě a zdali nám dává vybavení být aktéry vlastního života nebo jeho pozorovateli. To je ovšem na každém z nás, jak se rozhodneme uchopit svůj čas.

 


57 názorů

LadyLoba
06. 10. 2010
Dát tip
Janina6 - souhlas, navíc řekla bych, že i Krytykův přístup ke kritice se posouvá

Oldjerry
03. 10. 2010
Dát tip
Janino - názory provokatérů, nebo hlupáků, nebo obojích (nevylučuje se navzájem) pro mne nejsou normou, je to jen obtížná havěť.

Muamarek
29. 09. 2010
Dát tip
Já jsem rád, když někdo napíše k dílu více než jen se "sluší a patří" či aby se neřeklo. Už proto čtu Krytykovy kritiky rád a snažím se z nich pro sebe něco odnýst. Restaurování sice v mým podání spíš inklinovalo k rekonstrukci, než k servírování pokrmů, ale ty metafory na restauraci se mi líběj :-)) Marek

Norsko 1
28. 09. 2010
Dát tip
to víš, kněžka za stonehenge a pár suchařípů

Saetri-Ihn
28. 09. 2010
Dát tip
Tvé Ozvěny si vždy užívám, i když se u v poeziii moc neorientuju. Shrnutí nebo názor na konci je více než výstižný! Hrátky a experimenty se tu moc nenesou.

Janina6
26. 09. 2010
Dát tip
Oldjerry, koukla jsem na tvůj první příspěvek tady a taky z něj cítím radost - nazvala bych ji radostí z dobře napsané kritiky. Cítím to podobně. Ráda čtu dobře napsané kritiky, a nevím, proč bych kvůli tomu měla škodolibě dělat kiš-kiš, mě se to tentokrát netýká. Nechápu, proč tě z toho lily podezírá. Třeba si ani neumí představit, že je tahle radost bez škodolibosti možná. Mimochodem, každý trochu soudný a aspoň minimálně sebekritický autor si z Krytykových recenzí a úvah vezme něco pro sebe - protože dokonalý tu není nikdo.

sveřep
26. 09. 2010
Dát tip
dílo prima, debata upadla

devian
26. 09. 2010
Dát tip
poměrně příznačné: ač ti dva jsou loozas toho nejhrubšího zrna, napsali své výtky a připomínky neporovnatelně sofistikovaněji a stylisticky dokonaleji než ty - další důkaz toho, že bert padá ke dnu a řešení rozhodně nebude jednoduché.

oldjerry, lidé bojící se pravdy se se chovají všelijak - však vezměme si příklad z nedávné historie - můžeš rušit vysílání, myšlenku však nezničíš

Oldjerry
25. 09. 2010
Dát tip
Mysli si co chceš. Podobnou rétoriku jsem naposled slyšel od estébáků, když mi vykládali rozkladný účinek písně Skákal pes přes oves na morálku socialistických zemědělců. Asi nebude k ničemu tě blokovat, ale aspoň to zkusím...

oldjerry, já si i přes to, co tu říkáš, stojím za tím, co jsem původně řekl - znovu jsem si několikráte přečetl tvůj příspěvek a i přes veškerou snahu tam tu radost na pozadí cítím - ale je to lidské, takže smutné by bylo popírat to - vždyť kdo stojí o to, aby se jeho dílo ostatním nelíbilo?

Norsko 1
25. 09. 2010
Dát tip
oj: místo mě jsi měl spíš jmenovat chrousta. víš, jak sis mi stěžoval

Oldjerry
25. 09. 2010
Dát tip
lily marleen - nevím, má-li cenu něco psát, když máš na mne už hotový a celkem pokřivený názor. Kdybych z toho, co se tu děje neměl radost - co bych tu jinak hledal? To, že sis nějaký názor vytvořil, ještě neznamená, že je správný. A vůbec - já si sem chodím pro kousek radosti ze života, pro pár slov s těmi, s nimiž si rozumím a nemám důvod se obhajovat - zejména, když to není proti nařčení z hrdelního zločinu :). Asi to tu zabalím... i když mi to bude sakra scházet. Už jsem dost unavený z bývalých bojů (1956 - 89) a nelze stále vzdorovat nějakým útokům - i tady jsem jich už zažil pěknou řádku ( nemyslím kritiky, nebo tento tvůj šprajc - to je celkem v pohodě: něco se vysvětlí, něco se rychle zapomene a život jde dál), ale namátkou SENIOR, R*L, Ša-gej, Norsko, Kostkatý mozek a další. Pět let - a já nemládnu. :( Vrátím se na začátek toho nepochopení... četl jsi můj názor trošku hr... a uteklo ti podstatné a to, že tam píšu že je to poučné (protože na základě těchto Krytykových kritik se snažím nedělat jím kritizované chyby. Jestli se mi to daří je už věc jiná). NEMÁM TEDY RADOST Z FAKTU, ŽE JE NĚKDO KRITIZOVÁN A ABYCH TI PRAVDU ŘEKL, JE TO PRO MNE HODNĚ KRUTÉ HODNOCENÍ... Necítím se uražen, protože se domnívám, že urazit jsi mne nechtěl. Jen - ty dlouholetý kritiku - pozorně čti a važ slova. Někomu ublížit je tak snadné v tomto poloanonymním prostředí. Vidím i útoky proti jiným Písmákům. S tím se nedá nic dělat... v takové skupině exponovaných entit musí být jisté procento nějak deformovaných - s tím nikdo nic nenadělá. A teď si jdu něco od tebe přečíst...

Krytyk
25. 09. 2010
Dát tip
Norsko 1: nikoho z kritizovaných neznám osobně, ale ani si s nikým nedopisuju, ani mne nikdo z nich neurazil .) a tvorba nikoho mne ze zásady neuráží, protože každá snaha má můj obdiv --- akorát si myslím, že kritika není výchova a tak mohu jenom napovídat, ale ne formovat autory;

oldjerry, já nikde neříkám, že pochopíš můj vtip - proto to bylo dopsáno do závorky ale je vskutku pravdou, že to nebylo míněno jako vtip, ale je to psáno v duchu vážném, snad velmi vážném (teprve když k vážně míněnému dopíšeš do závorky, že je to myšleno ironicky, dosáhne sdělení úplně jiné dimenze)

Jazylka
25. 09. 2010
Dát tip
Mne to nepripadá zlomyselné. Pri viacerých dielach je tam aj pozitívne stanovisko /ku kvalite rýmov, štýlu, dobrému rozohratiu na začiatku atď/. Podľa mňa vypichnutie negatív - napr. chýbajú tomu štýlotvorné prvky, originálnejšie rýmy.. - zároveň naznačuje kade by sa mohol daný autor ďalej uberať. A kto by fakt chcel rady, môže sa predsa opýtať. Každopádne si myslím, že je na tomto serveri oveľa viac diel ako kritík a je to škoda. Kto má na to aby kritiky písal, nech si zvolí štýl aký jemu vyhovuje a nech ich len píše - keby som na to mala ja, sarkazmy nepoužívam, no neuráža ma, keď ich druhí používajú. Okrem občasných komentárov a2a2a a týchto Krytykových ozvien tu nemá novší autor šancu dostať kritiku od niekoho skúseného (maximálne keď tak dve tri slová). Ja som za tieto "ozveny" rada, je to príležitosť. Dúfam že táto rubrika nezanikne.

Norsko 1
25. 09. 2010
Dát tip
je fakt, že sy Krytyk dost vybírá a co je dobré, vpodstatě nenaznačí. je to záměr, jak probudit strnulé, nebo vyřizování nějakých osobních účtů ? omluva za avi těm, které to nezajímá

Oldjerry
25. 09. 2010
Dát tip
lily - výborný vtip, nemáš ještě jeden nebo více podobných? Něco jsi, nepochopila ty... je fakt, že jsi to označila jako vtip, ale mně to až tak směšné nepřipadá. Když dám tip dílu, které armand napsal v roce 2002 tak to není vtip - nemohl jsem to dílo ani číst, jsem tu teprve pět let. Už vůbec nevím, proč mi to píšeš u 9. dílu Krytykova seriálu, který čtu od začátku... a je pozoruhodné, že jsem neviděl ani tečku od tebe u svých děl. Asi nedosahuji tebou uznávané úrovně. To je možné, ale pak nechápu, jak ses mohla spolehnout na to, že pochopím tvůj vtip...

Parsifal
24. 09. 2010
Dát tip
Také se domnívám (a už i FX Šalda to tvrdil), že kritika má, kromě ukázání kvalit a nedostatků díla, naznačit, jakým směrem by se autor měl vydat a na co se zaměřit, jinak řečeno má mu pomoci. Tohle nepomáhá, spíše to autory odradí a jediné, čemu se to podobá, jsou žvásty Ladislava Štolla. Kritika neznamená negativně zhodnotit...

Já úplně nerozumím, k čemu jsou kritiky tohoto typu. Ano, ironičtí intelektuálové se zasmějí vybroušeným jedovatostem, které po většině autorů metáš. Nepochybuju, že máš ve svých kritikách pravdu. Nicméně myslím si, že má-li to někomu k něčemu být, mohl bys trochu víc naznačit, kam ten který autor má směřovat, co má změnit, na co se má soustředit. "Text je prost stylotvorných prvků" obávám se většině stačit nebude, popravdě nejspíš ta většina ani nebude vědět, co tím přesně myslíš. Nevadilo by mi to, kdybys to napsal do komentáře pod dílem, ale pár jsem si jich proklikala a kde nic tu nic. Jistě tvoje kritiky mohou dobře sloužit písmáckému čtenáři, aby věděl, co číst má a co nemá, ale autorovi jsou, promiň, krajně k ničemu. Což ti ale, jak jsem pochopila, nejspíš nevadí. :)

oldjerry, ty jsi typický příklad člověka, který nemá radost z ocenění dobrých děl, pokud se v top ten neobjevil, ale z kritik špatných děl, pokud se v nich neobjevil (to byl vtip)

Oldjerry
24. 09. 2010
Dát tip
egile - dík, žes tomu dal výběr. Já tu možnost nemám, tak aspoň děkuji tobě. Je to totiž dobré a velmi poučné čtení - kupodivu při své notorické nedůvěřivosti je sleduji od začátku - je znát i vývoj a vybrušování tohoto seriálu. Už se těším na desítku

Fouraix
24. 09. 2010
Dát tip
nojó muamastňák si to na toho prvního dycky hezky načasuje :~l

devian
23. 09. 2010
Dát tip
stejně už je pozdě

devian
23. 09. 2010
Dát tip
zase vedle, nedělám si "patent na vkus, rozum a morální kodex", dokonce si ani nezakládám nový a nový nicky.. dále - ty si z berta neudělal hvězdu, ale zapšklýho moulu s pěnou u penisu, ze kterýho maj všichni akorát prču..dalšího hovna z labutě, kočíčího hovna v tlamě a co já vim jak se všichni ty debilové jmenovali.. a já jako jeho zakladatel mám jednoznačně právo na to upozornit.. na zdendu dlabu, ten je zvyklej na jinčí karly letouny :)

mainstream je z mého pohledu velmi nelichotivé označení nevkusného popu

Nérea
22. 09. 2010
Dát tip
Chtěla jsem si přečíst pár dobrých děl, ale podle kritiky to vypadá, že jsou tu jen díla. Je mainstream nadávka?

synáček
22. 09. 2010
Dát tip
***

Krytyku, smekám.. je vidět že jsi člověk na svém místě... a umíš tak nějak pěkně najít a vyzdvihnout z hlíny "jádro pudla" ...jsem rád že tu mám tvoje Ozvěny..a těším se na další :-)

devian
22. 09. 2010
Dát tip
třeba osmistynásobnej, o to tady nejde...co je důležitý - hoff nebyl zrozen pro pěnohubní osobní ataky, naopak byl koncipován velmi vesele, ale ty z něj děláš úplnýho démona ostatně ty tvý mekty nechápu, někdo tu "kritickou práci" dělat musí, když sekce na to kálí

Jazylka
22. 09. 2010
Dát tip
velmi podnetné, tešila som sa na to od 1.9.

Vomit Sucks
22. 09. 2010
Dát tip
Ovšemže je můj text stylotvorných textů prost. Je jich zcela prost. A to samo o sobě je stylotvorný prvek. Velké díky za kritiku.

Norsko 1
22. 09. 2010
Dát tip
Tvoje parketa. Kdo umí, umí

devian
22. 09. 2010
Dát tip
BH: kurfa, tyhle "závažnější" názory si piš téčkem, ne? proč špinit hoffa takovejma osobníma útokama?...že ti ho vezmu?! :-<<

Janina6
22. 09. 2010
Dát tip
Mám radost, že tvoje kritické úvahy můžeme číst tady, že si je "neschováváš" třeba pro časopisy. Spousta lidí kritizuje úroveň literárních serverů, ale snažit se ji trochu pozvednout, na to jen tak někdo nemá.

BH: nikdo ti přeci nebrání udělat svůj výběr z Arény a zhodnotit ho stylem, jaký považuješ Ty za nejlepší...

...i mě máš chybu v názvu :)

Dero
22. 09. 2010
Dát tip
Výborně. Tvoje Ozvěny zrají jako víno. Díky.

egil
22. 09. 2010
Dát tip
Je skvělé, že tohle děláš, opravdu - záslužné; a děláš to dobře...

azur
22. 09. 2010
Dát tip
děkuji za pozorné přečtení a srozumitelnou kritiku!

azur
22. 09. 2010
Dát tip
děkuji za pozorné přečtení a srozumitelnou kritiku!

azur
22. 09. 2010
Dát tip
děkuji za pozorné přečtení a srozumitelnou kritiku!

foto
22. 09. 2010
Dát tip
psáno bez osobní zaujatosti, s nadhledem!*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru